Charakterystyka dziecka rozpoczynającego naukę w klasie I

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

informacje i wskazówki dla rodziców
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Dobre zachowanie jest to zespół norm zachowania obowiązujących wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku i okoliczności w jakich się znaleźli. Co oznacza.
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
KLOCKOMANIA.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Szkoła Promująca Zdrowie
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna dziecka
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Szachy są jak morze, w którym komar może się napić,
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!.
Zapis prezentacji:

Charakterystyka dziecka rozpoczynającego naukę w klasie I

O możliwościach rozwojowych dzieci decyduje w znacznym stopniu: stan ich zdrowia, warunki życia w rodzinie, kultura wychowania w domu i sposób zaspokajania potrzeb dziecka, stwarzanie mu sytuacji wyzwalających aktywność i motywację do różnorodnego działania kontakty społeczne, jakie nawiązuje.

Dziecko 6-7 – letnie jest pod względem rozwoju fizycznego znacznie silniejsze i dojrzalsze od dziecka przedszkolnego. Jego mięśnie, kości i układ nerwowy wzmocniły się. Następuje: - dalszy, intensywny rozrost organizmu dziecka, wyraźniejszy jest proces kostnienia, widoczny najbardziej w kościach nadgarstka, co przyczynia się to do usprawnienia dłoni dzieci. wzmacnia się cały kościec i muskulatura

Podstawowymi czynnościami w zakresie myślenia są: analiza i synteza Rozwijają się procesy poznawcze W okresie przedszkolnym, w zakresie myślenia, dziecko nie potrafiło jeszcze oderwać się od konkretnych przedmiotów i posługiwać się symbolami. Dzieje się tak dopiero po rozpoczęciu nauki szkolnej. Podstawowymi czynnościami w zakresie myślenia są: analiza i synteza * pojawia się myślenie logiczne, * dzieci uczą się uogólniania, * tworzenia pojęć, * zaczynają wyodrębniać istotne cechy przedmiotów, klasyfikują je itp.

uwaga dzieci, koncentracji, trwałości i przerzutności Myślenie staje się: samodzielną, wewnętrzną czynnością poznawczą, operującą pojęciami, realizowaną w słowach, przebiegającą zgodnie z zasadami logiki. Nazywane jest myśleniem: * pojęciowym, * abstrakcyjnym, * symbolicznym * lub słowno-logicznym Pod wpływem nauki szkolnej rozwija się i kształtuje uwaga dzieci, staje się coraz bardziej zdolna do koncentracji, trwałości i przerzutności

Ważną rolę w zapamiętywaniu i uczeniu się pełni motywacja. Pamięć i uczenie się ściśle są związane z rozwojem u dziecka różnych funkcji psychicznych. Ważną rolę w zapamiętywaniu i uczeniu się pełni motywacja. Dziecko łatwiej i trwalej zapamiętuje to, - co chce zapamiętać, - co je interesuje, - co jest dla niego przyjemne Ponadto rozwój pamięci przebiega w związku z rozwojem myślenia.

Mowa dziecka przekraczającego próg szkolny nadal się doskonali i przeobraża. Rozszerza się; jej funkcja symboliczna i ściślejszy staje się jej związek z myśleniem Występuje w dwóch postaciach: w formie mowy ustnej i w formie mowy pisanej. W trakcie nauki rozwija się i doskonali mowa pisana, która jest nowym, bardzo trudnym zadaniem

Od chwili wstąpienia dziecka do szkoły zaczyna nabierać znaczenia ocena. Przyjmowana jest jako: pochwała lub nagana za wyniki pracy w szkole, w domu oraz za zachowanie się na terenie szkoły. Przeżywana jest przez dzieci bardzo osobiście.

dokładne, chętne, pracowite, poważne i bardziej dojrzałe. Wstąpienie dziecka do szkoły to nowy etap życia dla niego i dla rodziców. Myślimy, że dziecko powinno stać się od razu: dokładne, chętne, pracowite, poważne i bardziej dojrzałe. A ono nadal chce się bawić, śmiać, psocić itp. W tym okresie powinniśmy dużo rozmawiać z dzieckiem o szkole. Rola dorosłych: związać emocjonalnie dziecko ze szkołą, ale również przygotować do niepowodzeń Dziecko musi czuć, że staje się kimś, z kim wszyscy będą się bardziej liczyć, ale musi też wiedzieć, że sukces zależy od jego postawy, zachowania, obowiązkowości, większego porządku w pracy i staranności.

Rejestr najważniejszych obowiązków ucznia: - przychodzimy punktualnie - w odpowiednim stroju, - z potrzebnymi podręcznikami i przyborami, -pilnujemy swoich rzeczy, aby się nie niszczyły i nie ginęły, -na zajęciach zachowujemy się właściwie , -uważnie słuchamy nauczyciela w czasie zajęć i na wycieczkach, -na przerwach mimo swobody stosujemy się do zasad szkolnych, -znamy prawa i obowiązki ucznia

Ogromne znaczenie ma również stan zdrowia ucznia Dużo świeżego powietrza, ruchu, właściwe odżywianie to czynniki, które mają istotny wpływ na wyniki w nauce. Zdrowe dziecko ma: większe szanse na sukces, ponieważ: systematycznie uczęszcza do szkoły, nie opuszcza zajęć, a tym samym więcej się uczy. Ważnym zadaniem dla nas jest również zwiększenie samodzielności dziecka w wykonywaniu różnych prac domowych i szkolnych.

Co to jest zatem dojrzałość szkolna? Dojrzałość szkolna to taki stopień rozwoju dziecka, który jest niezbędny do podjęcia obowiązków, jakie niesie ze sobą życie szkolne. Uznaje się, że istotnymi elementami dojrzałości szkolnej jest prawidłowy rozwój dziecka pod względem: * fizycznym, * umysłowym, * zdrowotnym, * emocjonalnym * i społeczno-moralnym.

2. O sprawności umysłowej „pierwszaka” świadczy: 1. Sprawność ruchowa, zręczność, dobra koordynacja ruchów, pomaga nie tylko w gimnastyce, ale również przy pisaniu, rysowaniu, wycinaniu, lepieniu itd. 2. O sprawności umysłowej „pierwszaka” świadczy: odpowiedni zasób jego wiedzy o środowisku i rodzinie, również rozwój pewnych umiejętności, np.: opowiadanie wysłuchanej baśni, prowadzenie rozmowy na określony temat, porównywanie przedmiotów ze wskazaniem podobieństw i różnic, porządkowanie przedmiotów wg cech itp. rozbudzona ciekawość poznawcza, chęć uczenia się, zdobywania wiedzy o świecie.

3. Dziecko zdrowe jest zdolne do większego wysiłku, aktywne, pogodne, nie męczy się siedzeniem w ławce, wykonywaniem prac manualnych, hałasem na przerwach itd. Uczeń niedojrzały emocjonalnie wybucha złością, płacze, jest niecierpliwy, drażliwy, agresywny, domaga się specjalnego wyróżniania, zajmowania się nim, nie rozumie, że wszyscy mają takie same prawa. 4. Dziecko dojrzałe emocjonalnie przeżywa i potrafi wyrazić uczucie wdzięczności, przyjaźni, życzliwości, odczuwa więź ze swoją klasą, nauczycielką, jest ambitne, wrażliwe na pochwały i nagany.

pod względem społecznym 5. Dziecko dojrzałe pod względem społecznym potrafi współdziałać z kolegami w nauce, zabawie i pracy. Wykonuje zadania na rzecz grupy i jej członków, chce być dyżurnym, dba o porządek w klasie. Słaby rozwój społeczny wyraża się w niezdyscyplinowaniu, niechęci do wykonywania poleceń, w zachowaniu przekornym i samowolnym

cieszmy się bądźmy podporą Znaczny wpływ na start dziecka w nauce ma rodzina. Dziecko bowiem spędza w środowisku rodzinnym dużo więcej czasu niż w szkole. Widząc postępowanie dorosłych, starszego rodzeństwa, uczy się przez naśladowanie pewnych postaw. Dajmy mu zatem, w miarę możliwości jak najwięcej dobrych wzorców, cieszmy się choćby najdrobniejszymi jego sukcesami, bądźmy podporą w chwilach trudnych.

Prezentację przygotowały: mgr Beata Augustyniak mgr Renata Dominik