„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Advertisements

TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Zasady konstruowania programów projakościowych
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
ROK SZKOLNY 2013/2014. Nr for my FormaOsoba prowadzącaLiczba godzin Cena 232Jak pracować w klasie IV na lekcjach języka polskiego? Refleksje nauczyciela.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Dydaktyka ogólna.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego 2012
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ROK SZKOLNY 2014/2015. Nr for my FormaOsoba prowadzącaLiczba godzin Cena 250Matura Analiza i interpretacja tekstów kultury I. Rostankowska1080 zł.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ocenianie holistyczne
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Co to jest spacer edukacyjny?
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Technologia informacyjna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Działania mające na celu podniesienie jakości kształcenia
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Mariusz Domański

„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać uczniów? Dekalog form i metod Uczmy konkretnych uczniów, nie statystycznych (każdy ma własny profil uczenia się) Stosujmy zróżnicowane formy i metody pracy z uczniem. Starajmy się, by metody aktywizujące przeważały nad podającymi. Nie skazuj ucznia na bierność – unikaj pytania ochotników. Daj uczniowi czas do namysłu! Naucz się czekać na odpowiedź. Stwarzaj sytuacje, by uczeń zmagał się z sytuacjami/zadaniami typowymi i nietypowymi. Pozwól dochodzić do rozwiązania problemu w parach/ małych zespołach. Współpracuj z innymi nauczycielami – przedmioty szkolne, tak jak dziedziny wiedzy, nie są zupełnie odrębne. Motywuj na różne sposoby do intelektualnego wysiłku!

Wprowadzenie oceniania holistycznego do bieżącej praktyki szkolnej. Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać uczniów? Co zdecyduje o sukcesie? Realizacja podstawy programowej kształcenia ogólnego - nowe zadania do realizacji przez szkołę, zalecane formy realizacji zapisane w podstawie programowej, Monitorowanie osiągnięć ucznia – wymagań wpisanych w podstawę programową = stosowanie podstawowych zasad diagnozy edukacyjnej w bieżącej praktyce szkolnej. Kreowanie sytuacji umożliwiających uczniowi odtwarzanie toku myślenia, wypowiadania się przed audytorium. Wprowadzenie oceniania holistycznego do bieżącej praktyki szkolnej. Współpraca nauczycieli na rzecz odniesienia przez ucznia sukcesu edukacyjnego - przygotowania go do egzaminu. Udział w maturze „próbnej” – szczegółowe omówienie – informacja zwrotna.

Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać uczniów Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać uczniów? Diagnoza i monitorowanie osiągnięć Diagnoza osiągnięć ucznia - określanie mocnych i słabych stron w procesie kształcenia klasy/ucznia. Budowanie/wykorzystywanie narzędzi umożliwiających sprawdzenie, czy i w jakim zakresie uczniowie spełniają wymagania podstawy programowej. Współczynnik łatwości obliczamy dzieląc uzyskany wynik ucznia, klasy, szkoły ... przez maksymalną liczbę punktów do uzyskania za zadanie, arkusz ...Dzięki takiej analizie poznajemy mocne i słabe strony procesu uczenia się (aktywność ucznia) i procesu nauczania (aktywność nauczyciela). Możemy w związku z tym doskonalić formy/metody dochodzenia do celu – opanowania podstawy programowej przez uczniów. Należy pamiętać, że w diagnozie edukacyjnej ważniejsze są analizy indywidualne od zespołowych.

Jakie masz zainteresowania? Jaki zawód /grupa zawodów Cie interesuje? Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać uczniów? Wspieranie decyzji uczniów o wyborze przedmiotów maturalnych Odpowiedz na pytania Jakie masz zainteresowania? Jaki zawód /grupa zawodów Cie interesuje? Na jakiej konkretnie uczelni i gdzie chcesz studiować? UCZELNIA Pierwsza Druga Trzecia Wyniki których egzaminów są brane pod uwagę przy rekrutacji przez wybrane przez Ciebie uczelnie ? Wybór przedmiotów.

Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać uczniów Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać uczniów? Co zdecyduje o sukcesie? Podsumowanie Znam podstawę programową nauczanego przedmiotu ze wszystkich etapów edukacyjnych ( liniowość podstawy programowej, spiralność w oddziaływaniach dydaktycznych). Wykorzystuję diagnozę edukacyjną dla poznania mocnych i słabych stron ucznia/zespołu klasowego. W praktyce szkolnej wykorzystuję nowoczesną wiedzę psychologiczno-pedagogiczną (metodyczną). Rozumiem siłę synergii w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Szanuję autonomię ucznia przy wyborze przedmiotów realizowanych na poziomie rozszerzonym, wyborze przedmiotów uzupełniających oraz przy wyborze przedmiotów maturalnych dodatkowych. Kreuję sytuacje bliskie sytuacjom egzaminacyjnym, dając uczniowi możliwość oceny stopnia przygotowania do matury. Oceniając holistycznie – uczę holistycznie.