Metoda projektu w matematyce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Zespół szkolny w Cegłowie
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Projekty edukacyjne w szkole
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
PROJEKT EDUKACYJNY DLA UCZNIÓW KLAS DRUGICH SZKOŁY GIMNAZJALNEJ
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Egzamin gimnazjalny 2014 Zasady i informacje.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Dyrektor szkoły powierza kierownikom zespołów przedmiotowych opracowanie listy tematów projektów edukacyjnych (po 5 z każdego przedmiotu) do 30 kwietnia.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Patrz i zmieniaj Realizacja uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego pod kierunkiem p.Marzeny Pytel.
Idea oceniania kształtującego
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Zasady pracy metodą projektu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
Co to jest spacer edukacyjny?
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Sprawdzian szóstoklasisty
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
O S I Ą G N I Ę C I A C Z Ł O W I E K A. Faza I - PRZYGOTOWANIE ( 1 godzina) Głównymi celami projektu jest: Zrozumienie znaczenia odkryć i badań geograficznych.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Praca w zespole jest OK. Ocenianie kształtujące w pracy grupowej.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Metoda WebQuest.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Wewnątrzszkolne Ocenianie
Zapis prezentacji:

Metoda projektu w matematyce Opracowała: Magdalena Gdula-Kwolek

Czym jest projekt edukacyjny ? Jest to zadanie długoterminowe, polegające na samodzielnym i dogłębnym zbadaniu przez ucznia lub grupę uczniów zjawiska związanego z życiem codziennym lub dowolną gałęzią wiedzy.

Zadanie to powinno: nawiązywać do realnych sytuacji, zrywać z podziałem na treści przedmiotowe, odwoływać się do zainteresowań ucznia i pozwalać na poszerzenie jego wiadomości, wykorzystywać w nowych sytuacjach wiedzę i umiejętności zdobyte w procesie nauczania, mieć charakter odkrywczy, wymuszać realizację pełnego procesu badawczego.

Jakie umiejętności rozwija metoda projektu? planowanie pracy długoterminowej, wybór optymalnej metody rozwiązania problemu, podział pracy, współpraca w grupie, dyskusja, współodpowiedzialność za efekty pracy, korzystanie z różnych źródeł informacji, przetwarzanie danych, planowanie i przeprowadzanie eksperymentów, wykorzystanie metod matematycznych do celów i zadań praktycznych,

Jakie umiejętności rozwija metoda projektu? cd... tworzenie modelu matematycznego, definiowanie, przeprowadzanie klasyfikacji i tworzenie jej kryteriów, stawianie i testowanie hipotez, poszukiwanie regularności i związków, wyciąganie wniosków z danych i obserwacji, stawianie nowych pytań badawczych, prezentacja wyników.

Co z tego ma matematyk ? Metoda projektu stawia nie tyle na wiedzę i na opanowanie technik co na: rozumienie procesów matematycznych, przeprowadzanie rozumowań, stawianie i empiryczne badanie hipotez, definiowanie obiektów i klasyfikowanie ich na tej podstawie, stosowanie matematyki jako narzędzia do rozwiązywania problemów praktycznych, kształtowanie rozmaitych strategii rozwiązywania problemów.

Jak przygotować się do pracy metodą projektu ? właściwy wybór tematu wybór formy realizacji projektu planowanie przebiegu projektu opracowanie instrukcji zapewnienie pomocy nauczycieli innych przedmiotów ustalenie zasad pracy w grupie i kryteriów oceny projektu

Etapy realizacji projektu matematycznego. Zrozumienie zadania Dyskusja nad sposobem wykonywania kolejnych etapów pracy Podział zadań pomiędzy poszczególnych członków grupy Wskazanie literatury i innych źródeł wiedzy potrzebnych do realizacji projektu Przygotowanie dla danej osoby lub grupy osób materiału umożliwiającego rozpoczęcie pracy

Etapy realizacji projektu matematycznego cd. . . Wyznaczenie osób do współpracy i konsultacji w określonych sprawach Wyznaczenie terminu realizacji kolejnych etapów prac Wykonanie pracy Prezentacja wykonanego zadania Ocena projektu Ocena pracy i działań poszczególnych członków grupy

Różne metody pracy metodą projektu. Projekt po raz pierwszy. - nauczyciel wybiera temat arbitralnie i realizuje go z całą klasą - proponowany temat jest obszerny i w naturalny sposób podzielony na drobniejsze odrębne zagadnienia - każda kilkuosobowa grupa uczniów realizuje jeden wątek projektu - wspólne omówienie wyników i prezentacja projektu - konsultacje (np. jedna lekcja na dwa tygodnie)

Różne metody pracy metodą projektu Kiedy już wiemy o co w tym chodzi... - można podzielić klasę na kilka większych grup i w każdej realizować inny projekt - przygotowanie propozycji kilku tematów i pozwolenie uczniom na swobodny wybór jednego z nich - realizacja projektu przez grupę (np. co miesiąc) - organizacja pracy uczniów w grupie (karta projektu, teczka projektu) - wprowadzenie zasady trzech spotkań roboczych

Różne metody pracy metodą projektu A dla starych wyjadaczy... - wprowadzenie projektu indywidualnego ( np. w formie prac semestralnych) - temat projektu powinien umożliwiać wykorzystanie i pogłębienie zainteresowań poszczególnych osób - włączenie nauczycieli innych przedmiotów (ustalenie jednej godziny konsultacji w tygodniu)

Elementy instrukcji do projektu Temat projektu i jego cele . Zadania, które mają doprowadzić do realizacji celów Źródła, w których należy szukać potrzebnych informacji Termin prezentacji oraz poprzedzających ją konsultacji z nauczycielem Możliwe sposoby prezentacji projektu i jej czas Kryteria oceny projektu

Formy prezentacji projektu Wystawa prac wykonanych przez uczniów (np. albumy, plakaty, schematy, rysunki) z komentarzem. Inscenizacja. Wykład. Odczytanie pracy pisemnej. Pokaz multimedialny, filmu video. Przedstawienie modelu Różnego rodzaju gry i zabawy angażujące innych uczniów.

Ocena pracy w grupie Każdy uczeń powinien być oceniony indywidualnie sposób ilościowej oceny pracy członków grupy to przyjęcie następującej zasady: - 50% oceny końcowej to ocena nauczyciela - 30% oceny końcowej to średnia ocen wystawio- nych przez członków grupy (w sposób tajny) - 20% oceny końcowej to ocena wystawiona przez samego ucznia

Nowy styl oceniania mniej precyzyjny i bardziej subiektywny styl oceniania kryteria oceny są dość ogólne kryteria oceny musza być znane i akceptowane przez uczniów przed przystąpieniem do realizacji zadania

Główne czynniki w ocenie projektu zrozumienie problemu badawczego skorzystanie z wielorakich źródeł informacji zastosowanie odpowiednich narzędzi matematycznych stopień rozwinięcia i wyczerpania tematu sposób i forma prezentacji wyników organizacja pracy w grupie

Przy ocenie realizacji projektu sprawdzamy czy uczeń: Zdobył potrzebne informacje przetworzył je i nadał im nową, czytelna formę użył właściwej wiedzy matematycznej i otrzymał poprawne wyniki

Przy ocenie prezentacji wyników uwzględniamy: wybór właściwej metody prezentacji (np. raport, plakat, pokaz) jasne przekazanie wyników pracy (właściwe rozłożenie akcentów) poprawność i precyzja języka przejrzystość i estetyka pracy dbałość o zainteresowanie innych uczniów

Przy ocenie organizacji pracy w grupie uwzględniamy: zaangażowanie wszystkich członków grupy racjonalny podział pracy sposób podejmowania decyzji i rozwiązywania konfliktów spójność pracy samoocenę uczniów i ocenę wewnątrz grupy

Praktyczne wskazówki dla uczniów. Przed przystąpieniem do pracy przeczytaj dokładnie instrukcję, zapisuj własne pomysły związane z tematem projektu. Nie musisz robić wszystkiego, co znalazło się w instrukcji. Możesz ją modyfikować i poszerzać. Zaplanuj prace nad projektem. Rozsądnie podziel się pracą z kolegami. Zapoznaj się uważnie z kryteriami oceny projektu. Pomyśl, jakie informacje będą Ci potrzebne, jak i gdzie możesz je zdobyć.

Praktyczne wskazówki cd... Załóż teczkę w której będziesz prowadził zebrane materiały. Zgromadź potrzebną literaturę. Wyjaśnij pojęcia, których nie rozumiesz. Pamiętaj, że wszystkie informacje trzeba opracować tak, aby były czytelne i zrozumiałe. Na podstawie zebranych danych spróbuj wysnuć rozsądne i dobrze umotywowane wnioski. Prowadź staranną dokumentację swojej pracy.

„Porozmawiajmy o pieniądzach.” Lokaty - kredyty

Zagadnienia Lokaty Oszczędzanie systematyczne Kredyty krótkoterminowe ( konsumpcyjne) Kredyty długoterminowe ( hipoteczne ) „0% czyli ile kosztuje nic”

Cele projektu: 1. Rozwijanie wiedzy na temat funkcjonowania banków i funduszy emerytalnych. 2. Zdobycie umiejętności wykonywania obliczeń związanych z operacjami bankowymi - z kredytami i lokatami. 3. Przygotowanie do samokształcenia poprzez umiejętne pozyskiwanie i opracowanie informacji pochodzących z różnych źródeł. 4. Zdobycie umiejętności przekazu i odbioru treści komunikatów medialnych. 5. Przekonanie uczniów o potrzebie ciągłego uczenia się. 6. Kształcenie u uczniów umiejętności: - współdziałania w zespole, - wyrażanie własnych opinii, - poszukiwania sojuszników dla wsparcia realizacji działań, - planowania działań, - zapisywania i prezentowania zebranych materiałów, - przygotowania i wygłaszania wystąpień publicznych.

Formy realizacji. W projekcie biorą udział uczniowie kl. II LO. Klasa została podzielona na pięć zespołów 6-osobowych. Każdy z nich pracuje nad innym zagadnieniem i stara się zainteresować nim uczestników prezentacji.

Harmonogram realizacji projektu Czas trwania projektu - dwa miesiące. Plan realizacji poszczególnych etapów projektu. - wprowadzenie uczniów w zagadnienia związane z projektem (instrukcja do projektu, zasady prezentacji i oceniania, - opracowanie klasowego planu pracy związanego z projektem (ustalenie zasad udziału poszczególnych osób w realizacji zadań, przydział obowiązków itp.) - poszukiwanie informacji i korzystanie z ich zasobów, - wybór sposobu prezentacji komputerowej, - praca związana z przygotowaniem prezentacji, - prezentacja wyników prac poszczególnych grup, - ocena pracy uczniów w realizacji projektu,

Regulamin prezentacji wykonanego projektu. Prezentacja przybiera formę - prezentacji komputerowej. Każdy zespół ma 10-15 minut na prezentację zebranych i opracowanych materiałów. Oprócz prezentacji każda grupa powinna opowiedzieć o sposobie pracy nad projektem (podział zadań w grupie, źródła informacji, współdziałanie, samoocena itp.). Prezentacja nastąpi w ustalonym terminie na spotkaniu, w którym wezmą udział: - grupy oraz nauczyciel matematyki, - dyrektor szkoły, - przedstawiciel samorządu szkolnego, - zaproszeni goście.

Zasady i formy oceniania wykonania projektu. 1. Ocenianie bieżące podczas konsultacji z nauczycielem: - omawianie osiągniętych efektów, - ukierunkowanie do dalszej pracy, - samoocena pracy przez poszczególnych uczniów, - ocena współpracy w grupie przez jego członków i nauczyciela 2. Ocena realizacji projektu podczas prezentacji. - Ocena składa się z dwóch elementów: * oceny komisji, w skład, której wchodzą nauczyciel uczący, dyrektor szkoły i osoby zaproszone, * oceny innych grup (indywidualnie każdy uczeń i ustalenie oceny grupowej - Wystawienie oceny polega na wypełnieniu „Karty oceny”

Życzę sukcesów w realizacji projektu. DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Życzę sukcesów w realizacji projektu.