Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach
Rodzic jako doradca zawodowy
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Zapoznanie z kierunkiem zmian w kształceniu zawodowym 1.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym Opracowanie: Wydział Strategii W prezentacji wykorzystano materiały MEN i KOWEZiU.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
Szkoły wchodzące w skład CKU w Ciechanowie: 1
Modyfikacja Mariola Przybylska
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym Opracowanie: Wydział Strategii W prezentacji wykorzystano materiały MEN i KOWEZiU.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum im. W. Witosa w Pławie
WYBIERAM SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
ZMIANY W KSZTAŁCENIU PONADGIMNAZJALNYM od roku szkolnego 2012/2013
Grabów nad Pilica 2013 Pedagog szkolny mgr Małgorzata Paczkowska
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie 1. 2 D OBRA ORIENTACJA NA EDUKACYJNYM SZLAKU Rys. ze zbiorów OKE w Krakowie.
Kształcenie ponadgimnazjalne od 1 września 2012 r.
REKRUTACJA na rok szkolny 2013/2014 TECHNIKUM MECHANICZNO - BUDOWLANE ul. Brzeźnicka Radomsko tel
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
Zespół Szkół w Zabrodziu
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym Opracowanie: Wydział Strategii oraz Wydział Nadzoru i Wspierania Rozwoju Zawodowego Nauczycieli.
Zespół Szkół Budowlanych im. E. Kwiatkowskiego Szkolny Ośrodek Kariery
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Iławie
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY Ul. Kazimierza Wielkiego 23A Stopnica
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Dołącz do nas!!!. Profil akademicki Współpraca z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym Opracowanie: Wydział Strategii W prezentacji wykorzystano materiały MEN i KOWEZiU.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego- kształcenie zawodowe Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
dobry start w przyszłość
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym 1

OBECNIE LO – 3 lata LP – 3 lata T - 4 lata ZSZ – 2 lata lub 3 lata TU – 2 lata LU – 2 lata LOD – 3 lata Od 1 września 2012r. LO – 3 lata T - 4 lata ZSZ – 3 lata LOD – 3 lata

SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa trzyletnie liceum ogólnokształ - cące czteroletnie technikum Szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie,

- najpierw szkoła wyposaży uczniów we wspólny, Podstawa programowa kształcenia ogólnego będzie realizowana spójnie-w gimnazjum, liceum i technikum: W okresie tym: - najpierw szkoła wyposaży uczniów we wspólny, solidny fundament wiedzy ogólnej, - następnie znacznie pogłębi się tę wiedzę w zakresie odpowiadającym indywidualnym zainteresowaniom i predyspozycjom każdego ucznia. 5

Zmiany w nauczaniu przedmiotów ogólnych możemy prześledzić na przykładzie historii: Przyjęto rozwiązanie, że w gimnazjum uczeń zapozna się z historią Polski i świata do 1918 r. Materiał obejmujący dzieje po I wojnie światowej aż po czasy współczesne zostanie przeniesiony do pierwszej klasy szkoły ponadgimnazjalnej.

OFERTA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W I klasie technikum lub liceum ogólnokształcącego będą realizowane przedmioty ogólne w podstawie. Przedmioty rozszerzone wskazane w ofercie szkół ponagimnazjalnych będą uczone od II klasy. Wyboru przedmiotów rozszerzonych uczeń będzie musiał dokonać jednak już starając się o przyjęcie do I klasy liceum lub technikum (w trakcie naboru elektronicznego) 7 7

Liceum ogólnokształcące

9 trzyletnie liceum ogólnokształcące umożliwia: uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego. w LO przedmioty nauczane w zakresie podstawowym 2 – 4 przedmioty nauczane w zakresie rozszerzonym przedmioty uzupełniające 9

Liceum Ogólnokształcące (3 lata) Dyrektor liceum ogólnokształcącego, po zasięgnięciu opinii rady liceum, (rady pedagogicznej), rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera od 2 do 4 przedmiotów, z tym że co najmniej jednym z tych przedmiotów powinna być: historia, geografia, biologia, chemia lub fizyka. Uczeń, który nie realizuje w zakresie rozszerzonym przedmiotu historia, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo. Uczeń, który nie realizuje w zakresie rozszerzonym przedmiotu: geografia, biologia, chemia lub fizyka, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający przyroda.

TECHNIKUM 12

czteroletnie technikum, którego ukończenie umożliwia: uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, przedmioty nauczane w zakresie podstawowym, dwa przedmioty nauczane w zakresie rozszerzonym, przedmioty uzupełniające. 13

Technikum (4 lata) Dyrektor technikum, po zasięgnięciu opinii rady technikum, (rady pedagogicznej), rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum, ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera 2 przedmioty, z tym że jednym z tych przedmiotów powinna być: geografia, biologia, chemia, fizyka lub matematyka. Uczeń jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo, z zastrzeżeniem: uczeń, który realizuje w zakresie rozszerzonym: 1) przedmiot historia i jeden z przedmiotów: geografia, biologia, chemia lub fizyka, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający ekonomia w praktyce, 2) przedmioty: historia i matematyka, jest obowiązany realizować przedmiot uzupełniający przyroda. 14

W kształceniu ogólnym uczeń będzie obowiązkowo realizował dwa przedmioty na poziomie rozszerzonym, co umożliwi mu dobre przygotowanie do egzaminu maturalnego Przedmioty te mają być zintegrowane z zajęciami z teoretycznego przygotowania w danym zawodzie

ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA

trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa: ukończenie ZSZ umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, drugiej liceum ogólnokształcącego dla dorosłych a także dalsze kształcenie począwszy od klasy 18

Szkoła policealna 19

szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, 20

Zmiany w kształceniu zawodowym 21

Kształcenie zawodowe będzie się odbywało w: - szkołach ponadgimnazjalnych dla młodzieży – technikach i ZSZ - formach kursowych - branżowych centrach kształcenia zawodowego i ustawicznego - na rynku pracy, u pracodawców

Zmiany w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego Nowa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego obejmuje 200 zawodów, w ramach których wyodrębniono 251 kwalifikacji. W klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego ujęto: 23 zawody (po 3 kwalifikacje na zawód), 72 zawody (po 2 kwalifikacje na zawód), 98 zawodów (1 kwalifikacja na zawód), 7 zawodów szkolnictwa artystycznego, dla których nie wyodrębnia się kwalifikacji.

Zmiany w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego wprowadzono do klasyfikacji nowe zawody; wykreślono 28 zawodów min. malarz-tapeciarz, murarz, podsadzkarz; wyodrębniono w ramach poszczególnych zawodów pojedyncze kwalifikacje, z których każda obejmuje określony zasób wiedzy i umiejętności; potwierdzenie wszystkich kwalifikacji w obrębie danego zawodu, oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły, będzie jednoznaczne ze zdobyciem zawodu i uzyskaniem dyplomu; możliwe będzie także posługiwanie się świadectwem potwierdzającym pojedynczą kwalifikację

Zmiany w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego W 36 zawodach nie przewidziano kształcenia w formie kwalifikacyjnych kursów zawodowych. Pozostawiono 55 zawodów kształconych w Szkole Policealnej (7 jednorocznych, jedną półtoraroczną, dwie 2,5 –letnie oraz 45 dwuletnich) 67 zawodów można zdobyć tylko w technikum czteroletnim Kwalifikacja kształtowana na poziomie ZSZ jest z reguły pierwszą kwalifikacja na poziomie technikum

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów BHP - bezpieczeństwo i higiena pracy, PDG - podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej, JOZ - język obcy wspomagający kształcenie zawodowe, KPS - kompetencje personalne i społeczne, OMZ – organizacja małych zespołów (technika, szkoły policealne)

Zawód – technik budownictwa Kwalifikacje: - Montaż konstrukcji budowlanych albo Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich albo Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich - Organizacja i kontrolowanie robót budowlanych - Sporządzanie kosztorysów oraz przygotowanie dokumentacji przetargowej

Zawód – mechanik pojazdów samochodowych Kwalifikacje: Diagnozowanie i naprawa podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych

Mechanik pojazdów samochodowych może uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie elektromechanik pojazdów samochodowych po potwierdzeniu dodatkowo kwalifikacji M.12. Diagnozowanie oraz naprawa elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych lub w zawodzie technik pojazdów samochodowych po potwierdzeniu dodatkowo kwalifikacji M.12. Diagnozowanie oraz naprawa elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych i M.42. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych oraz uzyskaniu wykształcenia średniego. 29

EGZAMINY POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE

Egzamin zawodowy Zmiany będą polegać głównie na możliwości oddzielnego potwierdzania przez ucznia w procesie kształcenia każdej wyodrębnionej z zawodu kwalifikacji (egzaminy cząstkowe) i uzyskania przez niego dokumentu w postaci certyfikatu potwierdzającego określoną kwalifikację. Po potwierdzeniu wszystkich wyodrębnionych kwalifikacji w zawodzie absolwent szkoły uzyska dyplom oraz suplement do dyplomu.

Do egzaminu będzie można przystąpić: w trakcie nauki w zasadniczej szkole zawodowej lub w technikum (konkretny zawód może być nabywany w jednym, określonym typie szkoły po ukończeniu odpowiednich form kursowych kształcenia ustawicznego po nabyciu kwalifikacji na otwartym rynku pracy lub za granicą.

ŚCIEŻKA DROŻNOŚCI ZDOBYWANIA KOLEJNYCH KWALIFIKACJI I ZAWODÓW 33

Od elektromechanika do technika elektryka technik elektryk E.24 (h200) elektryk E.8 (h350) E.8 (h350) elektromechanik E.7 (450) E.7 (450) E.7 (450)

Od robotnika po technika lub K1 B 20 B 20 (K1) B 16 (K1) B 18 (K1) K 1 B 16 lub K 1 B 18 lub K2 - B.33. Organizacja i kontrolowanie robót budowlanych ZAWÓD monter konstrukcji budowlanych B 20 (K1) - Montaż konstrukcji budowlanych ZAWÓD betoniarz-zbrojarz B 16 (K1) - Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich ZAWÓD murarz-tynkarz B18 (K1) Wykonywanie robót murarskich i tynkarskich K – 3 B.30. Sporządzanie kosztorysów oraz przygotowywanie dokumentacji przetargowej ZAWÓD technik budownictwa

Od technika do technika Technik teleinformatyk Technik informatyk E.16 (250h) E.14 (420h) E.13 (300h) E.13 (300h) E.15 (400h) E.12 (360h) 36

Kształcenie ogólne i zawodowe w systemie edukacji