KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW JAK ROZSĄDNIE WSPIERAĆ ROZWÓJ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM, KTÓRE NIEBAWEM ROZPOCZNĄ NAUKĘ W SZKOLE Anna Mikler-Chwastek , APS Warszawa V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/
TYPY DEFICYTÓW Dzieci o niewielkich deficytach (spowodowanych często długą absencją lub niedostatecznym bodźcowaniem ze strony środowiska wychowawczego). Dzieci o zaburzeniach w kilku sferach, nieharmonijnym rozwoju. Dzieci o znacznych deficytach, gdzie oprócz wsparcia ze strony nauczyciela trzeba zorganizować pomoc specjalistów.
GENEZA ZABURZEŃ ROZWOJU MAŁYCH DZIECI Czynniki działające na matkę podczas trwania ciąży. Czynniki okołoporodowe. Czynniki poporodowe: niewłaściwe odżywianie i pielęgnacja, poważne choroby dziecka, niewłaściwie zorganizowane procesy: wychowawczy i uczenia się.
W JAKI SPOSÓB ROZPOCZĄĆ WSPÓŁPRACĘ Z RODZICAMI? Odpowiednie warunki przekazu informacji. Właściwy dobór słów. Bieżące przekazywanie informacji o postępach dziecka oraz zaleceń dla rodziców. Zaproszenie rodziców do udziału w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Przekonanie rodziców do stałej współpracy z nauczycielem oraz systematycznej pracy z dzieckiem. V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/
KOMPETENCJE NAUCZYCIELA Znajomość podstawy programowej. Wiedza z zakresu sposobów konstruowania programów naprawczych. Umiejętność właściwej weryfikacji postępów dziecka. Znajomość biologicznych podstaw rozwoju dziecka. Znajomość strefy najbliższego rozwoju ucznia, który realizuje program.
Rozumienie czym jest i na czym polega rozwój psychoruchowy. Prowadzenie zajęć w sposób elastyczny, czyli działanie na miarę potrzeb i możliwości dzieci. Prowadzenie zajęć terapeutycznych w formie zabawy. Akceptacja dziecka, zainteresowanie nim i radość z jego sukcesów. Ustalenie jasnych zasad współpracy z dzieckiem. V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/
WARSZTAT NAUCZYCIELA odpowiednie pomieszczenie, jasne i właściwie wentylowane (z możliwością otwarcia okna) bogaty zasób pomocy i przyborów technicznych (liczmany, papier, kredki, gry, karty obrazkowe), ale również przedmiotów naturalnych (kasztany, fasolka, kamienie, glina, liście)
ZASADY KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH Programy są tworzone indywidualnie dla każdego dziecka. Podstawą tworzenia programu są wyniki diagnozy pedagogicznej i profil rozwojowy dziecka. Każdy program musi w przybliżeniu zakładać czas zakończenia działań naprawczych. Program terapeutyczny powinien zostać omówiony z rodzicami lub opiekunami dziecka V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/
Zajęcia terapeutyczne zaczynają się od wyciszenia emocji dziecka i ustalenia zasad współpracy. Zajęcia powinny być przeprowadzane dwa razy w tygodniu, a czas trwania to około 60 minut. Postępy i trudności każdego dziecka są odnotowywane i analizowane na bieżąco. Realizację programu kończy powtórna diagnoza dziecka.
PROGRAM WSPOMAGANIA ROZWOJU PIĘCIOLATKÓW – OBSZARY ODDZIAŁYWAŃ OBSZAR SPOŁECZNO-MORALNY, RODZINNY I OBYWATELSKI. OBSZAR SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ, DBAŁOŚCI O ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO. OBSZAR SAMODZIELNOŚCI ŻYCIOWEJ. OBSZAR CZYNNOŚCI INTELEKTUALNYCH.
OBSZAR PRZYGOTOWANIA DO NAUKI MATEMATYKI. OBSZAR SPRAWNOŚCI ARTYKULACYJNEJ I ROZWOJU MOWY. OBSZAR SPOSTRZEGAWCZOŚCI, PAMIĘCI WZROKOWEJ I SŁUCHOWEJ. OBSZAR PRZYGOTOWANIA DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA. V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/