Maciej M. Sysło UWr Wrocław, UMK Toruń Co pozostaje w edukacji z przemijającej technologii?
Maciej M. Sysło 2 Co pozostało po technologiach które bezpowrotnie zniknęły? pojęcie logarytmu (XVII w.), a w informatyce – metoda dziel i zwyciężaj x – szkolny algorytm 10 8 lat – alg. binarny … 200 mnożeń alfabet Morsea (XIX w.), algorytm Huffmana – kompresja – idea: częste informacje to krótsze kody układ klawiatury QWERTY (XIX w.) – pamięć poza pamięcią; fonty (XIX w.) – edytorstwo
Maciej M. Sysło 3 Co pozostanie po dzisiejszych technologiach ? Skąd bierze się różnica między przeszłością i przyszłością? Dlaczego pamiętamy przeszłość, a nie pamiętamy przyszłości? [Stefan W. Hawking, Krótka historia czasu] Its not a laptop project Its an education project [Nicholas Negroponte, MIT; One Laptop Per Child - OLPC] Rozterki fizyka… Przyjmijmy odnośnie technologii w edukacji… Przyjmijmy odnośnie edukacji… uczeń podmiotem, ale także szkoła instytucją uczących się nauczycieli
Maciej M. Sysło 4 Doświadczenia, stan w szkołach cele działania Technologia dodawana do edukacji: zakupy oprogramowania i sprzętu, szkolenie nauczycieli – brak integracji w klasie Seymour Papert (1980) – dodał komputer i Logo, bez rezultatu Trudność: żywot technologii krótszy niż czas wdrożenia Pierwotny cel: technologia wspiera edukację Teraz, gdy technologia jest nieunikniona – sama wymaga edukacyjnego wsparcia Nauczyciel to najważniejsza technologia Dotychczas szkolenie nauczyciela obok miejsca pracy, czyli poza klasą – certyfikacja w miejscu pracy, czyli w klasie, w kontakcie z uczniami. Wkrótce pedagogiczny certyfikat ECDL. Edukacja nie zamknięta do murów szkoły – e-Szkoła środowiskiem edukacyjnej aktywności nauczycieli i uczniów
Maciej M. Sysło 5 Kilka faktów, pytań… Technologia w szkole – uczniów/komputer, 2-3 h/tydz. czy to już jest werbalizm techniczny? czy można w tak krótkim czasie popsuć edukację? Personalizacja – uczeń – w gimnazjum wszyscy równo! – stąd nauczyciel w centrum System klasowo-lekcyjny, a może szkolno-domowy? konkluzje z doświadczeń w kujawsko-pomorskim doświadczenia innych – w Rumunii program Premiera – laptop dla gimnazjalisty Dolnośląska e-Szkoła
Portal edukacyjny Zasoby edukacyjne Internet Rozwiązuje zadania domowe – nauczanie na odległość Zamieszcza i sprawdza zadania domowe, przygotowuje lekcje Wgląd w działania całej szkoły e-dziennik Uczeń Nauczyciel Dyrektor e-szkoła: Rodzice Zasoby edukacyjne 6
Maciej M. Sysło 7 Kilka faktów, pytań … edukacja informatyczna a edukacja medialna – w podstawie programowej: w ramach ed. informatycznej? zamiast? obok? edukacja informatyczna – potrzebne spojrzenie pedagoga alfabetyzacja komputerowa biegłość w stosowaniu myślenie komputacyjne – logo IBM z 1924 roku model rozwoju technologii w edukacji (UNESCO) – słabe zainteresowanie nim wśród pedagogów
Przenikanie nowych technologii model Etapy wrastania (rozwoju) TI w: edukację, kompetencje, powszechne wykorzystanie: Pojawianie się – przedmiotem zainteresowania: sprzęt, TI, nowe możliwości Stosowanie – wykorzystanie TI w istniejących strukturach Integracja – przenikanie TI do sfer kształcenia, pracy i życia, rzeczywiste zastosowania TI, praktyka Transformacja – zmiana roli szkoły oraz organizacji i funkcjonowania obywateli i społeczeństwa, rozwój IT professions Model dotyczy każdej nowej technologii!!! Model dotyczy kompetencji uczniów i nauczycieli!!! Maciej M. Sysło 8
9 Kilka faktów, pytań … Internet – jak się uchronić przed terrorem Internetu? ulegamy wszystkiemu, zamiast pokazać jak korzystać ściąganie – gdzie jest nauczyciel? e-podręcznik – tani, otwarty, lekki – czy to są cechy edukacyjne? gry – czy mogą wspierać realizację podstawy programowej? zanik czytanie – Internet przywraca pisanie (texting) i czytanie Badania wielozadaniowość – efektywność? postęp? badania mózgu – nawet nie upłynęło jedno pokolenie wiedza – konektywizm – nowe spojrzenie na wiedzę i Internet – ale nie wystarczy być podłączonym – znajduję to, co znam!