KTO ZYSKA A KTO STRACI Praktyczna strona zmian w przepisach o dostępie do zawodu przewoźnika drogowego INFOR, Warszawa, 2011-10-19.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
IDENTYFIKACJA LICENCJI NA WYKONYWANIE TRANSPORTU DROGOWEGO RZECZY
Advertisements

SOT System Obsługi Transportu
Ewidencja Wyposażenia PL+
Odbywanie stażu przez nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach.
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Przyprawia o zawrót głowy ? Poznaj nasze rozwiązanie ...
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Kierowca samochodów ciężarowych.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
referat spraw komunikacyjnych – sekcja rejestracji pojazdów
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
TOMRAD Niepubliczny Ośrodek Kształcenia Ustawicznego ul. Mieszka I-go 22 B, Radom Tel , , Poczta
Katowice, 15 maja 2012.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Stypendium Marii Curie
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Marcin Kopka prawnik/manager
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
Czy byłaby różnica jeżeli zamiast usługi kurierskiej byłaby usługa pocztowa? Usługa pocztowa byłaby realizowana przez: UPS, DPD, Pocztę Polską, InPost.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych. Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Kierowca ciężarówki Damian Świerczyński.
Przestępstwa i wykroczenia celne
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. O PZWLP PZWLP powstał w 2005 roku Celem Związku jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i.
Ministerstwo Transportu Jerzy Król
AT GROUP S.A. działa na rynku usług consultingowych od 17 lat. Jesteśmy regionalnym liderem w zakresie pozyskiwania środków dla swoich klientów z różnorodnych.
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
Doświadczenia OSD i OSP z wdrożenia zapisów Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 28 marca 2013 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy urządzeniach.
Reglamentacja procesu budowy
DZIAŁANIA WITD W RZESZOWIE W ZAKRESIE BRD W 2013 ROKU Rzeszów, wrzesień 2013.
Kjnjnjnlkjnéíáýžřčšě. 0 o 2009 Lorenc Logistic Polska rozpoczyna działalność o 2012 Otwarcie własnego Serwisu dla Pojazdów Ciężarowych o 2014 Certyfikacja.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Monitorowanie regionalnego sektora usług komunalnych Zenon.
Kjnjnjnlkjnéíáýžřčšě. 0 o 2009 Lorenc Logistic Polska rozpoczyna działalność o 2012 Otwarcie własnego Serwisu dla Pojazdów Ciężarowych o 2014 Certyfikacja.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
tel PL Włocławek Transport międzynarodowy i spedycjaTransport międzynarodowy i spedycja Logistyka i.
Technik transportu drogowego
Wymagane dokumenty na drodze
Transport na miarę Twoich potrzeb. Transport na miarę Twoich potrzeb.
Centrum Doradztwa i Szkoleń Zawodowych Aleksander Igielski
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Podejmowanie działalności
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
OMF - Obsługa małej floty
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
SERWIS POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH Lorenc Logistic Polska
International Transport Spedition Logistics
Transport drogowy na Mazowszu
Wyrok WSA z Kielcach z dnia 16 listopada 2017 r., I SA/Ke 531/17
Awans zawodowy nauczycieli
Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie
Ewidencja Wyposażenia PL+
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Przyprawia o zawrót głowy ? Poznaj nasze rozwiązanie ...
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. WALERGO GOETLA W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

KTO ZYSKA A KTO STRACI Praktyczna strona zmian w przepisach o dostępie do zawodu przewoźnika drogowego INFOR, Warszawa,

Kogo dotyczy Ustawa Zmiana ustawy o transporcie drogowym dotyczy przewoźników drogowych ludzi i rzeczy. Przewoźnicy rzeczy to w większości małe i średnie przedsiębiorstwa dysponujące od 1 do 100 zestawów. Jest kilku dużych przewoźników posiadających od 100 do 500 zestawów. Kilka dużych firm pracuje z wieloma przewoźnikami związanymi umowami. 2

Główne zmiany w Ustawie Główne zmiany dotyczą dwóch punktów 1.Baza eksploatacyjna. 2.Osoba zarządzająca transportem. Jaki może być wpływ tych dwóch punktów na rynek przewozów drogowych rzeczy. 3

Baza eksploatacyjna art.4 pkt 22 Baza eksploatacyjna – obiekt wyodrębniony poza drogą publiczną, wyposażony w odpowiednie urządzenia i sprzęt techniczny, który umożliwia prowadzenie w sposób rzeczywisty i ciągły działalności związanej z pojazdami i odpowiednio zabezpieczony przed dostępem osób postronnych oraz spełniający warunki wynikające z prawa budowlanego i ochrony środowiska. art.41 ust.3 pkt 8 Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 należy dołączyć: (…) 8) dokument potwierdzający posiadanie tytułu prawnego do dysponowania bazą eksploatacyjną. 4

Baza eksploatacyjna c.d. Z obu punktów wiemy, że baza eksploatacyjna ma być ogrodzona i musi być własnością lub być wynajęta, dzierżawiona przez przewoźnika. W co ma być wyposażona baza eksploatacyjna by spełniała warunki zapisu w art. 4 w pkt 22? Jakie urządzenia i sprzęt techniczny? Ustawodawca pozostawia dużą dowolność interpretacji organom kontrolnym. 5

Baza eksploatacyjna c.d. Baza ma być własnością lub być wynajmowana, dzierżawiona przez przewoźnika. Nowa ustawa wymusza konieczność posiadania bazy eksploatacyjnej, czyli przewoźnicy muszą wydać środki na zakup i inwestycję lub na dzierżawę / wynajem bazy. Wydaje się, że umowy z operatorami logistycznymi mogą zawierać punkt dotyczący bazy eksploatacyjnej, ale tu wracamy do wyposażenia bazy. 6

Baza eksploatacyjna c.d. Dziś przewoźnicy korzystają z wielu dostępnych możliwości dbania o stan techniczny pojazdów. Umowy z przedsiębiorstwami, które specjalizują się w naprawach pojazdów i naczep / przyczep, Umowy o obsługę taboru przez dilerów samochodów ciężarowych, Długoterminowy wynajem taboru wskazuje wręcz punkty, gdzie dokonuje się napraw, Co z przewoźnikami posiadającymi auta nowe – na gwarancji. 7

Zarządzający transportem Nowa ustawa, w ślad za rozporządzeniem unijnym definiuje osobę zarządzającą transportem. Dotychczas wystarczał Certyfikat Kompetencji Zawodowych. Teraz ustawodawca wymaga dużo więcej, wymaga osoby zarządzającej transportem, która może pracować maksymalnie w 4 przedsiębiorstwach oraz zarządzać flotą do 50 pojazdów. Osoba zarządzająca transportem musi się między innymi legitymować Certyfikatem Kompetencji Zawodowych i nieposzlakowaną opinią. Musi również w sposób ciągły zarządzać transportem. 8

Zarządzający transportem c.d. To oznacza, że większość małych, średnich i dużych przewoźników będzie musiało zatrudnić bądź ustanowić, z zachowaniem przepisów nowej ustawy, osobę bądź osoby zarządzające transportem. Zadania osoby zarządzającej transportem to: utrzymanie i konserwacja pojazdów, sprawdzanie umów i dokumentów przewozowych, podstawowa księgowość, przydzielanie ładunków lub usług kierowcom i pojazdom, sprawdzanie procedur związanych z bezpieczeństwem. 9

Ostatnie pytanie Polski ustawodawca proponuje okres przejściowy w formie dostosowania przedsiębiorstw do 4 grudnia 2012 roku. Rozporządzenia nie dają takiej możliwości. W rozporządzeniach okres przejściowy kończy się 4 grudnia 2011 roku. Z czym się spotka polski przewoźnik międzynarodowy po wyjeździe z granicę RP po 4 grudnia 2011 roku? Czy organa kontroli w zachodniej Europie zaakceptują wypisy ze starych licencji? 10

Podsumowanie, czyli kto zyska, kto straci Kto straci? Polskie firmy przewozowe dla których propozycja nowej ustawy oznacza zwiększone koszty, baza eksploatacyjna, osoba / osoby zarządzające transportem Małe firmy przewozowe, które nie będą w stanie przedstawić wymaganych gwarancji finansowych, ani pokryć dodatkowych kosztów Państwo Polskie, ponieważ ustawa w wielu miejscach pozostawia dużą dowolność interpretacyjną dla urzędników, czyli jest korupcjogenna. 11

Podsumowanie, czyli kto zyska, kto straci c.d. Kto zyska? Niewątpliwie zyskają zachodnie firmy transportowe, które dotychczas przegrywały z przewoźnikami ze środkowej i wschodniej Europy, m.in. z Polski. 12

13 Dziękuję Marek Pomian-Biesiekierski Dyrektor Operacyjny PEKAES SA