INTELIGENCJE WIELORAKIE wg koncepcji H. Gardnera

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Szkoła Podstawowa im. R. Wyrzykowskiego w Bełdowie rok szkolny 2009/2010.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY NA PREZENTACJĘ POKAZU EFEKTÓW PRACY UCZNIÓW
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
dr Aldona Kopik mgr Monika Zatorska INTELIGENCJE WIELORAKIE a wspieranie rozwoju dziecka.
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Drodzy Rodzice! Nie będziemy udowadniać, że jesteśmy najlepsi… Jesteśmy jedyni!!!
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
KLOCKOMANIA.
„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”
Twórcza aktywność dziecka
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
INTELIGENCJE WIELORAKIE a wspieranie rozwoju dziecka
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Wczesna stymulacja rozwoju małego dziecka
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Junior Academy Przedszkole Językowe
INTELIGENCJE WIELORAKIE
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Nasz dzień w Przedszkolu Grupa 4 latki Wychowawca: mgr Jolanta Pawlik mgr Małgorzata Kolonko 1.
METODY i FORMY pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Wszyscy jesteśmy zdolni!
Czytanie wspiera rozwój dziecka
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Raport z ewaluacji- Rozwijanie zainteresowań dzieci
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

INTELIGENCJE WIELORAKIE wg koncepcji H. Gardnera Przedszkole Publiczne w Kiczycach opracowała mgr Aleksandra Trąbała

Howard Gardner amerykański psycholog, neurolog twórca teorii Wielorakich Inteligencji zrewolucjonizował myślenie o inteligencji i samym uczeniu

Główne założenia teorii Howadra Gardnera każde dziecko posiada typy inteligencji w różnym stopniu rozwinięte każdą inteligencję można rozwinąć w działaniu poprzez właściwą organizację środowiska dziecka dziecko ma prawo do błędów, uczy się doświadczając w naturalny sposób w sytuacjach dydaktycznych, które organizuje mu nauczyciel

inteligencje są potencjałami, które można aktywować (zmieniają się w trakcie działania) wszystkie inteligencje wzajemnie ze sobą współpracują wszystkie inteligencje są równoprawne

Teoria wielorakich inteligencji wyróżnia 8 typów inteligencji matematyczno-logiczna ruchowa językowa wizualno - przestrzenna muzyczna interpersonalna (refleksyjna) interpersonalna przyrodnicza

Zadania nauczyciela: dostosowanie form, metod pracy, zabaw i propozycji zajęć do zainteresowań i zdolności dzieci stymulowanie wszystkich dziedzin aktywności dzieci, a szczególnie: językowej, matematyczno – przyrodniczej, artystycznej, ruchowej, komunikacyjno – informacyjnej i społecznej rozwijanie potencjału intelektualnego dzieci i budowanie w nich motywacji do nauki

Partnerstwo we wspólnym wychowywaniu dziecka DZIECKO NAUCZYCIELE RODZICE

Szansa na lepszy start szkolny wykorzystanie „mocnych” stron dziecka wspieranie „słabych” stron zorganizowanie środowiska rozwojowego

INTELIGENCJA JĘZYKOWA Dziecko obdarzone inteligencją językową lepiej rozumie świat dzięki słowu mówionemu i pisanemu

Charakterystyka inteligencji językowej Dziecko lubi: słuchać i opowiadać bajki, rymowanki, gry słowne, zadawać pytania, wymyślać swoje historie Dziecko jest wrażliwe na: dźwięki, budowę i znaczenie słów Dziecko posiada umiejętność: używania języka do zabawiania innych i negocjacji (posiada bogate słownictwo)

Rozwijanie inteligencji językowej zgadywanki, gry słowne czytanie bajek dziecku śpiewanie, recytacja wierszy sensowna rozmowa z dzieckiem opowiadanie bajek przez dziecko kończenie rozpoczętych bajek, historyjek wymyślanie opowiadań wyrażanie zdania na dany temat zadawanie dziecku różnych pytań

INTELIGENCJA WIZUALNO - PRZESTRZENNA Dziecko obdarzone inteligencją wizualno – przestrzenną lepiej rozumie świat dzięki wizualizacji i orientacji przestrzennej

Charakterystyka inteligencji wizualno - przestrzennej Dziecko lubi: układać puzzle, klocki Lego, zabawki „konstrukcyjne”, poznawać otoczenie przez dotyk Dziecko jest: twórcze i pomysłowe Dziecko posiada umiejętność: orientacji w terenie, rysowania, konstruowania różnych budowli z klocków

Rozwijanie inteligencji wizualno - przestrzennej wykonywanie prac plastycznych poznanie różnych technik plastycznych sklejanie modeli układnie puzzli, kloców pozwalanie dzieciom na czytanie mapy i pilotowanie w czasie jazdy samochodem lepienie z plasteliny oglądnie ilustracji wypowiadanie się na temat wycieczek, wypraw

INTELIGENCJA MUZYCZNA Dziecko obdarzone inteligencją muzyczną najlepiej rozumieją świat przez rytm i melodię

Charakterystyka inteligencji muzycznej Dziecko potrafi: ładnie śpiewać, tańczyć, grać na instrumentach muzycznych, odtworzyć melodię (słyszana raz lub dwa razy) Dziecko spontanicznie: wystukuje rytm, śpiewa lub nuci Dziecko ma umiejętność: rozpoznawania niewłaściwie zagranych lub zaśpiewanych dźwięków, wybijania rytmu do muzyki

Rozwijanie inteligencji muzycznej łączenie z muzyką wszystko, co tylko się da wyróżnianie i nazywanie dźwięków z otoczenia (podczas spaceru) prezentowanie swoich umiejętności przed szerszą publicznością zamienianie w piosenki wiadomości do zapamiętywania wymyślanie rymowanek i piosenek słuchanie różnorodnej muzyki

ruch i fizyczny kontakt INTELIGENCJA RUCHOWA Dziecko obdarzone inteligencją ruchową najlepiej rozumieją świat przez ruch i fizyczny kontakt

Charakterystyka inteligencji ruchowej Dziecko ma problemy z: usiedzeniem na jednym miejscu Dziecko lubi: poznawać nowe rzeczy za pomocą dotyku, tańczyć, obcować z zwierzętami i naturalnym środowiskiem Dziecko ma umiejętność: zapamiętywania wiadomości z zakresu przyrody, liczenia i wymyślania nowych gier, posługiwania się z łatwością różnymi przedmiotami

Rozwijanie inteligencji ruchowej uprawianie sportu uczestnictwo w zajęciach artystycznych łączenie ruchu z nowymi wiadomościami zagadki ruchowe (kalambury) zabawy z przyborem do ćwiczeń nauka tańców wyrażanie swoich emocji za pomocą ruchu udział w przedstawieniach teatralnych

INTELIGENCJA LOGICZNO - MATEMATYCZNA Dziecko obdarzone inteligencją logiczno – matematyczną najlepiej rozumieją świat przez ciągi zdarzeń

Charakterystyka inteligencji logiczno - matematycznej Dziecko lubi: porządek, zbierać informacje na dany temat, aby rozwiązać konkretny problem, gry i zagadki Dziecko wykonuje: precyzyjnie instrukcje Dziecko potrafi: dokonywać kalkulacji w pamięci, dostrzec przyczyny i skutki, logicznie myśleć, dostrzegać regularność (powtarzalność)

Rozwijanie inteligencji logiczno - matematycznej zagadki pobudzające myślenie zadania matematyczne, gry liczbowe samodzielne rozwiązywanie problemów liczenie układnie historyjek obrazkowych wymyślanie, co by było gdyby … wspólne gotowanie, przygotowanie posiłków majsterkowanie wymyślanie zalet i wad, np. oglądania tv wyciąganie wniosków z bajek, programów telewizyjnych

INTELIGENCJA INTERPERSONALNA (EMOCJONALNA) Dziecko obdarzone inteligencją interpersonalną (emocjonalną) najlepiej rozumie świat, obserwując go oczyma innych ludzi

Charakterystyka inteligencji interpersonalnej (emocjonalnej) Dziecko uczy się: przez kontakt z innymi osobami Dziecko potrafi: wprowadzać kompromis, negocjuje, odczuwać emocje oraz intencje innych osób, dowodzić w grupie (przywódca), organizować pracę w grupie Dziecko ma umiejętność: przedstawia jasno swoich potrzeb

Rozwijanie inteligencji interpersonalnej (emocjonalnej) zabawy w większym gronie uczenie się dzieci od siebie nawzajem oglądnie ilustracji, książek połączone z rozmową na temat uczuć i myśli przedstawionych osób powierzenie obowiązków i zadań do wykonania

INTELIGENCJA INTERPERSONALNA Dziecko obdarzone inteligencją interpersonalną najlepiej rozumie świat, patrząc na niego ze swojego punktu widzenia

Charakterystyka inteligencji interpersonalnej Dziecko ma: jasno sprecyzowany punkt widzenia, odczucia i motywy działania Dziecko wie: jakie sytuacje są dla niego odpowiednie, a jakich powinno unikać, jakie są jego możliwości Dziecko lubi: zabawę w samotności, podejmować wyzwania

Rozwijanie inteligencji interpersonalnej samodzielne wybieranie nowych zadań samodzielne planowanie swojej pracy gry i zabawy powinny być specjalnie dla niego zindywidualizowane wyznaczenie własnego miejsca pracy wypowiadanie swoich opinii uwrażliwienie na potrzeby innych poprzez dobór tekstów literackich

INTELIGENCJA PRZYRODNICZA Dziecko obdarzone inteligencją przyrodniczą najlepiej rozumie świat przez swoje otoczenie

Charakterystyka inteligencji przyrodniczej Dziecko lubi: przebywać na świeżym powietrzu, dbać o przyrodę, zwierzęta, pracę porządkowe w ogrodzie, obserwować środowisko naturalne Dziecko posiada umiejętność: rozumienia świata roślin i zwierząt, poznania ich różnorodności i potrzeb

Rozwijanie inteligencji przyrodniczej prowadzenie hodowli roślin (obserwacja) wykonywanie doświadczeń spacery i wycieczki oglądanie programów przyrodniczych posiadanie własnego zwierzątka odwiedzania ogrodów zoologicznych

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat.” Janusz Korczak