Unia Europejska Podsumowanie raportu zbiorczego z badań opracowanego w ramach Zadania 1 „Diagnoza i analiza problemu” Projekt: „Akademia Handlowa 50+

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CERTYFIKACJA KONSULTANTÓW wyznaczanie standardów na rynku rekrutacji Warszawa, 10 luty 2011.
Advertisements

Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Założenia i metodologia walidacji kompetencji.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Urząd Pracy m.st. Warszawy
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
TERAZ MY Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 6.3 Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywności.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz przez budżet państwa, realizowany pod nadzorem Wojewódzkiego.
Znaczenie podręcznika
Milena Filipowska Unia Gospodarcza Regionu Śremskiego – Śremski Ośrodek Wspierania Małej Przedsiębiorczości.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CENTRUM INTEGRACJI UCHODŹCÓW Fundacja Edukacji i Twórczości.
Priorytet VI Poddziałanie Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej Instytucja Pośrednicząca II Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Praca.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC OCZEKIWAŃ LOKALNEGO RYNKU PRACY – KLUCZBORK POWIATOWY URZĄD PRACY UL. SIENKIEWICZA 22, 46 – 200 KLUCZBORK
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Projekt Z kulturą na plus Nr POKL /11 Projekt Z kulturą na plus Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2011 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Aktywne poszukiwanie pracy
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Nazwa Priorytetu: IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Numer i Nazwa Działania: 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Seminarium pt. "Innowacyjność działań
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10 Szyte na miarę kwalifikacje przyszłością
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10 Szyte na miarę kwalifikacje przyszłością
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt Zawodowo aktywni – kursy dla dorosłych osób pracujących z województwa lubelskiego współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Czym jest doradztwo zawodowe?
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Technik Organizacji Reklamy
MODUŁ A.
STAŻYŚCI NA JĘZYKACH SPOTKANIE INFORMACYJNE 13 PAŹDZIERNIKA 2014 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
1 Podsumowanie realizacji projektu „Czas nowych możliwości” na koniec 2013 roku Projekt „Czas nowych możliwości” współfinansowany przez Unię Europejską.
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
TECHNIK HANDLOWIEC.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Działania podjęte przez Powiat Ostrołęcki na rzecz aktywizacji rynku pracy po pożarze Zakładu Przetwórstwa Mięsnego JBB w Łysych Łyse 26 marca 2011 r.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 Pracodawcy o rynku pracy w Białymstoku –
tel/fax: (34) ul.Jasnogórska 15/ Częstochowa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
MÓJ ZAWÓD.
„InnoGastro - Innovative Approach to Gastronomy in Vocational Schools"
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Zapis prezentacji:

Unia Europejska Podsumowanie raportu zbiorczego z badań opracowanego w ramach Zadania 1 „Diagnoza i analiza problemu” Projekt: „Akademia Handlowa 50+ - innowacyjny model walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+” WND-POKL.09.02.00-22-012/11 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Unia Europejska Wprowadzenie Celem całego projektu jest opracowanie i przetestowanie innowacyjnego modelu walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+ z województwa pomorskiego w zawodach sprzedawca i przedstawiciel handlowy, co ma się przyczynić do podniesienia ich adaptacyjności i mobilności zawodowej. Projekt: „Akademia Handlowa 50+ - innowacyjny model walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+” WND-POKL.09.02.00-22-012/11 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Podstawą raportu zbiorczego są następujące opracowania: Unia Europejska Podstawą raportu zbiorczego są następujące opracowania: „Analiza dostępnej w Polsce oferty edukacyjnej w zawodach handlowych” „Sytuacja formalno-prawna dotycząca przyznawania certyfikatów w Polsce” „Analiza aktualnych standardów zawodu sprzedawcy i przedstawiciela handlowego” „Desk-research istniejących raportów nt. kształcenia i walidacji kompetencji w zawodach handlowych” Raport z badań jakościowych dotyczący zawodów handlowych Raport „Badanie ilościowe – analiza sytuacji osób z grupy wiekowej 50+ na pomorskim rynku pracy” Projekt: „Akademia Handlowa 50+ - innowacyjny model walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+” WND-POKL.09.02.00-22-012/11 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Unia Europejska W przeprowadzonych badaniach focusowych brały udział następujące 3 grupy respondentów: przedstawiciele pracodawców (pracownicy działów personalnych, właściciele sklepów), przedstawiciele instytucji rynku pracy (doradcy zawodowi i pośrednicy pracy z urzędów pracy, rekruterzy z agencji pracy), osoby wykonujące zawodowy handlowe (sprzedawcy i przedstawiciele handlowi). Projekt: „Akademia Handlowa 50+ - innowacyjny model walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+” WND-POKL.09.02.00-22-012/11 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Unia Europejska Badanie ilościowe: Techniką, którą wykorzystano do realizacji badania jest CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interviews), która polega na telefonicznym przeprowadzaniu wywiadów kwestionariuszowych z respondentami, 150 przedsiębiorców z województwa pomorskiego zatrudniających pracowników w zawodach handlowych, zatrudniających powyżej 10 pracowników, 150 przedstawicieli zawodów handlowych z grupy 50+ z województwa pomorskiego: osoby aktywne zawodowe lub nieaktywne, które w ciągu ostatnich pięciu lat przepracowały minimum 2 lat w zawodzie handlowym. Projekt: „Akademia Handlowa 50+ - innowacyjny model walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+” WND-POKL.09.02.00-22-012/11 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Najważniejsze wnioski z analiz i raportów Unia Europejska Najważniejsze wnioski z analiz i raportów 1. Osoby specjalizujące się w zawodzie handlowym są obecnie najczęściej poszukiwanymi pracownikami na rynku. Jednocześnie zawód technika handlowca znalazł się wśród najczęściej zgłaszających się osób bezrobotnych w województwie pomorskim. 2. Pracodawcy w znaczącej większości nie wymagają specyficznego, formalnego, kierunkowego wykształcenia kładąc nacisk na doświadczenie kandydatów i szeroko rozumiane umiejętności interpersonalne. 3. Wykształcenie i wiek nie jest najważniejsze przy zatrudnianiu pracowników – najistotniejsze jest posiadane doświadczenie i wiedza branżowa. Projekt: „Akademia Handlowa 50+ - innowacyjny model walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+” WND-POKL.09.02.00-22-012/11 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Najważniejsze wnioski z analiz i raportów Unia Europejska Najważniejsze wnioski z analiz i raportów 4. Klasyfikacja Zawodów i Specjalności definiuje i charakteryzuje zawód sprzedawców oraz przedstawicieli handlowych, lecz nie określa i nie systematyzuje standardów wykonywania tych zawodów. 5. Kształcenie formalne nie oferuje wykształcenia w obszarach pożądanych przez pracodawców i rynek w zakresie kompetencji miękkich. 6. Formalna oferta edukacyjna wykazuje słabości, jeżeli chodzi o komunikację z rynkiem pracy i nie nadąża za jego potrzebami m.in. w kwestii nowoczesnych technik. Projekt: „Akademia Handlowa 50+ - innowacyjny model walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+” WND-POKL.09.02.00-22-012/11 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Najważniejsze wnioski z analiz i raportów Unia Europejska Najważniejsze wnioski z analiz i raportów 7. Istnieje szeroki rynek kształcenia pozaformalnego m.in. szkolenia. Jego minusy to koszty oraz konieczność samodzielnego rozeznania w szerokiej ofercie – nie zawsze pracodawcy i pracownicy na stanowiskach handlowych są w stanie zdiagnozować i określić potrzeby szkoleniowe. 8. Zarówno pracodawcy jak i osoby zatrudnione na stanowisku sprzedawcy uznają za ważne samokształcenie się i doskonalenie zawodowe sprzedawców. Projekt: „Akademia Handlowa 50+ - innowacyjny model walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+” WND-POKL.09.02.00-22-012/11 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Najważniejsze wnioski z analiz i raportów Unia Europejska Najważniejsze wnioski z analiz i raportów 9. Niezależnie od istnienia standardów kwalifikacji zarówno pracodawcy jak i pracownicy uważają, że zawód handlowca różni się od zawodu sprzedawcy koniecznymi kompetencjami z powodu różnic w zadaniach zawodowych. 10. Obie grupy zawodowe powinny posiadać wiedzę o branży i towarze oraz umiejętność dostosowania się do rozmówcy. 11. Kompetencje handlowca różnią się od kompetencji sprzedawcy tym, że handlowiec powinien być bardziej nastawiony na cel, na budowanie relacji, bardziej odporny na stres, musi umieć dostosować się do zmian, negocjować, planować i organizować czas pracy. Projekt: „Akademia Handlowa 50+ - innowacyjny model walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+” WND-POKL.09.02.00-22-012/11 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Najważniejsze wnioski z analiz i raportów Unia Europejska Najważniejsze wnioski z analiz i raportów 12. Z badań ilościowych wynika, że budzącą największe zainteresowanie formą dokształcania są szkolenia tradycyjne (wiedza bez umiejętności praktycznych). 13. Z rozmów fokusowych wynika, że pożądane jest kształcenie praktyczne (case study, ćwiczenia na konkretnych sytuacjach). 14. Dokształcanie odbywa się z reguły wewnątrz firm i dotyczy głównie wiedzy branżowej. Projekt: „Akademia Handlowa 50+ - innowacyjny model walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+” WND-POKL.09.02.00-22-012/11 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Najważniejsze wnioski z analiz i raportów Unia Europejska Najważniejsze wnioski z analiz i raportów 15. Pracodawcy i przedstawiciele zawodów uważają, że certyfikacja może być istotna w przypadku osób, które nie mają doświadczeń sprzedażowych, handlowych i tylko wtedy gdy będzie miała prestiż, będzie rozpoznawalna (np. ogólnokrajowa). 16. Instytucja dokształcająca (rozwijająca umiejętności i kompetencje, certyfikująca) powinna cechować się dużym zaufaniem społecznym wśród pracodawców i rekruterów. Projekt: „Akademia Handlowa 50+ - innowacyjny model walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+” WND-POKL.09.02.00-22-012/11 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Najważniejsze wnioski z analiz i raportów Unia Europejska Najważniejsze wnioski z analiz i raportów 17. Posiadanie certyfikatów zwiększa atrakcyjność handlowca na rynku pracy. Pracodawcy zwracają uwagę na posiadanie tego typu dokumentów podczas procesu rekrutacji, co wpływa na chęć pracowników do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych poprzez udział w certyfikowanych kursach i szkoleniach. 18. Proponowana w projekcie metoda walidacji i kształcenia kompetencji została przyjęta z zainteresowaniem zarówno przez pracodawców, jak i samych przedstawicieli zawodów handlowych. Projekt: „Akademia Handlowa 50+ - innowacyjny model walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+” WND-POKL.09.02.00-22-012/11 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ewa Ziarkowska – Hordyj Ekspert wiodący ds. modelu Unia Europejska Dziękuję za uwagę Ewa Ziarkowska – Hordyj Ekspert wiodący ds. modelu Projekt: „Akademia Handlowa 50+ - innowacyjny model walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+” WND-POKL.09.02.00-22-012/11 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego