Ewaluacja szkolnych programów profilaktyki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Advertisements

SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Program wychowawczy szkoły
Podstawy Pomocy Psychologicznej
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Fundacja PRAESTERNO Warszawa styczeń 2006 Diagnoza rozmiarów i intensywności doświadczeń młodzieży ze środkami psychoaktywnymi Ewaluacja szkolnych programów.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna wspomaga szkołę w realizacji zadań wychowawczych Opracował zespół w składzie: Joanna Brzoskowska PP-P Nr 2 Gdańsk,
DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE W SZKOLE
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Szkoła Promująca Zdrowie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Ewaluacja szkolnych programów profilaktyki Program zrealizowany na podstawie umowy z Biurem Polityki Społecznej Urzędu m. st. Warszawy, we współpracy z Wydziałem Spraw Społecznych i Zdrowia dla Dzielnicy Mokotów Jan Latkowski Tomasz Kowalewicz

Tematyka prezentacji Analiza SPP przeprowadzona na podstawie dokumentów, w kontekście wypowiedzi dyrektorów i psychologów/pedagogów szkolnych Odbiór przez młodzież SPP realizowanego w roku szkolnym 2004/2005 Diagnoza rozmiarów i intensywności doświadczeń młodzieży ze środkami psychoaktywnymi (oddzielna prezentacja)

Schemat badawczy pilotaż pretest posttest czerwiec’05 jesień’05 realizacja SPP w szkołach pilotaż pretest posttest ocena efektywności SPP porównanie wyników uzyskanych przez uczniów w badaniach kwestionariuszowych testowanie narzędzi badawczych czerwiec’05 jesień’05 czerwiec’06

Część I Analiza SPP przeprowadzona na podstawie dokumentów, w kontekście wypowiedzi dyrektorów i psychologów/ pedagogów szkolnych

Badane szkoły szkoła A liceum szkoła B szkoła C gimnazjum szkoła D typ szkoły szkoła A liceum szkoła B szkoła C gimnazjum szkoła D szkoła E

Wykaz aktów prawnych będących podstawą sporządzenia inwentarza Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 26.02.2002 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. nr 51 , poz. 458 z późn. zm). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 21.05.2001 w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.01.2003 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 11, poz. 114) Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z 7.01.2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz.U. Nr 26, poz 226)

Kryteria wynikające z uwzględnionych aktów prawnych przyjęcie SPP w prawem przewidzianej formie (uchwała rady pedagogicznej po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego); powiązanie SPP ze Statutem Szkoły; zdiagnozowanie środowiska ucznia (a przynajmniej w stosunku do dzieci i młodzieży „zagrożonych uzależnieniem” dodatkowo „systematyczne rozpoznanie i diagnozowanie zagrożeń”) dostosowanie SPP do potrzeb rozwojowych uczniów i potrzeb danego środowiska; opisanie w SPP w sposób całościowy wszystkich treści i działań o charakterze profilaktycznym; objęcie działaniami SPP co najmniej uczniów, nauczycieli i rodziców; organizowanie różnych form pomocy psychologicznej; przynajmniej w odniesieniu do „młodzieży zagrożonej” – dokonywanie systematycznej oceny efektów podejmowanych działań

SPP z zapis SPP "zapis SPP" "SPP" utrwalona na piśmie i przyjęta w trybie przewidzianym prawem wersja SPP "SPP" wersja programu rozumiana mniej formalnie, możliwa do ustalenia na podstawie zapisu SPP oraz wywiadów z dyrektorem szkoły i pedagogiem/ psychologiem szkolnym

Tryb przyjęcia SPP, forma zapisu SPP   Analiza formalna SPP Szkoła A Szkoła B Szkoła C Szkoła D Szkoła E 1 Tryb przyjęcia (uchwalenia) - na podstawie analizy zapisu SPP prawid-łowy rada pedagogiczna brak zapisu 2 Tryb przyjęcia - po rozmowie z dyrektorem, pedagogiem, analizie dodatkowych dokumentów 3 Wzmianka o SPP w statucie szkoły prawid-łowa 4 Podanie podstaw prawnych w SPP 5 Określenie czasu obowiązywania rok szkolny 6 Określenie trybu wprowadzania zmian prawid-łowe 7 Uwagi - * * Zapis SPP wiąże Program z Programem (Planem) Wychowawczym Szkoły poprzez określenie celów SPP w P(P)WSz. Forma zapisu SPP Opisowa + Tabelaryczna

Rozpoznanie i diagnoza Diagnoza środowiska; systematyczne rozpoznanie i diagnozowanie zagrożeń   Rozpoznanie i diagnoza Szkoła A Szkoła B Szkoła C Szkoła D Szkoła E 1 Zapis SPP brak wzmianki +(*) 2 Wywiady ankieta wśród uczniów brak diagnozy ewalua-cja SPP; ankieta wśród uczniów ankieta wśród uczniów, rodziców i nau-czycieli * program uwzględnia badania środowiska szkolnego - diagnoza systemu wartości uczniów, badania socjometryczne klas; w celach - diagnoza - rozpoznanie sytuacji trudnych dla ucznia.

Dostosowanie SPP do potrzeb rozwojowych uczniów   Szkoła A Szkoła B Szkoła C Szkoła D Szkoła E Zapis SPP brak wzmianki

Działania na podstawie zapisu SPP Obszar przewidzianych w SPP działań na podstawie zapisu SPP Szkoła A Szkoła B Szkoła C Szkoła D Szkoła E przeciwdziałanie narkomanii tak nie przeciwdziałanie alkoholizmowi przeciwdziałanie nikotynizmowi profilaktyka uzależnień (łączona) przeciwdziałanie HIV/AIDS przeciwdziałanie przemocy w szkole przeciwdziałanie przemocy w rodzinie przeciwdziałanie demoralizacji propagowanie zdrowego stylu życia

Działania na podstawie zapisu SPP - cd. Obszar przewidzianych w SPP działań na podstawie zapisu SPP Szkoła A Szkoła B Szkoła C Szkoła D Szkoła E kształtowanie poczucia oparcia w rodzinie i wartościach wyniesionych z domu tak nie profilaktyka zawodowa pomoc materialna kształtowanie systemu wartości uczniów sprzyjającego właściwym zachowaniom społecznym przygotowanie do życia w świecie współczesnym doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli zachęcanie do aktywnego udziału uczniów w lekcjach religii i etyki zwiększanie zdolności interpersonalnych uczniów zajęcia integracyjne dla klas I znajomość norm prawa i zasad współżycia umiejętności komunikacji umiejętności rozwijania problemów umiejętności samooceny umiejętności rozpoznawania emocji prowadzenie oddziaływań dostarczających wiedzy o przyczynach i skutkach zagrożeń kształcenie umiejętności ułatwiających adekwatne zachowania w sytuacjach trudnych wsparcie psychologiczn-pedagogiczne i prawne kształtowanie systemu wartości, który sprzyja właściwym zachowaniom społecznym fizjologia dojrzewania przeciwdziałanie agresji, przemocy fizycznej, psychicznej

Działania SPP na podstawie wywiadów Obszar przewidzianych w SPP działań na podstawie wywiadów Szkoła A Szkoła B Szkoła C Szkoła D Szkoła E przeciwdziałanie narkomanii tak przeciwdziałanie alkoholizmowi przeciwdziałanie nikotynizmowi profilaktyka uzależnień (łączona) przeciwdziałanie HIV/AIDS przeciwdziałanie przemocy w szkole przeciwdziałanie przemocy w rodzinie

Odbiorcy SPP Odbiorcy SPP uczniowie rodzice Szkoła A Szkoła B Szkoła C Szkoła D Szkoła E uczniowie tak rodzice odsetek rodziców biorących - zdaniem pedagoga - udział w SPP 90% 5 do 10 % 15% 80% 50% nauczyciele odsetek nauczycieli biorących - zdaniem pedagoga - udział w SPP 100% personel administracyjny szkoły nie inni środowisko lokalne* *) - OPS, kuratorzy sądowi, radni, mieszkańcy okolicy szkoły

Poziomy działań profilaktycznych Poziomy przewidzianych działań Szkoła A Szkoła B Szkoła C Szkoła D Szkoła E profilaktyka I rzędowa tak profilaktyka II rzędowa (adresowana tylko do uczniów zagrożonych) nie jeśli tak, to do jakiej grupy uczniów 15 3 2 profilaktyka III rzędowa (adresowana do uczniów z objawami patologicznymi)

Współpraca z instytucjami zewnętrznymi Szkoła A Szkoła B Szkoła C Szkoła D Szkoła E poradnia psychologiczno-pedagogiczna tak OPS nie Policja Straż Miejska organizacje pozarządowe rada dzielnicy ognisko wychowawcze świetlica MOPSu sąd rodzinny (kuratorzy sądowi)

Ocena efektów podejmowanych zadań Ocena efektów podejmowanych działań Szkoła A Szkoła B Szkoła C Szkoła D Szkoła E zapis SPP brak zapisu obserwacja, analizy zeszytów interwencji, analiza interwencji, ankiety ankieta, analiza zachowań trudnych wywiady monitorowanie diagnozowa-nie, ankiety, arkusze diagnostyczne nie dokonano ankiety i opracowanie ankiet (jakość pracy szkoły)

Dokumentacja programu Szkoła A Szkoła B Szkoła C Szkoła D Szkoła E Statut Szkoły tak Szkolny program profilaktyczny (SPP) Priorytety SPP nie Szkolny program wychowawczy (SPW) Priorytety wychowawcze Diagnoza problemów szkoły Sprawozdanie za rok 2004/2005 pedagoga/psychologa szkolnego dla klas objętych badaniem   klasowy program wychowawczy (kpw) klasowy program profilaktyczny (kpp) sprawozdanie z kpw za rok 2004/2005 sprawozdanie z kpp za rok szkolny 2004/2005

Część II Odbiór przez młodzież oddziaływań profilaktycznych prowadzonych w roku szkolnym 2004/2005

Struktura próby szkoła A liceum 2 drugie, 1 trzecia 69 szkoła B typ szkoły klasy ilość uczniów szkoła A liceum 2 drugie, 1 trzecia 69 szkoła B 3 drugie 60 szkoła C gimnazjum 3 trzecie 65 szkoła D szkoła E 75 pilotaż szkoła F 1 trzecia 25 szkoła G 1 pierwsza 29 N=392

Profilaktyka antynikotynowa Tylko w szkole A mniej niż 90% dobrze poinformowanych Zróżnicowane przekonanie czy były zajęcia - problem generalny - zajęcia nie są identyfikowane przez część młodzieży - bo najczęściej trwają 1-2 godziny w roku szkolnym. Prawie 2/3 czuje niedosyt

Profilaktyka antynikotynowa - ocena zajęć

Profilaktyka antyalkoholowa

Profilaktyka antyalkoholowa - ocena zajęć

Profilaktyka antynarkotykowa

Profilaktyka antynarkotykowa - ocena zajęć

Rozwój osobisty

Rozwój osobisty - ocena zajęć

Przemoc i agresja

Przemoc i agresja - ocena zajęć

Ocena zajęć - podsumowanie

Ocena skuteczności różnych form działań profilaktycznych

Zainteresowanie profilaktyką w roku szkolnym 2005/2006

Zainteresowanie profilaktyką w roku szkolnym 2005/2006