Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Od kompetencji do kwalifikacji
Advertisements

Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
ŚRODKI DYDAKTYCZNE OPRACOWAŁA PATRYCJA FRANCZAK.
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
SZK – Szkolne Zespoły Kompetencyjne
Pedagogika szkoły wyższej
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Metody aktywizujące.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
„Kowalik bezskrzydły”
Biblioterapia a profilaktyka uzależnień
Konspekt (plan metodyczny) a scenariusz
Cele kształcenia.
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Metody nauczania w edukacji przyrodniczej i społecznej
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
Metody nauczania.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Sposób na szybkie zastępstwo
Dydaktyka teoria nauczania i uczenia się Przedmiotem zainteresowań dydaktyki jest wychowanie umysłowe, czyli metody, formy, środki,
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
Opis wybranych metod – metody impresji i ekspresji Metoda projektu
Metody nauczania.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
1 Realizacja kształcenia zawodowego w oparciu o modułowe programy nauczania mgr inż. Elżbieta Hejłasz Strzelce Opolskie, 4 marca 2011 r.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 4
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

Metody tradycyjne i aktywizujące w szkole podstawowej i gimnazjum

Metoda droga dochodzenia do prawdy „Celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniem, umożliwiający uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, jak również rozwijanie zdolności i zainteresowań umysłowych.” (wg W. Okonia)

Teoria kształcenia wielostronnego Powstała w latach sześćdziesiątych Zakłada harmonijny rozwój podstawowych funkcji człowieka: 1. Poznanie siebie i świata. 2. Wartościowanie świata. 3. Zmienianie świata.

Fazy kształcenia człowieka Działanie (doświadczenie) Myślenie oglądowo-obrazowe (zmysły) Myślenie słowne (abstrakcyjno-symboliczne)

Strategia kształcenia To ogół celów, środków i metod przygotowywanych przez nauczycieli dla osiągnięcia jak najlepszych efektów , sposób interpretacji ogólnych celów kształcenia i sposób ich wprowadzania. Metoda jest bardziej szczegółowa i schematyczna od strategii.

Metody aktywizujące Uczeń – aktywny podmiot, sam zdobywający wiedzę przez poznanie i doświadczenia. Nauczyciel – pobudza oraz stwarza sposobności do zdobywania przez ucznia wiedzy. Cele: Nauczania – odnoszą się do nauczyciela Kształcenia – odnoszą się do ucznia, realizowane są podczas zajęć, ale i w procesie samokształcenia się ucznia (prasa, telewizja, Internet)

Nauczanie + samokształcenie = kształcenie m. nauczania m. uczenia się m. kształcenia

Metody nauczania wg Marii Nagajowej M. słowne M. zajęć praktycznych M. oglądowa podająca poszukująca heureza problemowa

Metoda podająca Sprawdzenie pracy domowej, czyli sprawdzenie stopnia przyswojenia wiedzy do realizacji tematu. Wprowadzenie do nowego tematu, zapoznanie z nim i wskazanie celu. Opracowanie nowego materiału. Zebranie nowych wiadomości.

Wykład – przekazywanie informacji Opowiadanie – opis wydarzeń, logika, barwność Pogadanka – mniejsza dyskusja Opis – charakterystyka zjawisk Wyjaśnienie – zwięzłe podanie faktu, określa przyczyny, przebieg, istotę określonego zjawiska Anegdota

Metoda poszukująca Zadawanie pytań, analiza tekstu literackiego. Sprawdzanie pracy domowej. Zapoznanie uczniów z celem lekcji i pobudzenie ich zainteresowania. Opracowanie nowego materiału. Podsumowanie, zapisanie wniosków.

Heureza – polega na kierowaniu myśleniem i działaniami uczniów za pomocą kolejnych pytań nauczyciela. 2. Metoda problemowa Wykład problemowy Wykład konwersacyjny Klasyczna metoda problemowa

Aktywizujące: M. przypadków M. sytuacyjna M. inscenizacji M. seminarium Gry dydaktyczne Dyskusje dydaktyczne: a) wielokrotna – wszyscy dyskutują, dyskusje w małych grupkach, integracja wyników b) panelowa (obserwowana) – najpierw dyskutują eksperci, a później obserwujący zabierają głos c) okrągłego stołu d) burza mózgów e) dyskusja związana z wykładem

Metoda zajęć praktycznych (ćwiczeniowa) Sprawdzenie pracy domowej. Zapoznanie uczniów z celem lekcji. Wzorowy pokaz czynności nauczyciela. Wykonanie ćwiczeń.

Propozycje wg A. Dyduchowej M. analizy i twórczego wykorzystania wzoru. M. instrukcji i norm. M. praktyki pisarskiej. M. przekładu intersemiotycznego. M. okazjonalnych ćwiczeń praktycznych.

Metoda oglądowa (eksponująca) Tok lekcji jest wyznaczony przez kolejność motywów wizualizacji prezentacji. Polega na obserwacji. Ułatwia uczniom rozumienie abstrakcyjne. Film Sztuka teatralna Ekspozycja

Metody nauczania zalecane w gimnazjum Dyskusja – polecana zwłaszcza, gdy chcemy uczniów zaznajomić z: zagadnieniami nie posiadającymi jednoznacznego rozwiązania zagadnieniami szczególnie trudnymi i złożonymi przypadkami wywołującymi szczególne kontrowersyjne sądy i opinie

Rodzaje dyskusji Wielokrotna Panelowa Punktowa Technika kuli śniegowej Debata Dyskusja w 6 kapeluszach myślowych

Ćwiczenia wspomagające naukę dyskutowania (wg R. Arendsa) „Pomyśl – omów – przedstaw” Metoda uli Słuchanie innych Wyklaskiwanie gaduł Kolorowa piłka

Wizualizacją sformułowanych argumentów mogą być: metaplan drzewko decyzyjne „dywanik pomysłów” mapa pojęciowa

Metody nauczania zalecane w gimnazjum II Działania dramowe (drama, dramatyzacje) Typy dramy: Ćwiczenia Gry dramowe Teatr Drama właściwa

inscenizacja rzeźba i jej warianty obraz (żywy obraz/stop-klatka/ zdjęcie/fotografia) film i jego rodzaje techniki plastyczno-manualne (rysunki, makiety, przedmioty, modele, kostiumy, muzeum, plany) list dziennik i pamiętnik

Korzyści ze stosowania dramy Drama uczy: Aktywności Pozbywania się kompleksów i nieśmiałości Wspomaga umiejętność pracy w parach i zespołach Uwrażliwia na innych ludzi Uczy szczerości i otwartości w obcowaniu z innymi Uczy różnych form wyrażania własnych uczuć Kształtuje wyobraźnię i kreatywność

Bibliografia A. Dyduchowa, Próba klasyfikacji metod kształcenia sprawności językowych, „Język polski”, t.5, 1984. D. Bernacka, Od słowa do działania. Przegląd współczesnych metod kształcenia, Warszawa 2001, s. 48-59; 102-115; 119-122; 175-191. M. Nagajowa, ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1990.

Przygotowała: Małgorzata Stolarska Dziękuję za uwagę Przygotowała: Małgorzata Stolarska