Młody konsument na europejskim rynku towarów i usług SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Iwona.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAMÓWIENIE.
Advertisements

Bądź świadomym konsumentem
Przepisy prawa dotyczące żywności
Festiwal Projektów 2. 0 w Szkole Podstawowej im. K
Zagrożenie fałszywymi środkami ochrony roślin
Potwierdzenie przyjęcia zamówienia
EUROPEJSKI DZIEŃ KONSUMENTA EUROPEJSKI DZIEŃ KONSUMENTA 14 MARCA 2008 PRZEDSTAWICIELSTWO KOMISJI EUROPEJSKIEJ WARSZAWA ZANIM KLIKNIESZ – POZNAJ SWOJE PRAWA.
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Działania: 132 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności 133 Działania informacyjne i promocyjne Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
INTERNET POŻYTECZNIE-
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lidzbarku
Internet 2006: rozwój e-commerce
Autor: Adam Bzdawka kl. III LI
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zanim wybierzesz się na zakupy przedświąteczne… Porady dla konsumentów w okresie przedświątecznym 14/04/2011www.wiih.org.plWojewódzki Inspektorat Inspekcji.
ZESPÓŁ CECH UMOŻLIWIAJĄCY OSIĄGANIE ZYSKU Nie ryzykujesz zgubieniem pieniędzy Będziesz miał czas przemyśleć zakup Nie będziesz kupował pod wpływem.
Okręgowa Izba Radców Prawnych w Poznaniu. W SKLEPIE JESTEŚMY KONSUMENTAMI i to… Z LICZNYMI PRAWAMI.
"Jeżeli istnieje sposób, by zrobić coś lepiej, znajdziemy go..."
Zarządzanie kredytami i należnościami
PRZYWILEJE I OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY ORAZ KONSUMENTA
LIST PRZEWOZOWY - CMR.
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
Prawa konsumenta.
Chcemy studiować za granicą… Może na Erasmusa? Erasmus - mobilność studentów i współpraca uniwersytetów.
KORESPONDENCJA W SPRAWACH HANDLOWYCH Opracowanie: Wioleta Musiał
Konferencja Zmagania z koniunkturą czyli dobre i złe strony kryzysu Villa Drawa 28/29 maja Ogólne warunki sprzedaży – nasza polisa.
EUROPEJSKI ROK OBYWATELI Prawa Obywatela Unii Europejskiej Prawo do swobodnego poruszania się i przebywania na terytorium wszystkich państw należących.
Gwarancja Kontraktowa
Przedświąteczne zakupy
zastosowanie w rozliczeniach transakcji handlowych
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
TRZYMAJ FORMĘ Program edukacyjny.
G r o w t h f r o m K n o w l e d g e GfK Custom Research
ABC PRAW KONSUMENTA.
Prawa konsumenta Czyli z czym to się je..
Prawdy oczywiste Sprzedaż zgodnie z ustawą o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Zwolnienie z VAT na fakturze
Etykiety na produktach spożywczych
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Konsument – świadomy uczestnik rynku
Prawdy oczywiste Regulamin sklepu internetowego - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Jak bezpiecznie kupować przez Internet.
Konsument.
Prawne aspekty udzielania pożyczek w internetowym kanale dystrybucji Wrocław, 24 marca 2015 r.
Zakupy przez Internet – PRAWA Konsumenta
PRODUKT.
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Partner projektu.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 Konsumencie dokonuj świadomego wyboru! Żądaj rzetelnej.
Ekoland Recykling Segregacja Kolory Segregacji Kolory Segregacji Zwierzęta Ozon Czystość Biodegradacja Opakowania CE Oficjalny Znak Eko Oficjalny Znak.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU RĘKOJMI ZA WADY FIZYCZNE I PRAWNE Mocą art. 52 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta uchylono ustawę z dnia 2.
Konsument jest to osoba fizyczna, która nabywa określony towar lub usługę tylko na potrzeby własne lub swojego gospodarstwa domowego. Osoba, która kupuje.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Barbara Denisiuk. Art § 2 k.c. Przez produkt rozumie się rzecz ruchomą, choćby została ona połączona z inną rzeczą. Za produkt uważa się także.
Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie Znakowanie wartością odżywczą Piotr Pokrzywa Kierownik Oddziału Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia.
DOSTOSOWANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO DO MINIMALNYCH WYMOGÓW WZAJEMNEJ
O czym pamiętać podczas zakupów?
Konkurencja a polityka konkurencji
Prawo gospodarcze Unii Europejskiej
Wspieranie rozwoju rodzimej mikroprzedsiębiorczości
Ochrona praw konsumenta – odpowiedzialność za sprzedany towar
15 marca ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW KONSUMENTA
Wzór projektowy Przedmiot: Ochrona Własności Intelektualnej
Ochrona baz danych.
Umowy przenoszące prawa
Prawo cywilne w zarządzaniu oświatą (część II)
nasze prawa mgr Beata Spruch
Zapis prezentacji:

Młody konsument na europejskim rynku towarów i usług SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Iwona Serafin, Scenariusz 5, Załącznik 1

Konsument – czyli kto?

Konsument – czyli kto? osoba, która nabywa towary lub usługi w celach niezwiązanych z jej działalnością gospodarczą lub zawodową – nie ma znaczenia czy robisz zakupy w Londynie, Paryżu czy Rzeszowie lub Tarnobrzegu! „król Rynku”

Rozwiązania w UE – Europejskie Centrum Konsumenckie Unia Europejska zrzesza 27 państw - obowiązuje w nich odrębne prawo chroniące prawa konsumentów. wszystkie państwa przyjęły wspólne podstawowe zasady określające prawa konsumenckie w całej Wspólnocie http://www.konsument.gov.pl/

Wspólne zasady, czyli zakupy młodego „Eurokonsumenta” Pamiętaj! Zasady te chronią interesy także mieszkańców naszego województwa

Dwie strony „medalu” …. Czyli prawo do kupowania w naszym kraju usług i towarów z innych państw UE (np. przez internet) Prawo do zakupów w innych państwach UE

Kupujemy gdzie chcemy – bez dodatkowych opłat Jeśli zrobimy zakupy w kraju należącym do Unii Europejskiej nie musimy się martwić o płacenie cła lub dodatkowego podatku od towarów i usług (VAT), po powrocie do kraju. Uwaga! Dotyczy to także zakupów przez internet.

Kupuję gdzie chcę  Nie można zabronić nikomu przywozu do rodzimego państwa produktu, który został zgodnie z prawem zakupiony w innym państwie UE. UWAGA WYJĄTEK! W art. 36 TFUE wymieniono względy, na które państwa członkowskie mogą się powołać w celu uzasadnienia środków krajowych, które utrudniają handel transgraniczny: „Postanowienia art. 34 i 35 nie stanowią przeszkody w stosowaniu zakazów lub ograniczeń przywozowych, wywozowych lub tranzytowych, uzasadnionych względami moralności publicznej, porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego, ochrony zdrowia i życia ludzi i zwierząt lub ochrony roślin, ochrony narodowych dóbr kultury o wartości artystycznej, historycznej lub archeologicznej, bądź ochrony własności przemysłowej i handlowej”.

W UE … Takie same ceny dla obcokrajowców za towary lub usługi zakupione w dowolnym miejscu na obszarze Unii masz prawo płacić tyle samo co ludność miejscowa. UWAGA! niektóre różnice cen są uzasadnione np. wyższe koszty wysyłki towarów dla klientów z zagranicy 

Mamy prawo do zwrotu niesprawnego towaru UWAGA! Prawo do zwrotu towaru, który jest niezgodny z umową przysługuje Ci także wtedy, gdy np. dokonałeś/aś zakupów podczas wakacji w innym kraju Unii Europejskiej, a wadę zauważyłeś/aś po powrocie do domu Ciekawe przykłady: http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/returning-unwanted-goods/index_pl.htm

Reklamacja vs. Gwarancja Zawiadomienie sprzedawcy o niezgodności dostarczonego towaru z umową kupna-sprzedaży Dobrowolna odpowiedzialność sprzedawcy lub producenta za wady fizyczne towaru, polegająca na naprawie lub wymianie towaru, jeśli jej wady ujawnią się w terminie określonym w gwarancji.

Towar jest niezgodny z umową, gdy produkt...?

Towar jest niezgodny z umową, gdy produkt: nie nadaje się do celu, w jakim ma być zwykle używany, np. nie można w telefonie wybrać numeru, w butach nie można chodzić, jego właściwości nie odpowiadają właściwościom tego rodzaju towarów np. lodówka grzeje, a nie mrozi, nie ma cech deklarowanych przez sprzedawcę lub producenta, np. według oferty klient zapłacił za lampę elektryczną, a okazało się, że jest to lampa naftowa, nie jest kompletny lub jest uszkodzony

REKLAMACJI Sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu sprzedaży towaru niezgodnego z umową a kupujący ma prawo do REKLAMACJI

REKLAMACJA Obowiązuje z mocy prawa Obowiązuje niezależnie od gwarancji Odpowiedzialność ponosi sprzedawca Obowiązuje 2 lata od daty zakupu

Reklamując u sprzedawcy możemy: jeśli naprawa lub wymiana nie jest możliwa, możemy: domagać się obniżenia ceny domagać się pełnego zwrotu kwoty zapłaconej za wadliwy towar zażądać naprawy zażądać wymiany na inny egzemplarz Przykładowe wzory reklamacji znajdują się na stronie internetowej: http://www.uokik.gov.pl/wzory_pism.php

Prawo do bezpiecznej żywności Przepisy prawa UE określają warunki produkcji, przechowywania i sprzedaży żywności. Producent musi zadeklarować, że to, co chce sprzedawać, jest bezpieczne i odpowiada wszystkim normom. UWAGA! Zasada ta obowiązuje także wobec produktów sprzedawanych w sklepach w naszym regionie. Tu znajdziesz rejestr produktów niebezpiecznych: http://publikacje.uokik.gov.pl/hermes3_pub/WebEngine/DocumentSearchForm.aspx?CDC=PublicRPN

Wiem co jem …, czyli prawo do informacji o tym jakie substancje zawiera danych produkt Na produktach sprzedawanych w krajach UE musi być ETYKIETA informująca o składnikach (zwłaszcza o konserwantach, sztucznych barwnikach ) UWAGA! Gdy produkt zawiera substancje mogące wywołać alergię, producent ma obowiązek taką informację umieścić na opakowaniu, nawet jeżeli takie składniki występują w małych ilościach.

Zadanie: Wyginam śmiało opakowanie i sprawdzam, co zjadam na śniadanie

Etykiety Producent powinien podać wszystkie informacje o sobie: nazwę firmy, adres. Jeśli kupujemy żywność, sprawdźmy: datę ważności, czyli termin, do którego możemy bezpiecznie spożyć dany produkt. w jakich warunkach mamy trzymać żywność: czy np. musimy wkładać ją do lodówki. jak długo może leżeć po otwarciu opakowania. jaka jest waga produktu (niekiedy duże opakowania kryją niewielkie ilości produktu). Sprawdźmy też skład ilościowy i jakościowy produktu (czyli ile substancji i w jakich ilościach wchodzi w jego skład, np. 5 g białka w 100 g produktu, 30 proc. węglowodanów itp.) jakie składniki zawiera produkt. Czy tylko substancje naturalne, czy użyto też związków chemicznych, dających smak i kolor podobny do naturalnych składników - cechy żywieniowe lub przeznaczenie produktu (czyli czym się charakteryzuje i dla kogo jest przeznaczony, czy jest to np. deser dla niemowląt

Prać, czy nie prać?.... Czyli metka i jej tajemnice…. Oznaczenia symboli najczęściej stosowanych na metkach można wyjaśniono między innymi na stronie: http://www.henkel.pl/plp/content_data/Rex_symbols.pdf

i symbole – czyli „łamiemy” kody Znaki i symbole – czyli „łamiemy” kody

Znaki i Symbole Znak CE - Symbol CE stosowany jest we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Jest pieczątką - wizytówką producenta - że wykonał produkt zgodnie ze wszystkimi wymogami.

Kod EAN-13 zawiera 13 cyfr: Kod EAN-8 zawiera 8 cyfr: nr kraju (pierwsze 3 cyfry), nr producenta lub dystrybutora (następne 4-7 cyfr), nr produktu (następne 2-5 cyfr), cyfra kontrolna (ostatnia cyfra). Ostatnią cyfrą w kodzie jest cyfra kontrolna, która służy do wykrywania błędu odczytu kodu kreskowego. Kod EAN-8 zawiera 8 cyfr: nr kraju, nr produktu, cyfra kontrolna. Numer towaru w kodzie EAN-8 przydziela się tylko w uzasadnionych przypadkach, gdy nie ma żadnej możliwości umieszczenia na opakowaniu kodu EAN-13 lub dla producenta jednego produktu. Więcej o kodach: http://www.gs1pl.org/component/content/article/65-nowosci/603-40-lat-kodu-kreskowego-gs1

Prawo do umów na równych zasadach Nie wolno zapisywać w umowach postanowień niekorzystnych dla klienta. Klient i sprzedający mają takie same prawa i obowiązki Ciekawostka: http://www.abckonsumenta.pl/artykuly/11-niekorzystne-zapisy-w-umowach.html

Możemy się rozmyślić po dokonaniu zakupu przez internet W krajach UE mamy 7 dni na przemyślenie, czy zatrzymać kupiony przez internet towar (wyjątkiem są umowy finansowe, czy zakup produktów spożywczych) UWAGA! mamy prawo do zwrócenia go w ciągu 7 dni, czyli odstąpienia od zawartej umowy bez podania jakichkolwiek przyczyn Ważne: trzeba na piśmie, listem poleconym wysłać informację o odstąpieniu od umowy

Łatwe porównywanie cen Unia Europejska wymaga od supermarketów podawania tzw. cen jednostkowych produktów. Przy każdym towarze musi znajdować się cena za jego kilogram lub litr.

Reklamy, które wprowadzają w błąd lub dezinformują konsumentów, są zabronione na mocy prawa UE. Ciekawostka: http://www.konsumenckieabc.pl/jak-traktowac-reklame.html zobacz także czarną listę zakazanych praktyk handlowych: http://www.isitfair.eu/blacklist_pl.html

Gdzie po pomoc? Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct - Rzeszów Pasaż Rzeszów ul. Słowackiego 16 35-060 Rzeszów Europejskie Centrum Konsumenckie Plac Powstańców Warszawy 1 Warszawa tel. 22 55 60 118 info@konsument.gov.pl

Gdzie po pomoc? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) – ochrona zbiorowych praw konsumentów, nadzór nad bezpieczeństwem produktów, zapobieganie praktykom monopolistycznym Inspekcja Handlowa (IH) – kontrola jakości towarów, poziom obsługi klientów Miejscy/powiatowi rzecznicy konsumentów – zajmują się indywidualnymi sprawami, bezpłatne porady prawne Federacja Konsumentów Miejski Rzecznik Konsumentów ul. Joselewicza 4 35-064 Rzeszów tel. 17 875 46 91 faks 17 875 46 91 e-mail: konsument@erzeszow.pl ul. Mickiewicza 7 39-400 Tarnobrzeg www.tarnobrzeg.pl tel. 15 822 65 70 wew. 516 faks 15 822 52 81 e-mail: konsumenci@um.tarnobrzeg.pl Powiatowy Rzecznik Konsumentów ul. 1 Maja 4 39-400 Tarnobrzeg tel. 15 822 16 46 faks 15 822 39 22 e-mail: rzeczniktgb@interia.pl

Kupuję świadomie: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: Moje konsumenckie ABC http://www.uokik.gov.pl/moje_konsumenckie_abc.php#faq777 Zobacz ciekawe filmy

Źródła opracowania: Europejskie Centrum Konsumenckie: http://www.konsument.gov.pl/pl/o-nas.html Strona internetowa: www.konsumenckieabc.pl Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: http://www.uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php