AUTOMATYZACJA PRACY W EXCELU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
typy całkowite (całkowitoliczbowe)
Advertisements

Opracował: Nowak Paweł
Funkcje wyszukiwania i odwołań
Wspólne skoroszytów Wspólne użytkowanie skoroszytów Arkusze i skoroszyty Tworzenie nowego skoroszytu Obliczenia w skoroszytach Przeglądanie wzorów w skoroszytach.
MS Access 2003 Kwerendy Paweł Górczyński.
MS Access 2000 Tworzenie tabel Piotr Górczyński 2005.
-Microsoft PowerPoint -Microsoft Word -Microsoft Excel
Tworzenie prezentacji w programie PowerPoint
Programowanie w języku Visual Basic
Podstawy tworzenia prezentacji
„Zasady formatowania plików w formacie Microsoft Word”
Poznajemy edytor tekstu Word
WINDOWS 95.
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
Edytor Graficzny Paint
import danych; sumy pośrednie; tabela przestawna; konsolidacja danych
autor: Andrzej Seneczko
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
Visual Basic Mariusz Grad II TiB Rozpocznij prezentacje.
ARKUSZ KALKULACYJNY JUŻ PROŚCIEJ SIĘ NIE DA Wersja OFFICE 2010
Tajemnice klawiatury.
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
Opracowanie: mgr Barbara Benisz
Formuły i funkcje w excelu
Program do tworzenia prezentacji - uruchamianie i opis okna programu
(C) Studenckie Koło Naukowe Bibliotekoznawców UŁ Kurs komputerowy dla słuchaczy Łódzkiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku Zajęcia drugie Obsługa edytora tekstu.
Opracowała Urszula Guzikowska
Word to proste!.
Poznajemy edytor tekstu Word
Poznajemy edytor tekstu Microsoft Word
TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 6
MAKRA 1.
Korespondencja seryjna
Edytor tekstu Word.
Na pasku komunikatów kliknij przycisk Włącz edytowanie,
MICROSOFT Access TWORZENIE MAKR
EDYTOR GRAFIKI "PAINT" Prezentacja ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami edytora grafiki Paint.
Formatowanie tekstu w Microsoft Word
Współpraca z innymi aplikacjami. Organizacja informacji 10 XII 2013.
Visual Basic w Excelu.
Visual Basic for Applications Poziom podstawowy Zajęcia 2
ARKUSZ KALKULACYJNY EXCEL wiadomości wstępne
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
Wzorce slajdów programu microsoft powerpoint
Program Logomocja.
Wprowadzenie do spisów treści j a następnie naciśnij klawisz F5 lub kliknij pozycję Pokaz slajdów > Od początku, aby rozpocząć kurs. Na pasku komunikatów.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Excel Wykresy – różne typy, wykresy funkcji.
Praca z wzorcami materiałów informacyjnych j następnie naciśnij przycisk F5 lub kliknij pozycję Pokaz slajdów > Od początku w celu rozpoczęcia kursu. Na.
Visual Basic w Excelu - podstawy
Formatowanie tabel. Formatowanie warunkowe. Wstawianie funkcji.
Kolumny, tabulatory, tabele, sortowanie
Poznajemy arkusz kalkulacyjny
VISUAL BASIC FOR APLICATION (VBA)
Operacje na plikach i folderach
WITAM. Dziś poznacie kilka dodatkowych opcji, jakie posiada Microsoft Word z pakietu Office Zapraszam do Prezentacji.
Microsoft® Office Word
Tabele Przestawne Adam Wójcik Tomasz Kowalski.  Czym Tabele Przestawne są?  Jak je używać?  Zadania.
Podstawowe zadania w programie Excel 2010 Klasa 2 TOR.
Formatowanie tabel w Excelu w tym formatowanie warunkowe Prezentację przygotował: Cieplucha Maciej.
Dominik Benduski Michał Mandecki Podstawy Visual Basic w Excelu.
Do czego służy arkusz kalkulacyjny, jego budowa
 Cele operacyjne:  Uczeń:   doskonali:   · zasady tworzenia tabeli;  · sposoby formatowania tekstu w programie Word;  · umiejętność wyrównania.
Visual Basic for Applications
Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania
Formuły i funkcje w excelu
Poznajemy edytor tekstu Word
Excel Informacje różne.
Zapis prezentacji:

AUTOMATYZACJA PRACY W EXCELU Tworzenie makro definicji

Definicja makra Makrodefinicja (makra) jest zapisaną sekwencją czynności, którą można uruchomić przez wybranie z listy makr lub wciśnięcie kombinacji klawiszy przypisanej do makra.

Tworzenie makr Użytkownik może tworzyć własne makra uruchamiając polecenia MAKRO/MAKRA z menu Narzędzia Lub przy pomocy VB uruchamiając polecenie Edytor Visual Basic z menu Narzędzia

Nagrywanie nowego makra Tworzenie makr Uruchamianie makra Nagrywanie nowego makra

Tworzenie makr Ustaw poziom zabezpieczeń na Średni lub Niski. W menu Narzędzia kliknij polecenie Opcje. Kliknij kartę Zabezpieczenia. W obszarze Zabezpieczenia makr kliknij przycisk Bezpieczeństwo makr. Kliknij kartę Poziom zabezpieczeń, a następnie wybierz żądany poziom zabezpieczeń. W menu Narzędzia wskaż polecenie Makro, a następnie kliknij polecenie Rejestruj nowe makro. W polu Nazwa makra wprowadź nazwę dla makra. Uwagi Pierwszy znak nazwy makra musi być literą. Inne znaki mogą być literami, liczbami lub znakami podkreślenia. W nazwie makra niedozwolone są spacje; znaki podkreślenia mogą służyć do oddzielania słów. Nie należy używać nazwy makra, która jest także odwołaniem do komórki. W przeciwnym przypadku będzie wyświetlony komunikat o błędzie informujący, że nazwa makra jest nieprawidłowa.

Tworzenie makr Chcąc uruchamiać makro przez naciśnięcie klawisza skrótu, wprowadź literę w polu Klawisz skrótu. Można użyć kombinacji klawiszy CTRL+ litera (w przypadku małych liter) lub klawiszy CTRL+SHIFT+ litera (w przypadku wielkich liter), gdzie litera jest dowolną literą z klawiatury. Użyta litera klawisza skrótu nie może być liczbą ani znakiem specjalnym, takim jak @ lub #. Uwaga Po otwarciu skoroszytu zawierającego makro klawisz skrótu zastępuje odpowiedni domyślny klawisz skrótu programu Microsoft Excel. W polu Przechowuj makro w kliknij lokalizację, w której chcesz przechować makro. Chcąc, aby makro było dostępne przy każdym użyciu programu Excel, zaznacz pozycję Osobisty skoroszyt makr.

Tworzenie makr Jeżeli chcesz dołączyć opis makra, to wpisz go w polu Opis. Kliknij przycisk OK. Aby makro było uruchamiane względem położenia aktywnej komórki, zarejestruj je, używając względnych odwołań do komórki. Na pasku narzędzi Zatrzymywanie rejestracji kliknij przycisk Odwołanie względne , tak aby był zaznaczony. Program Excel będzie kontynuował rejestrowanie makr, używając względnych odwołań do momentu wyłączenia programu lub kliknięcia przycisku Odwołanie względne , tak aby przestał być zaznaczony. Wykonaj akcje, które chcesz zarejestrować. Na pasku narzędzi Zatrzymywanie rejestrowania kliknij przycisk Zatrzymaj rejestrowanie W celu uruchomienia makra nacisnij kombinację klawiszy lub skorzystaj z polecenia Narzędzia/makro/makra.

Okno: rejestruj makro

Pasek: Zatrzymaj rejestrowanie Odwołanie względne Zatrzymaj nagrywanie

Sposób zmiany koloru tła komórki

Uruchamianie makr Wykonanie makra wybranego z listy Edycja kodu utworzonego makra Lista dostępnych makr Wyświetlenie opcji wybranego makra

Tworzenie makr (VB) Otwieramy nowy arkusz excela, wybieramy z menu: narzędzia makra Edytor Visual Basic

Tworzenie makr (VB) otworzy nam się okno jak poniżej: Okno eksploratora Okno edycji

Tworzenie makr (VB) Lewe okno to okno eksploratora projektu. Upewnijmy się, że aktywny jest zeszyt w którym tworzymy funkcję (kliknijmy dwa razy na jego nazwę w eksploratorze, nazwa zeszytu pojawi się w nagłówku edytora), a następnie wstawmy moduł makr - menu: "insert/module". Moduł to taki arkusz w którym są przechowywane makra. Kliknijmy dwukrotnie na nasz moduł - szare okno z prawej - okno edycji - przybieże biały kolor. Wpiszmy tam następujący kod:

Pierwsza funkcja użytkownika Załóżmy, że potrzebujemy funkcji obliczającej obwód koła. Wiadomo wzór to "2*Pi*R". Wiemy też, że 2 oraz Pi są stałymi, zmienia się R. A więc do dzieła! Kod wpisujemy w oknie edycji Public Function obwodkola(R)     Pi = 3.1415926535     polekola = 2 * Pi * R End Function

Pierwsza funkcja użytkownika Pierwsza linia kodu (a dokładniej wyrażenie "Public Function") to instrukcja inicjująca funkcję, "polekola" to nazwa funkcji, oczywiście ta nazwa może być dowolna. Litera w nawiasie to argument funkcji, może być ich więcej - wtedy należy oddzielać je przecinkami. Ostatnia linia kodu to deklaracja końca funkcji. Co się dzieje w środku? Druga linia przypisuje stałej "Pi" określoną wartość. I ponownie: to wcale nie musi być "Pi", może być np. "promień". Trzecia linia kodu oblicza wartość naszej funkcji zgodnie ze wzorem na obwód koła,

Pierwsza funkcja użytkownika Wróćmy teraz do excela (możemy zamknąć edytor Visual Basica). W komórce A1 wpiszmy dowolną liczbę, a w komórce A2: "=polekola(A1)", kliknijmy enter - jeżeli w komórce A2 pojawiła się liczba, to znaczy, że wszystkie kroki wykonaliśmy poprawnie. Jeżeli ktoś jest niedowiarkiem niech wynik sprawdzi na kalkulatorze. Twoja Pierwsza Funkcja gotowa.

Pierwsza funkcja użytkownika UWAGA Napisana przez nas funkcja jest dostępna w grupie funkcji użytkownika w oknie kreatora funkcji. Jeżeli chcemy zachować efekt naszej pracy zapiszmy nasz skoroszyt - funkcja będzie zawsze dostępna - ale, uwaga! - tylko w tym jednym skoroszycie, tzn. wtedy kiedy skoroszyt jest otwarty.

Pierwsza funkcja MsgBox Klasyczne ćwiczenie. Jeżeli już napisaliśmy naszą pierwszą funkcję to dojdźmy w tej chwili do momentu wstawiania kodu do modułu. Wpiszmy w module taki kod: Sub HelloWorld()     MsgBox "Hello World!" End Sub   Stańmy kursorem wewnątrz kodu i wciśnijmy klawisz F5. Excel wyświetli nam okno z tekstem "Hello World!". "Sub" (subprogram) to procedura wykonująca linię po linii polecenia języka Visual Basic.

W tym miejscu wpisujemy kod Uruchomienie kodu modułu

Pierwsza funkcja MsgBox Teraz dodamy do arkusza przycisk wywołujący nasz komunikat. Z paska "przybornik formantów" wybierzmy przycisk polecenia (CommandButton) i osadźmy go w dowolnym arkuszu excela (klikamy na przycisk polecenia na pasku, a następnie klikamy w dowolne miejsce arkusza).

Pierwsza funkcja MsgBox Klikamy teraz prawym klawiszem na na nasz przycisk i wybieramy "właściwości". Zmieniamy właściwość "caption" z "CommandButton1" na dowolny opis, np. "Hello World". Napis na przycisku zmieni się na właśnie "Hello World". Zamknijmy okno właściwości. Ponownie klikamy prawym klawiszem na przycisk i wybieramy "kod". Otworzy się nam okno edytora VBA z początkiem i końcem procedury: Private Sub CommandButton1_Click() End Sub

Przycisk akcji Przybornik formantów

Pierwsza funkcja MsgBox Pomiędzy te dwie linie wpiszmy "HelloWorld" (bez cudzysłowów oczywiście). Zauważmy, że "HelloWorld" to nazwa naszej procedury, którą przygotowaliśmy na początku ćwiczenia (słowo występujące po "Sub"): Private Sub CommandButton1_Click()         HelloWorld End Sub Na pasku "przybornik formantów" wyłączmy jeszcze tryb projektowania (przycisk z ekierką, linijką i ołówkiem). Jeżeli teraz klikniemy utworzony przez na przycisk polecenia to zostanie wyświetlony nasz komunikat "Hello World!".

Suplement Migająca komórka Podgląd danych z innego arkusza Makro działające po wybraniu określonej komórki

Migająca komórka Zamieszczony tutaj kod zmienia w odstępach co jedną sekundę formatowanie komórki co można wykorzystać do uzyskania efektu migającej czcionki, albo zmieniającego się tła komórki: Poniższy przykład zmienia formatowanie jak na zdjęciach powyżej. Private zmiana As Boolean Sub UpdateClock()     Dim zakres As Range     Set zakres = Range("A1")     If zmiana Then         zakres.Interior.ColorIndex = xlNone         zakres.Font.Color = vbBlack     Else         zakres.Interior.Color = vbBlack         zakres.Font.Color = vbWhite     End If     zmiana = Not zmiana     NextTick = Now + TimeValue("00:00:01")     Application.OnTime NextTick, "UpdateClock" End Sub

Podgląd danych z innego arkusza Wprowadzając dane do pewnego arkusza musiałem mieć podgląd co znajduje się w komórce o takim samym adresie, ale w innym arkuszu (miał on nazwę 'Dane'). Ponieważ nie znam, żadnej wbudowanej funkcjonalności excela wykonującej to zadanie wykorzystałem okno komunikatu 'sprawdzania poprawności danych' oraz proste makro:   Option Explicit Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)     Dim mysheet As Worksheet     Dim tekst As String     Set mysheet = Sheets("Dane") 'tutaj definiujemy z którego arkusza chcemy podglądać dane     tekst= "Tekst komórki " & mysheet.Name & "!" & Target.Address & ": ''" 'tutaj definiujemy     'dodatkowy tekst jaki pojawi się w komunikacie     tekst = tekst & mysheet.Range(Target.Address).Text & "''"     With Selection.Validation         .Delete         .Add Type:=xlValidateInputOnly, AlertStyle:=xlValidAlertStop         .InputMessage = tekst     End With End Sub Kod makra wstawiamy oczywiście w tym arkuszu, w którym chcemy uzyskać efekt.  W praktyce wygląda to tak:  

Makro działające po wybraniu określonej komórki Jak przypisać makro do entera, a dokładnie chodzi mi o to, by makro działało tylko wtedy, gdy aktywowana będzie dowolna komórka w kolumnie B. Kod należy wpisać do odpowiedniego arkusza: Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)     nrkoloumny = 2 'numer kolumny - B=2     If Target.Column = nrkolumny Then         MsgBox "Działa!" 'tutaj Twoje Makro     End If End Sub

Dziękuje za uwagę Krzysztof Kornas