Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WODNO-KANALIZACYJNYCH
Advertisements

Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Pkt. 2, a) Agendy spotkania Dyskusja na temat uwag zgłoszonych do rozporządzenia w sprawie wyznaczania obszaru i granic aglomeracji (kwestie merytoryczne.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
UPORZĄDKOWANIE GOSPODARKI ŚCIEKOWEJ NA TERENIE AGLOMERACJI ŻAGAŃ
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Grupy producentów rolnych
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Projekt POIS /10 Modernizacja i rozbudowa systemu infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej Gminy Milanówek.
Fundusz Spójności - realizacja projektów w sektorze środowiska w latach 2000 – 2006 oraz kierunki działań do roku 2010 Warszawa, dn. 22 lutego.
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Pkt. 4 Agendy spotkania Sprawozdawczość z wykonania KPOŚK w 2010 r.
KPOŚK – drogą do czystej wody
„Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta Helu”
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa DolnośląskiegoWrocław, 16 marca 2009 r.1 Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9 września 2008 r. Infrastruktura wodno-ściekowa Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu.
Działania Samorządowe w ramach PROW stan aktualny plany Mirosława Mochocka październik 2009 r.
- ROZWÓJ i POPRAWA KONKURENCYJNOŚCI REGIONU - realizowane w oparciu o:
Efekt ekologiczny w projektach z zakresu gospodarki wodno-ściekowej
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
Fundusze ekologiczne narzędziem wsparcia działań sektora wodno-kanalizacyjnego Katowice, 13 października 2011 roku.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
GMINA ZIĘBICE Dla rozwoju infrastruktury i środowiska Dla rozwoju infrastruktury i środowiska.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
RAZEM DLA ŚRODOWISKA Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracji Włocławek II etap.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Spotkania informacyjne dotyczące bazy danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko.
Ustalanie granic aglomeracji ściekowych.
Przychody z tytułu opłat i kar oraz wypłacone pożyczki i dotacje w latach 1994 – 2012 [mln zł]
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych (IVAKPOSK)
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
„Rozbudowa i modernizacja systemu wodociągowo – kanalizacyjnego w Białymstoku i gminie Wasilków” Projekt POIS /08.
Wytyczne do tworzenia i zmiany aglomeracji
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
01 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Dyrektywy europejskie w zakresie środowiska Pełnomocnik Zarządu ds. zrównoważonego rozwoju.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Finansowanie inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w ramach RPO WSL na.
Gospodarka wodno – ściekowa Toruń, 27 października 2016 r.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
dr inż. Tadeusz Rzepecki
Zapis prezentacji:

Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej Kujawsko Pomorskie Obowiązki i zadania gmin w zakresie spełniania wymagań Dyrektywy 91/271/EWG i KPOŚK Krzysztof Skapski Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Implementacja dyrektywy 91/271/EWG Dlaczego ? Eutrofizacja Jak? KPOŚK Definicje Wymagania dot. oczyszczania ścieków Zmiany w prawie Finansowanie 2014 - 2020 Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Eutrofizacja „Eutrofizacja” oznacza wzbogacenie wody składnikami odżywczymi, szczególnie związkami azotu i/lub fosforu powodującymi przyspieszony wzrost glonów i wyższych form życia roślinnego, co jest przyczyną niepożądanych zakłóceń równowagi wśród organizmów żyjących w wodzie, oraz jakości danych wód (dyrektywa 91/271/ EWG) Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Ocena eutrofizacji rzek na podstawie danych z lat 2004-2007 (źródło: GIOŚ/PMŚ) Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Eutrofizacja: Polska – Bałtyk Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Eutrofizacja Toksyczne zakwity sinic w Morzu Bałtyckim w 2009 r. Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Eutrofizacja – implementacja dyrektyw Dyrektywa „ściekowa” 91/271/EWG cały kraj „obszar wrażliwy” Dyrektywa „azotanowa” - 91/676/EWG Obszary Szczególnie Narażone (OSN) % pow. kraju maj 2004 – kwiecień 2008 2,00% maj 2008 – kwiecień 2012 1,48% od lipca 2012 4,46 % Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

KPOŚK Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych Podstawa prawna - Art. 43 ustawy Prawo wodne, KPOŚK – opracowuje Prezes KZGW a zatwierdza Rada Ministrów, Określa w szczególności zakres rzeczowo- finansowy i terminy zakończenia przedsięwzięć wod.-kan. dla aglomeracji >2000 RLM, Stan obecny KPOŚK – od 16.12.2003r. trzy aktualizacje w przygotowaniu czwarta KPOŚK 2012. Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

KPOŚK - sprawozdanie Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przedkłada marszałkowi województwa co-rocznie, nie później niż do dnia 28 lutego 1) wykaz aglomeracji, 2) informację o stanie wyposażenia aglomeracji w systemy kanalizacji zbiorczej i oczyszczalnie ścieków komunalnych, 3) informację o postępie realizacji przedsięwzięć określonych w krajowym programie oczyszczania ścieków komunalnych, 4) informację o ilości wytworzonych w ciągu roku Mg suchej masy osadów ściekowych .. Marszałek województwa przedkłada Prezesowi Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, nie później niż do dnia 31 marca, sprawozdanie z realizacji krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Aglomeracja - definicja Dyrektywa 91/271/EWG „Aglomeracja” oznacza obszar, gdzie zaludnienie i/lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków komunalnych albo do końcowego punktu zrzutu. Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Aglomeracja Zgodnie z ustawą Prawo wodne wszystkie aglomeracje o RLM powyżej 2000, które spełniają kryteria definicji aglomeracji muszą być wyznaczone, niezależnie od tego czy zakończyły (lub rozpoczął) już proces inwestycyjny. Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

RLM definicja 1 RLM (Równoważna Liczba Mieszkańców) oznacza ładunek organiczny ulegający biodegradacji, wyrażony pięciodobowym biochemicznym zapotrzebowaniem tlenu (BZT5) w ilości 60 g tlenu na dzień. Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

System zbierania - definicja Państwa Członkowskie zapewniają, aby wszystkie aglomeracje wyposażone były w system zbierania ścieków komunalnych. System zbierania oznacza system przewodów i kanałów, przez który gromadzone i odprowadzane są ścieki komunalne. W przypadku gdy ustanowienie systemu zbierania nie jest uzasadnione, jako że nie przyniosłoby korzyści dla środowiska lub powodowałoby nadmierne koszty, należy zastosować pojedyncze systemy lub inne właściwe systemy zapewniające ten sam poziom ochrony środowiska. Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Systemy zbierania - KPOŚK Przy opracowywaniu, w 2003 r., KPOŚK założono, że w celu wypełnienia postanowień dyrektywy 91/271/EWG, w terminie do końca 2015 r., należy osiągnąć poziom obsługi zbiorczymi systemami kanalizacyjnymi w aglomeracjach odpowiednio: aglomeracje > 150 000 RLM - > 98% RLM, aglomeracje ≥ 100 000 RLM - > 95% RLM, aglomeracje ≥ 15 000<100 000 RLM  >90% RLM, aglomeracje ≥ 2 000 < 15 000 RLM  > 80%RLM. Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Oczyszczanie ścieków Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Wymagania dot. ścieków oczyszczonych Państwa Członkowskie zapewniają, że ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania, przed doprowadzeniem do obszarów wrażliwych, poddawane są bardziej rygorystycznemu oczyszczaniu niż określone w art. 4 najpóźniej do dnia 31 grudnia 1998 r., w odniesieniu do wszystkich zrzutów z aglomeracji o RLM wynoszącej ponad 10 000. Alternatywnie wymagania wobec poszczególnych oczyszczalni określone w ust. 2 i 3 mogą nie mieć zastosowania do obszarów wrażliwych w przypadkach gdy można wykazać, że minimalne zmniejszenie całkowitego ładunku ścieków oprowadzanych do wszystkich oczyszczalni ścieków komunalnych na tym obszarze wynosi co najmniej 75 % w odniesieniu do fosforu ogólnego i co najmniej 75 % w odniesieniu do azotu ogólnego. Artykuł 5.2 Dyrektywy Artykuł 5.4 Dyrektywy Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Fosfor ogólny – ścieki oczyszczone Aglomeracje 10-100 tys. RLM 2 mg/l P lub 80% redukcji >100 tys. RLM 1 mg/l P lub 80% redukcj Oczyszczalnie 2 000-9 999 RLM 2 mg/l P (jeziora, zbiorniki) 10 000 - 14 999 RLM albo 40% redukcji (pozostałe wody) 15 000 – 99 999 RLM 2 mg/l P lub 85% redukcji =>100 tys. RLM 1 mg/l P lub 90% redukcji DYREKTYWA 91/271/EWG Rozporządzenie MŚ Dz.U z 2006r. 137 poz.984 Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Azot ogólny – ścieki oczyszczone Aglomeracje 10-100 tys. RLM 15 mg/l N lub 70-80% redukcji =>100 tys. RLM 10 mg/l N Oczyszczalnie 2 000-9 999 RLM 15 mg/l N (jeziora, zbiorniki) 10 000 - 14 999 RLM albo 35 % red. (pozostałe wody) 15 000 – 99 999 RLM 15 mg/l N lub 80% redukcji =>100 tys. RLM 10 mg/l N lub 85% redukcji DYREKTYWA 91/271/EWG Rozporządzenie MŚ Dz.U z 2006r. 137 poz.984 Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Planowane zmiany legislacyjne USTAWA - o zmianie ustawy – Prawo wodne, ustawy o ochronie przyrody, oraz ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko – od 01.01.2014? http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/2/projekt/85 325/katalog/85388 Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Skutki zmian 5.2 – 5.4 Szacunkowe łączne koszty zastosowania podwyższonego usuwania biogenów w: 369 oczyszczalniach ścieków, w 292 aglomeracjach, wyniosą około 1,85 mld zł. Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Gospodarka wodno-ściekowa 2014-2020 Dofinansowanie 2014-2020 Gospodarka wodno-ściekowa 2014-2020 (stan na 11.2013) Linia demarkacyjna POIiŚ – RPO aglomeracje 10 000 RLM POIiŚ 2014-2020 - 2 250 mln euro, do 85% „luki finansowej” (NFOŚiGW lub WFOŚiGW) RPO 2014-2020 – Urząd Marszałkowski Priorytet 6.2 aglomeracje < 10 tys. RLM ok. 30 mln euro? Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Wdrażanie Dyrektywy ? Termin pełnego wdrożenia dyrektywy 91/271/EWG upływa 31.12.2015 (Traktat Akcesyjny) Konsekwencje niewdrożenia ? Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Wdrażanie Dyrektywy ? Termin pełnego wdrożenia dyrektywy 91/271/EWG upływa 31.12.2015 (Traktat Akcesyjny) Konsekwencje niewdrożenia ? Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej

Dziękuję za uwagę e-mail: biuro@imeconsulting.com.pl Kujawsko Pomorskie Dziękuję za uwagę Przysiek, 9 grudnia 2013 r. ul. Warsztatowa 47 55-010 Biestrzyków k/Wrocławia tel./fax: +48 71/338 41 89 e-mail: biuro@imeconsulting.com.pl www.imeconsulting.com.pl Przysiek, 9 grudnia 2013 r. Seminarium :Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej