Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Dolnośląski Zarząd Melioracji
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Wsparcie przygotowania terenów inwestycyjnych Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
funduszy europejskich
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
AGENCJA RESTRUKTUTYZACJI i MODERNIZACJI ROLNICTWA
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Usuwanie azbestu i wyrobów zawierających azbest
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym – cele i działania
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Prawo Ochrony Środowiska
Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
Reglamentacja procesu budowy
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
PROCEDURA OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO W PROJEKTACH RPO WP 2014 – 2020 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Ocena Oddziaływania na Środowisko
Możliwe role przedsiębiorstwa energetycznego w budowie stopni wodnych
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU ARCHITEKTURY STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU do 31 sierpnia 2012 roku.
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Zapis prezentacji:

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa Dolina Biebrzy

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa LASKOWIEC ZAJKI

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa Obszar przyrodniczy Laskowiec-Zajki to łąki torfowe zajmujące powierzchnię ok. 600 ha, zlokalizowane w obrębie miejscowości Zajki. Od północy obszar graniczy z Biebrzańskim Parkiem Narodowym, od południa asfaltową z drogą łączącą Carską Szosą z miejscowością Zajki. Od zachodu teren jest ograniczony Carską Szosą przy wsi Laskowiec. Wschodnią granicę terenu stanowi krawędź wysoczyzny. Opisywany obszar ma duże znaczenie dla migrującego ptactwa wodno-błotnego, z wodniczką na czele.

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa Użytkowanie rolnicze tego terenu skupia się na wykorzystywaniu łąk, przy czym znaczny procent z nich objęty jest pakietami rolno-środowiskowymi, a tylko nieznaczna część wykorzystywana jest jako użytki zielone dwukośne. Jesienią w latach 2010 i 2011, główny rów osuszający obszar, został pogłębiony (przez nieznanych inwestorów i bez formalnego pozwolenia – łamiąc przepisy ochrony środowiska polskiego i unijnego ustawodawstwa), co wydatnie przyspieszało odpływ wody z tych trenów To zaś doprowadziło do wyraźnego zmniejszenia liczebności migrujących i lęgowych gatunków wodno-błotnych.

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa OTOP realizował działania dwukierunkowo. W ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa Podjęliśmy działania administracyjne, mające na cele zwrócenie uwagi na ważkość problemu instytucjom odpowiedzialnym za stan przyrody, ze szczególnym naciskiem na wskazanie braku podstaw prawnych, a wręcz łamanie obowiązującego prawa zarówno krajowego, jak i UE.

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa Maj 2011 zgłoszenie przez OTOP wystąpienia bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku (w gatunkach chronionych, chronionych siedliskach przyrodniczych i wodach) Czerwiec – RDOŚ próbuje znaleźć właścicieli działek. Zgadza się na uczestnictwo OTOP na prawach strony. Prośba do WZMiUW o przekazanie kopii dokumentacji potwierdzającej wykonanie prac melioracyjnych. Prośba o przekazanie wszelkich informacji, potrzebnych do rozpatrzenia zgłoszenia o pracach mogących negatywnie wpływać na cele ochrony obszarów N2. Lipiec – przesłaliśmy na RDOŚ płytę CD wraz dwoma filmami. Na filmach widać skupisko, co najmniej 150 par rybitwy białoskrzydłej, kilku par czarnej rybitwy i co najmniej 1 pary rybitwy białowąsej. Udrożnienie zauważone powodowało odpływ wody z obiektu Zajki, w połowie maja rybitwy nadal tam występowały, jednak kilka dni później, woda opadła i rybitwy opuściły teren.

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa Październik - przekazanie informacji dotyczących obecnie trwających prac, propozycja budowy systemu zastawek. RDOŚ popiera pomysł. Listopad - nakazu natychmiastowego wstrzymania prac na gruntach w kompleksie łąk Laskowiec-Zajki wydany przez RDOŚ Styczeń – odwołanie właścicieli działek od nakazu i wniosek OTOP o uchylenie decyzji, ze względu na rażące naruszenie prawa, bo nakaz wstrzymania prac wydany został bez nakazu podjęcia czynności przywrócenia poprzedniego stanu. Czekamy na decyzję GDOŚ.

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa Jednocześnie, drugim kierunkiem działań OTOP były konsultacje z właścicielami gruntów przeprowadzone w połowie lutego. Na spotkaniu w Zajkach, wypracowano wspólne stanowisko wobec Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR-u). Za cel obrano utrzymanie wysokiego poziomu wód na w. w. obszarze poprzez cały okres lęgowy ptaków (od kwietnia do końca lipca) oraz niski poziom wód od sierpnia do października.

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa Kluczowym rozwiązaniem będzie śluza zbudowana na głównym odpływie, ewentualnie na dwóch mniejszych rowach, regulująca tempo odpływu wody z obszaru. OTOP przygotuje projekt, który będzie konsultowany z innymi właścicielami gruntów. Po uzgodnieniu koncepcji, OTOP będzie starał się o pozyskanie funduszy na wdrożenie systemu zastawek.

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa RZEKA KOSÓDKA

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa 1.Maj WZMiUW przesyła informacje do RDOŚ: planuje prace związane z utrzymaniem wód publiczny dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa. Konserwacja gruntowana związana z mechanicznym odmulaniem dna rzek. Urobek rozplantowany i zagospodarowany poprzez obsianie. Prace na obszarze Natura Prace w okresie połowa VIII - XI. Zgodnie z wiedzą i wymogami terenu, WZMiUW twierdzi, że prace nie mają żadnego ujemnego wpływu na tereny chronione. Zwraca się z prośbą do RDOŚ o informację, czy jest wymagane uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 2.Czerwiec ­ - Odpowiedź RDOŚ, że konieczne ustalenie warunków prowadzenia prac ziemnych. Nie można też wykluczyć konieczności uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowania, wymaganej w przypadku realizacji przedsięwzięć mogących znacząco wpływać na środowisko.

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa 1.Listopad Dopuszczenie OTOP do udziału na prawach strony w sprawie wydania decyzji ustalającej warunki prowadzenia robót ziemnych zmieniających stosunki wodne dla konserwacji rzeki Kosódka OTOP składa wnioski o udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie do: Do Zarządu Województwa Podlaskiego skąd pochodzą środki na Program nawodnień rolniczych Województwa Podlaskiego na lata 2007 – 2013 oraz podanie szczegółowego wykazu przedsięwzięć, zapytanie czy prowadzona jest bieżąca kontrola. Do Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i Dyrektora RZGW w Warszawie. Czy planowane przedsięwzięcie nie jest sprzeczne z celami Ramowej Dyrektywy Wodnej i czy powinno być poddane strategicznej ocenie na środowisko. Czy przedsięwzięcia w ramach Programu wymagają pozwolenia wodnoprawnego.

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa 1.Grudzień Odp. WZMiUW w imieniu ZWP: program był przygotowany przez2 lata, na podstawie zgłoszeń Urzędu Gmin. W całości konsultowany i realizowany ze środków UE PROW. KZGW: czy są sprzeczne z celami środowiskowymi RDW nie wiadomo. RDOŚ mógłby odpowiedzieć, gdyby miał szczegółową wiedzę o wpływie na stan wód oraz info z raportu oddziaływania na środowisko, nie było poddane SOOŚ, bo wtedy nie obowiązywały takie normy. Trudno stwierdzić czy planowane działania będą wymagały pozwoleń wodnoprawnych. Oceni to organ właściwy. RZGW – program nie był konsultowany. Zgodnie z Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły część wód o nazwie Kosódka, status – naturalna cześć wód, ocena stanu – zły, ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych - zagrożona. Przesunięcie w czasie osiągnięcia celów środowiskowych po 2015 roku. Wniosek OTOP do RDOŚ o zawieszenie postępowania – na podstawie art. 97 parf. 1 pkt 4 kpa – w związku z tym, że rozpatrzenie przedmiotowej sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego – uzyskania przez Inwestora ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Wniosek RDOŚ do WZMiUW o uzupełnienie materiałów: wyjaśnienie braku konieczności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa 1.Luty 2012 RDOŚ odrzuca pismo OTOP z grudnia, w sprawie zawieszenia postępowania administracyjnego. Ze względu na to, że rzeka Kosódka i prowadzona na niej konserwacja gruntowna nie jest urządzeniem melioracji wodnych, więc nie ma podstaw do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Prace nie mają za zadanie regulacji wód tj. kształtowania przekroju podłużnego i poprzecznego oraz układu poziomego koryta cieku naturalnego. A także ze względu na to, iż nie podlega prawu budowlanemu, prawu wodnemu i prawu i ust. o gospodarce nieruchomościami, również wymaga zgody o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa 1.Luty 2012 c.d OTOP składa zażalenie na decyzję RDOŚ do GDOŚ. Zarzut wobec RDOŚ o dokonanie szeregu uchybień w postępowaniu administracyjnym. - błędna kwalifikacja inwestycji, niespójna definicja melioracji stosowana przez RDOŚ, - błędy w zakresie analizy inwestycji (sam inwestor określił wyraźnie, iż działanie doprowadzą do nieznacznego poszerzenia rzeki i jej pogłębienia), inwestycję tę ZWP kwalifikuje jako przedsięwzięcie w Programie, który spełnia definicje melioracji podlegającej dotacją z UE.

Działania podejmowane przez OTOP na rzecz powstrzymania i naprawy szkód w środowisku powodowanym przez prace hydrotechniczne w ramach projektu LIFE+ Wodniczka i Biomasa c.d.n.. Dziękuję Berenika Dąbrowska