Jak przygotować ucznia do matury z matematyki
Sukces ucznia na maturze zależy od jego pracy i zaangażowania. Nauczyciel w procesie przygotowania pełni rolę przewodnika i doradcy
Warsztat pracy ucznia Informator maturalny Źródła wiedzy np.: podręcznik, kompendium, zeszyty przedmiotowe Zestaw wzorów maturalnych Zbiory zadań powtórzeniowych Kalkulator
Praca z wymaganiami egzaminacyjnymi Znajomość i zrozumienie przez ucznia Wypełnienie wymagań treścią
Organizacja powtórek Praca z wymaganiami Wspólne rozwiązywanie zadań Kształcenie umiejętności analizowania treści zadania Zadanie 1 Zadanie 2 Samodzielne rozwiązywanie zadań Wspólne rozwiązywanie zadań, z którymi uczniowie mieli problemy Sprawdzian po każdym dziale Informacja zwrotna
Praca z próbnymi arkuszami maturalnymi Różnorodność źródeł arkuszy ze szczególnym uwzględnieniem standaryzowanych arkuszy CKE Samodzielne rozwiązywanie przez ucznia całego zestawu w określonym czasie Pomoc nauczyciela w rozwiązaniu zadań, które uczniowi sprawiły problem Udział w maturach próbnych
Wzajemna współpraca nauczycieli matematyki (tworzenie listy zadań do powtórek, sprawdzianów powtórkowych, badania wyników nauczania) Proste zadania na dowodzenie. Różnorodne źródła wiedzy. Sami nauczyciele muszą się nauczyć przygotowywać ucznia do matury. Nie ma jednej recepty na przygotowanie uczniów do matury. Uczymy techniki rozwiązywania testów. Każde zadanie klasowe powinno mieć formę zbliżoną do matury. Po klasie I i II robimy badanie wyników nauczania. Nie straszymy uczniów maturą, ale wskazujemy jak dużo od tej matury zależy. Nie zasypujemy uczniów nadmiarem materiałów i zbiorów zadań. Powtarzanie materiału nie może się ograniczyć do przerabiania arkuszy egzaminacyjnych.
Zadanie 1 Znajdź wzór funkcji kwadratowej y=f(x), której wykresem jest parabola o wierzchołku (1,-9) przechodząca przez punkt o współrzędnych (2,-8). Otrzymaną funkcję przedstaw w postaci kanonicznej. Oblicz jej miejsca zerowe i naszkicuj wykres.
Zadanie 2 Liczba rozwiązań równania Jest równa 3 2 1 Organizacja powtórek