Poradnia dla Młodzieży w Łodzi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Advertisements

Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
WPROWADZENIE Uczeń klasy II Maciej Kowalski uczestniczył w wypadku komunikacyjnym w dniu r. w którym zginęły 2 osoby- starsi koledzy.
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Uzależnienia a rozwój dziecka
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Opracowanie: Agata Potkaj
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Dziecko sześcioletnie w klasie pierwszej
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
PEDAGOG SZKOLNY.
Szkoła Współpracy.
w praktyce pedagogicznej
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
Szkoła Promująca Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
psychologiczno –pedagogiczne
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Wychowywać to kochać i wymagać
SPRAWOZDANIE PSYCHOLOGA SZKOLNEGO za rok szkolny 2014/2015
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
OFERTA Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Śląskiej dla szkół i placówek powiatu średzkiego Środa Śląska ul. Wrocławska 2, Środa Śląska.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Punkt Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych i Współuzależnionych ul. H. Jordana Myślenice (budynek „Sokół”) tel: 012/
ŁÓDŹ, AL. WYSZYŃSKIEGO 86 (Pałac Młodzieży) tel. (42) ; fax (42)
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Zadania pedagoga szkolnego
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Wychowanie do życia w rodzinie
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 1 1

Trudności w komunikacji: - rodzice – dziecko - w grupie rówieśniczej Stosowanie używek przez młodzież Niekontrolowanie agresji Zaburzenia odżywiania Kłopoty z akceptacją siebie i poczuciem własnej wartości Trudności w radzeniu sobie ze stresem Fobie społeczne Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 2 2

Ponad 40% dzieci i młodzieży ma kłopoty psychiczne z emocjami, zachowaniem, a w konsekwencji funkcjonowaniem społecznym. Zaburzenia emocjonalne w dzieciństwie i okresie dojrzewania mogą w przyszłości prowadzić do znacznie poważniejszych zaburzeń – zażywanie substancji psychoaktywnych, alkoholu, tytoniu. Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 3 3

Diagnoza Punktem wyjścia do udzielania jakiejkolwiek pomocy jest postawiona diagnoza lub hipoteza diagnostyczna. Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 28.10.10

Poradnictwo psychologiczne: - porady indywidualne dla młodzieży i rodziców Grupa psychoedukacyjna dla młodzieży Szkoła dla rodziców Terapia – po konsultacji rodzinnej - indywidualna (dla osób niepełnoletnich za zgodą rodziców) - rodzinna Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 5 5

Grupa istnieje od momentu powstania Poradni dla Młodzieży. Zajęcia odbywają się w cyklu całorocznym 1 raz w tyg. - 2,5 godziny. Grupę prowadzi dwóch terapeutów. Nabór odbywa się poprzez konsultacje indywidualne, ogłoszenia oraz pedagogów szkolnych. Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 6 6

Trudności emocjonalne Młodzież współuzależniona Ofiary przemocy w rodzinie Agresja oraz autoagresja Zaburzenia odżywiania Trudności w komunikacji społecznej – izolacja Fobie społeczne Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 7 7

Wytworzenie bezpiecznej, otwartej atmosfery Uczestnicy wyzwalali się z poczucia winy Uczestnicy nauczyli radzić sobie z trudnymi emocjami Wytworzyły się przyjazne emocje między uczestnikami Nabycie przez uczestników konkretnych umiejętności interpersonalnych Budowanie u uczestników poczucia własnej wartości Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 8 8

„Szkoła dla rodziców” Prowadzona od 16 lat Dwie edycje zajęć w ciągu roku szkolnego W ciągu jednej edycji 10-12 spotkań Zajęcia kończy 10-12 osób Od 2 lat odbywają się spotkania grupy wsparcia z osobami, które uczestniczyły we wcześniejszych zajęciach Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 28.10.10

„Szkoła dla Rodziców” Zajęcia prowadzone metodą warsztatową Spotkania raz w tygodniu Grupa rodziców dzieci w różnym wieku Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna dla Młodzieży w Łodzi.

Cele zajęć „Szkoła dla rodziców” Jeszcze lepsze porozumiewanie się z własnymi dziećmi Udoskonalenie umiejętności wychowawczych, m.in. nazywanie uczuć, skuteczne chwalenie, zachęcanie do współpracy, stawianie granic. Uwrażliwienie na znaczenie obojga rodziców w wychowaniu dziecka Pogłębianie samoświadomości i wglądu Wymiana doświadczeń Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 28.10.10

W efekcie zajęć rodzice zaczynają inaczej niż do tej pory postrzegać swoje kompetencje rodzicielskie, role, znaczenie drugiego rodzice, możliwości swoje i swoich dzieci itp. Powyższe zmiany niektórych zachęcają i motywują do dalszej pracy nad sobą lub swoją rodziną. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna dla Młodzieży w Łodzi. 12

Cele zajęć, które mogą sprzyjać podjęciu decyzji o rozpoczęciu terapii. Uwrażliwienie na własne kompetencje rodzicielskie oraz znaczenie obojga rodziców w wychowaniu Zrozumienie znaczenia spójności w postawach rodziców Ocena kompetencji rodzicielskich, własnych i drugiego rodzica Uświadomienie sobie etykietowania dzieci Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna dla Młodzieży w Łodzi.

Wniosek Uczestnictwo w zajęciach „Szkoły dla Rodziców” z jednej strony zwiększa kompetencje rodzicielskie, a z drugiej może motywować do podjęcia dalszej pracy nad sobą Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna dla Młodzieży w Łodzi.

Cykliczne spotkania z psychoterapeutą, poprzedzone konsultacją indywidualną lub rodzinną. Zapoczątkowuje ją ustalenie zasad i cyklu psychoterapii, czyli zawarcie tzw. kontraktu terapeutycznego. Częstotliwość sesji oraz czas ich trwania ustalane są indywidualnie, w zależności od potrzeb oraz rodzaju trudności. Sesja psychoterapii indywidualnej trwa ok.50 min Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 15 15

Prof. Bomba z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego podkreśla, że zaburzenia u dzieci i młodzieży nigdy nie występują „same z siebie”, ale zawsze w kontekście rodzinnym Dlatego istotne jest „leczenie” całych rodzin, które daje możliwość zmiany zdezorganizowanego środowiska Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 16 16

Cykl regularnych spotkań z dwojgiem psychoterapeutów, w którym uczestniczy cała rodzina. Terapia rodzinna jest formą pomocy proponowaną szczególnie wtedy, gdy zgłaszany problem istotnie wpływa na funkcjonowanie całego systemu rodzinnego, a uwzględnienie członków najbliższego otoczenia może stanowić cenne źródło wsparcia w drodze rozwiązywania trudności wychowawczych. Częstotliwość sesji terapeutycznych oraz czas trwania procesu psychoterapii ustalane są na wstępnej konsultacji. Sesja psychoterapii rodzinnej trwa ok. 90 min. Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 17 17 17

aby działali według jednolitych zasad wzajemnie wspierali się Dlaczego ważna jest obecność obojga rodziców na spotkaniach terapeutycznych: aby działali według jednolitych zasad wzajemnie wspierali się aby zapobiec „wykluczaniu” jednego rodzica przez drugiego z działań wychowawczych Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 18 18 18

Myślenie systemowe i co za tym idzie, systemowa terapia rodzin odgrywają podstawową rolę w pracy terapeutycznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży. Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 19 19

Terapia systemowa jest traktowana nie tylko jako technika terapeutyczna, ale także jako koncepcja funkcjonowania młodzieży w relacji z innymi ludźmi. Znaczenie systemowej terapii rodzinnej podkreślamy ze względu na wykorzystywanie jej właśnie dla potrzeb specyficznego charakteru tej fazy rozwojowej jaką jest okres dorastania. Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 20 20 20

- wspieranie w chorobie innego, ważnego członka rodziny Problemy (objawy) z którymi zgłasza się młodzież, jak i rodzice do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży stanowią ważną funkcję w rodzinie – zwracają uwagę na pojawiające się problemy rodzinne. Mogą one służyć m. in.: - ochronie przed podjęciem przez dorastającego zadań i ról dorosłego (społecznych, rodzinnych, seksualnych)‏ -brak zgody na usamodzielnianie się młodego człowieka. - wspieranie w chorobie innego, ważnego członka rodziny - próbie zmiany dotychczasowego funkcjonowania rodziny, np. gdy jedno z rodziców odchodzi. Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 21 21

Brak motywacji własnej rodzin Wycofanie jednego z rodziców Trudności: Rezygnacja rodzin: Brak motywacji własnej rodzin Wycofanie jednego z rodziców Trudności w rozumieniu i powiązaniu objawu z relacjami w rodzinie Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 22 22 22

Ilość zakończonych terapii Poprawa relacji w rodzinie Sukcesy: Ustąpienie objawów Ilość zakończonych terapii Poprawa relacji w rodzinie Podjęcie terapii indywidualnej lub małżeńskiej przez rodziców w innych placówkach Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 23 23

PODSUMOWANIE Większość problemów, a w konsekwencji objawów występujących u młodzieży w okresie dorastania jest związana z różnymi trudnościami przejścia rodziny do kolejnej fazy życia: z „dziecięctwa” do „dorosłości”. Zadaniem rodziny, w okresie osiągania dorosłości przez młodych ludzi jest pozwolenie adolescentowi na taką zależność, jaka jest mu niezbędna, ale również na powolne, stopniowe „oddalanie się” – usamodzielnianie, gdy jest do tego gotowy. Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 24 24

Łódź, Al. Ks. Kard. S. Wyszyńskiego 86 Tel. 0 42 688 16 68 Tel. 0 42 688 15 39 Mail: poradniadlamlodziezy@op.pl Prezentację opracował zespół ds. terapii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży: mgr Hanna Arend, mgr Małgorzata Dębowska, mgr Dorota Fornalska, mgr Barbara Piecyk, mgr Joanna Kmieciak, mgr Jolanta Łukasik, mgr Małgorzata Kowalczyk – opracowanie graficzne, mgr Małgorzata Czyżewska – Pasierbiak – Dyrektor Poradni Poradnia dla Młodzieży w Łodzi 25 25