Dobrostan w pracy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Samoocena.
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Psychologia Zarządzania
Mirosława Żurawska Centrum Doradztwa Zawodowego dla Sportowców
PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ PRZEZ MŁODZIEŻ
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Procesy poznawcze cd Uwaga.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Praca wzbogacona Model JDC Karaska
Młodzi wobec wyzwań współczesnego z uwzględnieniem Warmii i Mazur
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
RENE V. DAWIS, LLOYD. H. LOFQUIST, DAWID. J. WEISS
Strategie kariery zawodowej
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
O aktywności dorosłych i seniorów
KULTURA ORGANIZACYJNA
Napięcie emocjonalne i stres
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Psychologia w zarządzaniu
Uzależnienia a rozwój dziecka
Agnieszka Gostkowska-Szmyt
Psychologia w zarządzaniu
Lider- Przywódca.
MOBBING definicja zjawiska
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Psychologia w zarządzaniu
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
zarządzanie stresem w pracy
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Przyczyny stresu w miejscach pracy
Tematyka prac magisterskich
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Małgorzata Bogdanowicz
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
Moduł 3 Wszystko co potrzebujesz wiedzieć, żeby mieszkać i pracować za granicą.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 2: Wspieranie klientów zatrudnienia wspomaganego.
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 6: Analiza pracy Ciągłe wsparcie.
C ZY SEKRETARKA MOŻE BYĆ ZAWODEM TRUDNYM ? F UNKCJONALNE ZNACZENIE OSOBOWOŚCI NA PRZYKŁADZIE URZĘDNIKÓW SĄDOWYCH : DONIESIENIA WSTĘPNE dr Katarzyna Orlak.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Stres w pracy nauczyciela
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Proces przewodzenia i kontrolowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

Dobrostan w pracy

Przyczyny dobrostanu w sytuacji pracy Czynniki obiektywne - Cechy pracy - Cechy organizacji Dopasowanie: człowiek - praca Dopasowanie: człowiek - organizacja Czynniki subiektywne - Uzdolnienia - Zainteresowania zawodowe - Postawy wobec pracy - System wartości …

Czynniki obiektywne - cechy pracy

Witaminowy model dobrostanu pracowniczego (Warr, 1987) Model jest ogólny Dotyczy roli czynników obiektywnych – cech pracy Dotyczy każdego pracownika, niezależnie od organizacji i typu pracy

12 cech pracy (Warr, Clapperton, 2010) Kontrola osobista Wykorzystywanie umiejętności pracownika Wymagania i cele Różnorodność pracy Przejrzystość oczekiwań i oceny Kontakty towarzyskie Wynagrodzenie Bezpieczeństwo fizyczne pracy Znacząca rola Wspierająca kontrola Perspektywa kariery Uczciwe traktowanie Szkodliwe, gdy są na zbyt wysokim poziomie

Co za dużo, to niezdrowo

Kontrola osobista Możliwość podejmowania własnych decyzji i niezależność swojej pracy od pracy innych Istnieje wiele poziomów niezależności i wpływu na swoją pracę kształtowanie swojego miejsca pracy decydowanie o godzinach pracy czy sposobie jej wykonywania Pewien poziom tak pojmowanej kontroli jest korzystny dla dobrostanu pracownika. Jednak zbyt wielka swoboda i konieczność podejmowania zbyt wielu i zbyt trudnych decyzji prowadzi raczej do stresu niż dobrostanu

Wykorzystywanie umiejętności pracownika Możliwość korzystania ze swoich umiejętności i wiedzy Korzystanie z zasobów, które już mamy Nabywanie nowych umiejętności Poziom aspiracji – kluczowy termin Poziom „poprzeczki”, którą sami sobie stawiamy Ludzie mają tendencję do stopniowego zwiększania trudności celów, które sobie stawiają Nieosiągalne cele i nieprecyzyjnie zdefiniowany poziom aspiracji powoduje wiele psychologicznych problemów

Wymagania i cele Które stawia pracownikowi organizacja lub sama praca Przeciążenie pracą i brak pracy Poziom wymagań wynikających z zadania Nuda i poczucie bezużyteczności Stres i napięcie Konflikty wynikające z realizowania sprzecznych celów Konflikt pomiędzy wymaganiami w obrębie pracy/zadania Konflikt pomiędzy wymaganiami pracy i życia osobistego (równowaga praca-dom)

Różnorodność pracy Różnorodność aktywności wykonywanych zadań – monotonia vs zróżnicowanie czynności Różnorodność fizyczna związana np. z pracą wymagającą ciągłych podróży

Przejrzystość oczekiwań i oceny W tym przypadku kluczowym pojęciem jest informacja zwrotna i przewidywalność przyszłości Świadomość tego, czego inni (przełożeni) oczekują od pracownika, Jak oceniają jego pracę I co w związku z tą oceną może go w przyszłości spotkać. Ludzie czują dyskomfort i lęk gdy zupełnie nie mogą przewidzieć swojej przyszłości Całkowicie przewidywalne oczekiwania, brak szans na jakiekolwiek nowości czy zaskoczenie jest także niepożądane

Kontakty towarzyskie Relacje z innymi ludźmi Częstotliwość, ilość kontaktów, niezależnie od ich jakości Open-space czy zamknięte pokoje? Poziom intymności relacji Przyjazność i pomocność tych relacji

Im więcej, tym lepiej

Wynagrodzenie Dobre zarobki Nie ma niebezpieczeństwa, że zbyt wysoka płaca będzie obniżać dobrostan pracownika, jednak … powyżej pewnego poziomu nagród finansowych dobrostan, co prawda nie zacznie się obniżać, ale też nie będzie dalej przyrastał kiedy pieniądze stają się głównym celem w pracy to motywacja wewnętrzna się obniża Zarobki są tylko jedną z wielu przyczyn poczucia szczęścia

Bezpieczeństwo fizyczne pracy Akceptowalne fizyczne warunki pracy Przyjemne/estetyczne otoczenie w pracy Bezpieczne środowisko pracy Ludzie często lubią podejmować ryzyko, ale raczej w wolnym czasie niż w pracy W ryzykownych zawodach/pracach pracownicy chcą czuć, że organizacja stara się sprawić, aby praca była jak najbardziej bezpieczna

Znacząca pozycja społeczna Poczucie, że wykonywana praca jest ważna zarówno dla pracownika jak i dla innych osób (współpracowników, klientów, społeczeństwa) Status pracy/zawodu w społeczeństwie Szczególna użyteczność pracy – zawody z misją społeczną Wysoki status ekonomiczny Każdy rodzaj pracy jest ważny dla społeczeństwa, lecz pracownicy nie zawsze to tak postrzegają

Wspierająca kontrola Posiadanie przełożonego, który wspiera pracownika w jego wysiłkach Podstawowe aspekty dobrego przywództwa: kreowanie i monitorowanie adekwatnej struktury zadania liczenie się z pracownikiem (wyrażane poprzez słuchanie i branie pod uwagę jego sugestii czy wyrażanie uznania wobec dobrze wykonanych zadań). Taki styl kierowania nazywany jest zazwyczaj transformacyjnym

Perspektywa kariery Możliwość projektowania swojej przyszłości w organizacji Aktualne poczucie bezpieczeństwa posiadania pracy Możliwości awansu lub innych pozytywnych dla pracownika zmian stanowisk … ale niektórzy nie są zainteresowani awansowaniem (w typowy sposób) Dlatego możliwość wyboru ścieżki samorozwoju jest niezwykle ważna

Uczciwe traktowanie Bycie częścią organizacji odpowiedzialnej społecznie Dobre/uczciwe traktowanie swoich pracowników Niesprawiedliwość i nieuczciwość w pracy powoduje brak satysfakcji i negatywne emocje odczuwane przez pracowników Dobre/uczciwe traktowanie klientów oraz innych osób w jakikolwiek sposób związanych z organizacją Praca w organizacji nieuczciwej wobec swoich klientów i otoczenia społecznego może powodować poczucie winy wśród pracowników Dbanie o środowisko naturalne

Korzyści z dobrostanu pracowników

Dla pracownika Dla organizacji Poczucie bezpieczeństwa Poczucie przynależności Pozytywne emocje Poczucie satysfakcji z pracy Brak zaburzeń zdrowotnych wynikających ze stresu Dla organizacji Zmniejszenie kosztów kontroli pracowników Wzrost innowacyjności organizacji Mniejsza rotacja pracowników Mniejsza absencja (krótkie zwolnienia lekarskie) w pracy Efektywniejsze wykorzystanie czasu pracy Wzrost jakości wykonywanej pracy Poprawienie relacji międzyludzkich w pracy Rzadsze i lepiej rozwiązywane konflikty