Rola e-edukacji w tworzeniu i rozwoju idei społeczeństwa wiedzy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy w Nauce
Pomorskie społeczeństwo wiedzy. Jak wykorzystać unijną szansę? Janusz Gałęziak.
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Technologia informacyjna według MENiS
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Wojciech Kreft ECORYS Polska Konferencja - Zamek Książ System Informacji Branżowej narzędziem pomocy w planowaniu kariery i aktywności zawodowej.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
INTERNET JAKO OCEAN INFORMACJI
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Budowanie elementów e-społeczeństwa z wykorzystaniem e-learning w organizowaniu Internetowej Giełdy Pracy dr inż. Zbigniew Lis dr.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Formy pracy na odległość w dobie Nowej Gospodarki dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna.
ABC e-learningu.
Co to jest TIK?.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość
Systemy informatyczne w zarządzaniu e-learning
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Charakterystyka zawodu
K REOWANIE E-LEARNING W E DUKACJI S ZKOŁY W YŻSZEJ W S YSTEMIE M OODLE dr inż. Zbigniew Lis dr Zbigniew E. Zieliński
Biuro projektu: ul. Peryferyjna 15, Kielce tel./fax ; Projekt współfinansowany ze.
Instytut Statystyki i Demografii
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
5 lat Obserwatorium Obserwatorium realizuje badania cykliczne oraz badania jednorazowe, odpowiadające na bieżące potrzeby informacyjne. Przygotowuje również
Polskie Gminy w Nowoczesnej Europie Warszawa, 9 października 2000 r. Dostęp do informacji warunkiem postępu dr hab. Roman Szwed Prezes Zarządu ATM S.A.
„Społeczeństwo informacyjne” – co to za zwierzę?
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Zajęcia prowadzone w ramach EFS Szkoła Podstawowa Nr 15 w Tarnowie
Społeczeństwo i hierarchia społeczna
Nowoczesne systemy informacyjno-komunikacyjne dla Miast
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Wykluczenie cyfrowe.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
7 Nawyków – mapa wdrożenia
EUROPEJSKI CERTYFIKAT UMIEJĘTNOŚCI KOMPUTEROWYCH
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Zapis prezentacji:

Rola e-edukacji w tworzeniu i rozwoju idei społeczeństwa wiedzy dr Zbigniew E. Zieliński zzielins@ws-kielce.edu.pl Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna 15B, 25-526 Kielce http://www.wsh-kielce.edu.pl

Społeczeństwo wiedzy Szansą dla każdego kraju jest wykształcone społeczeństwo, mające niczym nie skrępowany dostęp do wiedzy, która jest ważnym czynnikiem osobowego i społecznego rozwoju jednostki – człowieka. Zaawansowane społeczeństwa zmierzają powoli od gospodarki opartej na przetwarzaniu informacji do gospodarki, a także i społeczeństwa, opartego na przetwarzaniu i tworzeniu wiedzy.

Zmiana paradygmatu uczenia się Zmiany w gospodarce są tak szybkie, że trudno sobie wyobrazić możliwość stałej pracy w raz wyuczonym zawodzie przez całe życie, Koncepcja uczenia się przez całe życie (Lifelong Learning). Człowiek odpowiednio wykształcony, a następnie doskonalący cały czas swe umiejętności umie wykorzystać w sposób odpowiedni powszechną wiedzę.

Czym jest wiedza ? Wiedza to „uzasadnione i prawdziwe przekonanie” – racjonalizm: istnieje wiedza a priori, która nie musi szukać uzasadnienia w doświadczeniu zmysłowym; empiryzm: nie istnieje wiedza a priori, a jednym źródłem wiedzy jest doświadczenie zmysłowe. Wiedza jest substytutem wszystkich czynników produkcji i postępu społecznego – teoria wiedzy w gospodarce i rozwoju społecznym (koncepcja Tofflera).

Dane-informacja-wiedza-mądrość Na płaszczyźnie rozumienia siebie i świata, będącego istotnym składnikiem postępu, wiedza jest jednym z ostatnich pięter, przed mądrością i powstaje z danych, by przez kolejne agregacje i połączenia dać informacje, w dalszym ciągu tego samego procesu wiedzę, a na końcu mądrość.

Piramida wiedzy Tak więc podstawową jednostką informacji są dane; zbiór informacji który jest ustrukturalizowany i interpretowany jest wiedzą, a umiejętność używania, modyfikowania i tworzenia wiedzy to mądrość.

Technologie informatyczne a wiedza Ten zwrot w aktywności ludzkiej możliwy stał się dzięki rozwojowi sprzętu komputerowego, sieci teleinformatycznych (sieciom lokalnym i internetowi) oraz oprogramowania, czyli technologiom informatycznym. Wszystko te czynniki determinują i umożliwiają tworzenie oraz zdobycie wiedzy w dowolnym miejscu i w każdym czasie – dzięki temu niezależnie od miejsca zamieszkania człowiek ma takie same możliwości przetwarzania wiedzy.

Obecny podział wiedzy Wiedza skodyfikowana (codified knowledge) – czyli wiedza zorganizowana, usystematyzowana, zapisana, która może być przechowywana i przenoszona w różny sposób, np. w książkach, raportach, patentach, w internecie. Wiedza cicha (tacit knowledge) – która ze swej natury jest nierozłącznie związana z ludźmi i jest rezultatem ich talentu, zdolności oraz doświadczeń; jest ona dobrem specjalnego rodzaju – przez to jest trudna do zmierzenia.

Obecny podział wiedzy (2) know-what – ten typ wiedzy odnosi się do znajomości faktów i jest identyfikowany z informacją, know-why – odnosi się do zrozumienia reguł funkcjonujących w naturze, społeczeństwie, know-how – wiedza odnosząca się do umiejętności zrobienia czegoś; jest to wiedza, którą posiadają eksperci i gromadzona jest w postaci doświadczenia, które oni posiadają, a także doświadczenia wypracowanego przez firmy (dostęp do tego typu wiedzy jest bardzo ograniczony, a jej transfer trudny), know-who – są to kombinacje informacji i relacji społecznych na temat tego, kto co wie, pozwalają one na wykorzystanie wiedzy ekspertów.

Idea społeczeństwa wiedzy Podstawą istnienia i rozwoju idei społeczeństwa wiedzy jest społeczeństwo wykształcone, mające wysokie kwalifikacje, umiejące tworzyć i przetwarzać wiedzę w pracy zawodowej. Powstanie takiego społeczeństwa jest ściśle związane z rynkiem edukacyjnym, różnymi formami kształcenia ustawicznego – edukacji na odległość, kursów, szkoleń on-line i innych form podnoszenia kwalifikacji (w pracy czy w nauce).

Role obywatelskie w społeczeństwie wiedzy obywatel informujący się, który opanował umiejętność korzystania z technologii teleinformatycznej w celu pozyskania informacji, obywatel komunikujący się, będący obywatelem informującym się, który posiadł umiejętność komunikowania się z innymi z wykorzystaniem technologii teleinformatycznej, obywatel uczący się, będący obywatelem komunikującym się, potrafiącym czerpać wiedzę w oparciu o wykorzystanie technologii teleinformatycznej, obywatel tworzący, będący obywatelem potrafiącym sporządzać cyfrowe produkty, wykorzystane później przez obywateli informujących się, komunikujących się i uczących się.

Wpływ nowoczesnych technologii na tworzenie i funkcjonowanie e-społeczeństwa Widząc oddziaływanie technologii teleinformatycznej na społeczeństwo wiedzy można przyjąć, iż tworzenie i pozyskiwanie wiedzy nie jest jedynie domeną podmiotów edukacyjnych.

E-edukacja Najważniejszym elementem, mającym największy wpływ na kształtowanie i funkcjonowanie wiedzy w społeczeństwie informacyjnym jest edukacja, a dokładnie formy edukacji na odległość będące czynnikiem umożliwiającym budowanie świadomości konkurencyjności obywatela w społeczeństwie, państwie i gospodarce. Rolą e-edukacji jest przygotowanie obywateli do pełnienia odpowiedzialnych ról w społeczeństwie i umiejętne posługiwanie się oraz wykorzystywanie dostępnej wiedzy (a także jej tworzenie)