Zagrożenia dla polskiego rynku telekomunikacyjnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Krajowa Izba Gospodarcza ul. Trębacka 4, Warszawa, tel.: , faks: IP-HERMES.pl.
Advertisements

Sieci komputerowe Wstęp Piotr Górczyński 20/09/2003.
FM GROUP MOBILE.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Metodologia wyliczania pomocy publicznej Wrocław, 24 kwiecień 2008 Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD Warszawa, 14 października 2009 r.
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
„TELEWIZJA CYFROWA” DVB-S DVB-T DVB-C ATM/SDH IP.
Jakość dostępu, szybkość łącza oraz konkurencja na rynku usług internetowych w Polsce Diagnoza internetu 2009 Warszawa, 24 marca 2009 r.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO ROZWÓJ POLSKI WSCHONIEJ Agnieszka Kapciak Dyrektor Departamentu Koordynacji Programów Regionalnych.
Rynek MNO/MVNO w Polsce
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Bezprzewodowy szerokopasmowy dostep do internetu w pasmie 3,6-3,8 GHz (WiMAX)
Konkurencja niedoskonała
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi Odzysk frakcji materiałowych z odpadów.
„KORZYŚCI Z INWESTOWANIA NA TERENACH KSSE”
Eurotel SA GRUPA TELEKOMUNKACYJNA
HISTORIA SPÓŁKI 16 września 1996 r. - rozpoczęcie działalności w ramach operatora Era jako jedna z kilku sieci sprzedaży rozbudowa własnej.
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
Topologie sieci lokalnych.
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Krzysztof Bielewicz ITTI Sp. z o.o e- technologie i biznes
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
Prezentacja 2004 POLSKA.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Analiza ekonomiczno – finansowa
Koniec dostępu szerokopasmowego [?] Dr inż. Wacław Iszkowski Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji © 2009, Wacław Iszkowski, PIIT.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej Operacje dotyczące tworzenia i umożliwienia.
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Wyniki Polkomtel S.A. w 4Q 2008 na tle konkurencji Porównanie bazuje na rezultatach czterech głównych operatorów mobilnych - nie zawiera wyników operatorów.
Kierunki rozwoju usług monitorowania Outsourcing stacji monitorowania Optymalizacja kosztów.
Wykład specjalizacyjny
Restrukturyzacja spółek
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
Telekomunikacja Bezprzewodowa (ćwiczenia - zajęcia 12,13)
FUZJA Office Depot / Staples.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
Monopol oferenta Założenia modelu:
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Gwarancje przepływności transmisji danych w sieciach ruchomych - debata Warszawa, 16 maja 2011.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Kodeksowe typy spółek Spółka cywilna Handlowe spółki osobowe Spółka jawna Spółka partnerska Spółka komandytowa.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Strategia.
Projekt STARGARDZKI INTERNET SZEROKOPASMOWY planowany do realizacji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na.
Konkurencja a polityka konkurencji
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Publiczne prawo konkurencji
Telekomunikacja Bezprzewodowa (ćwiczenia - zajęcia 1, 2, 3)
Telekomunikacja Bezprzewodowa (ćwiczenia - zajęcia 8,9)
OGÓLNOPOLSKA SIEĆ EDUKACYJNA
UKE Praktyczne aspekty dostępu hurtowego do sieci POPC Warszawa, 20 czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

Zagrożenia dla polskiego rynku telekomunikacyjnego Warszawa, 25.09.2013

Dlaczego zaprosiliśmy Państwa na spotkanie? Tak – uważamy, że polskiemu rynkowi zagraża sojusz T-Mobile i Orange Orange i T-Mobile wspólnie dążą do stworzenia duopolu, a faktycznie monopolu. Orange i T-Mobile mają wspólnie ok. 60% rynku Orange i T-Mobile to korporacje, których łączne roczne przychody wynoszą 400 mld złotych, przychody budżetu Polski to 300 mld złotych. Orange i T-Mobile – największymi akcjonariuszami pośrednio są rządy Niemiec i Francji – rząd Niemiec ma 32%, a rząd Francji ponad 27% - konkurujemy więc ze spółkami kontrolowanymi przez państwa.

Dlaczego uważamy, że T-Mobile i Orange dążą do stworzenia de facto monopolu? Współkorzystają z infrastruktury – w spółce Networks – korzystają ze wspólnej sieci Współkorzystają z częstotliwości – łączą posiadane częstotliwości 1+2 = zaburzenie konkurencji na rynku = brak możliwości konkurowania przez innych z dominacją T-Mobile i Orange

Networks! powstał w grudniu 2010 roku. Orange i T-Mobile założyły wspólną spółkę w czasie, kiedy Polkomtel był spółką kontrolowaną przez skarb państwa. Oznacza to, że dwóm zagranicznym korporacjom, kontrolowanym przez rządy Francji i Niemiec, umożliwiono (nie przewidując długoterminowych skutków) stworzenie spółki, która stanowiła bezpośrednie zagrożenie dla wówczas państwowego Polkomtelu, będącego w procesie prywatyzacji. Pozwolono więc de facto innym państwom powołanie spółki, która miała zdominować polską państwową firmę. Polkomtel nawet po prywatyzacji, jest obecnie jedynym dużym operatorem telekomunikacyjnym, który znajduje się w polskich rękach.

Networks! - połączenie sieci 6500 6500 10000 Orange i T-Mobile posiadały niezależne sieci liczące po ok. 6500 lokalizacji Orange i T-Mobile redukując ilość swoich lokalizacji do ok. 5tyś., w ramach Networks! mają do dyspozycji ok. 10 tys. współdzielonych lokalizacji ponosząc koszty modernizacji tylko swoich lokalizacji - Spora część kosztów Rollout2012 jak rozbudowa węzłów agregacyjnych czy rozbudowa OSS jest poniesiona na poczet Rollout2012 ale inwestycje będą pracować przez najbliższe lata dla całej sieci

Sytuacja pozostałych operatorów sieci 3500 6500 PLAY: posiada ok. 3500 lokalizacji, głównie w miastach nie planuje rozbudowy własnej infrastruktury - roamuje u pozostałych operatorów Plus: posiada ok. 6500 lokalizacji w całej Polsce prowadzi intensywną rozbudowę i modernizację infrastruktury radiowej i transmisyjnej - Spora część kosztów Rollout2012 jak rozbudowa węzłów agregacyjnych czy rozbudowa OSS jest poniesiona na poczet Rollout2012 ale inwestycje będą pracować przez najbliższe lata dla całej sieci Jedynie Plus jest w stanie podjąć wyzwanie zbudowania ogólnopolskiej sieci 10 tys. lokalizacji mogącą konkurować usługami z siecią Networks! Wymagać to jednak będzie 3–letniej inwestycji o koszcie ok. 1 mld PLN

efektywnie wykorzystując 10 000 Networks! – skutki łączenia infrastruktury P4 ok. 3500 własnych stacji T-Mobile ok. 6500 własnych stacji Orange Polkomtel P4 ok. 3500 własnych stacji Polkomtel ok. 6500 własnych stacji Networks! ok. 10000 stacji T-Mobile/Orange - każdy z operatorów ponosi koszty utrzymania 5 000 stacji efektywnie wykorzystując 10 000 Każdy z tych dwóch operatorów osiągnie dodatkowe zyski w wysokości kilku miliardów złotych Stacje w tych samych lokalizacjach 1+1=11

REZULTAT współpracy T-Mobile i Orange: Miliardowe zyski, których nie uzyskają inni operatorzy. W dłuższym okresie wypchnięcie z rynku innych operatorów i możliwość wspólnego dyktowania cen. Pozorna konkurencja w sytuacji, gdy zostanie dwóch operatorów posiadających tę samą infrastrukturę i te same częstotliwości.

Częstotliwości Rynek częstotliwości dzieli się na pasma z różnych zakresów – najważniejsze są 800 MHz i 900 MHz, ewentualnie 1800 MHz i 2000 MHz. Im niższa częstotliwość, tym większy zasięg, czyli jeden nadajnik z częstotliwości z zakresu 900 MHz wystarcza na pokrycie obszaru kilka razy większego niż z zakresu 2000 MHz. Polska jest krajem o dużym rozproszeniu ludności. Dlatego do pokrycia zasięgiem potrzebne są niskie częstotliwości i są one najcenniejsze. Przykład z aukcji jaką ostatnio ogłosiło UKE: cena wywoławcza za pasmo o szerokości 5 MHz na częstotliwości 800 MHz – 250 mln złotych cena wywoławcza za pasmo o szerokości 5 MHz na częstotliwości 2600 MHz – 25 mln złotych (10 razy mniej niż za 800 MHz).

Pr = Pt + Gt + Gr + [-32,45 dB - 20 log(d) - 20 log(f)] Zasięg terytorialny stacji w zależności od częstotliwości Pasmo 800 MHz Siłownia Trans. Pasmo 900 MHz Pasmo 1800 MHz Pasmo 2100 MHz Poziom sygnału użytecznego: Określony jest: mocą stacji nadawczej i częstotliwością pracy systemu wysokością zawieszenia anten (n, o) oraz ich charakterystyką rodzajem terenu z punktu widzenia gęstości zabudowy specyfiką i rodzajem budynku Poziom sygnału maleje logarytmicznie wraz z odległością i częstotliwością Pr = Pt + Gt + Gr + [-32,45 dB - 20 log(d) - 20 log(f)] Pr - moc odbierana ; Pt - moc transmitowana Gt - zysk anteny nadawczej (dBi) ; Gr - zysk anteny odbiorczej (dBi) d - odległość odbiornika od nadajnika ; f - częstotliwość

Mapa przydziału kluczowych częstotliwości – na podstawie danych UKE* TDD * Prawdopodobna alokacja pasma 800MHz po „aukcji” przeprowadzonej wg. konsultowanej dokumentacji aukcyjnej

Częstotliwości z zakresu 800-2100 MHz łącznie:* * przypuszczalny podział przy utrzymaniu wstępnie ogłoszonych warunków „aukcji” na 800 MHz Nie ma już żadnych podstaw, aby częstotliwości T-Mobile i Orange traktowane były oddzielnie. Razem posiadają dziś najwięcej najcenniejszych częstotliwości.

Łączenie częstotliwości Łączenie częstotliwości ma o wiele większe znaczenie w przypadku internetu LTE niż rozmów głosowych GSM. (podane wartości liczbowe są jedynie przykładowe – z zachowaniem proporcji – ale nie są wartościami rzeczywistymi) W LTE łącząc bloki np. na 800 MHz Orange i T-Mobile zdobywając po 10 MHz, czyli razem 20 MHz, będą mogły zaoferować szybkość przesyłu danych każdy po ok. 160 Mb/s. Play lub Plus lub Sferia mając po 5 MHz będą mogły oferować 40 Mb/s. W GSM łącząc bloki np. na 900 MHz nie zwiększa się ilość rozmów jakie można przeprowadzić – jeśli więc na 5 MHz można było prowadzić 100 rozmów, to po połączeniu 2x5 MHz można prowadzić 200 rozmów, a każdy nadal tylko po 100.

GSM – łączenie częstotliwości: 100 Nie ma korzyści – suma możliwych rozmów do obsłużenia nie zmienia się. Każdy z operatorów może nadal obsłużyć max 100 rozmów (a nie 200). T-Mobile – 5 MHz Orange – 5 MHz Plus – 5 MHz Play – 5 MHz 100 200 100 Internet LTE – łączenie częstotliwości: Są korzyści – każdy z operatorów może dać szybkość 80 Mb/s, a nie 40 Mb/s jak w przypadku GSM. T-Mobile – 5 MHz Orange – 5 MHz Plus – 5 MHz Play – 5 MHz 80 Mb/s 40 Mb/s 80 Mb/s 40 Mb/s 80 Mb/s 40 Mb/s 40 Mb/s 40 Mb/s 40 Mb/s

T-Mobile i Orange - agregacja pasma w technologii HSPA/LTE Wnioski – na przykładzie LTE Zarówno T-Mobile jak i Orange współdzieląc częstotliwości w technologii HSPA/LTE mogą stworzyć czterokrotnie lepszy produkt, bez ograniczenia sumarycznej pojemności stacji nadawczej. Inni operatorzy na rynku chcący z nimi konkurować muszą pozyskać cztery razy więcej pasma, co jest niemożliwe ze względu na ograniczenia przetargowe lub bardzo kosztowne.

T-Mobile i Orange - agregacja pasma w technologii HSPA/LTE Możliwości technologiczne Zarówno technologia HSPA jak i LTE umożliwia agregowanie częstotliwości W HSPA można agregować 2x5Mhz => 10Mhz (dwukrotnie podnosząc przepustowość) W LTE można agregować dowolnej szerokości pasma, tak by wynikowo dały 1.4MHz, 3MHz, 5MHz, 10MHz, 20MHz (proporcjonalnie podnosząc przepustowość) Możliwe efekty – przykład LTE Zakładając, że zarówno T-Mobile jak i Orange dedykują po 10 MHz na LTE, każdy z nich może obsłużyć: Przy niezależnym wykorzystaniu pasm: do ok. 86 Mbps* prędkości maksymalnej Przy wspólnym korzystaniu z pasm: do ok. 172 Mbps* prędkości maksymalnej * Wartość teoretyczna, bez korekcji błędów

w sprawie podejrzenia naruszenia Nasza reakcja na działania T-Mobile i Orange: ZAWIADOMIENIE do UOKiK w sprawie podejrzenia naruszenia przez PTK Centertel Sp. z o.o. oraz T-Mobile Polska S.A. przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Zgodnie z komunikatem bieżącym nr 98/2013 z dnia 10 września 2013 r Zgodnie z komunikatem bieżącym nr 98/2013 z dnia 10 września 2013 r. spółki Telekomunikacja Polska S.A. – będącą podmiotem dominującym w stosunku do PTK „10 września 2013r.: Po dwóch latach wzorcowej współpracy mobilnego ramienia Grupy - PTK Centertel z T-Mobile w zakresie wzajemnego korzystania z dostępowych sieci radiowych, strony rozszerzyły współpracę o technologię 4G. PTK Centertel sp. z o.o. podpisała z T-Mobile S.A. aneks do umowy o wzajemnym korzystaniu z mobilnych sieci dostępowych (umowa znacząca opisana w raporcie bieżącym nr 86/2011). Spółki będą współpracować przy budowie sieci w technologii 4G w modelu podobnym do obecnej współpracy w obszarze sieci mobilnych. Strony rozbudują sieci by zwiększyć zasięg usług 4G, a Orange Polska będzie mogła świadczyć usługi 4G korzystając z częstotliwości 1.800 MHz, także z częstotliwości posiadanych przez T-Mobile. Orange Polska będzie korzystać z częstotliwości 4G należących do T-Mobile za wynagrodzeniem płatnym przez 14,5 lat. W przyszłości współpraca może także zostać rozszerzona na inne pasma częstotliwości.”

Uważamy, że: UOKiK mógł zostać wprowadzony w błąd przez Orange i T-Mobile, co do faktycznego zakresu planowanej współpracy spółek, w ramach utworzonej spółki Networks. UOKiK powinien ponownie przeanalizować realny zakres współpracy Orange i T-Mobile wraz z oceną skutków, jakie ta współpraca niesie ze sobą dla rynku telekomunikacyjnego w Polsce.

Według naszej opinii współpraca T-Mobile i Orange rozszerzana jest prawdopodobnie poza zadeklarowaną na potrzeby postępowania. Istnieje pytanie, czy wspólne korzystanie z częstotliwości zostało przez PTK i PTC zadeklarowane we wniosku o zgodę na utworzenie Networks! Czy zostało to zadeklarowane przy przetargu na częstotliwości radiowe z zakresu 1800 MHz. Naszym zdaniem T-Mobile i Orange w ramach współpracy obejmującej rzekomo wyłącznie techniczną modernizację sieci infrastrukturalnej i zarządzania nią, ustaliły, że wspólnie wykorzystują swoje odrębnie przyznane częstotliwości. Uzyskały tym samym, w sposób - jak się wydaje - nielegalny, znacznie wyższe przepustowości do świadczenia usługi dostępu do szerokopasmowego internetu w sieciach mobilnych, zagrażając w ten sposób konkurencji.

Przetargi Prezes UKE w przetargach bierze pod uwagę całe grupy kapitałowe, a nie pojedynczych przedsiębiorców (konkretnych oferentów). Założenie takie – mając na względzie doktrynę single economic unit – jest w pełni zasadne jednak tylko wtedy, kiedy na rynku nie dochodzi do obchodzenia zasady przyznawania częstotliwości. Według naszej opinii w stanie faktycznym do takiego obchodzenia obowiązujących reguł może dochodzić. T-Mobile i Orange w każdym przetargu na rezerwację częstotliwości oceniane są oddzielenie, podczas gdy w praktyce wykorzystują je wspólnie tak, jakby należały do jednej grupy kapitałowej. Prowadzi to do dyskryminowania ich konkurentów. W przetargu na 1800 MHz pasmo zdobyła wyłącznie T-Mobile, podczas gdy Orange jako przegrana, nie zakwestionowała jego wyników ani przed Prezesem UKE, ani przed żadnym sądem, co było działaniem bez precedensu na polskim rynku telekomunikacyjnym.

Przetargi w roku 2013 Zakończony przetarg na częstotliwości z zakresu 1800 MHz: – preferencje dla Play i o wiele bardziej niewytłumaczalne również dla T-Mobile i Orange. Polkomtel został uznany za największe zagrożenie dla rynku. W świetle dzisiejszej wiedzy i komunikatów Orange i T-Mobile powstaje pytanie, czy urzędy świadomie przyznały preferencje tym spółkom – w świetle ich deklaracji o współkorzystaniu z częstotliwości i dowodów na to, że już wówczas je współdzieliły.

Przetargi w roku 2013 Planowany przetarg na częstotliwości z zakresu 800 MHz: – wstępne warunki aukcji mającej odbyć się w tym roku zostały tak przygotowane, że z 25 MHz szerokości pasma: T-Mobile i Orange mogą kupić po 10 MHz i już zapowiedziały, że będą z nich współkorzystać – a więc będą miały 20 MHz pasma Polkomtel może według tych warunków starać się o maksymalnie 5 MHz Stawiamy publicznie pytanie: jakim sposobem T-Mobile i Orange, które mają 60% rynku, większość częstotliwości, potężne zaplecze finansowe i rządy Francji i Niemiec jako swoich największych akcjonariuszy są preferowane w tej aukcji?

Europa Sytuacje takie są również jednoznacznie ocenianie w orzecznictwie organów antymonopolowych Unii Europejskiej. Dopuszcza się porozumienia o wspólnym wykorzystaniu infrastruktury, ale za niedopuszczalne uznaje się przenoszenie lub udostępnianie częstotliwości, jeżeli może to prowadzić do naruszenia konkurencji na rynku. W załączonych dokumentach znajdą Państwo przykłady z rynku Belgii, Francji i Wielkiej Brytanii. Do ciekawej sytuacji doszło w Hiszpanii – Orange zaprotestował i poskarżył się do urzędu antymonopolowego i odpowiedniego ministra, protestując przeciwko porozumieniu o współkorzystaniu z infrastruktury przez dwóch innych operatorów.

Współdziałanie Orange i T-Mobile jest zagrożeniem dla rynku, zwłaszcza z uwagi na: wspólny udział w przychodach rynku przekraczający 60%, niebezpieczny zakres koncentracji częstotliwości, pozyskanych w znacznej części w warunkach faworyzowania Orange i T-Mobile wobec części konkurencji, porozumienia roamingowe zawarte w ramach Freemove Alliance, na podstawie których ruch roamingowy kierowany jest przez Orange i T- Mobile nawzajem do swoich sieci, dysponowanie jako jedyny podmiot na rynku łącznym pasmem 30 MHz w zakresie 2000 MHz, duże prawdopodobieństwo, iż w wyniku rozstrzygnięcia aukcji na 800 MHz przeprowadzonej zgodnie z projektem dokumentacji aukcyjnej, również 20 MHz z dostępnych 25 MHz w paśmie 800 MHz zostałoby przydzielone Orange i T-Mobile (co może nastąpić wskutek administracyjnych ograniczeń lub wykluczeń konkurentów rynkowych).

Podsumowanie Współpraca Orange i T-Mobile może doprowadzić do szybkiego wzrostu wolumenu sprzedaży usług Orange i T-Mobile, posiadających już ponad 60% udziału w rynku, kosztem istotnego spadku sprzedaży usług ich konkurentów. Skutkuje to: możliwością wyeliminowania z rynku firm świadczących usługi dostępu do szerokopasmowego internetu w sieciach mobilnych do uzyskania przez Orange i T-Mobile takiej siły rynkowej, która pozwoli im na działania niezależne od konkurentów, kontrahentów i konsumentów (faktycznego monopolu).

Równego traktowania wszystkich operatorów telekomunikacyjnych. Domagamy się: Równego traktowania wszystkich operatorów telekomunikacyjnych. Równych praw w przetargach. „Żeby aukcja była aukcją” – obecnie zaproponowane warunki aukcji 800 MHz z góry przyznają częstotliwości dla T-Mobile i Orange, naszym zdaniem takie warunki to nie aukcja. Równego dostępu operatorów do infrastruktury – postulujemy stworzenie jednego operatora infrastrukturalnego.

Zagrożenia dla polskiego rynku telekomunikacyjnego Dziękujemy za uwagę!