SPECYFIKA PRACY BIBLIOTEKARZA UCZELNI ARTYSTYCZNEJ W OPINII CZYTELNIKÓW – PRACOWNIK MERYTORYCZNY, DORADCA CZY PRZYJACIEL? mgr Sławomir Sobczyk Biblioteka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOLENIE BIBLIOTECZNE
Advertisements

Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
BADANIE OPINII STUDENT Ó W UEP – WIOSNA 2011 Część Ia (pytania 1-5)
Nowe technologie w nowoczesnej uczelni
dr Dominika Walczak Instytut Badań Edukacyjnych
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Kierunek EUROPA 1. Co zrobić, aby więcej studentów zagranicznych przyjeżdżało do Polski w ramach europejskich programów wymiany? 2. Jakie warunki przyjęcia,
ROLA KOMPUTERA W ŻYCIE MŁODYCH LUDZI Z TERANU GMINY NIEPOŁOMICE
(na podstawie badań ankietowych)
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Czy e-learning jest popularny wśród dolnośląskich bibliotekarzy ?
Projektowanie programów studiów
Edukacja seksualna w opiniach licealistów
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Nowoczesna biblioteka – kluczem do sukcesu użytkowników i edukacji społeczeństwa Konferencja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Konstancin-Jeziorna,
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Wybrane wyniki badania ewaluacyjnego
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
BIBLIOTEKARZ W OCZACH STUDENTÓW WYŻSZEJ SZKOŁY ZARZĄDZANIA W GDAŃSKU Sylwia BaranowskaBibliotekarz – zawód czy powołanie – Gdańsk, wrzesień 2009 r.
Ankieta Oceny Zajęć Dydaktycznych
U NIWERSYTET M IKOŁAJA K OPERNIKA B IBLIOTEKA W YDZIAŁU P RAWA I A DMINISTRACJI ul. Gagarina 15, Toruń tel. : (56) ; ,
Ankieta była anonimowa i objęła 80 Rodziców
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA BIBLIOTEKARZY
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie Biblioteka szkolna.
Dobrocin, 31 sierpnia 2009 Przedszkole w Dobrocinie – szansa na rozwój dostępna dla każdego dziecka.
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Encyklopedie i słowniki w bibliotece szkolnej
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Nr 35 w Warszawie Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszej oferty.
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO -PEDAGOGICZNA
Projekt edukacyjny pt. „Czy możemy czuć się bezpieczni w Internecie”
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI DLA MAŁEJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI BEZPŁATNE SZKOLENIA JĘZYKOWE I BIZNESOWE DLA PRACOWNIKÓW FIRM projekt realizowany w ramach środków Europejskiego.
EWALUACJA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA – DANE ZBIORCZE Rok akademicki 2012/2013 Semestr letni.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
- bariera informacyjna w bibliotekach akademickich
Nowe trudności i nowe wyzwania dla bibliotek Jacek Przygodzki Politechnika Warszawska Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Instytut Techniki Cieplnej.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2014/2015 ( semestr zimowy)
Fundusze unijne w oświacie lokalnej Hanna Kułakowska-Michalak Problem Badania Analiza Wnioski Hanna Kułakowska-Michalak Fundusze unijne w oświacie lokalnej.
Badanie oczekiwań i potrzeb kulturalnych młodzieży powiatu żarskiego.
Wyszukiwanie informacji na dany temat w oparciu o warsztat informacyjny Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Warszawie (materiały pomocnicze do.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
E-KATALOG KARTKOWY Katalog Centralny Bibliotek Specjalistycznych Politechniki Śląskiej BIBLIOTEKA GŁÓWNA POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Gliwice, ul. Kaszubska.
Spotkanie Dolnośląskiej Sieci Biur Karier - GRUDZIEŃ Badania losów absolwentów DSWE TWP we Wrocławiu - studium przypadku.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki ul. Nowowiejska Jelenia Góra.
Szanowna Pani ! Zwracam się do Pani z uprzejmą prośbą o wypełnienie ankiety dotyczącej zakupów w Galerii X. Umożliwi nam ona lepsze dostosowanie się do.
Praca dyplomowa Wpływ wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku czekolad Autor: Patrycja Czajka Opiekun pracy: dr inż. Małgorzata Źródło.
TROCHĘ STATYSTYKI...… I NIE TYLKO. Dane dotyczą osób powyżej 60 roku życia. Liczba tych czytelników stale wzrasta. W 2010 roku było ich W 2014.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP
Katalog Centralny Bibliotek Specjalistycznych Politechniki Śląskiej
Badanie satysfakcji studentów PWSZ w Skierniewicach 2016
Bezpieczny internet – analiza ankiety dla rodziców
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Przykłady dobrych praktyk
Wyniki ankiety oceny jakości kształcenia przeprowadzonej wśród studentów w roku akademickim 2016/2017 Realizując zadania wynikające z Wewnętrznego Systemu.
Wyniki ankiety oceny jakości kształcenia przeprowadzonej wśród nauczycieli w roku akademickim 2017/2018 Realizując zadania wynikające z Wewnętrznego Systemu.
Wyniki ankiety oceny jakości kształcenia przeprowadzonej wśród studentów w roku akademickim 2017/2018 Realizując zadania wynikające z Wewnętrznego Systemu.
Badania losów absolwentów
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

SPECYFIKA PRACY BIBLIOTEKARZA UCZELNI ARTYSTYCZNEJ W OPINII CZYTELNIKÓW – PRACOWNIK MERYTORYCZNY, DORADCA CZY PRZYJACIEL? mgr Sławomir Sobczyk Biblioteka Główna Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Wstęp: Uczelnie artystyczne (plastyczne, teatralne, muzyczne) charakteryzują się wieloma odrębnościami w stosunku do innych wyższych uczelni: niewielki nabór studentów, elitarny charakter studiów, sposób kształcenia oparty o bezpośredni kontakt wykładowców ze studentami, indywidualny tok kształcenia, przewaga zajęć praktycznych.

Cel pracy: Ocena specyfiki pracy bibliotekarza na uczelni artystycznej w opinii czytelników, w oparciu o przeprowadzone badania ankietowe.

Materiał i metodyka: anonimowa ankieta, dotycząca dotychczasowych doświadczeń czytelnika w korzystaniu z biblioteki uczelnianej oraz jego oczekiwań w stosunku do pracujących w niej bibliotekarzy, składająca się z 8 pytań, podane warianty odpowiedzi, do wyboru

Ankieta: 1. PŁEĆ (kobieta/mężczyzna) 2. ROK STUDIÓW (I-V, studia doktoranckie) 3. JAK CZĘSTO ODWIEDZA PAN/PANI BIBLIOTEKĘ SWOJEJ UCZELNI? - częściej niż raz w tygodniu - raz w tygodniu - raz na 2 tygodnie - raz w miesiącu - raz na 3 miesiące - rzadziej niż raz na 3 miesiące 4. CZY ROZPOZNAJE PAN/PANI BIBLIOTEKARZY PRACUJĄCYCH NA PAŃSTWA UCZELNI ? (tak/nie)

Ankieta: JAKIE SĄ PAŃSTWA ZDANIEM NAJWAŻNIEJSZE CECHY, KTÓRE POWINNY CHARAKTERYZOWA Ć BIBLIOTEKARZY NA UCZELNIACH ARTYSTYCZNYCH? (proszę zaznaczyć max. 3 cechy) - wygląd - przygotowanie merytoryczne - kreatywność - znajomość księgozbioru - życzliwość w stosunku do czytelnika - kultura osobista - znajomość języka obcego - znajomość systemów informacyjnych - inne (wymienić)

Ankieta: 6. W JAKI SPOSÓB NAJCZĘŚCIEJ UZYSKUJĄ PAŃSTWO POTRZEBNE MATERIAŁY ? - wyszukuję w katalogu - korzystam ze znajomości innych baz danych - szukam w internecie - korzystam z bezpośredniej pomocy bibliotekarza 7. JAK OCENIACIE PAŃSTWO PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE BIBLIOTEKARZY PRACUJĄCYCH W PAŃSTWA BIBLIOTECE UCZELNIANEJ ? (b.dobrze, dobrze, wystarczająco, źle, b.źle) 8. JAKIEGO RODZAJU POMOCY OCZEKUJECIE PAŃSTWO OD BIBLIOTEKARZA W WASZEJ BIBLIOTECE UCZELNIANEJ ? - wyjaśnienia zasad korzystania z katalogu - wskazania innych źródeł informacji - podania konkretnych tytułów i ich dostępności - całkowitego merytorycznego opracowania tematu

Materiał i metodyka: biblioteki 3 uczelni artystycznych w Krakowie 150 respondentów (czytelnicy, proszeni przez bibliotekarza o wypełnienie ankiety)

Dane demograficzne Rok studiów Liczba respondentów % I 32 21.33 II 38 25.33 III 22 14.66 IV 25 16.66 V 24 16.00 VI 5 3.33 Studia doktoranckie 4 2.66

Rozkład odpowiedzi na pytanie o częstotliwość odwiedzania biblioteki uczelnianej.

Rozkład odpowiedzi na pytanie o znajomość bibliotekarzy.

Rozkład odpowiedzi na pytanie o najważniejsze cechy, które powinny charakteryzować bibliotekarzy na uczelniach artystycznych.

Rozkład odpowiedzi na pytanie o najważniejsze cechy, które powinny charakteryzować bibliotekarzy na uczelniach artystycznych. Cecha Liczba odpowiedzi % grupy znajomość księgozbioru 131 87.33 życzliwość w stosunku do czytelników 113 75,33 przygotowanie merytoryczne 80 53,33 kultura osobista 54 36,00 kreatywność 46 30,66 znajomość systemów informacyjnych 27 18,00 znajomość języka obcego 5 3,33 inne wygląd 4 2,66

Rozkład odpowiedzi na pytanie o sposób pozyskiwania materiałów. Źródło pozyskiwania Liczba odpowiedzi % grupy wyszukiwanie w katalogu 93 62,00 bezpośrednia pomoc bibliotekarza 70 46,66 internet 44 29,33 inne bazy danych 10 6,66

Rozkład odpowiedzi na pytanie o ocenę przygotowania merytorycznego bibliotekarzy pracujących w bibliotece uczelnianej.

Rozkład odpowiedzi na pytanie o rodzaj pomocy oczekiwanej od bibliotekarzy pracujących w bibliotece uczelnianej.

Podsumowanie: Specyfika pracy bibliotekarza na uczelni artystycznej jest związana bezpośrednio z odrębnościami tego rodzaju uczelni w stosunku do innych szkół wyższych. Szczególne znaczenie ma przygotowanie merytoryczne z konkretnej dziedziny sztuki i doskonała orientacja w księgozbiorze. Nie mniej ważne okazują się: życzliwość, cierpliwość oraz indywidualne podejście do czytelnika. Bibliotekarz idealny musi umiejętnie łączyć wiedzę fachową z zakresu bibliotekoznawstwa, przygotowanie merytoryczne i posiadać cechy osobowości, ułatwiające nawiązywanie bezpośrednich kontaktów z wymagającymi czytelnikami.

Dziękuję za uwagę!