Wpływ Traktatu z Lizbony na współpracę Prezydencji z Parlamentem Europejskim Arkadiusz Toś, Promocja Józef Piłsudski (XX) Warszawa, 23 lutego 2011 r.
Teoria = determinanty współpracy Rada Europejska + Rada UE: 1)Stały Przewodniczący RE » rola Premiera państwa sprawującego Prezydencję 2)Prezydencja grupowa » zapisy traktatowe, czy rzeczywista zmiana? 3)Wysoki Przedstawiciel Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa
Teoria = determinanty współpracy Parlament Europejski: 1)Znaczący wzrost uprawnień legislacyjnych PE » zwykła procedura ustawodawcza 2)Wzrost uprawnień PE także w specjalnej procedurze ustawodawczej
Konsekwencje 1)Intensyfikacja kontaktów pomiędzy Prezydencją a PE 2) Brak limitu czasowego na przyjęcie aktu prawnego 3) Wykorzystanie własnych (krajowych) posłów do PE 4) Budżet UE!!!
Praktyka współpracy: Prezydencja hiszpańska i belgijska Rada Europejska + Rada UE: 1)Model współpracy in statu nascendi 2)Specyfika Prezydencji hiszpańskiej (ścisłe konsultacje) 3)Specyfika prezydencji belgijskiej (high politics vs. spotkania na poziomie eksperckim) 4)Prezydencja węgierska…
Praktyka współpracy: Prezydencja hiszpańska i belgijska Parlament Europejski: 1)Kreatywność + wymuszenia + fakty dokonane 2)Przykłady: SWIFT + ESDZ 3)PE dostrzega rosnące tendencje międzyrządowe w ramach RE i Rady UE
1)Wzrost intensyfikacji kontaktów, przede wszystkim na poziomie eksperckim (kadry, alokacja zasobów ludzkich) 2)PE nie jest łatwym partnerem do współpracy… 3)PE jako znaczący kanał wpływu na realizację interesów narodowych 4)Właściwy model współpracy pomiędzy PE a RE i Radą UE tworzy się obecnie 5)Czynniki subiektywne » stanowiska PE nie można lekceważyć! 6) Współpraca w ramach Trio + Węgry + Przewodniczący PE Wnioski dla Prezydencji polskiej
Dziękuję za uwagę!