Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Warce Opracowała: mgr Monika Krawczyk psycholog zespołu wczesnego wspomagania rozwoju
Podstawa prawna organizowania wczesnego wspomagania rozwoju Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2009 r., Nr 23, poz.133) Art. 71b pkt.2a Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 ze zm.)
Co to jest wczesne wspomaganie rozwoju? Wczesne wspomaganie rozwoju ma charakter interdyscyplinarny. Oznacza wielospecjalistyczną opiekę udzielaną dziecku niepełnosprawnemu, nietypowo rozwijającemu się oraz pomoc jego rodzinie w opiece i wychowaniu.
Jakie są cele wczesnego wspomagania rozwoju? Celem jest: ● wszechstronne stymulowanie rozwoju dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dziecka określonych na podstawie diagnozy specjalistycznej przeprowadzonej przez specjalistów, ● zapobieganie zaburzeniom emocjonalnym dziecka, ● dostarczanie rodzicom wiedzy na temat potrzeb rozwojowych dziecka i sposobów ich zaspakajania na terenie domu rodzinnego.
Kto jest adresatem wczesnego wspomagania? Adresatem jest dziecko niepełnosprawne od chwili wykrycia u niego niepełnosprawności (więc również od urodzenia), aż do momentu pójścia do szkoły, rozpoczęcia nauki w szkole. Adresatem jest rodzina dziecka niepełnosprawnego – traktujemy Rodziców jak partnerów w każdej sferze terapii dziecka. Są niezbędni dla osiągania przez ich dziecko kolejnych etapów rozwoju.
Komu pomagamy? Dzieciom: ze znacznymi dysharmoniami w rozwoju psychoruchowym z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnością zmysłową w zakresie wzroku i / lub słuchu z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi z niepełnosprawnością ruchową
Komu pomagamy? Rodzinie: w akceptacji niepełnosprawności dziecka w zrozumieniu rozwoju dziecka nietypowo rozwijającego się w działaniach wspierających rozwój dziecka w rozwijaniu wiedzy i umiejętności na temat zastosowania metod i technik w domu
Kto prowadzi zajęcia wspomagające rozwój? Zespół wczesnego wspomagania rozwoju stanowią terapeuci przygotowani do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: ○ psycholog ○ pedagog ○ logopeda ○ inny specjalista, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny. Dla każdego dziecka powołuje się odrębny zespół wczesnego wspomagania rozwoju.
Na czym polegają zajęcia? Zajęcia polegają na dążeniu do osiągnięcia najbliższej sfery rozwoju dziecka w kontekście prezentowanych przez niego umiejętności, w umożliwieniu dobrego startu w szkole pomimo stwierdzonej niepełnosprawności. Uczą również dziecko przyjmowania odpowiedniej postawy wobec zadań, radzenia sobie w sensie poznawczym i samoobsługowym.
Jakimi metodami pracujemy? Pracujemy metodami dostosowanymi do możliwości dziecka, bazujemy na jego mocnych stronach, wspieramy jego rozwój: - terapia logopedyczna - terapia pedagogiczna - terapia behawioralna - terapia ręki - metoda Porannego Kręgu - elementy niedyrektywnej terapii zabawą - terapia Kepharta (system percepcyjno – motoryczny) - Ruch dla uczenia się - metoda werbo – tonalna - wychowanie słuchowe - elementy Integracji Sensorycznej - programy Ch. i M. Knillów: Dotyk i Komunikacja, Programy Aktywności
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju Czas trwania zajęć od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka. Skorelowane ze sobą plany rewalidacyjno - terapeutyczne specjalistów. Prowadzone z użyciem metod i pomocy pobudzających rozwój. Skierowane na osiągnięcie przez dziecko sukcesu (sfera najbliższego rozwoju). Prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
Na czym polega wspieranie rodziny? Polega na oddziaływaniach terapeutów wobec dziecka przy zgodzie i pełnej akceptacji rodziny. Polega na spotkaniach podczas zajęć i obserwacji, nauce przenoszenia oddziaływań na grunt domu rodzinnego. Polega na zwiększaniu świadomości wychowania i opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym; służą temu rozmowy wspierające, porady, warsztaty i instruktaże.
Wydarzenia Cyklicznie odbywają się: - grupa wsparcia, szkolenia i warsztaty dla rodziców - integracyjny bal karnawałowy - zakończenie zajęć wczesnego wspomagania w danym roku szkolnym: z imprezą plenerową, integracją poprzez teatr
Grupa wsparcia
Bal karnawałowy 2011
Bal karnawałowy 2012
Zajęcia i karty pracy dzieci
A oprócz tego… Usprawnianie motoryki Stymulowanie sfery poznawczej Stymulowanie sfery społeczno – emocjonalnej Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień
Procedura objęcia wczesnym wspomaganiem rozwoju Diagnoza dziecka (dokumentacja medyczna, diagnozy – psychologiczna, logopedyczna w poradni). Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez Zespół Orzekający. Skierowanie ze Starostwa Powiatowego na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Poradni. Rozpoczęcie zajęć oraz zakończenie ich w sytuacji pójścia dziecka do szkoły.
Więcej informacji pod numerem telefonu 667 28 89 Zapraszamy