Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
Kompetencje kluczowe w edukacji zawodowej
Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Program edukacji ekonomicznej realizowany od 1 grudnia 2012.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Indywidualne plany rozwoju edukacji uczniów.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Kształtowanie kompetencji kluczowych w procesie dydaktycznym
dr Anna Okońska-Walkowicz
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
„Wzmocnienie kompetencji kluczowych w zakresie inicjatywności i przedsiębiorczości wśród uczniów szkół rolniczych.
Zasady konstruowania programów projakościowych
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego - Grupa 6 „Zajęcia dodatkowe dziś- szansą na lepsze jutro” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Edukacja pozaformalna Edukacja nieformalna
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
„Kompetencje zawodowe”
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności jest partnerem Fundacji Billa i Melindy Gates w przedsięwzięciu, które ma ułatwić polskim bibliotekom publicznym dostęp.
niewiele poniżej 40 % – wykształcenia średniego drugiego stopnia,
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
Uniwersalizm i wielowymiarowość kompetencji kluczowych w kontekście edukacji dr Anna Szymczak, prof. nadzw.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Europejskie Kompetencje Kluczowe
KOMPETENCJE KLUCZOWE Fundament człowieka przyszłości
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych Opracowanie: mgr Anna Czarnacka CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Orzesze, dn. 29.09.2010r.

Kompetencje kluczowe - definicja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompetencje kluczowe - definicja W najnowszych dokumentach unijnych nazywających i precyzujących zadania edukacyjne i szkoleniowe kompetencje są definiowane jako:   połączenie wiedzy i umiejętności odpowiednich do sytuacji. Kompetencje kluczowe są potrzebne: do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i znalezienia zatrudnienia.

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dokumenty, które w przeszłości porządkowały cele i obowiązki szeroko rozumianej edukacji europejskiej: Berno – 1966r. Barcelona – 2002r. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Berno – 1966r. Rada Europy przyjęła listę wspólnych europejskich kompetencji kluczowych jakimi powinni wykazywać się absolwenci szkół średnich w Europie.: współpraca w zespołach, posługiwanie się nowoczesnymi środkami informacji i komunikacji, rozwiązywanie problemów, korzystanie z różnych źródeł informacji, słuchanie i korzystanie z poglądów innych ludzi, porozumiewanie się w kilku językach, łączenie i porządkowanie różnych jednostkowych elementów wiedzy, podejmowanie odpowiedzialności, organizowanie i ocenienie własnej pracy, radzenie sobie z niepewnością i złożonością.

zdolność porozumiewania się w języku ojczystym, Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Barcelona – 2002r. Unia Europejska w dokumencie „Edukacja w Europie” zaproponowała listę kompetencji niezbędnych w społeczeństwie wiedzy jakim staje się społeczność europejska. Te kompetencje są bardziej szczegółowe od berneńskich i są to: zdolność porozumiewania się w języku ojczystym, znajomość języków obcych, umiejętność liczenia, podstawowe umiejętności w dziedzinie nauk ścisłych o technologii, posługiwanie się technologiami informacyjno – komunikacyjnymi, umiejętność uczenia się, kompetencje interpersonalne i obywatelskie, zmysł przedsiębiorczości, świadomość kulturowa,

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku, Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku, nazwano kompetencje kluczowe i omówiono ich znaczenie w procesie uczenia się przez całe życie. Obecnie obowiązujące kompetencje kluczowe to: porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna.

Zadanie szkoły we wdrażaniu i ćwiczeniu kompetencji kluczowych to: Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zadanie szkoły we wdrażaniu i ćwiczeniu kompetencji kluczowych to: wieloletnia praca na poszczególnych etapach nauczania nad przekazaniem wiedzy i wypracowywaniem konkretnych umiejętności na każdym przedmiocie i na każdych zajęciach.

Porozumiewanie się w języku ojczystym Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Porozumiewanie się w języku ojczystym   każda osoba powinna posiadać umiejętności porozumiewania się w mowie i piśmie w różnych sytuacjach życiowych, dostosowania swojego sposobu porozumiewania się do wymogów sytuacji. kompetencja umożliwia rozróżnianie i wykorzystanie różnego typu tekstów oraz informacji do formułowania i wyrażania własnych argumentów w mowie i piśmie.  Porozumiewanie się w językach obcych   wymaga znajomości słownictwa i gramatyki funkcjonalnej danego języka obcego, przy czym ważny jest też aspekt kulturowy związany z danym językiem. rozumienie komunikatów słownych, prowadzenie dialogów czytanie, rozumienie i pisanie tekstów.

Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne kompetencje matematyczne umożliwiają rozwiązywanie problemów wynikających z codziennych sytuacji za podstawę przyjmuje się umiejętność liczenia. umiejętność stosowania zasad i procesów matematycznych oraz rozumowania w matematyczny sposób. kompetencje naukowo – techniczne odnoszą się do zdolności wykorzystywania wiedzy do wyjaśniania świata przyrody, formułowania pytań i wyciągania wniosków. rozumienie zmian powodowanych przez działalność ludzką oraz ponoszenie odpowiedzialności za te zmiany przez poszczególnych obywateli.

Kompetencje informatyczne Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompetencje informatyczne zdolność poszukiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji oraz ich wykorzystywania w krytyczny i systematyczny sposób. umiejętności wykorzystywania narzędzi do tworzenia, prezentowania i rozumienia złożonych informacji, zdolność docierania do usług oferowanych w Internecie, wyszukiwania i korzystania z nich, wymagają solidnego rozumienia i znajomości znaczenia technologii informatycznych w życiu osobistym i społecznym, a także w pracy.

Umiejętność uczenia się Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Umiejętność uczenia się   zdolność konsekwentnego i wytrwałego uczenia się oraz właściwe organizowanie tego procesu. pozwala osobom na korzystanie z wcześniejszych doświadczeń w uczeniu się oraz z doświadczeń płynących z życiowych sytuacji. kluczowymi czynnikami w rozwijaniu tej kompetencji są motywacja i wiara we własne możliwości. wymaga nabycia podstawowych umiejętności czytania, pisania, liczenia, oraz umiejętności w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych, które są konieczne do dalszego uczenia się.

Kompetencje społeczne i obywatelskie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompetencje społeczne i obywatelskie zakres zachowań przygotowujących do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, zawodowym i obywatelskim, w oparciu o znajomość struktur społecznych i politycznych oraz chęć do aktywnego uczestnictwa w demokratycznym społeczeństwie. kompetencje społeczne obejmują zdolność do porozumiewania się w różnych środowiskach społecznych oraz do wykazywania się tolerancją w rozumieniu różnych punktów widzenia . kompetencje obywatelskie obejmują znajomość współczesnych wydarzeń z narodowej, europejskiej i światowej historii. Niezbędna jest także znajomość integracji europejskiej oraz struktur UE wraz z celami i wartościami, które ze sobą niosą.

Incjatywność i przedsiębiorczość Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Incjatywność i przedsiębiorczość   zdolność osoby do wcielania pomysłów w czyn, w tym do planowania przedsięwzięć i doprowadzania ich do zamierzonego celu. są szczególnie potrzebne osobom, które planują różne przedsięwzięcia o charakterze społecznym lub handlowym. świadomość zagadnień etycznych związanych z przedsiębiorstwami, znajomość zasad działania gospodarki, w tym zagadnień stanowiących kontekst pracy i dotyczących życia ludzi. umiejętność oceny własnych mocnych i słabych stron oraz oceny ryzyka związanego z danym przedsięwzięciem.

Świadomość i ekspresja kulturalna Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Świadomość i ekspresja kulturalna świadomość lokalnego, narodowego i europejskiego dziedzictwa kulturalnego oraz jego miejsca w świecie. znajomość najważniejszych dzieł kultury, w tym także tej współczesnej. ekspresja kulturalna jest niezbędna do rozwijania twórczych umiejętności, które mogą być skutecznie wykorzystane w wielu sytuacjach życiowych i zawodowych

Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych Podstawa programowa określa cele i treści nauczania, umiejętności uczniów oraz zadania wychowawcze szkoły, które są uwzględniane odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego oraz w programach nauczania. Sformułowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego w języku wymagań stanowi pierwszy krok do wypełnienia zaleceń Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 23.12.2008r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie oraz Zaleceń Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.

Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych zmiany programowe przyczynią się do osiągnięcia celów określonych przez Komisję Europejską w Programie "Edukacja i Szkolenia 2010", tj.: rozwijanie kompetencji kluczowych oraz osiągania lepszych wyników polskich uczniów, zwiększenie odsetka osób z wykształceniem minimum średnim, lepsze przygotowanie do studiów i aktywności na rynku pracy. Projekt „e-future net plus” będzie służyć uczniom orzeskich szkół w ćwiczeniu i rozwijaniu omawianych wcześniej kompetencji kluczowych.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Bibliografia M. Sielatycki : Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej. Załącznik do Zalecenia i Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie – Europejskie ramy odniesienia Materiały edukacyjne ,, e – Akademia Przyszłości ’’ Szkoła kluczowych kompetencji wyzwaniem współczesnej edukacji. Kompetencje kluczowe programu MENU KREATOR .

Dziękuję za uwagę mgr Anna Czarnacka e-mail:  mzoorzesze@gmail.com Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dziękuję za uwagę mgr Anna Czarnacka e-mail:  mzoorzesze@gmail.com Biuro Projektu: mzoorzesze@gmail.com Miejski Zespół Oświaty tel. (32) 2215355, (32) 2215363 ul. Powstańców 5, 43 – 180 Orzesze fax. (32) 2214529