Rozmowa na ustnej maturze z języka polskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Advertisements

ZASADY ORGANIZOWANIA EGZAMINU
MATURA.
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
MATURA Dokładne informacje dotyczące procedury zdawania egzaminu maturalnego w maju 2013r. zamieszczone są na stronie CKE w zakładce Egzamin maturalny:
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Egzamin maturalny ustny z języka obcego obowiązujący od roku szkolnego 2011/2012 Prezentacja przygotowana na podstawie informacji zawartych w informatorze.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY MATEMATYKA EGZAMINY.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY.
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Egzamin maturalny w 2014 roku podstawowe informacje.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
PREZENTACJA - krok po kroku
MATURA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2011
Tworzenie listy tematów na ustnym egzaminie maturalnym
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
Matura 2015.
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Opracowała : Kinga Awgul STRUKTURA EGZMINU MATURALNEGO USTNEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO OD 2012 ROKU.
XIII LO semestr I do r. Wystawienie przewidywanych ocen semestralnych r. Poinformowanie rodziców o przewidywanych ocenach semestralnych.
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Zmiany w ustnym egzaminie maturalnym z języków obcych od 2012 roku
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Informator dla rodziców
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
Egzamin maturalny w roku szkolnym 2015/2016 Spotkanie informacyjne dla uczniów –
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO Matura ustna.
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
2 3 W części ustnej (bez określania poziomu) język polski język obcy nowożytny W części pisemnej język polski (poziom podstawowy) język obcy nowożytny.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Pomysł na promocję książki.
MATURA 2018.
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
…czyli nie taki diabeł straszny
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Zapis prezentacji:

Rozmowa na ustnej maturze z języka polskiego oprac. Iwona Możejko

O czym trzeba pamiętać? ustny egzamin z języka polskiego trwa ok. 25 min. egzamin składa się z 2 części – prezentacji tematu (ok. 15 min.) oraz rozmowy z egzaminatorami (ok. 10 min.) obie części egzaminu są obowiązkowe, a to oznacza, że przygotowanie samej prezentacji nie zapewni ci sukcesu w obu częściach egzaminu ocenia się język, ale jeżeli nie podejmiesz rozmowy, nie otrzymasz punktów za to kryterium

Punktacja 5 25 3 2 7 35 8 40 Kryteria Punkty % ogólnej punktacji Prezentacja tematu: 5 25 zawartość merytoryczna 3 kompozycja wypowiedzi 2 Rozmowa 7 35 Język 8 40 Aby zdać egzamin, musisz uzyskać co najmniej 6 punktów (30%). Szczegółowe kryteria oceny znajdziesz w informatorze przedmiotowym, dostępnym na stronie internetowej CKE (lub OKE).

Obalamy maturalne mity Aby zdać ustny egzamin, wystarczy dobrze wygłosić prezentację. Nieprawda. Za 1. część egzaminu możesz otrzymać maksymalnie 5 punktów. Jeżeli nie powiedzie ci się rozmowa, nie otrzymasz punktów ani za to kryterium, ani za język. Próg zdawalności to 6 punktów. Rachunek jest prosty.

Obalamy maturalne mity Podczas rozmowy komisja egzaminacyjna zadaje tylko 3 pytania. Nieprawda. Egzaminatorów ogranicza nie ilość pytań, lecz czas trwania rozmowy – do 10 minut. Wszystko zależy od ciebie – jeżeli będziesz rozwijał swoją wypowiedź, możesz spodziewać się mniejszej ilości pytań, jeśli natomiast twoje zdania będą lakoniczne, zdawkowe lub – co gorsza – nie będziesz znał odpowiedzi, pytań może być sporo. Pamiętaj również o tym, że pytania pomocnicze nie są protokołowane, bo należą do tego samego tematu rozmowy.

Obalamy maturalne mity Komisja egzaminacyjna nie może zapytać o treści nieujęte w prezentacji. Nieprawda. Celem rozmowy nie jest powtórzenie sądów wygłoszonych w 1. części egzaminu. Podczas rozmowy sprawdza się, czy rozumiesz pytania, czy umiesz formułować odpowiedzi i uzasadnić swoje stanowisko. Pytania mogą dotyczyć tematu prezentacji oraz bibliografii (zarówno lektur, jak i opracowań). Ponieważ dzieła powstają w określonym kontekście (np. światopoglądowym, filozoficznym, biograficznym), powinieneś go znać – egzaminatorzy mają prawo się do niego odnieść.

Obalamy maturalne mity Nie trzeba znać problematyki lektur niezwiązanej z tematem prezentacji. Nieprawda. Obowiązuje cię pełna znajomość treści i problematyki wybranych lektur. Np. jeżeli twój temat prezentacji dotyczy różnorodnych relacji z Bogiem, a temat ten rozwiniesz w oparciu o Dziadów część III Adama Mickiewicza, egzaminatorzy mogą zapytać cię o cechy bohatera romantycznego, hasło „Polska Chrystusem narodów”, obraz społeczeństwa polskiego w utworze, martyrologię narodu, rolę świata nadprzyrodzonego w dramacie itd.

Obalamy maturalne mity Komisja egzaminacyjna może zapytać o realizację tematu (motywu) w utworach nieujętych w bibliografii. Nieprawda. Informator maturalny wyraźnie wskazuje, że maturzysta ma formułować odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną przez siebie bibliografię. Nie obawiaj się, że zostaniesz przepytany z całej historii literatury. Egzaminator może jednak zapytać o kryteria doboru materiału rzeczowego – będziesz musiał uzasadnić, dlaczego spośród wielu utworów wybrałeś te, a nie inne.

Obalamy maturalne mity O wyniku egzaminu decyduje to, jak się wypadnie na tle innych zdających. Nieprawda. Komisja egzaminacyjna ocenia maturzystów, biorąc pod uwagę kryteria zamieszczone w informatorze przedmiotowym. Nie porównuje prezentacji kolejnych osób. Wynik egzaminu ustalany jest przez egzaminatorów tuż po odbyciu rozmowy ze zdającym (po opuszczeniu przez niego sali).

Kategorie pytań Pytania związane z przygotowaniami do prezentacji mogą dotyczyć: wyboru tematu kryteriów doboru materiału rzeczowego tworzenia materiałów pomocniczych Pytania związane z prezentacją mogą dotyczyć: zagadnień merytorycznych wypowiedzianych stwierdzeń (stanowiska w sprawie) przyjętego kryterium kompozycyjnego odstępstwa od ramowego planu prezentacji Pytania związane z bibliografią i materiałami pomocniczymi mogą dotyczyć: znajomości przywołanych lektur znajomości literatury przedmiotu sposobu wykorzystania bibliografii sposobu wykorzystania materiałów pomocniczych

Co powinieneś wiedzieć? Przygotowując prezentację, powinieneś przyswoić sobie wiedzę, która umożliwia analizę i interpretację dzieł. Najprawdopodobniej podczas rozmowy na egzaminie będziesz musiał odwołać się do tej wiedzy. Przygotuj sobie wcześniej odpowiedzi na następujące pytania: Kim jest autor dzieła? Czy jego osobiste doświadczenia mogły wpłynąć na utwór? Jaki dostrzegasz związek między losami artysty a jego dziełem (bohaterem)? W jakiej epoce powstał utwór? Czy odnajdujesz w dziele odbicie światopoglądu epoki? Do jakiej filozofii/światopoglądu nawiązuje autor w swym dziele? Jaka filozofia ukształtowała światopogląd bohatera utworu? Jaki styl artystyczny dominuje w utworze? Jaki kierunek w sztuce reprezentuje dzieło? Jaki gatunek literacki reprezentuje utwór? Jakie środki artystyczne wykorzystał w utworze autor?

Przykłady pytań Komisja egzaminacyjna może zadać ci pytania związane z wyborem tematu, lektur i materiałów pomocniczych. Np.: Czym się kierowałeś, wybierając temat prezentacji? Dlaczego wybrałeś temat, który wymagał sięgnięcia po literaturę niezbyt lubianą przez młodzież? Jakimi zasadami (kryteriami) się kierowałeś, dokonując selekcji zebranego materiału rzeczowego? Dlaczego zdecydowałeś się wykorzystać jako materiał pomocniczy film (muzykę, rzeźbę, rekwizyt itp.)?

Przykłady pytań Inną kategorię pytań stanowią te, które są związane z przygotowaniem prezentacji. Np.: Co ci sprawiło największą trudność w opracowaniu tematu? Jak wyglądała twoja praca nad przygotowaniem prezentacji? Powiedz na podstawie własnych doświadczeń, jak należy szukać materiałów pomocniczych o charakterze nieliterackim. Która z pozycji literatury przedmiotu okazała się dla ciebie najbardziej pomocna w zrozumieniu i zrealizowaniu tematu? W jakim stopniu słowniki i leksykony pomogły ci zrealizować temat prezentacji? W jaki sposób wykorzystałeś Internet, opracowując temat? Powiedz na postawie własnych doświadczeń, jak należy szukać literatury przedmiotu dotyczącej współczesnych utworów.

Przykłady pytań Na egzaminie mogą pojawić się pytania zmuszające cię do przyjęcia określonego stanowiska, dokonania oceny, wartościowania, wyrażania swoich poglądów, ujawnienia własnych emocji. Np.: Oceniłeś bohatera jednoznacznie pozytywnie (negatywnie). Co uprawnia do takiej oceny? Jak oceniasz wybór, którego dokonał bohater? Która z zaprezentowanych przez ciebie lektur zrobiła na tobie największe wrażenie? Dlaczego? Która z pozycji literatury podmiotu jest, według ciebie, najciekawszą realizacją tematu prezentacji? Które z dzieł najtrafniej, według ciebie, odpowiada na pytanie o… (np. sens ludzkiego życia).

Z którym z przedstawionych bohaterów identyfikujesz się w największym stopniu? Uzasadnij swój wybór. Która z zaprezentowanych postaw ludzkich wydaje ci się godna naśladowania? Czy zgadzasz się z opinią autora, że… Uzasadnij swoją odpowiedź. W twojej prezentacji pojawiła się uwaga, że… Co uzasadnia takie spojrzenie na utwór? Czy rzeczywiście jest ono słuszne? Która z zaprezentowanych przez ciebie wizji (obrazów) przemawia najsilniej do współczesnego odbiorcy (do ciebie)? Dlaczego? Jakie dawne wartości i postawy warto, według ciebie, propagować we współczesnym świecie, ocalić od zapomnienia? Co w kreacjach dawnych bohaterów wydaje ci żywe i aktualne dziś?

Przykłady pytań Na egzaminie musisz wykazać się znajomością lektur, ich problematyki. Pytania formułowane przez egzaminatorów są szczegółowe, często odnoszą się do kwestii poruszanych zwyczajowo na lekcjach. Tu jest miejsce tylko na pytania (polecenia) ogólne, uniwersalne, np.: Wyjaśnij tytuł utworu. Zinterpretuj zakończenie (ostatnią scenę) utworu. Scharakteryzuj bohatera utworu. Jakie wydarzenia, w których brał udział, ukształtowały jego osobowość? Scharakteryzuj przestrzeń, po której porusza się bohater. Jaką rolę w utworze pełni motyw… (np. danse macabre, homo viator, vanitas)? Scharakteryzuj topos… (np. Fortuny, homo militans, theatrum mundi) wykorzystany w omówionym utworze.

Przykłady pytań Do pełnego rozumienia utworów niezbędna jest wiedza z zakresu poetyki, dlatego egzaminatorzy mogą cię zapytać o gatunki literackie, podmiot mówiący, język i styl utworów, wersyfikację itp. Np.: Podaj cechy gatunkowe utworu… Jaką funkcję pełnią w utworze zastosowane przez autora porównania (epitety, metafory itd.). Z jakiej perspektywy ukazane są w utworze wydarzenia? Z jakim rodzajem narratora (narracji) mamy do czynienia w utworze? Jakie środki artystyczne wykorzystał autor, aby osiągnąć efekt…?

Jakie chwyty artystyczne zastosował autor, aby oddać w utworze nastrój… (grozy, podniosłości, tajemniczości, melancholii itp.)? Scharakteryzuj język, jakim posługuje się autor (bohater, podmiot mówiący). Porównaj język filmu i język literatury, którymi posłużyli się zaprezentowani przez ciebie twórcy. W jaki sposób cechy formalne gatunku (np. hymnu, dramatu szekspirowskiego, komedii, powieści realistycznej) wpłynęły na sposób kreowania świata przedstawionego w utworze? Przedstaw cechy stylu… (barokowego, impresjonistycznego, ekspresjonistycznego itp.) na przykładzie omówionego utworu.

Przykłady pytań Komisja egzaminacyjna bardzo często prosi maturzystów o porównanie jakichś zjawisk, tendencji, wydarzeń, kreacji bohaterów, strony formalnej dzieł (języka, stylu, środków wyrazu itd.) Np.: Porównaj wizję (obraz)… (np. miasta, zagłady świata, arkadii) w omówionych utworach. Porównaj sposób ujęcia motywu… (np. dworu, vaintas, domu) w przedstawionych utworach. Porównaj sposób mówienia o… (np. Holocauście, miłości, cierpieniu) w utworach, do których odwołałeś się w swojej prezentacji. Porównaj sytuację przedstawionych bohaterów i ich wpływ na podejmowane przez nich decyzje. Porównaj portrety… (np. kobiet, dzieci, rycerzy) w wybranych przez ciebie utworach.

Jak odpowiadać? Niezależnie od charakteru pytania zadawanego przez komisję, powinieneś zadbać o to, aby twoje odpowiedzi: były logiczne i poprawne językowo rozwijały problem dotyczyły problematyki określonej przez temat i bibliografię wyrażały, stosownie do potrzeb, twoje stanowisko potwierdzały, że rozumiesz prezentowane treści jak najpełniej prezentowały twoją wiedzę i umiejętności uwzględniały poziom szczegółowości zadawanych pytań tworzyły rozmowę