Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
KOWEZiU ul. Spartańska 1B Warszawa
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Publikacje zawodowe WSiP 2013
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Modyfikacja Mariola Przybylska
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Jakość, atrakcyjność i elastyczność kształcenia zawodowego Witold Woźniak Kraków, 21 marca 2013.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Struktura egzaminu zawodowego
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
REKRUTACJA na rok szkolny 2013/2014 TECHNIKUM MECHANICZNO - BUDOWLANE ul. Brzeźnicka Radomsko tel
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
Egzamin potwierdzaj ą cy kwalifikacje zawodowe. STRUKTURA EGZAMINU Etap pisemny Część I – zakres wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji.
Technik Organizacji Reklamy
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Program operacyjny Kapitał Ludzki Człowiek- najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 roku Pojawia się tam zapis język obcy ukierunkowany zawodowo- Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów Efekty.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Struktura projekturozporządzenia w sprawiepodstawy programowejkształcenia w zawodach Warszawa r.
Witold Woźniak Gronowo, 28 października 2014 Doświadczenia we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Witold Woźniak Kształcenie zawodowe i ustawiczne jako narzędzie wpływające na sytuację gospodarczą Polski „Czwartki u ekonomistów” PTE Warszawa, 22 stycznia.
Technikum nr 3 w Zespole Szkół nr 5 w Rudzie Śląskiej
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
w Zespole Szkół nr 5 w Rudzie Śląskiej
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
Anna Opłocka. Główne przesłanki modernizacji kształcenia zawodowego. Globalizacja Zmiany technologiczne Zmiany demograficzne Zmiany na rynku pracy Konieczność.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2012 r. poz. 7 ze zm.)
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
WEZ 1 Wyniki egzaminu zawodowego absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
1 Rafał Juszkiewicz kontakt: Oferta zawodowa WSiP – 170 publikacji do nowej podstawy programowej (NPP) 7 kluczowych branż: ekonomiczna.
WEZ 1 Egzamin zawodowy dla absolwentów techników i szkół policealnych październik 2006 r.
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Spotkanie z pracodawcami
Szkoła Nauczycielem stoi
Wdrażanie podstawy programowej kształcenia w zawodach technicznych
Podstawy programowe dotyczące kształcenia zawodowego w świetle nowych zawodów wprowadzonych w klasyfikacji zawodów MEN od roku szkolnego 2017/2018.
Program nauczania dla zawodu
Zapis prezentacji:

Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.

Głównym celem projektu jest poprawa jakości kształcenia zawodowego poprzez weryfikację i modernizację podstaw programowych kształcenia w zawodzie pod kątem ich dostosowania do wymogów gospodarki opartej na wiedzy Koordynator merytoryczny projektu: Maria Suliga Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie Modernizacja treści i metod kształcenia Okres realizacji: sierpień 2008 – grudzień 2013

Metodologia oceny spójności podstaw programowych kształcenia w zawodzie z innymi dokumentami dotyczącymi kształcenia zawodowego Metodologia grupowania zawodów oraz badania podstaw programowych pod kątem uzyskiwanych kwalifikacji w grupie zawodów pokrewnych oraz wyodrębniania kwalifikacji specyficznych dla zawodu Badanie kwalifikacji i kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów kształcenia zawodowego Tworzenie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodzie Tworzenie nowych przykładowych programów nauczania Konferencje upowszechniające i konsultacje społeczne Harmonogram działań

Eksperci w projekcie Przedstawiciele systemu egzaminów zewnętrznych Pracodawcy Przedstawiciele uczelni Przedstawiciele placówek doskonalenia nauczycieli Nauczyciele

Cele grupowania zawodów i wyodrębniania kwalifikacji Analiza kwalifikacji pod kątem rzeczywistych potrzeb pracodawców (wyodrębnianie kwalifikacji, konsultacje społeczne, recenzje) Poprawa zatrudnialności absolwentów kształcenia zawodowego: indywidualizacja ścieżek kariery kolekcjonowanie kwalifikacji: w obrębie zawodu (wspólne kwalifikacje dla poziomu zasadniczej szkoły zawodowej i technikum) w innych zawodach (kwalifikacji wspólnych dla zawodów zbliżonych nie trzeba ponownie potwierdzać)

Grupowanie zawodów i wyodrębnianie kwalifikacji

wyodrębniane, rozłączne kwalifikacje zawodowe wystarczają do uzyskania zatrudnienia na co najmniej jednym stanowisku; kwalifikacje są wyodrębniane zgodnie z określonym przez eksperta kryterium; jednostki efektów uczenia się wyodrębniane są ze względu na rodzaj lub sposób wykonywania czynności zawodowych powiązanych jednym celem, kończących się produktem, usługą lub decyzją; jednostka efektów uczenia się musi być obserwowalna, mierzalna. Założenia przyjęte przez zespół

Proces wyodrębniania kwalifikacji w zawodzie (1)

Analizie poddano zawody z klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Zgodnie z zaleceniami Europejskich Ram Kwalifikacji opis każdej kwalifikacji zawiera wykaz niezbędnych umiejętności, koniecznych wiadomości oraz oczekiwanych kompetencji personalnych i społecznych. Proces wyodrębniania kwalifikacji w zawodzie (2)

Struktura opisu kwalifikacji w zawodzie Karta zawodu Karta kwalifikacji zawodowych Jednostki efektów uczenia się Synteza zawodu Mapa kwalifikacji zawodowych i Jednostek efektów uczenia się Wykaz jednostek efektów uczenia się Kompetencje personalne i społeczne Umiejętności Wiadomości/wiedza

Karta zawodu kucharz

Karta kwalifikacji zawodowych kucharz

Jednostki efektów uczenia się w zawodzie kucharz

Kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie

Efekty kształcenia właściwe dla zawodu są pogrupowane w zestawy zwane jednostkami efektów kształcenia. Kwalifikacja może zawierać od dwóch do kilku jednostek.

Kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie Efekty kształcenia właściwe dla zawodu są pogrupowane w zestawy zwane jednostkami efektów kształcenia. Kwalifikacja może zawierać od dwóch do kilku jednostek.

Kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie Efekty kształcenia właściwe dla zawodu są pogrupowane w zestawy zwane jednostkami efektów kształcenia. Kwalifikacja może zawierać od dwóch do kilku jednostek.

Klasyfikacja właściwa

Badanie kwalifikacji i kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów kształcenia zawodowego Opisano 32 polskie i zagraniczne badania. Opis każdego badania zawierał m.in. następujące informacje: Informacje szczegółowe o analizowanym badaniu, w tym cele badania Hipotezy i/lub pytania badawcze Próba badawcza, metody, techniki i narzędzia badawcze Przebieg badań właściwych oraz opis uzyskanych wyników Wnioski i rekomendacje, w tym lista zidentyfikowanych kompetencji i kwalifikacji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów szkół zawodowych Opis praktycznego wykorzystania wyników badań

Badanie kwalifikacji i kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od absolwentów kształcenia zawodowego

Struktura rozporządzenia w sprawie PP TREŚĆ ROZPORZĄDZENIA ZAŁĄCZNIK (CZĘŚĆ I, CZĘŚĆ II, CZĘŚĆ III) Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach

Struktura rozporządzenia – Tabela 1 - Część I

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów opisano w następujących zakresach: (BHP) bezpieczeństwo i higiena pracy (PDG) podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej (JOZ) język obcy ukierunkowany zawodowo (KPS) kompetencje personalne i społeczne (OMZ) organizacja pracy w małych zespołach (dotyczy tylko technikum i szkoły policealnej)

P KZ Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiące Podbudowę do Kształcenia w Zawodzie lub grupie zawodów A PKZ(A.a) … PKZ(A.ac) Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia B PKZ(B.a) … PKZ(B.l) …

Efekty kształcenia właściwe dla zawodu, opisane w kwalifikacjach wyodrębnionych w tym zawodzie Obszar A A.1 Wytwarzanie wyrobów ze szkła … A.70 Organizacja przewozu środkami transportu drogowego Obszar B B.1 Eksploatacja maszyn i urządzeń drogowych … B.36 Wykonywanie prac geodezyjnych związanych z katastrem i gospodarką nieruchomościami … … … …

Struktura podstawy programowej kształcenia w zawodzie 1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE 2. EFEKTY KSZTAŁCENIA 1) efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów 2) efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów 3) efekty kształcenia właściwe dla zawodu, opisane w kwalifikacjach wyodrębnionych w tym zawodzie 3. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE 4. MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO 5. MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI W ZAWODACH W RAMACH OBSZARU KSZTAŁCENIA, OKREŚLONEGO W KLASYFIKACJI ZAWODÓW SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO

Od … do technika budownictwa B.1. B.2. mechanik maszyn i urządzeń drogowych technik budownictwa technik dróg i mostów kolejowych technik drogownictwa B.33. B.30. B.2. B.30. B.32. B.29. B.28.

Efekty kształcenia właściwe dla zawodu, opisane w kwalifikacjach wyodrębnionych w tym zawodzie Efekty kształcenia właściwe dla zawodu są pogrupowane w zestawy zwane jednostkami efektów kształcenia. Kwalifikacja może zawierać od dwóch do kilku jednostek.

Kwalifikacje wspólne – ścieżki kariery edukacyjnej

UCZELNIA