KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Advertisements

Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
PILOTAŻ W RAMACH PROGRAMU PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZEŃ ZE SPECYFICZNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania podstawy programowej – wychowanie przedszkolne Delegatura w Płocku.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Chcę pomóc swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Dydaktyka ogólna.
PEDAGOG SZKOLNY.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z elementami terapii pedagogicznej
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Zadania pedagoga szkolnego
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW JAK ROZSĄDNIE WSPIERAĆ ROZWÓJ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM, KTÓRE NIEBAWEM ROZPOCZNĄ NAUKĘ W SZKOLE Anna Mikler-Chwastek , APS Warszawa V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/

TYPY DEFICYTÓW Dzieci o niewielkich deficytach (spowodowanych często długą absencją lub niedostatecznym bodźcowaniem ze strony środowiska wychowawczego). Dzieci o zaburzeniach w kilku sferach, nieharmonijnym rozwoju. Dzieci o znacznych deficytach, gdzie oprócz wsparcia ze strony nauczyciela trzeba zorganizować pomoc specjalistów.

GENEZA ZABURZEŃ ROZWOJU MAŁYCH DZIECI Czynniki działające na matkę podczas trwania ciąży. Czynniki okołoporodowe. Czynniki poporodowe: niewłaściwe odżywianie i pielęgnacja, poważne choroby dziecka, niewłaściwie zorganizowane procesy: wychowawczy i uczenia się.

W JAKI SPOSÓB ROZPOCZĄĆ WSPÓŁPRACĘ Z RODZICAMI? Odpowiednie warunki przekazu informacji. Właściwy dobór słów. Bieżące przekazywanie informacji o postępach dziecka oraz zaleceń dla rodziców. Zaproszenie rodziców do udziału w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Przekonanie rodziców do stałej współpracy z nauczycielem oraz systematycznej pracy z dzieckiem. V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/

KOMPETENCJE NAUCZYCIELA Znajomość podstawy programowej. Wiedza z zakresu sposobów konstruowania programów naprawczych. Umiejętność właściwej weryfikacji postępów dziecka. Znajomość biologicznych podstaw rozwoju dziecka. Znajomość strefy najbliższego rozwoju ucznia, który realizuje program.

Rozumienie czym jest i na czym polega rozwój psychoruchowy. Prowadzenie zajęć w sposób elastyczny, czyli działanie na miarę potrzeb i możliwości dzieci. Prowadzenie zajęć terapeutycznych w formie zabawy. Akceptacja dziecka, zainteresowanie nim i radość z jego sukcesów. Ustalenie jasnych zasad współpracy z dzieckiem. V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/

WARSZTAT NAUCZYCIELA odpowiednie pomieszczenie, jasne i właściwie wentylowane (z możliwością otwarcia okna) bogaty zasób pomocy i przyborów technicznych (liczmany, papier, kredki, gry, karty obrazkowe), ale również przedmiotów naturalnych (kasztany, fasolka, kamienie, glina, liście)

ZASADY KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH Programy są tworzone indywidualnie dla każdego dziecka. Podstawą tworzenia programu są wyniki diagnozy pedagogicznej i profil rozwojowy dziecka. Każdy program musi w przybliżeniu zakładać czas zakończenia działań naprawczych. Program terapeutyczny powinien zostać omówiony z rodzicami lub opiekunami dziecka V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/

Zajęcia terapeutyczne zaczynają się od wyciszenia emocji dziecka i ustalenia zasad współpracy. Zajęcia powinny być przeprowadzane dwa razy w tygodniu, a czas trwania to około 60 minut. Postępy i trudności każdego dziecka są odnotowywane i analizowane na bieżąco. Realizację programu kończy powtórna diagnoza dziecka.

PROGRAM WSPOMAGANIA ROZWOJU PIĘCIOLATKÓW – OBSZARY ODDZIAŁYWAŃ OBSZAR SPOŁECZNO-MORALNY, RODZINNY I OBYWATELSKI. OBSZAR SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ, DBAŁOŚCI O ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO. OBSZAR SAMODZIELNOŚCI ŻYCIOWEJ. OBSZAR CZYNNOŚCI INTELEKTUALNYCH.

OBSZAR PRZYGOTOWANIA DO NAUKI MATEMATYKI. OBSZAR SPRAWNOŚCI ARTYKULACYJNEJ I ROZWOJU MOWY. OBSZAR SPOSTRZEGAWCZOŚCI, PAMIĘCI WZROKOWEJ I SŁUCHOWEJ. OBSZAR PRZYGOTOWANIA DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA. V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/