METODY TERAPEUTYCZNE KWESTIONARIUSZE EWALUACJA DOKUMETACJA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Człowiek – Najlepsza inwestycja
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Dojrzałość szkolna dziecka
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Doświadczenia z wizyt studyjnych w ośrodkach dla osób z autyzmem w LAbri Montagnard we Francji i Gautenie w Hiszpanii Fundacja SYNAPSIS 29 września 2004,
TRÓJJĘZYCZNE PIĘCIOLATKI
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Biblioteka jako trzecie miejsce
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
w praktyce pedagogicznej
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Oferta Happyhours: Kompletność, Innowacyjność, Skuteczność.
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
DOM POMOCY SPOŁECZNEJ W SOPOCIE
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Szkoła z mocą zmieniania świata!
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

METODY TERAPEUTYCZNE KWESTIONARIUSZE EWALUACJA DOKUMETACJA Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje Część 5

Metody terapeutyczne – L’Abri Montagnard Podstawowym narzędziem terapeutycznym jest model TEACCH. TEACCH JEST TEŻ „FILOZOFIĄ” !!! Stopniowo wprowadzany jest PECS. W razie potrzeby wprowadzają psychoedukację seksualną. Oprócz terapii każdy z mieszkańców jest pod opieką psychiatry. Większość z mieszkańców otrzymuje od niego leki. Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Metody terapeutyczne – L’Abri Montagnard Elementy programu TEACCH: Nauczanie ustrukturalizowane: organizacja fizycznego otoczenia (strukturalizacja przestrzeni), opracowywanie planów zajęć i systemów pracy (strukturalizacja czasu), stawianie jasnych oczekiwań, używanie wizualnych pomocy dydaktycznych; Pielęgnowanie uzdolnień i zainteresowań zamiast koncentracji na deficytach: wykorzystanie w nauczaniu zainteresowań (nawet z naszego punktu widzenia dziwacznych), co pozwala zwiększyć motywacji. Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Metody terapeutyczne – L’Abri Montagnard Elementy programu TEACCH: 3) Akceptacja „kultury autyzmu” (zrozumienie specyficznych cech osób z autyzmem i pomoc w rozwijaniu ich potencjału zamiast prób dostosowania ich do „normalnego wzorca”); 4) Koncentracja na danej osobie- indywidualne podejście do każdej osoby z autyzmem (rozpoznanie jej potrzeb); 5) Uczenie umiejętności komunikowania się i społecznego funkcjonowania; 6) Zindywidualizowana ocena. Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Metody terapeutyczne – L’Abri Montagnard W podejściu do agresji panuje podejście indywidualne – prowadzi się obserwacje, aby dojść do przyczyny zachowania. Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Kwestionariusze i ewaluacja w L’Abri Montagnard 1) Kwestionariusze opracowane przez ośrodek do dokumentacji zajęć. 2) Testy: AAPEP CALS, VINELAND Test de Communication – opracowany przez psychologa i badający reakcję badanej osoby na sposób przedstawienia obiektu (przedmiot, zdjęcie, rysunek, pismo). Na podstawie dokumentacji raz w roku (w wakacje) ustalany jest indywidualny plan terapeutyczny. Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Dokumentacja w L’Abri Montagnard – „teczka mieszkańca” Każdy mieszkaniec ma prowadzoną teczkę z dokumentacją – jest ona trzymana w miejscu jego zamieszkania w zamykanej szafie. W teczce znajdują się: Zeszyt korespondencji wakacyjnej z rodzicami Informacje o wydatkach Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Dokumentacja w L’Abri Montagnard – „teczka mieszkańca” 3) Narzędzia ewaluacji (kwestionariusze, testy) AAPEP Ocena dotycząca: kompetencji społecznych kompetencji komunikacyjnych kompetencji postępów w edukacji umiejętności praktycznych Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Dokumentacja w L’Abri Montagnard – „teczka mieszkańca” 4) Opis trudnych zachowań 5) Tematy do poruszenia w rozmowie z superwizorem 6) Plan indywidualnego rozwoju Terapeuci sporządzają krótkie notatki dotyczące funkcjonowania osoby w danym dniu, przyjmowanych przez nią leków, wykonanych zabiegów higienicznych (np. mycie włosów) Prowadzący warsztaty wypełnia też po zajęciach krótki kwestionariusz (wszystkie osoby uczestniczące w zajęciach na jednym arkuszu). Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Gautena - pryncypia bioetyki Bioetyka Termin obejmujący etyczne, prawne, społeczne i kulturowe wymiary związane z naukami i technologiami medycznymi Podstawą jest działanie z korzyścią dla pacjenta Podkreśla autonomię pacjenta, prawo do informacji i własnej decyzji Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Gautena - pryncypia bioetyki Respektowanie godności człowieka Brak dyskryminacji Poszanowanie prywatności Poufność informacji Aktualna wiedza naukowa Uczciwość intelektualna Uwzględnienie wpływu interwencji na jakość życia pacjenta Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Pryncypia bioetyki w odniesieniu do autyzmu W wypadku spektrum autystycznego ważne jest INDYWIDUALNE PODEJŚCIE Nie ma jedynej skutecznej metody terapii Należy odwoływać się do aktualnej wiedzy naukowej Na pacjenta z autyzmem należy patrzeć jak na osobę nie jak na zbiór cech Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Metody terapeutyczne - Gautena Gautena stosuje metody zatwierdzone przez Autyzm Europa. Do wachlarza metod/podejść terapeutycznych stosowanych przez Ośrodki Gautena należą m.in.: 1) TEACCH 2) ABA 3) TOM 4) PHARMAUTISME 5) PECS 6) MAKATON 7) Programy psychoedukacyjne w zakresie: Ćwiczenia kompetencji społecznych Seksualności Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

System ewaluacji dla dorosłych osób z autyzmem 1. Skale, testy, kwestionariusze 2. Inwentarze środowiskowe 3. Osobiste pragnienia i aspiracje 4. Kombinacja powyższych elementów Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Niektóre narzędzia oceny Zabawa: Lowe & Costello Autyzm: CARS, ADOS-R, BSE, ADI-R, Theory of Mind Rozwój: Bayley, Haizea, Brunet - Lezine Inteligencja: WPPSI, WISC, Columbia, Leiter, McCarthy,K-ABC Motoryka: Ozeretski, Pick & Vayer Język: Reynell, PPVT, ITPA, EPEC Edukacja: EPEC, PEP, APEP Adaptacja: ICAP, Vineland

Farmautisme System protokołowania dawkowania leków psychotropowych. Protokół Druki protokołu Informacje zawodowe Informacje dla pacjentów

Indywidualny roczny plan terapii (opracowany na początku września) Dane identyfikacyjne osoby Kryteria kliniczne Kryteria funkcjonalne (8) komunikacja, samodzielność, kompetencje „domowe”, kompetencje społeczne, korzystanie z miejsc użyteczności publicznej, autodeterminacja (umiejętność dokonywania wyboru, mówienia „nie”, zawieranie znajomości), zdrowie i bezpieczeństwo, umiejętności związane z pracą Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Indywidualny plan terapii (roczny) 4. Kryteria osobiste (6) Podejmowanie decyzji, Podejmowanie związków i udział we wspólnocie, Rozwój postaw i umiejętności, Ćwiczenie odpowiedzialności i praw, Zdrowie i dobrostan materialny / emocjonalny, Poczucie bezpieczeństwa i pełni życia 5. Koordynacja Klient / opiekun, wewnętrzna i zewnętrzna Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Dokumentacja w GAUTENIE „teczka mieszkańca” W teczce znajdują się: Informacje ogólne (wszystkie dane osobiste, rodzinne, kto jest koordynatorem) Formularz osoby – ważne informacje dotyczące danego klienta: zainteresowania, komunikacja, aspekty socjalne Diagnoza, ewaluacja – np. ICAP (uaktualnienie co 2 lata) Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Dokumentacja w GAUTENIE „teczka mieszkańca” 4) program zajęć danej osoby (uaktualnienie co roku) Cele ogólne Cele szczegółowe (ewaluacja w obszarach takich jak komunikacja, samodzielność, kompetencje społeczne co 3 miesiące) Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Dokumentacja w GAUTENIE „teczka mieszkańca” 5) Informacje: dotyczące umiejętności samodzielnego poruszania się w przestrzeni publicznej o podejmowaniu decyzji w zakresie „autodeterminacji” – „co chcę jeść”, „kiedy się myję” oraz takich kompetencji jak: mówienie „nie”, umiejętność ucieczki, zawieranie przyjaźni. dotyczące problemów z zachowaniem Dotyczące obszaru pracy oraz czasu wolnego Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje

Dokumentacja w GAUTENIE „teczka mieszkańca” 6) Formularze medyczne Badania diagnostyczne są wykonywane co roku PHARMAUTISM Każdy z mieszkańców (o ile nie ma częstszych zaleceń) ma wykonywane co roku badania. Jest to obligatoryjne. Seminarium sfinansowane przez Program PHARE 2001 Rozwój Społeczeństwa Obywatelskiego Małe Dotacje