Spotkanie z poezją Forma pracy pedagogicznej z uczniami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Współpraca IV LO ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Dorohusku.
Advertisements

Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Biblioteka jako szkolne centrum informacji multimedialnej jest miejscem gromadzenia i udostępniania różnych materiałów/mediów dydaktycznych uczniom, ich.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
od biblioteki szkolnej do centrum informacji multimedialnej
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Nasza Biblioteka 2011.
Realizowany w terminie: od 21 października 2011 do 21 września 2012 Spotkania z poezją XX wieku.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Sprawozdanie z projektu edukacyjnego
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
Projekt szkolny Socrates Comenius Badanie i poznawanie kultur z różnych regionów europejskich poprzez poezję, prozę i muzykę.
K L E S Z C SZ CZ ZESPÓŁ MUZYCZNY KLESZCZE.
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Gimnazjum Nr 1 im. Orląt Przemyskich w Przemyślu.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 9 IM. JANA PAWŁA II W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół w Regnowie
SZKOLNE RADIO MIX MIX. MIX MIX Szkolne radio powstało w roku Nabór do radia prowadzony jest, co roku. Kandydaci na szkolnych redaktorów mają za.
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Szkoła Podstawowa nr 10 im. Henryka Sienkiewicza w Lublinie
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Innowacja pedagogiczna
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Współpraca bibliotekarzy i nauczycieli w realizacji podstawy programowej w Szkole Podstawowej nr 27 im. Marii Montessori w Lublinie Największą oznaką.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Szkoła Podstawowa Nr 255 im. Cypriana Kamila Norwida to Szkoła Podstawowa Nr 255 im. Cypriana Kamila Norwida to Szkoła z pomysłem na kulturę SP 255 Warszawa.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wybór tytułów książek do biblioteki szkolnej przez głosowanie.
„Charlie i fabryka czekolady”
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
ROK STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZYTAM I PISZĘ POEZJĘ MIŁOSNĄ- WIECZÓR POEZJI WALENTYNKOWEJ
Zapis prezentacji:

Spotkanie z poezją Forma pracy pedagogicznej z uczniami w Gimnazjum nr 1 w Lublinie opracowała Jadwiga Witkowska- Kunach

Schemat: Kultura czytelnicza jednostki wg Jadwigi Andrzejewskiej Dyspozycje motywacyjne. Zachowania czytelnicze. Dyspozycje instrumentalne Przekonania o wartości uprawiania lektury. Aktywność czytelnicza. Kompetencje czytelnicze z zakresu: poszukiwania i wyboru lektury, korzystania z książek, czasopism i recepcji tekstów, utrwalania treści lektury. Potrzeba czytania. Wybory i preferencje czytelnicze. Zamiłowanie do czytania. Zainteresowania. Procesy recepcji lektury. Motywy czytania. Funkcje lektury w procesie samorealizacji Zaspokajanie potrzeb. Rozwój osobowości. Kształtowanie twórczej postawy. Przekonania o wartości uprawiania lektury. Potrzeba czytania Zamiłowanie do czytania Zainteresowania Motywy czytania To jest to!!! Coraz ciszej, jesień, wrzesień …

Schemat: Kultura czytelnicza jednostki, forma pracy pedagogicznej (spotkania z poezją) Dyspozycje motywacyjne Zachowania czytelnicze Dyspozycje instrumentalne 1. Rozwijanie przekonania o wartości czytania tekstów poetyckich. 1. Aktywność czytelnicza w czasie prób i występów przed publicznością. Kompetencje czytelnicze: poszukiwanie i wybory wierszy w księgozbiorze i katalogach biblioteki szkolnej i publicznej, korzystanie z tomików poezji jednego poety lub w antologiach tematycznych, recepcja tekstów, własna interpretacja tekstów przez recytujących i słuchających uczniów, utrwalanie treści tekstów w trakcie prób grupowych i spotkań indywidualnych ucznia z opiekunem oraz występów przed publicznością. 2. Kształcenie potrzeby czytania wierszy. 2. Wybory i preferencje czytelnicze podczas samodzielnych poszukiwań i tworzenia programów montaży słowno-muzycznych przez uczniów. 3. Rozwijanie zamiłowania do czytania, przyjemności obcowania z tekstami poetyckimi. 4. Rozbudzanie zainteresowań poprzez regularne obcowanie z poezją w ciągu pobytu w gimnazjum. 3. Procesy recepcji poezji, czyli odbioru, oddziaływania i wykorzystania treści wierszy. Obejmują różne rodzaje reakcji na czytany tekst: intelektualną, emocjonalną, kształtowanie postaw i działanie. 5. Motywy czytania- nakazy zewnętrzne, wymogi nauczycieli. Autoteliczne-autonakazy zaspokajanie potrzeb psychicznych.

Schemat: Kultura czytelnicza jednostki, forma pracy pedagogicznej (spotkania z poezją c.d.) Funkcje poezji w procesie samorealizacji Zaspokojenie potrzeb (psychicznych) Wiedzy informacji o poecie i jego twórczości, epoce w której żył, kierunkach literackich Weryfikowania opinii i wartości zawartych w utworach Wzorów zachowań obecnych w biografii poety i w przesłaniu poetyckim Przeżyć estetycznych, emocjonalnych w wierszach poety Rozwój osobowości Uczniowie zapamiętują teksty recytowanych wierszy. Pracują w grupie recytatorskiej, dzielą się przemyśleniami, doświadczeniami z koleżankami i kolegami z grupy. Zaspakajają różne potrzeby. Uczniowie konfrontują świat przedstawiony w poezji ze znaną im rzeczywistością. Wzbogacają dzieło twórcy własnymi wyobrażeniami , uczuciami i refleksjami.

Funkcje poezji w procesie samorealizacji Schemat: Kultura czytelnicza jednostki, forma pracy pedagogicznej (spotkania z poezją c.d.) Funkcje poezji w procesie samorealizacji Rozwój osobowości Teksty poetyckie mogą pełnić funkcje : w sferze intelektu: informacyjną (poznawczą), kształcącą (umiejętność myślenia, wypowiadania się), filozoficzno-społeczną- kształtują pogląd na świat, przekonania etyczne, ideały, cele życiowe, wartości.

Funkcje poezji w procesie samorealizacji Schemat: Kultura czytelnicza jednostki, forma pracy pedagogicznej (spotkania z poezją c.d.) Funkcje poezji w procesie samorealizacji Rozwój osobowości Teksty poetyckie mogą pełnić funkcje : w sferze uczuciowej: estetyczną- kształtowanie przeżyć estetycznych związanych z kontemplacją piękna, emocjonalną- umożliwia doświadczanie emocji wyrażanych w utworach, np. radość, trwoga, ból, smutek, napięcie, współczucie, terapeutyczną- kojąca ból, cierpienie, lęk, niepokój, identyfikacyjną - satysfakcja z odkrycia podobieństw do przeżyć podmiotu lirycznego, prestiżową- czytanie poezji, recytowanie wierszy jako środek do uznania w środowisku rówieśniczym.

Funkcje poezji w procesie samorealizacji Schemat: Kultura czytelnicza jednostki, forma pracy pedagogicznej (spotkania z poezją c.d.) Funkcje poezji w procesie samorealizacji Rozwój osobowości Wpływ poznawanych tekstów, biografii i osobowości poety na działanie młodzieży. Teksty poetyckie mogą pełnić funkcje : w sferze woli, czyli motywacji : wychowawczą- kształtuje postępowanie wg określonych zasad i wzorów etycznych, inspirująca twórczą postawę- wpływa na życie ucznia w środowisku szkolnym wśród rówieśników, nauczycieli oraz w środowisku rodzinnym wobec rodziców i rodzeństwa.

PROGRAM WYCHOWAWCZY- K O Ł O B I B L I O T E C Z N E Forma pracy pedagogicznej z czytelnikami Wartości Stawiane zadania Przewidywane efekty Spotkania z poezją rozwijanie zainteresowań czytelniczych, wybór poezji i tekstów literackich akcentujących wartości ostateczne: wiarę, miłość bliźniego, szczęśliwą miłość, życie rodzinne itd. Poznawanie biografii poetów i ich dorobku twórczego. Poznawanie opracowań na temat twórczości poety. Czytanie wybranych wierszy twórców podczas prób i występu dla publiczności. Rozwijanie umiejętności interpretacji tekstów poetyckich. Rozwijanie uzdolnień twórczych uczniów: recytatorskich, muzycznych, plastycznych podczas przygotowania programu wieczorków i poranków poetyckich. Wymienia fakty biograficzne z życia poety i jego dorobek twórczy. Uzyskuje informacje na temat epoki, w której żył twórca. Przygotowuje podkład muzyczny wokalny i instrumentalny. Dobiera oprawę plastyczną. Przygotowuje dekoracje do spotkań z poezją w Saloniku Literackim. Współpracuje z grupą przy opracowaniu programów montaży słowno-muzycznych.

PROGRAM WYCHOWAWCZY- K O Ł O B I B L I O T E C Z N E (c.d.) Forma pracy pedagogicznej z czytelnikami Wartości Stawiane zadania Przewidywane efekty Spotkania z poezją rozwijanie zainteresowań czytelniczych, wybór tekstów literackich akcentujących wartości ostateczne wiarę, szczęśliwą miłość, miłość bliźniego, życie rodzinne. Szukanie informacji o twórcach w księgozbiorze biblioteki. Kształcenie postawy aktywności twórczej u młodzieży w trakcie pracy nad tworzeniem programów artystycznych spotkań z poezją. Samodzielnie interpretuje teksty poetyckie. Analizuje znaczenie treści wierszy, przesłanie poety. Opisuje zawarte w nich idee językiem młodego odbiorcy. Wyjaśnia dosłowny i metaforyczny sens dzieła. Odnosi wartości i idee zawarte tekście do wartości głoszonych w świecie współczesnym. Ocenia postawę bohatera lirycznego. Zestawia postawę bohatera lirycznego z postawami napotykanymi w życiu.

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w latach 1999/2008 organizowane przez nauczyciela bibliotekarza Jadwigę Witkowską– Kunach indywidualnie lub we współpracy z polonistką Katarzyną Życzyńską. Ich celem jest propagowanie poezji wśród młodzieży gimnazjalnej. Czytelnia biblioteki pełni wówczas funkcję Saloniku Literackiego.

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Rok szkolny 1999/ 2000 „Edward Stachura biografia i legenda” w listopadzie 1999 roku- wieczornica prezentowana przez młodzież BSZ 4 uczniom dwóch klas naszej szkoły.

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Rok szkolny 2000/2001 „Jesienne nastroje” październik 2000- poranek poezji o jesieni przygotowany przez koło biblioteczne. Oprawę muzyczną opracowali uczniowie z klasy 1c oraz nauczyciel muzyki. Program obejrzało dziewięć klas gimnazjalnych.

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Rok szkolny 2000/2001 „Odwieczne pytania” kwiecień 2001- poranek poezji Wisławy Szymborskiej przygotowany przez uczniów z klasy 2c. Muzyczne opracowanie- uczennica z klasy 1h. Honorowymi gośćmi byli nauczyciele i uczniowie Gimnazjum nr 9.

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Rok szkolny 2001/2002 „Wiara, nadzieja i miłość w wierszach Jana Twardowskiego” marzec 2002- program spotkania z poezją przygotowany przez uczniów z klasy 3 c.

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Rok szkolny 2002/2003 „Program literacko- muzyczny” zaprezentowany w kwietniu 2002 z okazji 60. rocznicy powstania Armii Krajowej. Występ uczniów Gimnazjum nr 9 pod opieką nauczyciela historii i muzyki.

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Rok szkolny 2002/2003 „Edward Stachura biografia i legenda” październik 2002- spotkanie z poezją prezentowane przez uczniów klasy 1c.Opracowanie muzyczne- uczennica z klasy 3 h.

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Rok szkolny 2003/2004 „Wspomnijcie mnie czasem pięknie” grudzień 2003- poranek poezji Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Montaż słowno- muzyczny na podstawie scenariusza pochodzącego z czasopisma „Biblioteka w Szkole”, wzbogacony fragmentami książki „Zielony Konstanty” Kiry Gałczyńskiej. Program poranka zaprezentowali uczniowie klasy 1b i 1c.

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Rok szkolny 2004/2005 „O miłości wierszem” marzec 2005-wiersze z różnych epok wybrały Katarzyna Życzyńska i Jadwiga Witkowska- Kunach.

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Rok szkolny 2005/2006 „Dajmy się zaskoczyć miłości” październik 2005- spotkanie poświęcone poezji Agnieszki Osieckiej.

Spotkanie z poezją Jana Twardowskiego Rok szkolny 2005/2006 „Zapomnij, że jesteś, gdy mówisz, że kochasz” maj 2006- poranek poświęcony poezji księdza Jana Twardowskiego w związku ze śmiercią kapłana, poety. Scenariusz napisany przez nauczycielkę języka polskiego Elizę Majewską.

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Rok szkolny 2006/2007 „Kolory jesieni” listopad 2006- spotkanie z poezją w auli przekształconej w kawiarenkę literacką. Uczniowie z klasy 2 f zaprezentowali program zaproszonym gościom z Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta Lublin, z Kuratorium Oświaty, z Rady Dzielnicy Dziesiąta, rodzicom i członkom rodzin występujących uczniów. Chór szkolny zaśpiewał 5 piosenek.

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Rok szkolny 2006/2007 „Twórczość Ireny Ciesielskiej- Piech” kwiecień 2007- wiersze wybrane wspólnie z poetką napisane na cześć harcerzy lubelskiej drużyny i Jana Pawła II recytowali uczniowie z klasy 2f z koła bibliotecznego.

Poranek poezji Ireny Ciesielskiej- Piech

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Rok szkolny 2007/2008 „Spotkanie z poezją Grażyny Chrostowskiej” w Saloniku Literackim biblioteki w marcu 2008-montaż słowno- muzyczny napisały Katarzyna Życzyńska i Jadwiga Witkowska- Kunach na podstawie książki Alojzego Leszka Gzelli p.t. „Jakby minęło już wszystko”. Koło recytatorskie z klas trzecich zaprezentowało smutne, nostalgiczne wiersze poetki.

Spotkanie z poezją Grażyny Chrostowskiej

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Rok szkolny 2008/2009 „Spotkanie z poezją Juliusza Słowackiego w Saloniku Literackim biblioteki w czerwcu 2009 roku- montaż słowno- muzyczny napisany przez nauczyciela języka polskiego- Katarzynę Życzyńską i bibliotekarza- Jadwigę Witkowską- Kunach.

Spotkanie z poezją Juliusza Słowackiego „Nie podobało się już w „Balladynie”(…) Że w grobie leżąc Alina nie zbrzydła Lecz piękna z dzbankiem na głowie martwica jest jak duch z woni malin i z księżyca…”

Spotkania z poezją w Gimnazjum nr 1 w Lublinie Bibliografia: Andrzejewska Jadwiga: Bibliotekarstwo szkolne: teoria i praktyka. T. 2: Praca pedagogiczna biblioteki. Warszawa: Wydaw. SBP, 1996 Prezentację opracowała Jadwiga Witkowska- Kunach Dziękuję !