Szkolny organizator rozwoju edukacji (SORE) „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Brzeskim”
Źródła informacji o pracy szkół Okręgowe Komisje Egzaminacyjne -wyniki System Ewaluacji Oświaty –raporty z ewaluacji szkół Projekt EWD – przetworzone wyniki egzaminacyjne Strony WWW szkół …….
Średnie wyniki egzaminacyjne Według badań (dr J. Herczyńskiego) najważniejszym czynnikiem określającym jakość szkoły – w opinii samorządowców (63,5%) są wyniki egzaminów zewnętrznych System motywowania finansowego - w opinii samorządowców, uwzględnia przede wszystkim wyniki egzaminów zewnętrznych i aktywność dyrektorów w pozyskiwaniu środków unijnych (71%) J. Fijas, Proces budżetowy w oświacie, Warszawa 2012 J. Herczyński, Wskaźniki oświatowe, Warszawa 2012
Funkcje systemu egzaminacyjnego ocena osiągnięć szkolnych uczniów w świetle wymagań programowych (funkcja selekcyjna) diagnoza (opis) osiągnięć szkolnych uczniów monitorowanie procesów edukacyjnych ewaluacja szkół ze względu na wyniki nauczania
Gdzie szukać wyników egzaminacyjnych
Sprawdzian w klasie VI szkoły podstawowej 2012 rok
Sprawdzian w klasie VI szkoły podstawowej 2012 rok W skład powiatu brzeskiego wchodzi 7 gmin 49 szkół podstawowych w tym: 4 szkoły z wynikami niskimi, 34 szkoły z wynikami średnimi, 11 szkół z wynikami wysokimi
Zakres treści informacji o wynikach nauczania w szkołach – ogólnie dostępny
Informacje o wynikach nauczania egzamin gimnazjalny
Zakres treści informacji o wynikach nauczania w szkołach – ogólnie dostępny
Problemy wynikające z stosowania skali surowych wyników Uniemożliwia porównywanie wyników pomiędzy latami Duże zróżnicowanie arkuszy pomiędzy latami utrudnia orientację, czy dany wynik jest wysoki czy też niski Powoduje błędne oceny pracy szkół, jeżeli nie uwzględnimy potencjału, możliwości uczniów uczęszczających do danej szkoły Może doprowadzić do niesprawiedliwej oceny pracy szkoły, jest obrazem poziomu opanowania wiedzy przedmiotowej nie wkładu pracy grona pedagogicznego
Jak komunikować wyniki egzaminacyjne, żeby były one przydatne do oceny pracy szkoły? Konsekwencją używania średniego wyniku do oceny szkoły jest również: przecenianie małych różnic w wyniku – stosowanie krótkiej skali staninowej (często 1-3 stanin szkoła ma się sama „naprawić”) nie uwzględnianie liczebności, ani rozproszenia wyników fałszywy sygnał o efektywności nauczania (nie uwzględnia zasobów na wejściu)
Co to jest EWD? EWD jest jedną z metod statystycznych analizowania wyników egzaminacyjnych Efektem zastosowania metody są wskaźniki EWD Wskaźnik EWD jest miarą efektywności nauczania w danej szkole w zakresie sprawdzanym egzaminami zewnętrznymi Wskaźniki EWD są jednym ze sposobów komunikowania wyników egzaminacyjnych
Idea edukacyjnej wartości dodanej Wyniki końcowe Wyniki egzaminacyjne Płeć, dysleksja wkład szkoły w końcowe wyniki egzaminacyjne Nauka w szkole Zasoby na wejściu Efekty pracy
Efektywność nauczania w gimnazjach http://www.ewd.edu.pl/ Lata, dla których podano średnie wyniki egzaminacyjne i wskaźniki EWD 1 2006 2007 2008 2 2009 3 2010 4 2011 5 2012 Efektywność nauczania w gimnazjach
EWD gimnazjalne - wskaźniki trzyletnie – graficzna prezentacja Wynik egzaminacyjny i wskaźnik EWD to miary uzupełniające się Łącznie uzyskujemy pełniejszą informację o szkole Pozycja szkoły prezentowana jest w układzie współrzędnych – na wykresie Oś pozioma oznacza średni trzyletni wynik egzaminacyjny szkoły, a oś pionowa symbolizuje trzyletnią EWD szkoły
Gimnazja w powiecie - aktualne dane 2010-2012 Część humanistyczna
Gimnazja w powiecie - aktualne dane 2010-2012 Część matematyczno-przyrodnicza
Trzyletnie wyniki egzaminacyjne i EWD – wyniki aktualne Bielcza Szczepanów Borzęcin Część humanistyczna Część matematyczno-przyrodnicza 2010 - 2012
Gmina Borzęcin część humanistyczna Szczepanów Borzęcin Bielcza
Część matematyczno-przyrodnicza 2006-2012 Bielcza Przyborów Borzęcin
Brzesko – część humanistyczna 2006-2012
Brzesko – część matematyczno-przyrodnicza 2006-2012 Jadowniki Gimnazjum nr 1 w Brzesku Gimnazjum nr 2 w Brzesku
Gmina Dębno- 3 gimnazja (najmniejsze usunięto z rys.) Usunięto z rysunku gimnazjum z najmniejszą liczą uczniów 2010-2012 2006-2008 Część humanistyczna
Gmina Dębno- 3 gimnazja (najmniejsze usunięto z rys.) Usunięto z rysunku gimnazjum z najmniejszą liczą uczniów 2006-2008 2010-2012 Część matematyczno-przyrodnicza
Gmina Iwkowa - 2 gimnazja 2006-2008 Część humanistyczna 2010-2012
Gmina Iwkowa - 2 gimnazja 2006-2008 Część matematyczno-przyrodnicza 2010-2012
Gmina Szczurowa - 2 gimnazja 2006-2008 Część humanistyczna 2010-2012
Gmina Szczurowa - 2 gimnazja 2006-2008 Część matematyczno-przyrodnicza 2010-2012
Szkoły otrzymały narzędzia do Prowadzenia analiz wyników egzaminów
Mogą Prowadzić Analizy wewnątrzszkolne z zastosowaniem Kalkulatora EWD 100
Część humanistyczna Język polski Historia i wos
Część matematyczno-przyrodnicza Matematyka Przedmioty przyrodnicze
Licea ogólnokształcące Zachęcamy do studiowania Sprawozdań CKE i OKE
Wskaźnik humanistyczny
Wskaźnik - język polski
Wskaźnik matematyczno-przyrodniczy
Wskaźnik matematyczny
Technika Wskaźnik humanistyczny
Wskaźnik matematyczno-przyrodniczy
Analizy efektywności nauczania matematyki w latach 2010-2012 w szkole
Szkoły maturalne - technikum Matematyka 2010 rok Szkoły maturalne - technikum Przykład technikum w Bochni
Matematyka 2011 Technikum w Bochni
Matematyka 2012 Zestawienie zbiorcze – EWD matematyka 2010-2012
Zdawalność egzaminu maturalnego według powiatów
Ewaluacyjna funkcja wskaźników egzaminacyjnych Wskaźniki egzaminacyjne pokazują jak jest, ale nie pokazują dlaczego tak jest Odpowiedzi na pytanie „dlaczego tak jest” należy poszukiwać na drodze ewaluacji wewnętrznej
Ewaluacja wewnętrzna Jak jest? Jak powinno być? Dlaczego nie jest tak jak powinno być? Co zrobić, żeby było tak jak powinno być? Wskaźniki EWD jako wskaźniki monitorujące skuteczność podjętych działań Wskaźniki EWD jako dowody spełnienia (lub nie) wymagań Wskaźniki EWD jako impuls do ewaluacji wewnętrznej
Do każdego działania należy się przygotować Gdybym miał 1 godzinę na rozwiązanie problemu, od którego zależałoby moje życie, to 45 minut poświęciłbym na sformułowanie problemu, 10 minut na sprawdzenie, czy dobrze problem sformułowałem, a 5 minut przeznaczyłbym na rozwiązanie. Do odpowiedniej interpretacji danych egzaminacyjnych konieczne jest konfrontowanie, łączenie informacji otrzymanych z egzaminów zewnętrznych oraz z innych źródeł Nie ma rzeczywistości samej w sobie, są tylko obrazy widziane z różnych perspektyw. A. Einstein
Uwagi końcowe Nie ma gotowych recept, jak poprawić pracę szkoły mierzoną wynikami egzaminacyjnymi Każda szkoła wymaga podjęcia innych działań Często podejmowane działania nie przynoszą efektów Jakie czynniki powodują trudności w podejmowaniu decyzji???
Pamiętajmy, że analiza wyników egzaminacyjnych to tylko element pracy szkoły
Dziękuję za uwagę Anna Rappe W prezentacji wykorzystano materiały zespołu EWD oraz opracowania dr M. K. Szmigel