KSZTAŁCENIE I DOSKONALENIE NAUCZYCIELI W ZAKRESIE EDUKACJI LEŚNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Nietoperz – demon czy anioł?
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Konferencja regionalna „Doradca metodyczny a jakość w edukacji”
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
Warszawa, stycznia 2012r. Trzy główne zasady efektywnego doskonalenia nauczycieli Jacek Strzemieczny Centrum Edukacji Obywatelskiej.
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Szkoła nie musi być zamknięta. Realizacja polityki oświatowej w Opolu. Centrum Nauk Przyrodniczych przy PG nr 6, jako przykład zagospodarowania budynku.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Oferta szkoleniowa Ośrodka rok szkolny 2009/10 semestr letni Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Program aktywnej edukacji obywatelskiej promujący ochronę walorów przyrodniczo cennych regionów Polski Program aktywnej edukacji obywatelskiej promujący.
Informacja o Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Przekonujemy się do prywatyzacji dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Projekt jest organizowany przez.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
Gimnazjum Nr 13 im. Mikołaja Kopernika z Oddziałami Dwujęzycznymi w Gdyni ul. Wejherowska Gdynia telefon:
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Kliknij, aby edytować styl Projekt Lasy dla zrównoważonego rozwoju dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Opracował J. Stryjkowski
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Nadleśnictwo Świeradów.
Ośrodek Działań Ekologicznych Źródła
SCHOLARIS Scholaris, czyli Internetowe Centrum Zasobów Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, to dostępny publicznie i bezpłatny portal zawierający.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Powiatowy Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Busku Zdroju.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Oferta na rok szkolny 2007/08 Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Edukacja ekologiczna z „EKOskrzatem”
Stan edukacji leśnej w polskich szkołach
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
ale (a może przede wszystkim)
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Ochrona przyrody ożywionej i nieożywionej
Wychowanie ekologiczne
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
„Podnosimy bezpieczeństwo pracy w rolnictwie poprzez wymianę naszych doświadczeń szkoleniowych” Projekt nr PL01-KA
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

KSZTAŁCENIE I DOSKONALENIE NAUCZYCIELI W ZAKRESIE EDUKACJI LEŚNEJ dr Ewa Pyłka-Gutowska Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli

1. Działalność Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia MSCDN organizuje na ternie województwa mazowieckiego różnorodne formy doskonalenia : konferencje, kursy kwalifikacyjne, kursy doskonalące, warsztaty metodyczne, seminaria. W 2007 roku było to 1918 szkoleń, które ukończyło 45 937 nauczycieli. W obszarze edukacji matematyczno – przyrodniczej było to 155 szkoleń, które ukończyło 3879 nauczycieli. MSCDN jest zaangażowane w wiele projektów krajowych i międzynarodowych m.in. Grundtwig, Comenius, EFS i in. Jednym z obszarów działalności MSCDN jest edukacja ekologiczna, obejmującą także edukację leśną.

2. Miejsce edukacji leśnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego W obowiązującej podstawie programowej kształcenia ogólnego nie występuje hasło edukacji leśnej Treści te mogą być realizowane w ramach edukacji ekologicznej oraz na przyrodzie, biologii, geografii

3.Kształcenie i doskonalenie nauczycieli w zakresie edukacji leśnej Działalność MSCDN w obszarze realizacji edukacji leśnej można podzielić na dwa oddziaływania: bezpośrednie, kiedy organizowane formy doskonalenia nauczycieli bezpośrednio (obligatoryjnie) dotyczą edukacji leśnej, pośrednie, kiedy organizowane formy doskonalenia nauczycieli w sposób pośredni (fakultatywny) nawiązują do edukacji leśnej, podczas realizowania zagadnień z edukacji ekologicznej. Adresatami szkoleń są nauczyciele przedszkoli, szkół podstawowych (kształcenia zintegrowanego oraz uczący przyrody), gimnazjalnych, pogimnazjalnych (nauczyciele biologii i geografii) oraz inni realizujący edukację ekologiczną. Także, choć rzadziej, są to nauczyciele szkół zawodowych.

3.1 Cele kształcenia i doskonalenia nauczycieli realizowane w zakresie edukacji leśnej Doskonalenie umiejętności wykorzystania zasobów przyrodniczych środowiska lokalnego (np. parku narodowego, parku krajobrazowego, lasu) w pracy dydaktycznej i wychowawczej nauczycieli Doskonalenie znajomości podstawowych gatunków środowisk leśnych Doskonalenie umiejętności planowania zajęć z uczniami w środowisku leśnym Rozwijanie umiejętności w zakresie prowadzenia obserwacji i pomiarów w lesie, sposobu rejestrowania wyników, planowania pomiarów, Wykorzystanie w procesie edukacji leśnej technik i metod aktywizujących Ukazywanie znaczenia różnorodności biologicznej lasu oraz potrzeby jego ochrony Uświadamianie jak istotna rolę w budowaniu wśród uczniów postaw proekologicznych obecnych i przyszłych pokoleń odgrywa edukacja leśna

3.2 Cztery filary nowoczesnej edukacji Nowoczesna edukacja powinna opierać się na czterech filarach nauczania i wychowania: Uczyć się, aby wiedzieć (wiedza) Uczyć się, aby działać (umiejętności) Uczyć się, aby być (system wartości i postaw) Uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi

3.2 Metody stosowane w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli w zakresie edukacji leśnej Zajęcia terenowe w lesie : metody praktyczne m.in. dot. obserwacji i pomiarów w środowisku leśnym oraz rozpoznawania typowych gatunków roślin i zwierząt oraz metody waloryzacyjne ukierunkowane na przeżywanie; Zajęcia w salach dydaktycznych: wykorzystanie Internetu, stron WWW oraz metody aktywizujące takie jak np. metaplan ,burza mózgów, drzewko decyzyjne, SWOT, debata ZA i PRZECIW, praca z materiałami źródłowymi, gry dydaktyczne, projekty.

3.3 Sposoby kształcenia i doskonalenia nauczycieli w zakresie edukacji leśnej Różnorodne formy doskonalenia nauczycieli w postaci konferencji, seminariów, warsztatów metodycznych i lekcji otwartych. Tematyka konferencji głównie dotyczyła aktualnych problemów zagrożeń i ochrony środowiska leśnego, wdrażania nowoczesnych metod realizacji tych treści, zastosowania multimedialnych pomocy dydaktycznych w nauczaniu edukacji leśnej. Seminaria oraz terenowe warsztaty metodyczne koncentrowały się wokół uaktualnienia wiedzy merytorycznej ( m.in. jak rozpoznawać rośliny i zwierzęta, jak je obserwować, jak rejestrować wyniki obserwacji) i metodycznej (czyli jak efektywnie pracować z uczniami).

3.4 Kogo pozyskaliśmy do współpracy? pracownicy naukowi i dydaktyczni UW, SGGW, Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym Instytutu Badawczego Leśnictwa, Instytutu na Rzecz Ekorozwoju, Ośrodków Edukacji Ekologicznej , GRiD-UNEP, LOP, pracownicy parków narodowych, krajobrazowych, lasów miejskich doradcy metodyczni, szkoły liderów edukacji ekologicznej inni

Edukacji leśnej nie można prowadzić bez podstaw metodyki i dydaktyki Edukacji leśnej nie można prowadzić bez podstaw metodyki i dydaktyki. Podczas szkoleń uczono jak przekazywać informacje o środowisku leśnym. A więc: Metodami aktywizującymi Poprzez bezpośredni kontakt z otoczeniem Umiejętne stawianie pytań i stwarzanie optymalnych sytuacji dydaktycznych Wzbudzanie radości poznania Ucząc samodzielności, współpracy, odpowiedzialności i współdecydowania

4. Inne sposoby realizacji treści edukacji leśnej w działalności MSCDN Szkolenia metodyczne adresowane do nauczycieli dotyczące zastosowania pomocy multimedialnych w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju: „Zielony pakiet”, „Zielony certyfikat”, "Elektroniczny atlas środowiska Polski" Publikacje wydawnictwa MSCDN adresowane do nauczycieli dot. lokalnych ścieżek dydaktycznych Propagowanie idei i realizacji konkursów , np.: Las – Zielone Królestwo Poznajemy parki krajobrazowe Polski, Porządkujemy Las, Ekosystemy leśne w Polsce Współpracy z UCBnŚP w ramach uaktualniania wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska, budowaniu portalu internetowego, przygotowania opracowania naukowego dotyczącego wykazu literatury o tematyce ekologicznej ( w tym leśnej) dla poszczególnych etapów edukacyjnych Opiniowania i konsultowania autorskich programów nauczania nauczycieli z edukacji ekologicznej (w tym leśnej), scenariuszy zajęć, kart pracy, testów sprawdzających, zadań konkursowych

5. Ewaluacja form doskonalenia i kształcenia nauczycieli zakresie edukacji leśnej W ocenie nauczycieli mocną stroną szkoleń była możliwość: realizacji warsztatów w obszarach lasu ( edukacja leśna) łączenia warsztatów z czynnym wypoczynkiem oraz przeżywaniem dzielenia się swoimi doświadczeniami integrowania środowiska nauczycieli ugruntowania wiedzy zdobytej na studiach pokazania sprawdzonych form i metody pracy z uczniami wykorzystania gotowych scenariuszy zajęć, kart pracy dla ucznia

Dziękuję za uwagę Edukacja leśna