PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Jakie czynniki wpływają na przebieg i efekty uczenia się? Cechy osobnika gatunkowe rozwojowe indywidualne Aktywność podmiotu Czynniki sytuacyjne
Pojęcie różnicy indywidualnej Różnice indywidualne to zjawisko polegające na tym, że jednostki (ludzie i zwierzęta) należące do tej samej populacji różnią się między sobą pod względem porównnych charakterystyk fizycznych i psychicznych.
Cechy indywidualne Inteligencja Zdolności Niepokój o ewentualne niepowodzenia Poglądy Aktualna aktywność Styl poznawczy Zainteresowania Wiedza Poziom aspiracji Motywy i nastawienia
DEFINICJA Inteligencja to konstrukt teoretyczny odnoszący się do względnie stałych warunków wewnętrznych człowieka, determinujących efektywność działań, wymagających procesów poznawczych. Warunki te kształtują się w wyniku interakcji genotypu, środowiska i własnej aktywności człowieka. (Strelau)
ELEMENTY INTELIGENCJI Możliwość uczenia się na podstawie doświadczeń Zdolność przystosowania się do otaczającego środowiska Metapoznanie- zdolność człowieka do sprawowania kontroli nad własnym myśleniem
WYBRANE TEORIE INTELIGENCJI TEORIE CZYNNIKOWE Inteligencja płynna ( gf ) i skrystalizowana ( gc )- Raymond Cattell inteligencja płynna- to ogólna zdolność warunkująca sprawność wszelkich czynności intelektualnych (zdeterminowana biologicznie) inteligencja skrystalizowana-to wiedza przyswajaną przez daną osobę i zdolność dostępu do niej;to zespół szczegółowych zdolności rozwijanych na skutek zastosowania inteligencji płynnej w życiu TEORIE CZYNNIKÓW RÓWNORZĘDNYCH Inteligencja wieloraka- Howard Gardner- inteligencja nie jest tworem jednolitym, ale wielopostaciowym Inteligencje: językowa (używana przy pisaniu i czytaniu książek), logiczno-matematyczna (wykorzystywana przy rozwiazywaniu problemów matematycznych), przestrzenna (wykorzystywana przy szukaniu drogi), muzyczna (wykorzystywana przy graniu na instrumentach),cielesno-kinetyczna (używana w sporcie), interpersonalna (używana w relacjach z innymi ludźmi), intrapersonalna (używana przy samoocenie)
POMIAR INTELIGENCJI Testy do pomiaru tzw. ilorazu inteligencji Test WSCI-R- test inteligencji Wechslera Test matryc Ravena Iloraz inteligencji (IQ — intelligence quotient) to wartość liczbowa testu psychometrycznego, którego celem jest pomiar inteligencji kognitywnej — czyli polegającej na umiejętności kojarzenia informacji i operacji na symbolach. Bieguny inteligencji: talent->100 IQ= inteligencja przeciętna->upośledzenie umysłowe efekt Flynna Krytyka pomiaru testowego
Słaby uczeń czy „translator“? Elementy NLP w nauczaniu Kanały sensoryczne: V,A,K; odbiór jednokanałowy, dwukanałowy, multisensoryczny Translatorzy- uczniowie gromadzący informacje jednym kanałem