Każdy potrzebuje Mistrza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co przyczyni się do mojego sukcesu w FM GROUP?
Advertisements

Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Dla Kochanej Mamusi Wierszyki.
Farmersi od środka Czyli jak podejmowa ć decyzje by wygra ć i inne informacje Dla początkujących.
Pytanie to coraz cz ęś ciej nasuwa si ę przeci ę tnemu cz ł owiekowi chc ą cemu stworzy ć now ą sie ć w domu. Pytanie to coraz cz ęś ciej nasuwa si.
Rodzina…. Rodzina jest w ż yciu oparciem, czym ś co chroni, co daje sił ę …
Dobroć jest silniejsza niż przemoc.
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Przemoc seksualna w rodzinie.
Dziedzictwo kulturowe
Oko w oko z pracownikiem.
Czynniki wpływające na kursy walut
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Bycie wolontariuszem to zaszczyt
Szkolne Rowerowe Ko ł o Krajoznawczo – Turystyczne PTTK KWADRANS SP – maja 2004 r. odby ł o si ę w naszej szkole uroczyste spotkanie z Prezesem Oddzia.
Ul. Kuźnicza Wrocław
Marzenia.
Niektórzy chcieliby Niektórzy nigdy nie chcieliby dorosn ąć … …pozostaj ą c na zawsze dzieckiem, obracaj ą c si ę w ś wiecie beztroski, rado ś ci i zabawy…
Pobudzenia seksualnego Zakochania Złości i gniewu
„Kształcenie ponadgimnazjalne”
D LA C IEBIE MÓG Ł BYM ZROBI Ć WSZYSTKO, CO ZECHCESZ POWIEDZ TYLKO …
MOCNE I SŁABE STRONY NARZĘDZI PLANISTYCZNYCH
2 kwietnia 2014r. Dzień Przedsiębiorczości Alicja Rokosz I Liceum Ogólnokształc ą ce ul. Mickiewicza Ła ń cut tel Opiekun: Marta Kaczmarczyk.
Bezpieczny Internet.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Młodzi aktywni? Jak zaanga ż owa ć młodzie ż w ż ycie polityczne i społeczne? W kontek ś cie zbli ż aj ą cych si ę wyborów do Europarlamentu.
Są w życiu chwile, kiedy tak bardzo odczuwamy brak obecności innych,
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Jeden organizm gospodarczy w polskim i europejskim prawie konkurencji
Motywowanie do nauki – rola rodzica
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
KRĘGIELNIA.
Wykonała : Zuzanna Tomaszewska Aktywność fizyczna i jej wpływy na zdrowie.
ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA PREZENTACJI
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
2012 Przedsiębiorczość kobiet w Polsce Wyniki projektu badawczego PARP Paulina Zadura-Lichota Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
„Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyka niemieckiego?”
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Mam prawo do ochrony swoich danych osobowych Twoje dane – Twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych osobowych. Inicjatywa edukacyjna skierowana do nauczycieli.
Rewolucja (?) w zarz ą dzaniu według Petera Senge’a Myślenie systemowe – piąta dyscyplina dr Aleksandra Spik.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
RODZINA CYWILIZACJĄ MIŁOŚCI Wioleta Stypuła. J AN P AWEŁ II W „L IŚCIE DO R ODZIN ” (1994) PISZE : „ R odzina jest to naprzód dobro bycia razem: bycie.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 9 w Gorzowie 2012/2013 K ORZYŚCI Z WYDŁUŻONEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

Każdy potrzebuje Mistrza o znaczeniu autorytetu w zawodzie nauczyciela Ewa Reimschussel

Plan gry Autorytet , rangi i siła Ranga w roli nauczyciela definicje i rodzaje rang właściwości rang – świadomość rangi sygnały wysokiej i niskiej rangi Ranga w roli nauczyciela Funkcje rangi – zadania nauczyciela - obszar relacji - obszar zadań - obszar systemu Przydatne umiejętności Metody podnoszenia i zwiększania świadomości rangi

Rangi i siła Rangą nazywamy dowolną siłę lub władzę (niezależnie czy z niej korzystamy czy nie), którą posiadamy wobec innych osób lub grup. Im wyższa jest nasza ranga tym więcej mamy przywilejów i większy jest nasz autorytet postrzegany przez innych. Ranga nie odnosi się do bycia lepszym lub gorszym a wyłącznie do tego w jaki sposób jednostka jest postrzegana i traktowana przez inne osoby lub grupy.

Ranga bardzo wpływa na to, kim się jest, jak myślisz, jak się czujesz i jak się zachowujesz

Rodzaje rang Społeczna – to siła jaką dysponujesz z racji: rasy, płci, wieku, zdrowia, zamożności, urody, orientacji seksualnej, religii, wykształcenia, znajomości języków, stylu komunikacji. Psychologiczna – jest to siła osobista, którą zdobywa się w trakcie życia. Jej źródłem może być: poczucie bezpieczeństwa, troska, bycie kochanym, samowiedza i praca nad sobą, przepracowanie kryzysów, cierpienie jeżeli w jego wyniku zwiększa się współczucie dla innych Ranga strukturalna – wynika ze struktury organizacji Ranga funkcji w grupie Ranga duchowa

Ranga społeczna – bycie w centrum kultury Rasa Wiek Zamożność Płeć Miejsce zamieszkania Orientacja seksualna Wykształcenie, możliwość uczenia się Zdrowie Uroda Znajomość języków obcych

Ranga psychologiczna Niezależność Możliwość bycia w związku Możliwość proszenia o pomoc Umiejętności psychologiczne np. komunikacyjne, negocjacyjne Odwaga, doświadczenie poradzenia sobie w krytycznej sytuacji Kontakt z ciałem Akceptowanie siebie, lubienie siebie Dawanie sobie prawa do różnych rzeczy np. przyjemności Budzenie się rano z ciekawością i radością życia Rangę psychologiczną można rozwijać

Ranga duchowa Ranga duchowa – siła, która bierze się z poczucia kontaktu z czymś wyższym, boskim, transcendentnym. Ranga duchowa jest niezależna od kultury, struktury rodziny czy społeczności. Poczucie, że Bóg Cię prowadzi i wspiera daje ogromną siłę, nawet w obiektywnie trudnych warunkach.

Właściwości rang Wszechobecność – rangi to fakt niezależnie od tego czy się zgadzamy czy nie, wiemy czy nie. Nieświadomość swojej wysokiej rangi (np. trudno dostrzec problem głodu jak się jest najedzonym). Cudza nieświadomość rangi jest irytująca dla innych osób. Sytuacyjność i relacyjność – poczucie własnej siły zależy od kontekstu, który bierzemy pod uwagę Każdy ma jakieś rangi.

Nieświadomość rangi Rangi nie widać w lustrze - widzimy dobrze wyższą rangę u innych, nie widzimy swojej, - możesz ją poznać, jeżeli siedzisz zrelaksowana, a partner jest spięty. Kompleksy (niezałatwione, trudne historie) powodują, że mamy „zeza rangowego” w obszarze kompleksu a uwaga jest przykuta do tego aspektu sytuacji. Częstą przyczyną konfliktów jest nieświadomość rangi.

Nieświadoma ranga pojawia się w podwójnych sygnałach (najczęściej niewerbalnych) I wywołuje konflikty - reagujemy na niespójność przekazu

Sygnały wyższej rangi Osoba siedzi oparta, zrelaksowana, na luzie, wygodnie Ma łatwość wypowiadania się i zabierania głosu Równowaga, spokój i ześrodkowanie Czucie się uprawnionym Dystans do rzeczywistości Wiara we własne uczucia i wewnętrzna prawda Skłonność do marginalizowania odczuć partnera „ nie bierz tego tak do siebie” itp. Decydowanie o swojej dostępności pod względem czasu, miejsca itp. Decydowanie o nastroju spotkania Decydowanie o stylu komunikacji Identyfikacja problemów po stronie partnera Pewność siebie, wysoka samoocena Postawa wyprostowana, gesty celowania, patrzenie w oczy

Sygnały i doznania w pozycji niższej rangi Dostosowywanie się, potakiwanie, wodzenie za kimś wzrokiem, mówienie „tak’ („nie” w podwójnych sygnałach – siedzenie bokiem, skurcze, bóle, kaszel, uciekający wzrok) Bycie zmieszanym Wątpliwości, brak wiary w siebie, poczucie winy i zagrożenia, niska samoocena Komplementowanie, przymilanie się Sygnały leku – drżenie, pocenie się, niemożność spojrzenia komuś w oczy Tendencja do bycia emocjonalnym Trudności w obronie swojego stanowiska Czucie, że Twoje przeżycia są nieważne

Ranga nauczyciela - pochodzenie Figura archetypowa (mistrz, nauczyciel, przewodnik) Różnica doświadczenia życiowego Różnica możliwości działania w przestrzeni społecznej Ranga strukturalna – urzędnik państwowy Ranga psychologiczna, wiedza, umiejętności Przeniesienie ważności rodzicielskiego wzorca Spotkanie góry z biedronką

Funkcje rangi nauczyciela Relacje modelowanie relacji z różnicą rang potwierdzanie wartości, talentów, potencjału i możliwości osoby dbanie – dawanie uwagi, zaangażowanie bycie wzorem do naśladowania Zarządzanie procesem nauki (przekazywania wiedzy i umiejętności) trening umiejętności, monitorowanie i kontrola poziomu wiedzy Zarządzanie grupą nauczyciel liderem klasy – decyzje organizacyjne, odpowiedzialność świadomość ról i procesów grupowych ustanawianie zasad grupowych, co jest właściwe a co nie w naszej kulturze

Zadania w obszarze relacji zobaczyć w dziecku potencjał i pokazać mu go tak, żeby ono też uwierzyło w siebie („on we mnie uwierzył i to zmieniło moje życie”) dawać uwagę i doglądać, angażować się osobiście widzieć osobę a nie swoje wyobrażenie – eksperyment z inteligentnymi dziećmi widzieć grę (maski gniewu) i nie tracić z oczu osoby przekazywać dziecku poczucie, że jest się cennym i ważnym dla grupy, społeczności, świata modelować komunikację w relacjach o dużej różnicy rang

Maski gniewu Dzieci jak nie chcą pracować to zaczynają grać w relacyjne gry, których celem jest przejęcie kontroli nad sytuacją Siłowe - agresja werbalna lub niewerbalna - banie się , reakcje lękowe Uwodzące - zakochiwanie się w nauczycielu - podlizywanie - przekupywanie - okazywanie posłuszeństwa , oddania i uległości

Jak można nie reagować a działać Widzieć przynajmniej dwa sprzeczne sygnały w zachowaniu Widzieć lub czuć własne reakcje (inne niż lęk) Nie reagować – być w miejscu świadomości i działać z niego nie tracąc z oczu całej osoby

Widzieć potencjał – coachowanie To czasami bardzo trudne Kim to dziecko jest, kim może być - zainteresowania - marzenia - idole, ważne osoby (widziane w pozytywnej wersji) - przeczucia Pomyśl o świecie, w którym to dziecko rozwinęłoby się w pełni – naprawdę zobacz w wyobraźni Jak uobecnić ten świat, jakie elementy można już teraz wprowadzić

Obszar zarządzania procesem uczenia– nauczyciel liderem klasy Szef decyduje co trzeba zrobić żeby osiągnąć cel i bierze odpowiedzialność za całość Cel - wyrobienie umiejętności i przyzwyczajeń związanych z realizacją zadań: tzn. wyznaczanie celu, dążenie do realizacji, wytrwałość i dyscyplina Można mieć różne style zarządzania – który jest lepszy zależy od okoliczności: Wojna, kryzys – zarządzanie dyrektywne, autorytarne Pokój, zabawa – zarządzanie nastawione na współpracę , relacje i atmosferę

Trening Ćwiczymy, ćwiczymy, ćwiczymy Cel - wykonanie konkretnego zadania i osiągnięcie rezultatu końcowego (rezultaty podnoszą rangę i nastrój) można dbać o atmosferę, ale ostatecznie liczy się ilość powtórzeń

Sfera systemowa – poziom ról Klasa jest grupą, w której pojawiają się role Nauczyciel jest w roli lidera (najwyższa ranga) W polu grupy występują: krytyk, błazen, kreatywny pomysłodawca, buntownik, gwiazda, rozjemca, umilacz itp. Pole grupy wyraża się poprzez role. Rola może się wyrażać przez różne osoby, jak usuniemy osobę ktoś inny podejmie rolę Jedna osoba może być w wielu rolach (osoby rozwijają się poznając różne role) System klasy można traktować jak pole sił gdzie działają prawa fizyki, np. każda akcja wywoła reakcję

Autorytet Różnica miedzy poddaniem się autorytetowi, a nadużyciem polega na możliwości wyboru – w nadużyciu nie istniejesz, jak się poddajesz autorytetowi, istniejesz. Autorytet uczy ucznia być silnym, bycia autorytetem dla innych. Nadużywacz potrzebuje słabych, żeby samemu czuć się silnym i uczy słabości.

Jak zwiększać autorytet, podnosić i uświadamiać sobie rangę Wizja roli nauczyciela Świadoma decyzja o byciu w tej roli (zyski, koszty) Intencja i wizja siebie w roli nauczyciela Kontakt z własną niezbywalną mocą Podnoszenie umiejętności: komunikacyjnych, dydaktycznych, merytorycznych Metaumiejętności – zmiana nastawienia do ludzi i problemów Rezultaty działań, osadzenie w życiu

Wizja uczenia Jakie było Twoje najpiękniejsze doświadczenie jako nauczyciela? Przypomnij sobie ten moment. Co było tak atrakcyjnego w tym doświadczeniu? Co myslałeś/łaś wtedy o życiu, ludziach i świecie? Jakie ideały wiązałaś/łeś wtedy z tym zawodem? Jaką miałaś/eś wtedy energię? Jakie pojawiają się obrazy i uczucia? Pozostań przez chwilę pod ich wpływem, zapisz jednym słowem esencję tego doświadczenia.

Mój nauczyciel – co on we mnie zobaczył Kto był Twoim najlepszym nauczycielem? W jaki sposób uczył? Jakie miał ideały, podejście, metody? Co sprawiało, że uczył Cię tak łatwo? Jak Cię traktował? Zapisz jednym słowem to, co robiło z tej osoby kogoś specjalnego.

Definiowanie roli nauczyciela Powiedz do partnera wyobrażając sobie, że tłumaczysz gościowi z księżyca, który nigdy nie słyszał o szkole Czym jest szkoła? Po co mamy szkoły? Co robisz w szkole? Jaka jest rola nauczyciela ? Jaka jest rola ucznia? Jaka jest rola rodziców? Jakie wartości są ważne dla Ciebie? Jak i czego chcesz uczyć? – jakiego sposobu życia, bycia z ludźmi, myślenia i odczuwania chcesz uczyć dzieci.

Ćwiczenie Wybierz sytuację, w której ktoś wymógł coś, czego nie chciałaś, zgodziłaś się ale masz poczucie przegranej. Zastanów się komu uległaś, jakiego rodzaju sile? jakiego rodzaju siłą dysponowała ta osoba, jak ona to zrobiła? Jaka wartość pozwalała tej osobie używać tego rodzaju siły? – wartość poza tą sytuacją (np. prawo do zaspokajania pragnień) Na chwilę zapomnij o sytuacji. Wyobraź sobie ducha tej wartości (personifikację), trochę o nim opowiedz, jaki jest? Stań się tym duchem – na chwilę, żeby go poznać poprzez bycie nim Naucz partnera tego zachowania. Podziękuj duchowi za naukę.