1 Wybrane działania dotyczące zwalczania błędów i nadużyć w obszarze emerytalno- rentowym w obrębie Unii Europejskiej Andrzej Szybkie Departament Rent.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Andrzej Szybkie Departament Rent Zagranicznych
Wspólnotowe Prawo Podatkowe
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Dowody ubezpieczenia zdrowotnego w innych niż Polska krajach UE / EFTA - uprawniające do świadczeń w Polsce Angelika Milkiewicz-Ławicka Naczelnik Wydziału.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Zasady koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w ramach państw członkowskich UE ,EOG i Szwajcarii Październik 2010.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
SYTUACJA W ZAKRESIE DELEGOWANIA
Założenia i cele projektu
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Internet 2006: rozwój e-commerce
Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego w części dotyczącej ubezpieczeń na wypadek bezrobocia W O J E W Ó D Z K I U R Z Ą D P R A C Y W G D A Ń
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Projekt bliźniaczy Wzmacnianie wdrażania Strategii Antykorupcyjnej Brendan ONeill Ministerstwo Finansów & Kadr Irlandia Północna Wielka Brytania.
Edyta Malinowska - kierownik Sekcji ds. Współpracy Międzynarodowej
Stypendium Marii Curie
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
„UMOWY ŚMIECIOWE” W ŚWIETLE USTAWY
SSE MOVE: wyniki projektu w obszarze świadczeń z tytułu
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei jednego okienka Projekt.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Regionalny Program Operacyjny
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r
eWUŚ - problemy zgłaszane przez świadczeniobiorców
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Sprawozdawczość agencji zatrudnienia realizowana za pomocą systemu informatycznego KRAZ Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu.
Opracował :© 2014 Jerzy Płatakis Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS na rok akademicki 2014/2015 WYPEŁNIANIE FORMULARZA.
Świadczenia zdrowotne realizowane dla osób ubezpieczonych w innym niż Polska państwie Unii Europejskiej, państwie EOG lub Szwajcarii na podstawie przepisów.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
MIGRACJA MIESZKAŃCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI ZADANIA ŚWIADCZENIA RODZINNE W RAMACH KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Opracował :© 2015 Jerzy Płatakis Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS na rok akademicki 2015/2016 WYPEŁNIANIE FORMULARZA.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Dni Poradnictwa Paryż wrzesień 2012 r. Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego na podstawie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr.
PROGRAM RZĄDOWY RODZINA 500+ Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2016 r. poz. 195 ) KOORDYNACJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH.
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego na podstawie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 i 987/2009 w zakresie zasiłków.
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Europass.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
DZIAŁANIA GRUPY ROBOCZEJ ART.29
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Andrzej Rybus-Tołłoczko
Zapis prezentacji:

1 Wybrane działania dotyczące zwalczania błędów i nadużyć w obszarze emerytalno- rentowym w obrębie Unii Europejskiej Andrzej Szybkie Departament Rent Zagranicznych czerwiec 2013

2 Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego - korzyści - zagrożenia Istotna jest świadomość nie tylko korzyści, ale i zagrożeń związanych z funkcjonowaniem systemu koordynacji !

3 Konieczność stosowania przepisów: - ustawodawstwa krajowego państw członkowskich - unijnych przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego 31 państw (UE, EOG, Szwajcaria) (od 1 lipca 2013 r. + Chorwacja)

4 Obszary ryzyka błędu i nadużycia: - ustawodawstwo właściwe - świadczenia pieniężne - świadczenia rzeczowe - dochodzenie należności

5 Obszar emerytalno-rentowy Ryzyko dotyczące: - identyfikacji osób - zgonu świadczeniobiorcy i nadpłaty świadczeń - zmiany miejsca zamieszkania – obsługa podatku, składki zdrowotnej i inne problemy - okoliczności warunkujących prawo lub wysokość (np. przychody zagraniczne, kontynuacja zatrudnienia, niewyczerpanie okresu zasiłkowego)

6 Działania Komisji Europejskiej – Komisji Administracyjnej ds. Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego Prace grupy ad hoc Administrative Commission Group on Combating Fraud and Error Prace grupy ad hoc Administrative Commission Follow-up Group on Combating Fraud and Error Wnioski = rekomendacje Grupy ad hoc dla Komisji Administracyjnej: wydać decyzję: - nakazującą współpracę w obszarze błędów i nadużyć oraz - określającą ramy tej współpracy

Przepisy art. 76 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 nakładają na właściwe władze i instytucje obowiązek współpracy w celu zapewnienia prawidłowego wykonania tego rozporządzenia.

8

Motywy Decyzji H5 […] (1) Przepisy art. 76 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 nakładają na właściwe władze i instytucje obowiązek współpracy w celu zapewnienia prawidłowego wykonania tego rozporządzenia. (2) Środki zwalczania nadużyć i błędów są ściśle związane z działami zabezpieczenia społecznego określonymi w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 883/2004 i mają na celu zagwarantowanie, aby składki były płacone we właściwym państwie członkowskim i nie dochodziło do nienależnego przyznawania lub nieuczciwego otrzymywania świadczeń. (3) Działania zwalczające nadużycia i błędy są zatem elementem właściwego wykonania rozporządzeń (WE) nr 883/2004 i (WE) nr 987/2009. (4) Ściślejsza i bardziej skuteczna współpraca właściwych władz i instytucji jest kluczowym czynnikiem w podejmowaniu działań zwalczających nadużycia i błędy. (5) Identyfikacja osób ma podstawowe znaczenie dla stosowania przepisów tych rozporządzeń, zarówno jeśli chodzi o wyszukiwanie osób w bazie danych instytucji, jak i sprawdzanie, czy są osobami, za które się podają. (6) W art. 3 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 zaznaczono, że gromadząc, przekazując lub przetwarzając dane osobowe zgodnie ze swoim ustawodawstwem do celów wykonania rozporządzeń podstawowych, państwa członkowskie dopilnowują, aby zainteresowani mogli w pełni wykonywać swoje prawa w odniesieniu do ochrony danych osobowych, zgodnie z przepisami wspólnotowymi dotyczącymi ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych. (7) Przepisy art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 zezwalają właściwej instytucji, w razie pojawienia się wątpliwości, na wystąpienie do instytucji miejsca pobytu lub zamieszkania z wnioskiem o przeprowadzenie weryfikacji informacji dostarczonych przez daną osobę lub ważności dokumentu. (8) Skuteczna współpraca w zwalczaniu nadużyć i błędów zakłada wykorzystywanie mechanizmów informowania na temat zmian w obowiązujących przepisach oraz w art. 20 i 52 rozporządzenia (WE) nr 987/2009.

Decyzja H5 – wybrane postanowienia Dla celów prawidłowego wykonania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 i rozporządzenia (WE) nr 987/2009 władze i instytucje państw członkowskich współpracują w zakresie zwalczania nadużyć i błędów. Raz w roku Komisja Administracyjna przeprowadza dyskusję dotyczącą współpracy w kwestiach nadużyć i błędów. Podstawą dyskusji będą dobrowolnie składane sprawozdania państw członkowskich na temat ich doświadczeń i postępów w tej dziedzinie. Państwa członkowskie wyznaczają osoby odpowiedzialne za kontakty w sprawie nadużyć i błędów, którym właściwe władze lub instytucje mogą zgłaszać ryzyko oszustw i nadużyć lub systematyczne trudności powodujące opóźnienia i błędy. W odniesieniu do współpracy w zakresie zgłaszania przypadków śmierci: a)państwa członkowskie za pośrednictwem Komisji Administracyjnej dzielą się innowacyjnymi praktykami wprowadzonymi w tej dziedzinie lub zgłaszają przeszkody w zapewnieniu współpracy w tej kwestii; b)państwa członkowskie poddają przeglądowi swoje praktyki w zakresie przeciwdziałania niezgłaszaniu śmierci w przypadkach trans-granicznych, aby działania te były możliwie jak najbardziej spójne z najlepszymi praktykami w tej dziedzinie. Listę zidentyfikowanych najlepszych praktyk zawiera załącznik 2. c)Strona otrzymująca odpowiada, możliwie jak najszybciej, na wnioski ze strony instytucji lub właściwych władz o udzielenie informacji w sprawie zgłaszania przypadków śmierci.

Wnioski o udzielenie informacji Uwzględniając wymóg przestrzegania przepisów wspólnotowych dotyczących ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych, właściwe władze i instytucje współpracują w odpowiedzi na wnioski ze strony innych państw członkowskich o udzielenie informacji w celu zwalczania nadużyć i zapewnienia prawidłowego wykonania wspomnianych rozporządzeń. Przeprowadzają staranną ocenę sytuacji prawnej przed udzieleniem odpowiedzi odmownej na taki wniosek z powodu ochrony danych. Jeśli wniosek o udzielenie informacji w celu zwalczania nadużyć i błędów dotyczy danych związanych z wykonaniem rozporządzeń w sprawie koordynacji, ale nie zajmuje się nim bezpośrednio instytucja lub właściwy organ, wówczas ta instytucja lub właściwy organ pomagają instytucji lub organowi wnioskującemu w ustaleniu trzeciej strony, która jest właściwym źródłem informacji, oraz udzielają pomocy w prowadzeniu negocjacji z tą trzecią stroną.

ZAŁĄCZNIK 2 do Decyzji H5 Najlepsze praktyki w zakresie przeciwdziałania niezgłaszaniu trans-granicznych przypadków śmierci Stworzenie systemu bezpośredniego zgłaszania przypadków śmierci przez państwo przyjmujące Porównywanie danych (data-matching) Występowanie do państwa przyjmującego z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli administracyjnej Wzajemne udostępnianie zgłoszeń przypadków śmierci między instytucjami ochrony zdrowia Poświadczenie życia Bezpośrednia obecność fizyczna w państwie przyjmującym

13 Realizacja Decyzji H5 - bieżąca współpraca międzyinstytucjonalna, ustalenia z rozmów łącznikowych - porozumienia dotyczące współpracy, w tym dotyczące elektronicznej wymiany danych o zgonach emerytów i rencistów - projekty dotyczące wdrożenia Decyzji H5 m.in. Projekt H5NCP

Działania w ZUS w obszarze emerytalno-rentowym dotyczące przeciwdziałania błędom i nadużyciom -Wdrażanie i rozwijanie zarządzania procesowego przy obsłudze spraw podlegających koordynacji UE – lepsza organizacja obsługi spraw = ograniczenie ryzyka błędów -Zarządzanie ryzykiem = świadome podejście do występujących problemu -Dokonywanie uzgodnień z zagranicznymi instytucjami łącznikowymi skutkujących ograniczeniem przypadków błędów i nadużyć – lepsza współpraca między instytucjami = ograniczenie nieprawidłowych informacji i niepewnych danych m.in. -Ustalanie osób do kontaktów międzyinstytucjonalnych = przyspieszenie obsługi spraw i uzyskiwania wyjaśnień kluczowych dla ich obsługi -Ustalanie i przekazywania danych identyfikacyjnych dla instytucji zagranicznych oraz weryfikacja faktu pozostawania przy życiu na wniosek instytucji zagranicznych -Uzyskiwanie dostępu do danych (systemów informatycznych) instytucji zagranicznych, np. do niemieckiego systemu EOA -Współpraca przy obsłudze akcji poświadczeń życia i zamieszkania = ułatwienia i wygoda dla klientów (m.in. ZUS potwierdza zagraniczne formularze Poświadczeń życia dla potrzeb wypłaty świadczeń zagranicznych) -Zawieranie porozumień z zagranicznymi instytucjami łącznikowymi dotyczących elektronicznej wymiany danych o zgonach (w najbliższych planach: Niemcy, Szwecja, Holandia, Wielka Brytania) = eliminacja wysyłki do klientów papierowych formularzy poświadczeń życia + weryfikacja faktu pozostawania przy życiu przez instytucje na podstawie oficjalnych rejestrów; instytucje dzielą się informacjami, bez angażowania klientów = ograniczenie biurokracji -Udział ZUS w projektach międzynarodowych, w tym w pracach projektu H5NCP

Dziękuję za uwagę 18