XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013 Julian Skelnik
REGULACJE DOTYCZĄCE SIARKI W PALIWIE STATKOWYM Limity globalne siarki (w tym kraje UE nienależące do SECA) 3.5% - w dniu dzisiejszym 0.5% globalnie od 2020 lub 2025 Limity siarki w SECA (Sulphur Emission Control Area), wewnątrz Kanału La Manche, Morza Północnego i Bałtyku: 1.0% - dzisiejsze maksimum (od lipca 2010) 0.1% od 2015 Obszar geograficzny regulacji IMO dot. siarki Sulphur Emission Control Area (SECA) Kraje z dostępem do morza tylko w SECA Kraje z częściowym dostępem w SECA Kraje z dostępem do morza poza SECA Federacja Rosyjska
INNE CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA SYTUACJĘ SEKTORA PORTOWEGO Kondycja gospodarki europejskiej i światowej Spodziewane zmiany relacji gospodarczych na świecie Nowa polityka portowa UE Nowa perspektywa budżetowa UE Zmiana struktury TEN-T Koncentracja kapitału w łańcuchu transportowym 4
REGION MORZA BAŁTYCKIEGO 100 milionów konsumentów Setki tysięcy firm Dynamiczne rynki Rosnący popyt Wzrost wartości przewożonego ładunku Zmiany strumieni towarowych Tendencja do rozwiązań intermodalnych
LUDNOŚĆ NA ZAPLECZU PORTÓW GDYNIA I GDAŃSK - POTENCJAŁ WZROSTU
10 NAJWIĘKSZYCH PORTÓW BAŁTYCKICH 2011-2012 2011: Gdańsk + Gdynia Mln ton 2012: Gdańsk + Gdynia Mln ton 7
10 NAJWIĘKSZYCH BAŁTYCKICH PORTÓW KONTENEROWYCH 2011-2012 2011: Gdańsk + Gdynia 2012: Gdańsk + Gdynia 8
PORT GDAŃSK 26,9 milionów ton 159 miliardów PLN Przeładunki ogółem w 2012 r.: 26,9 milionów ton Wartość obsłużonego ładunku: 159 miliardów PLN Zatrudnienie: Ponad 40 tys. pracowników Wartość administrowanego majątku: 1 miliard PLN photo: Maciej Nicgorski, City Hall of Gdansk
10
KONSEKWENCJE REGULACJI IMO SOX Wzrost cen bunkru o 45-80% – średnio o 75% Wzrost kosztów transportu morskiego o 30-50% Wzrost kosztów w przedziale 2-9 € za tonę produktu Przesunięcie towarów na drogi i kolej – zwiększenie emisji CO2 Zmiany w europejskich przepływach logistycznych zmierzające do unikania SECA
INNE KONSEKWENCJE REGULACJI IMO SOX Ograniczenie liczby i wzrost wielkości hubów kontenerowych Możliwe bankructwa małych portów Rozwój nowoczesnych technologii Pogorszenie kondycji sektora żeglugowego, szczególnie Ro-Ro i promów Wzrost jednostkowej wielkości statków Pogorszenie konkurencyjności cenowej produktów wrażliwych na cenę transportu morskiego Transfer kapitałów z regionu Morza Bałtyckiego
ILE STATKÓW LNG BĘDZIE NA MORZU BAŁTYCKIM 1 STYCZNIA 2015? 13
ILE STACJI BUNKROWANIA LNG BĘDZIE NA MORZU BAŁTYCKIM 1 STYCZNIA 2015? KILKA 14
Dla Portów Szczecin-Świnoujście Dla Portu Koper Dla Portu Narwik KONSEKWENCJE WPROWADZENIA DYREKTYWY SIARKOWEJ I KONCENTRACJI KAPITAŁU W ŁAŃCUCHU LOGISTYCZNYM Dla Portu Gdańsk Dla Portu Gdynia Dla Portów Szczecin-Świnoujście Dla Portu Koper Dla Portu Narwik 15
JAK POSTĘPOWAĆ W OBECNEJ SYTUACJI? Szeroko zakrojone działania edukacyjno-informacyjne Wypracowanie koncepcji systemu bunkrowania LNG w portach polskich (rezerwacja terenów) Współpraca z administracją, światem nauki i organizacjami międzynarodowymi – monitorowanie sytuacji Podjęcie próby wykorzystania sytuacji jako szansy dla usprawnienia i modernizacji sektora Działania na rzecz ustanowienia równych zasad dotyczących standardów ochrony środowiska w całej UE 16
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ