ZAGROŻENIA DLA RYNKU PRZEDSIĘBIORSTW ENERGOCHŁONNYCH W POLSCE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Fundusze strukturalne dla rozwoju – najlepsze praktyki
Warszawa Hotel Marriott
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Spotkanie z mediami w Ministerstwie Gospodarki
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
i efektywność energetyczna w walce ze zmianami klimatu
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Zagrożenia dla polskiego handlu
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki
Działania: 132 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności 133 Działania informacyjne i promocyjne Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Istota i funkcje podatku
PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG VAT
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
SYSTEM PODATKOWY W POLSCE
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Nowa polityka energetyczna Unii Europejskiej Konsekwencje dla Polski prowadzący : Krzysztof Komorniczak Doradca podatkowy Członek Zarządu Europejskie Centrum.
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
? krajobraz po czy przed burzą Rynek stali Andrzej Ciepiela
Wpływ kogeneracji na osiągane parametry emisyjności produkcji Warszawa, Październik 2007.
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
1. 2 ZMIANY W PRZEPISACH regulujących warunki finansowania przez pracodawcę szkoleń pracowników Andrzej Lech Warszawa, 25 lutego 2010r. Wszelkie prawa.
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
ENERGETYKA POLSKA (ELEKTRO i CIEPLNA) ZUŻYWA OK
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Rynek węgla kamiennego na świecie wrzesień 2013
Szara strefa wyrobów tytoniowych w 2012
WYZWANIA STOJĄCE PRZED SYSTEMEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
Promnice, Zameczek Myśliwski
Program pilotażowy w województwie kujawsko-pomorskim PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU Michał Majcherek - Kierownik Projektu Pracodawcy.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Departament Rozwoju Gospodarczego Kościerzyna,
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych. Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Bezrobocie.
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
Stanowisko wobec systemu handlu z emisjami CO 2 po 2012 roku Jiří Cienciala Członek Zarządu SPČR Prezes ČPOK Prezydent Związku Branżowego HŽ Prezes Zarządu.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
Polityka Zatrudnienia w UE.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. CENY I ZAŁOŻENIA TARYF DLA CIEPŁA ORAZ DZIAŁANIA OSZCZĘDNOŚCIOWE W EPEC SP.Z O.O.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Rynek stali, koksu i węgla - wyzwania 1
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Konkurencja a polityka konkurencji
Ile będzie kosztował prąd i dlaczego tak drogo?
Zapis prezentacji:

ZAGROŻENIA DLA RYNKU PRZEDSIĘBIORSTW ENERGOCHŁONNYCH W POLSCE 17 WRZESIEŃ 2012

HUTNICTWO STALI wrzesień 2012

RYNEK STALI W POLSCE wrzesień 2012

FAKTY: Sektor zatrudnia ok. 25 000 pracowników; 30-40% produkcji jest przeznaczona na eksport; Sektor wydał ok. 7 miliardów złotych na inwestycje w ostatniej dekadzie ; Koszty energii elektrycznej to ok 1,5 miliarda złotych. wrzesień 2012

HUTNICTWO METALI NIEŻELAZNYCH wrzesień 2012

FAKTY: Sektor zatrudnia ok. 25 000 pracowników; 70% produkcji jest przeznaczona na eksport; Sektor wydaje na inwestycje ponad 1 miliard złotych rocznie; Koszty energii elektrycznej dla sektora to ok. 1miliard złotych. wrzesień 2012

STRUKTURA CEN ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE I INNYCH KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ wrzesień 2012

Roczny koszt energii elektrycznej w ZGH Bolesław S.A. Ceny energii elektrycznej oraz polityka energetyczna w Polsce na przykładzie ZGH Bolesław w latach 2000-2011 (śr. roczne zużycie 500 GWh, udział energii w kosztach 23%) Cena płacona w UE przez konkurencję 220 zł/MWh Roczny koszt energii elektrycznej w ZGH Bolesław S.A. 66 mln zł 74 mln zł 71 mln zł 67 mln zł 69 mln zł 69 mln zł 75 mln zł 80 mln zł 98 mln zł 132 mln zł 141 mln zł 147 mln zł

Elementy składowe ceny energii elektrycznej w Polsce Przykład rozwiązań systemowych w Europie w części dotyczącej podatku akcyzowego i „wsparcia energii odnawialnej” (na podstawie opracowania pt. „Analiza czynników cenotwórczych energii elektrycznej w zastosowaniu do energochłonnych branż przemysłowych w wybranych krajach Unii Europejskiej – Biuro Primum BV z siedzibą w Poznaniu) Wniosek 1 Podatek akcyzowy w Polsce jest zdecydowanie największy (wykres nie uwzględnia Dyrektywy Rady 2003/96/WE Art.2 pkt.4) Wniosek 2 Koszty wsparcia energetyki odnawialnej w Polsce są zdecydowanie największe Elementy składowe ceny energii elektrycznej w Polsce „Wsparcie energii odnawialnej”

Ceny energii elektrycznej faktycznie płacone przez firmę energochłonną KOSZTY ENERGII ELEKTRYCZNEJ DLA PRODUCENTÓW ENERGOCHŁONNYCH W UE . Ceny energii elektrycznej faktycznie płacone przez firmę energochłonną (z uwzględnieniem rozwiązań systemowych, zwolnień procesowych oraz dodatkowych usług systemowych) Grupa CELSA

oraz wprowadzenia rekompensat od ETS-ów Zwolnienia, ograniczenia i metody obniżenia opodatkowania energii Art. 2 pkt. 4 Dyrektywa nie ma zastosowania do energii elektrycznej wykorzystywanej do celów redukcji chemicznej oraz w procesach elektrolitycznych i metalurgicznych Art.17 pkt. 2 Państwa członkowskie mogą stosować obniżki podatku dotyczącego energii elektrycznej dla zakładów energochłonnych. Przepisy w Unii Europejskiej w zakresie opodatkowania energii elektrycznej – akcyza oraz wprowadzenia rekompensat od ETS-ów Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r Definicja Zakładu Energochłonnego Art.17pkt.1a „Zakład energochłonny” - energia elektryczna stanowi przynajmniej 3,0% wartości produkcji …. Całkowite zwolnienie procesów energochłonnych z akcyzy Ulgi w akcyzie dla firm energochłonnych Dyrektywa Parlamentu europejskiego i Rady 2009/29/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Art. 10a pkt. 6 Państwa członkowskie mogą również przyjąć środki finansowe na rzecz sektorów lub podsektorów, które uznaje się za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji z powodu przenoszenia kosztów związanych z emisją gazów cieplarnianych w ceny energii, w celu kompensacji tych kosztów i w przypadku gdy takie środki finansowe są zgodne z zasadami pomocy państwa oraz z tymi, które będą przyjęte w tej dziedzinie. Współczynnik nawęglenia EU-27 wynosi 0,41, Polski 0,94.

FAKTY: OCZEKIWANIA FIRM ENERGOCHŁONNYCH: W Polsce w latach 2007-2011 ceny energii elektrycznej dla dużych odbiorców wzrosły o 100%. Przepisy w Unii Europejskiej pozwalają na stosowanie rozwiązań systemowych w zakresie różnicowania cen energii dla różnych odbiorców. Konkurencja w Unii Europejskiej płaci za energię elektryczną znacznie mniej –zastosowano rozwiązania systemowe w zakresie ulg (akcyza, przesył, certyfikaty kolorowe). Dla firm energochłonnych decyzja o wprowadzeniu ulg jest już spóźniona o 3 lata. Dodatkowo bardzo dużym zagrożeniem dla firm energochłonnych jest wprowadzenie ETS. OCZEKIWANIA FIRM ENERGOCHŁONNYCH: (rozwiązania wypracowane przez Grupę Roboczą ds. redukcji kosztów w firmach energochłonnych) Wprowadzenie od 1 stycznia 2014 roku dla firm energiochłonnych redukcji obowiązku zakupu kolorowych certyfikatów. Wprowadzenie zwolnień / ulg w akcyzie od energii elektrycznej (po wyjściu Polski z procedury deficytu budżetowego). Ustalenie nowych zasad zwolnień / ulg z opłaty jakościowej i przejściowej w opłatach przesyłowych. Wprowadzenie rekompensat dla firm energochłonnych z tytułu wzrostu cen energii w efekcie wprowadzenia ETS-ów.

STRUKTURA CEN GAZU ZIEMNEGO W POLSCE I INNYCH KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ wrzesień 2012

Wzrost kosztów gazu ziemnego w Polsce w latach 2000-2012

PROCEDER WYŁUDZANIA PODATKU VAT NA RYNKU DYSTRYBUCJI STALI wrzesień 2012

[ tylko dla jednego produktu – prętów stalowych ] J.KOZICZ Rozbieżność danych MF i Eurostat (1) [ tylko dla jednego produktu – prętów stalowych ] J.KOZICZ wrzesień 2012

[ tylko dla jednego produktu – prętów stalowych ] Rozbieżność danych MF i Eurostat (2) [ tylko dla jednego produktu – prętów stalowych ] wrzesień 2012

KONSEKWENCJE OSZUSTW Szacowane przez Hutniczą Izbę Przemysłowo-Handlową i Polską Unią Dystrybucji Stali straty budżetu państwa z tytułu wyłudzeń VAT w obrocie tylko jednego produktu - prętów stalowych wynoszą 300 – 400 milionów złotych rocznie. Straty budżetowe, obok obniżonych wpływów z tytułu VAT, obejmują również zaniżone wpływy z innych tytułów (CIT, PIT, składki ZUS itd.). Należy pamiętać, że na podobne nieprawidłowości narażone są również inne wyroby stalowe . Rozwiązanie pozwalające znacznie ograniczyć nieprawidłowości VAT na rynku wyrobów stalowych to mechanizm odwrotnego obciążenia VAT (ang. reverse charge) polegający na samonaliczeniu podatku VAT przez końcowego nabywcę. Powyższe rozwiązanie jest najczęściej stosowanym sposobem eliminacji patologii obrotu VAT w handlu towarami masowymi w Unii Europejskiej. wrzesień 2012

ROZWIĄZANIA ZMIERZAJĄCE DO OCHRONY MIEJSC PRACY wrzesień 2012

Mechanizmy prawa w Polsce w sytuacji kryzysowej Rozwiązania prawne zaproponowane przez rząd kilka lat temu w Ustawie o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (obowiązywała do 31 grudnia 2011r.) nie sprawdziły się Pracodawcy w bardzo niewielkim stopniu korzystali z rozwiązań Ustawy, głównie ze względu na relatywnie niewielką pomoc finansową dla pracodawców i pracowników ze strony Państwa, rygorystyczne kryteria uprawniające do otrzymania pomocy, biurokrację, skomplikowane i budzące wiele wątpliwości przepisy W chwili obecnej brak specjalnych przepisów dot. sytuacji kryzysowych Brak mechanizmów prawnych i większej partycypacji Państwa w finansowaniu znacznej części wynagrodzeń dla pracowników w okresie spowolnienia gospodarczego powoduje bardzo duże ryzyko rozpoczęcia przez pracodawców zwolnień grupowych zamiast wysyłania pracowników na urlopy postojowe: Spowoduje to zwiększenie liczby osób bezrobotnych, a tym samym dodatkowe obciążenie dla budżetu Państwa Jest to nieefektywne z punktu widzenia pracodawcy, który traci doświadczonych pracowników, a w przypadku poprawy koniunktury musi zatrudniać ponownie wrzesień 2012

Mechanizmy kryzysowe w krajach Unii Europejskiej Rząd polski powinien korzystać ze sprawdzonych wzorów stosowanych w innych krajach europejskich, np. niemieckich, które umożliwiają utrzymanie poziomu zatrudnienia w przemyśle niezależnie od recesji czy wahań koniunktury i utrzymanie stopy bezrobocia na stałym, niskim poziomie (6,8%) Rozwiązania niemieckie: główny nacisk położono na aktywne wspieranie przez państwo działań służących jak najlepszemu dopasowaniu działalności firm do cyklu produkcyjnego oraz wahań koniunktury, aby zapobiec zwolnieniom pracowników pracodawca wypłaca pracownikowi wynagrodzenie za czas faktycznie przepracowany za czasową przerwę w świadczeniu pracy (po spełnieniu przez przedsiębiorstwo określonych warunków np. spadek zamówień) Urząd pracy rekompensuje pracownikom utratę dochodu w wysokości do 67% wynagrodzenia Dodatkowo Urząd pracy pokrywa składki społeczne pracodawcy w wysokości 50% lub 100% wrzesień 2012