Prezentacja uczestników

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Plan komunikacji PO KL - założenia
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
FUNKCJA PERSONALNA.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.
Zarządzanie projektami
Opracował J. Stryjkowski
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
PRACA SOCJALNA W ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Teoria organizacji Wykład 1.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
PAŹDZIERNIK  INDYWIDUALNY – samodzielna lub zaprojektowana dla pracownika ścieżka rozwoju kompetencji  ZESPOŁOWY – inicjowana przez menedżera.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
IDEA SIECI I RADY POMIOTÓW REINTEGRACYJNYCH. To Zjawisko polegające na łączeniu w bardziej lub mniej formalny sposób. Jest obecne w Polsce od momentu.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Menedżer i zarządzanie
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Funkcja planowania.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Prezentacja uczestników

zasady współpracy w trakcie szkolenia )))) KONTRAKT zasady współpracy w trakcie szkolenia ))))

Zarządzanie organizacją Projekt „Wzrost potencjału sektora społecznego w powiecie jarosławskim poprzez inicjowanie partnerskiej współpracy” Zarządzanie organizacją

Cel szkolenia Podniesienie poziomu wiedzy dotyczącej umiejętności zarządzania wśród przedstawicieli organizacji pozarządowych Zapoznanie uczestników szkolenia z metodami projektowania i koordynowania przedsięwzięć - inicjatyw lokalnych

PROBLEM Problem to wszystko co przeszkadza tobie osobiście lub twojej firmie czy organizacji przejść od punktu, w którym jesteście do miejsca, w którym chcecie się znaleźć

CO TO JEST CEL? Cel jest to miejsce bądź stan, które chcemy osiągnąć aby rozwiązać problem

Cel- (target) – jaki powinien być? Quality – Jakość Quantity- Ilość Time – Czasowość Location – Odniesiony do grupy

Piramida celów DŁUGI OKRES ŚREDNI OKRES KRÓTKI OKRES Misja Sens istnienia DŁUGI OKRES Cele strategiczne Po co to robimy? Cele operacyjne Jak to robimy? ŚREDNI OKRES Zadania/Projekty Co robimy? KRÓTKI OKRES

ANALIZA SWOT – narzędzie pomocne w rozwiązywaniu problemów S = Strenghts Mocne strony – siły napędowe W = Weaknesses Słabe strony – siły hamujące O = Opportunities Szanse – działania wzmacniające T = Threats Zagrożenia – działania osłabiające

Przykłady projektów Przygotowanie przedstawienia teatralnego Rozwój i wprowadzenie nowego produktu / usługi Zaprojektowanie i implementacja nowego systemu komputerowego Wydanie nowej monety 1.00zł Modernizacja fabryki Konsolidacja dwóch przedsiębiorstw Organizacja konferencji Zaprojektowanie i wydanie broszury, czasopisma Rewitalizacja terenów poprzemysłowych Stworzenie programu wymiany studentów

Rezultaty projektu- co świadczy o ich jakości S – ( Specific) specyficzny M – (Measurable) mierzalny A – (Actionable) adekwatny i akceptowalny R – (Realistic) realistyczny T – (Timetabled) terminowy

Jak i dlaczego znaleźć partnerów ? MAMY POTRZEBUJEMY Komu możemy pomóc? Wiedza Pomysły Kto nam może pomóc ? Pieniądze Samochód Lokal Doświadczenie Sprzęt INNE

Gdzie szukać partnerów? Biznes Miejscowość Samorządy i instytucje publiczne Gmina NGO Województwo Kraj Zagranica

Przykładowe źródła informacji o potencjalnych partnerach Nasi znajomi Media Internet Organizacje pozarządowe Ambasady Ogłoszenia INNE

Definicja partnerstwa – przykłady Forum Liderów Biznesu Księcia Walii – „Porozumienie międzysektorowe, w którym jednostki zgadzają się wspólnie pracować, dzieląc zarówno ryzyko jak korzyści w celu wypełnienia zobowiązania lub podjęcia określonych działań.” Instytut Zasobów Światowych – „Dobrowolny i wspólny wysiłek przedsiębiorców, grup pozarządowych i agend rządowych pracujących na zrównoważonej podstawie w celu sprostania wyzwaniom, które są istotne dla wszystkich stron.” Organizacja do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa (ONZ) – „Partnerstwo może połączyć dwie lub więcej organizacji wyłonionych z szerokiego grona innych podmiotów życia społecznego, w tym organizacji sektora publicznego i społecznego, organizacji pozarządowych, fundacji i innych, którzy zgadzają się dzielić odpowiedzialność ryzyko i zasoby, niezbędne do osiągania wspólnych celów i korzyści.”

Grupa Partnerska Zielone Bieszczady Cechy dobrego partnerstwa: Partnerstwo jest czymś więcej niż tylko sumą swoich części Uwzględnia uczenie się i adaptację do zmian Posiada jawny system komunikacji i przywództwa Oparte jest na wspólnie uzgodnionych celach Partnerzy dzielą ryzyko i korzyści Jest dobrowolne i sprawiedliwe

Grupa Partnerska Zielone Bieszczady Zasady partnerskiej współpracy Zasada inwestycji o charakterze społecznym – rozwój zrównoważony Zasada autonomii Zasada etycznych funduszy i równoprawnego dostępu do środków Zasada stałego doskonalenia Zasada otwartości Zasada długotrwałego zaangażowania Zasada uzgadniania kontaktów zewnętrznych Zasada rozwiązywania układu partnerskiego bez wskazywania winnych

Grupa Partnerska Zielone Bieszczady I Spotkanie Koordynatorów GP 5-7.09.2002 r. - definicja GP „Grupa Partnerska – (partnerstwo na rzecz zrównoważonego rozwoju) jest dobrowolnym, otwartym, formalnym lub nieformalnym porozumieniem co najmniej 3 partnerów – instytucji i osób, reprezentujących co najmniej 2 sektory (z trzech – publiczny, prywatny, pozarządowy), którzy zachowują autonomię, wspólnie realizują praktyczne długofalowe działania na rzecz określonego regionu, doskonaląc je i monitorując oraz dzieląc między siebie koszty, odpowiedzialność, ryzyko i korzyści.”

GRUPA PARTNERSKA ZIELONE BIESZCZADY ROZWIĄZANIA ORGANIZACYJNE Walne Zgromadzenie Regulamin Partnerstwa Rada Partnerstwa Sekretariat Zespoły tematyczne Prezydium Plan Operacyjny

Organizacja-grupa ludzi którzy współpracują ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany by osiągnąć pewien zestaw celów.

Wspólne cechy organizacji: celowość; sposób zorganizowania; wyodrębnienie z otoczenia (granice rzeczowe i funkcjonalne); poddanie kierowaniu

Zasoby: ludzkie, rzeczowe, finansowe, informacyjne.

Zarządzanie – zestaw działań skierowanych na zasoby organizacji i wykorzystywanie ich z zamierzeniem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.

funkcje zarządzania Działania składające się na proces zarządzania to funkcje zarządzania. Działania te układają się logicznie w ciąg funkcji zarządzania, do których zalicza się: - planowanie, - organizowanie, - motywowanie, - kontrolowanie. Podkreślić należy fakt zróżnicowania nasilenia i rozkładu poszczególnych funkcji zarządzania w zależności od szczebla zarządzania, co jest obrazowane przez tzw. rozkład funkcji G. Terry`go. planowanie Planowanie jest podstawowym instrumentem zarządzania organizacją, bez względu na jego wielkość i otoczenie. Ułatwia ono podejmowanie decyzji kierowniczych. Planowanie: wytyczanie celów organizacji i określanie, jak można najlepiej je osiągnąć organizowanie Organizowanie: porządkowanie i przydzielanie pracy, uprawnień decyzyjnych i zasobów poszczególnym członkom organizacji w taki sposób aby mogli realizować jej cele. motywowanie Funkcja motywowania polega na wywoływaniu u podwładnych właściwego stosunku do powierzonych im zadań. Narzędziami motywacji są bodźce motywacyjne, którymi dysponują kierownicy, oddziaływujące na podwładnych w sposób pozytywny lub negatywny. kontrola Realizacja funkcji kontroli polega na porównaniu przebiegu lub wyników działań, tzn. stanu osiągniętego z planowanym celem, czyli ze stanem założonym.

cechy zarządzania P. Drucker amerykański klasyk organizacji i zarządzania, w jednej ze swoich prac wyróżnia pięć cech charakteryzujących zarządzanie: 1. zarządzanie dotyczy ludzi. Jego celem jest zapewnienie współdziałania wielu osób tak by zneutralizować ich słabości oraz maksymalnie wykorzystać talenty i silne strony uczestników organizacji, 2. zarządzanie wymaga prostych i zrozumiałych celów działania i zadań jednoczących wszystkich uczestników organizacji, 3. zarządzanie wymaga komunikowania się, czyli obiegu informacji wewnątrz organizacji oraz wymiany informacji z otoczeniem, 4. zarządzanie wymaga rozbudowanego systemu wskaźników, pozwalających stale i wszechstronnie monitorować, oceniać i poprawiać efektywność działania, 5. zarządzanie musi być jednoznacznie zorientowane na podstawowy i najważniejszy ostateczny rezultat, jakim jest zadowolony klient.

umiejętność zarządzania Jeden z czołowych badaczy zarządzania R. Katz wyróżnia trzy podstawowe rodzaje umiejętności kierowniczych: techniczne, społeczne i koncepcyjne. 1. Umiejętności techniczne to zdolność posługiwania się narzędziami, metodami i technologią określonej specjalności. Każdy pracownik instytucji, w zależności od stanowiska pracy posiada inne umiejętności, np. umiejętności chirurga, inżyniera, muzyka. W tym kontekście kierownikowi są potrzebne umiejętności techniczne w takim stopniu, by potrafił „poradzić sobie z mechaniką zadania”. 2. Umiejętności społeczne to zdolność współpracowania z innymi ludźmi, rozumienia ich i motywowania, zarówno poszczególnych osób, jak i grup. Kierownikowi są potrzebne w stopniu umożliwiającym mu współpracę z innymi członkami organizacji i prowadzenia własnego zespołu roboczego. 3. Umiejętności koncepcyjne to zdolność postrzegania organizacji jako całości, formułowania celów i integrowania celów uczestników organizacji w jeden cel wspólny. Wymienione powyżej umiejętności są niezbędne do skutecznego kierowania. Jednak ich znaczenie i natężenie zależy od zajmowanej pozycji w hierarchii organizacyjnej.

role organizacyjne Każdy kierownik sprawując funkcje zarządcze odgrywa jednocześnie cały szereg ról organizacyjnych, które należy rozumieć jako „zorganizowane zbiory zachowań kierowniczych”. H. Mintzberg analizując wyniki badań nad sposobem wykorzystania czasu pracy kierowników i wykonywaniem przez nich funkcji zarządzania, wyróżnił kilka podstawowych ról kierowniczych: 1. role interpersonalne: - rola reprezentanta sprowadza się do pełnienia określonych funkcji ceremonialnych, które służą tworzeniu właściwego klimatu kontaktów wewnątrz i na zewnątrz organizacji oraz promowaniu pozytywnego obrazu firmy i jej szefa, - rola przywódcy polega na wytyczeniu celów, mobilizacji zespołu do ich wykonania oraz na stworzeniu zespołowi organizacyjnych i materialnych warunków działania, - rola łącznika polega na budowaniu i utrzymywaniu kontaktów ważnych dla prawidłowego funkcjonowania firmy – np. między działami, 2. role informacyjne: - rola monitora polega na ciągłym przeszukiwaniu otoczenia i wnętrza organizacji w celu uzyskania ważnych informacji, - rola upowszechniającego informacje sprowadza się do przekazywania podwładnym informacji, które normalnie nie byłyby dla nich dostępne, - rola rzecznika to przekazywanie informacji o organizacji jego otoczeniu, 3. role decyzyjne: - rola przedsiębiorcy wiąże się z wprowadzaniem innowacji i podejmowaniem skalkulowanego ryzyka – doskonalenie organizacji, wejście na nowe rynki zbytu, - rola przeciwdziałającego zakłóceniom sprowadza się do łagodzenia konfliktów i usuwania nieoczekiwanych problemów – np. strajk, - rola rozdzielającego zasoby spełnia się przez decyzje dotyczące, jak i komu zostaną przydzielone zasoby organizacji, - rola negocjatora, czyli prowadzącego negocjacje – zawiera umowy z dostawcami, odbiorcami, związkami zawodowymi

14 zasad, którymi powinien posługiwać się kierownik w swojej pracy: Podział pracy, Autorytet, Dyscyplina, Jedność rozkazodawstwa, Jednolitość kierownictwa, Podporządkowanie interesu osobistego interesowi ogółu, Wynagrodzenie, Centralizacja, Hierarchia, Ład, Odpowiednie traktowanie personelu, Stabilność personelu, Inicjatywa

Co to jest ewaluacja? Ewaluacja ma interdyscyplinarny charakter, stąd różne definicje nawiązują do różnych nauk i metod badawczych. Definicja I Ewaluacja – to systematyczne zbieranie informacji na temat działań, charakterystyki i efektów programu w celu jego oceny, poprawy skuteczności oraz wsparcia procesu decyzyjnego dotyczącego przyszłych działań. (M.Q. Patton) Definicja II Ewaluacja – to określenie wartości polityki, programu lub projektu w odniesieniu do wcześniej zdefiniowanych kryteriów i w oparciu o odpowiednie informacje. (Komisja Europejska).

Inne pojęcia Kontrola – działanie mające na celu porównanie istniejącego stanu z postulowanym z punktu widzenia prawa, przyjętych reguł, zasad i standardów; dalej - ustalenie nieprawidłowości oraz zaprezentowanie wniosków i zaleceń podmiotowi zlecającemu kontrolę. Monitoring – proces systematycznego zbierania i analizowania ilościowych i jakościowych informacji na temat realizowanego przedsięwzięcia. Jego celem jest bieżące wykrywanie nieprawidłowości i ich korygowanie. Audyt – szczegółowa analiza działalności danej organizacji, prowadzona przez zewnętrznych, niezależnych specjalistów w celu ujawnienia ewentualnych problemów czy nieprawidłowości w jej funkcjonowaniu. Audyt może dotyczyć każdego aspektu funkcjonowania danego podmiotu, jednak najczęściej stosowany jest audyt finansowy.

Po co prowadzić ewaluację Ewaluację można wykorzystywać: w procesach podejmowania decyzji (decyzje o modyfikacji realizowanych programów, ich kontynuacji i rozwoju, wybór najlepszej alternatywy, testowanie nowych rozwiązań); do uzyskania dowodów na to, iż program (projekt) wart/nie wart był wsparcia; żeby przekonać się, czy program był skuteczny, efektywny, odpowiedni, użyteczny, trwały; do lepszego zrozumienia przebiegu i skutków różnych procesów społecznych, ekonomicznych, technologicznych; do celów PR.

Kto może być zainteresowany wynikami? Realizator programu/projektu Organ zwierzchni realizatora Sponsorzy Partnerzy Decydenci Beneficjenci Konkurencja

Poziomy ewaluacji Nakłady Działania Rezultaty Efekty Inputs Activities Outputs Efekty Outcomes Oddziaływanie (wpływ) Impacts Pieniądze Ludzie Sprzęt Nieruchomości Pomieszczenia Materiały Szkolenia Pozyskanie kapitału Opracowanie zasad korzystania z funduszu pożyczkowego Liczba godzin szkoleniowych Wydane publikacje Liczba i kwoty udzielonych pożyczek Podwyższone kompetencje Zwiększone możliwości zatrudnienia Lepiej zarządzane organizacje Rozwój lokalnej przedsiębiorczości

Ćwiczenie – Fabryka Życzeń