Prezentacje multimedialne w pracy biblioteki szkolnej i nauczyciela - bibliotekarza Gabriela Bonk – Rybnik 2007.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Informacja multimedialna w bibliotece
Advertisements

mgr inż. Tadeusz Pietrzak
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Budowa i funkcje elektronicznego katalogu biblioteki szkolnej
Jak powinna wyglądać „Dobra prezentacja”
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Wyszukiwanie informacji
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
Biblioteka jako szkolne centrum informacji multimedialnej jest miejscem gromadzenia i udostępniania różnych materiałów/mediów dydaktycznych uczniom, ich.
prezentacji multimedialnych
Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie Wydział Zbiorów Specjalnych
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
Biblioteka Miejskiego Zespołu Szkół nr 4 im
Konkursy i turnieje czytelnicze
Co to jest TIK?.
Opracowała Romana Stąsiek Wnętrze naszej biblioteki:
DZIAŁALNOŚĆ BIBLIOTEKI SZKOLNEJ GIMNAZJUM NR 10 IM. JANA PAWŁA II
KURS Z INFORMATYKI prowadzący: mgr Przemysław Głowacki.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU 2008 WIRTUALNY ŚWIAT TWORZYSZ TAKŻE TY
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie.
Multimedialne centrum informacji
Biblioteka jako Szkolne Centrum Informacji
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Biblioteka szkolna Gimnazjum nr 12 w Tychach
Komputery dla uczniów w czytelni służą zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych, informacyjnych oraz przygotowaniu do swobodnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Technologia informacyjna
Biblioteki Szkolne w Rybniku i okolicach Biblioteki Szkolne w Rybniku i okolicach.
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Biblioteka Zespołu Szkół Urszulańskich w Rybniku
Szkolne centrum informacji składa się z trzech pomieszczeń: czytelni, w której uczniowie mają dostęp do księgozbioru i do 8 komputerów podłączonych do.
Szkolne Centrum Informacyjne Biblioteka Szkolna
Platforma Edukacyjna Szkoły Podstawowej nr 67 w Krakowie Z tej krótkiej prezentacji dowiemy się, do czego będzie służyć uczniom platforma edukacyjna, jak.
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Nr 35 w Warszawie Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszej oferty.
Opracowała: Edyta Guznowska – nauczyciel-bibliotekarz
Cel pracy Celem pracy jest przedstawienie dydaktycznej prezentacji multimedialnej, a w szczególności jej : zastosowania w edukacji, korzyści z tego wynikających,
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Pieszy - uczestnikiem ruchu drogowego Edyta Górska
Zasady tworzenia dobrych prezentacji
Prezentacja w Power Point
Zapraszam do biblioteki
Przygotowanie dobrej prezentacji
Jak projektujemy prezentację multimedialną?
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Prezentacje multimedialne
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Biblioteka Zespołu Szkół nr 2 w Mławie opracowała Renata Jurczyńska.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Sopocka Akademia Tenisowa
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Warsztat informacyjny Biblioteki Szkolnej Zespołu Szkół w Gogołowej
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Zapis prezentacji:

Prezentacje multimedialne w pracy biblioteki szkolnej i nauczyciela - bibliotekarza Gabriela Bonk – Rybnik 2007

Człowiek zapamiętuje tylko około: - 10% tego, co przeczyta, - 20% tego co usłyszy, - 30% tego, co zobaczy. Fragment prezentacji multimedialnej: Jak się uczyć?

Jeśli w edukacji wykorzystamy dobrze przygotowaną atrakcyjną prezentację – nasi uczniowie będą mieli możliwość zapamiętać aż 60% przekazywanych treści. 60%

Wzrost efektywności nauczania w wyniku korzystania z multimediów Wzrost efektywności nauczania w wyniku korzystania z multimediów. Opracowane wg: Adams G.: Why interactive? In Multimedia&Wideodisc Monitor. 1993. Skuteczność nauczania wzrost o 56 % Rozumienie tematu wzrost o 50 – 60 % Tempo uczenia wzrost o 60 % Wiedza przyswojona wzrost o 25 – 50 %

Prezentacja – to przedstawienie informacji głównie w formie graficznej Prezentacja – to przedstawienie informacji głównie w formie graficznej. Składa się z szeregu slajdów przedstawiających tekst ujęty w punkty, wykresy, grafikę i elementy animacji.

Tak rozumiana prezentacja może być doskonałym narzędziem naszej codziennej bibliotekarskiej pracy. Rysunek Martyny Gładysz

Zaskakiwani nagłymi informacjami o konieczności przeprowadzenia lekcji - możemy zorganizować bardzo ciekawe zajęcia, jeśli wykorzystamy przygotowaną wcześniej prezentację.

Gotowe slajdy pomogą w przekazywaniu trudniejszych zagadnień, pomogą skupić myśli uczniom, ale także nam – ułatwią prowadzenie ciekawego dialogu lub wykładu. Fragment prezentacji multimedialnej: Warsztat informacyjny biblioteki szkolnej

Za pomocą prezentacji można zareklamować różnorodne formy pracy biblioteki. Fragment prezentacji multimedialnej: Biblioteka Zespołu Szkół Urszulańskich

Tak przygotowana prezentacja może służyć pomocą na wstępnych lekcjach z nowymi klasami, może być wizytówką biblioteki w Internecie, może posłużyć nam w czasie dni otwartych szkoły, lub spotkań z rodzicami.

Omówienie regulaminu biblioteki z wykorzystaniem prezentacji może okazać się o wiele skuteczniejsze, bardziej interesujące i zrozumiałe dla młodego człowieka. Fragmenty prezentacji multimedialnej: Regulamin biblioteki

Szereg tematów omawianych przez nas w ramach zajęć lekcyjnych z czytelnikami można przekazać właśnie w formie takiej prezentacji. Fragmenty prezentacji multimedialnych: Lidii Hajduk i Edyty Guznowskiej

To między innymi: warsztat informacyjny biblioteki, budowa karty katalogowej i katalogu… Fragmenty prezentacji multimedialnych: Jak szukać informacji w bibliotece i Anny Urbaniak: Katalogi biblioteczne

… budowa książki… Fragmenty prezentacji multimedialnych: Ewy Łopatka i Beaty Wolak: Budowa książki

… historia książki… Fragment prezentacji multimedialnej: Anny Kucała

… historia pisma… Fragment prezentacji multimedialnej: Anny Kucała

…opis działania i funkcjonowania MCI… Fragmenty prezentacji multimedialnych: Izabeli Skowronek i Mireli Kluczniok

…opis bibliograficzny stosowany w bibliografii załącznikowej … Fragmenty prezentacji multimedialnych: Alicji Szustakowskiej, Ewy Maciejek i Gabrieli Bonk

… elementy z cyklu tematów: „jak się uczyć…” Fragment prezentacji multimedialnej: Jak się uczyć?

… i szereg innych… Fragmenty prezentacji multimedialnych: Edyty Guznowskiej, Anny Sorychta i Bogusławy Jankowskiej

Przygotowane przez nas edukacyjne prezentacje multimedialne mogą zostać opublikowane na witrynie internetowej biblioteki lub szkoły. Fragmenty stron internetowych: www.bibliofilur.republika.pl http://www.sp13zory.neostrada.pl/l

Mogą być zainstalowane w jednym z komputerów MCI.

Mogą też – nagrane na płyty CD wzbogacać księgozbiór wypożyczalni.

W podobny sposób warto w bibliotece gromadzić wartościowsze prezentacje multimedialne tworzone przez uczniów i nauczycieli. Fragment prezentacji multimedialnej Doroty Przybyła

Dzięki temu uczeń, który nie był na lekcji lub czegoś nie zrozumiał, zapomniał – w dowolnej chwili będzie mógł samodzielnie zgłębić temat.

Niektóre prezentacje warto wydrukować.

Można wydrukować 1,2,3,4,6 lub 9 slajdów na stronie.

Ze swojego doświadczenia wiem, iż temat bibliografii załącznikowej w formie WYDRUKOWANEJ prezentacji multimedialnej – jest wręcz rewelacyjnym wyjściem w sytuacji, gdy tego opisu uczymy naszych, często nie do końca zdyscyplinowanych i robiących swoje prace na ostatni moment maturzystów.

Prezentacja multimedialna może być interesującą formą przeprowadzenia konkursu lub turnieju czytelniczego.

Dzięki medialnej formie pytań – łatwiej skupić uwagę nawet najliczniejszej grupie uczestników (całej, dużej sali).

Umiejętnie przygotowana prezentacja może wprowadzić młodzież do spotkania z literatem czy inną ciekawą postacią. Może być częścią takiego spotkania. Zastosujemy wówczas slajdy informujące o życiu i twórczości, fragmenty utworów, zdjęcia – wszystko powiązane nastrojową muzyką. Fragmenty prezentacji multimedialnych: Mireli Kluczniok i Katarzyny Trzebunia

Za pomocą prezentacji można utrwalić ciekawe imprezy przygotowywane przez bibliotekę.

Prezentacja może być narzędziem zaprezentowania szerszej publiczności interesujących zbiorów naszej biblioteki. Możemy przygotować slajdy reklamujące wartościowe pozycje… Fragment prezentacji multimedialnej Barbary Adamczyk

…lub wręcz zademonstrować publikacje unikalne graficznie czy edytorsko…

W takiej formie można zademonstrować wiele ciekawych tematów z edukacji regionalnej, które możemy opracowywać, przygotowywać wraz z młodzieżą.

Prezentacja - to oczywiście świetna forma zareklamowania naszej szkoły potencjalnym zainteresowanym, a podkreślam to, gdyż nieraz zdarza się, iż promocją szkoły w środowisku zajmuje się właśnie bibliotekarz.

W formie prezentacji można ciekawie przedstawić historię szkoły, korzystając z niedostępnych szerszemu gronu zainteresowanych materiałów przechowywanych w archiwum.

Czasem bywa, że nie najciekawszy, a przecież stanowiący istotną wiedzę o szkole – życiorys jej patrona, zademonstrowany w formie prezentacji, ze sporą ilością materiału ilustracyjnego, przedstawiony na lekcji wychowawczej, na akademii lub po prostu – dostępny w Internecie (na witrynie szkoły, biblioteki) – będzie o wiele chętniej przyswajany.

Przygotowując prezentację koniecznie pamiętajmy o kilku zasadach

- nie więcej niż 5 – 6 linijek tekstu na slajdzie źle dobrze Fragmenty prezentacji multimedialnej: Historia pisma

- piszemy raczej hasłami, równoważnikami zdań – nie rozbudowanymi akapitami źle dobrze Fragmenty prezentacji multimedialnych: Jak się uczyć?

- staramy się na slajdach ilustrować przekazywane treści (ilustracje wspomagają tekst) Fragmenty prezentacji multimedialnych: Wielikąt, Juliusz Roger i Śląskie stroje ludowe

- prezentacja multimedialna składająca się jedynie z wrzuconego na slajdy tekstu naszego wystąpienia, bez ilustracji – nie jest dobrą prezentacją źle dobrze Fragmenty prezentacji multimedialnych: Jak się uczyć?

Verdana Arial Tahoma bezpieczne czcionki - czcionka powinna być czytelna, i lepiej wybrać jakiś typowy krój – jeśli wiemy, że prezentacja będzie pokazywana także na innych komputerach Verdana Arial Tahoma bezpieczne czcionki

unikajmy wszelkich zbędnych udziwnień

- dla zachowania walorów estetycznych, dla elegancji warto trzymać się ustalonej kolorystyki i kroju czcionki Mniej elegancko Bardziej elegancko

- wszystkie prezentowane przez nas elementy powinny być dobrze widoczne, czytelne

- animacje stosujemy, by objaśnić trudne zjawisko; unikajmy wszelkich niepotrzebnych ruchomych elementów, które tylko rozpraszają uwagę i dezorientują odbiorców Dwa kolejne slajdy ilustrują celowe wykorzystanie elementów ruchomych – dla wyjaśnienia starożytnego greckiego sposobu pisania tzw. bustrofedonem oraz dla objaśnienia ruchu gałek ocznych w czasie czytania. Fragmenty prezentacji multimedialnych: Historia pisma i Jak się uczyć?

Bustrofedon Historia pisma

Rzeczywisty ruch gałek ocznych w trakcie czytania: ruch oczu zatrzymania od ½ do 1 ½ sekundy wyrazy

- oczywiście zawsze warto pamiętać, że elementy humoru – ułatwiają zapamiętywanie Fragment prezentacji multimedialnej Jak się uczyć?

- zawsze podajemy wykorzystane źródła, oraz podpisujemy przygotowaną w ten sposób prezentację Fragmenty prezentacji multimedialnych: Jak się uczyć? oraz Pan Tadeusz

Gotowe prezentacje multimedialne można opublikować i pobrać na witrynie „Biblioteki w Szkole” w dziale redagowanym przez Beatą Sławińską-Kopyś, gdzie znajdziemy także szereg rad dla twórców prezentacji. http://www.bibliotekawszkole.pl/prezentacje/index.php

Sporo prezentacji multimedialnych opublikowano także na witrynie Publikacje Edukacyjne. Można je zamówić na specjalnej płycie CD. http://www.publikacje.edu.pl/archiwum.php?dzial=prezentacje

Polecamy także stronę TNBSP Oddział w Rybniku a na niej oddzielną podstronę z prezentacjami multimedialnymi, które można tu publikować oraz pobierać. http://www.rybnik.pl/bsip/publik/pokazy.htm

Przed opublikowaniem prezentacji w internecie warto najpierw dokonać kompresji ilustracji.

Bibliografia: 1. Kos Michał, Łempicki Wojciech: Prezentacja – tak, ale jaka? „Forum Nauczycieli” 2003 nr 1 s. 24- 28. 2. Mocna prezentacja. „Komputer Świat” 2003 nr 3 s. 48- 51. 3. Mocne wrażenie. „Komputer Świat” 2001 nr 8 s. 40- 45. 4. Sławińska-Kopyś Beata: Podstawowe zasady tworzenia prezentacji. [online] „Biblioteka w Szkole” [dostęp 19 kwietnia 2007]. Dostępny w Internecie: http://www.bibliotekawszkole.pl/prezentacje/ zasady_tworzenia.php. 5. Wykład z dreszczykiem. „Komputer Świat” 2000 nr 18 s. 34- 38. 6. Zaprezentuj się! „Komputer Świat” 2001 nr 7 s. 34- 41.

Życzę owocnego tworzenia i wykorzystywania prezentacji multimedialnych Pragnę podziękować za cenne wskazówki recenzentom tej prezentacji: Romanie Piecha, Hannie Bohuszewicz i Elżbiecie Rafińskiej. Dziękuję za uwagę 