Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Sześciolatek idzie do szkoły. Przepisy prawne dotyczące obniżenia wieku obowiązku szkolnego Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Indywidualne nauczanie
Dzieciństwo jest snem rozumu
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Zespół Oświatowych Placówek integracyjnych w micigoździe
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka – jest jednostką organizacyjną, powołaną przez Dyrektora Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Przeźmierowie w dniu.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Joanna Brzoskowska Dyrektor PP-P 4 4 listopad 2015 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
placówka przyjazna uczniom
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie – dobre praktyki 1.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Warce Opracowała: mgr Monika Krawczyk psycholog zespołu wczesnego wspomagania rozwoju

Podstawa prawna organizowania wczesnego wspomagania rozwoju Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2009 r., Nr 23, poz.133) Art. 71b pkt.2a Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 ze zm.)

Co to jest wczesne wspomaganie rozwoju? Wczesne wspomaganie rozwoju ma charakter interdyscyplinarny. Oznacza wielospecjalistyczną opiekę udzielaną dziecku niepełnosprawnemu, nietypowo rozwijającemu się oraz pomoc jego rodzinie w opiece i wychowaniu.

Jakie są cele wczesnego wspomagania rozwoju? Celem jest: ● wszechstronne stymulowanie rozwoju dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dziecka określonych na podstawie diagnozy specjalistycznej przeprowadzonej przez specjalistów, ● zapobieganie zaburzeniom emocjonalnym dziecka, ● dostarczanie rodzicom wiedzy na temat potrzeb rozwojowych dziecka i sposobów ich zaspakajania na terenie domu rodzinnego.

Kto jest adresatem wczesnego wspomagania? Adresatem jest dziecko niepełnosprawne od chwili wykrycia u niego niepełnosprawności (więc również od urodzenia), aż do momentu pójścia do szkoły, rozpoczęcia nauki w szkole. Adresatem jest rodzina dziecka niepełnosprawnego – traktujemy Rodziców jak partnerów w każdej sferze terapii dziecka. Są niezbędni dla osiągania przez ich dziecko kolejnych etapów rozwoju.

Komu pomagamy? Dzieciom: ze znacznymi dysharmoniami w rozwoju psychoruchowym z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnością zmysłową w zakresie wzroku i / lub słuchu z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi z niepełnosprawnością ruchową

Komu pomagamy? Rodzinie: w akceptacji niepełnosprawności dziecka w zrozumieniu rozwoju dziecka nietypowo rozwijającego się w działaniach wspierających rozwój dziecka w rozwijaniu wiedzy i umiejętności na temat zastosowania metod i technik w domu

Kto prowadzi zajęcia wspomagające rozwój? Zespół wczesnego wspomagania rozwoju stanowią terapeuci przygotowani do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: ○ psycholog ○ pedagog ○ logopeda ○ inny specjalista, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny. Dla każdego dziecka powołuje się odrębny zespół wczesnego wspomagania rozwoju.

Na czym polegają zajęcia? Zajęcia polegają na dążeniu do osiągnięcia najbliższej sfery rozwoju dziecka w kontekście prezentowanych przez niego umiejętności, w umożliwieniu dobrego startu w szkole pomimo stwierdzonej niepełnosprawności. Uczą również dziecko przyjmowania odpowiedniej postawy wobec zadań, radzenia sobie w sensie poznawczym i samoobsługowym.

Jakimi metodami pracujemy? Pracujemy metodami dostosowanymi do możliwości dziecka, bazujemy na jego mocnych stronach, wspieramy jego rozwój: - terapia logopedyczna - terapia pedagogiczna - terapia behawioralna - terapia ręki - metoda Porannego Kręgu - elementy niedyrektywnej terapii zabawą - terapia Kepharta (system percepcyjno – motoryczny) - Ruch dla uczenia się - metoda werbo – tonalna - wychowanie słuchowe - elementy Integracji Sensorycznej - programy Ch. i M. Knillów: Dotyk i Komunikacja, Programy Aktywności

Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju Czas trwania zajęć od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka. Skorelowane ze sobą plany rewalidacyjno - terapeutyczne specjalistów. Prowadzone z użyciem metod i pomocy pobudzających rozwój. Skierowane na osiągnięcie przez dziecko sukcesu (sfera najbliższego rozwoju). Prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.

Na czym polega wspieranie rodziny? Polega na oddziaływaniach terapeutów wobec dziecka przy zgodzie i pełnej akceptacji rodziny. Polega na spotkaniach podczas zajęć i obserwacji, nauce przenoszenia oddziaływań na grunt domu rodzinnego. Polega na zwiększaniu świadomości wychowania i opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym; służą temu rozmowy wspierające, porady, warsztaty i instruktaże.

Wydarzenia Cyklicznie odbywają się: - grupa wsparcia, szkolenia i warsztaty dla rodziców - integracyjny bal karnawałowy - zakończenie zajęć wczesnego wspomagania w danym roku szkolnym: z imprezą plenerową, integracją poprzez teatr

Grupa wsparcia

Bal karnawałowy 2011

Bal karnawałowy 2012

Zajęcia i karty pracy dzieci

A oprócz tego… Usprawnianie motoryki Stymulowanie sfery poznawczej Stymulowanie sfery społeczno – emocjonalnej Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień

Procedura objęcia wczesnym wspomaganiem rozwoju Diagnoza dziecka (dokumentacja medyczna, diagnozy – psychologiczna, logopedyczna w poradni). Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez Zespół Orzekający. Skierowanie ze Starostwa Powiatowego na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Poradni. Rozpoczęcie zajęć oraz zakończenie ich w sytuacji pójścia dziecka do szkoły.

Więcej informacji pod numerem telefonu 667 28 89 Zapraszamy