INTELIGENCJE WIELORAKIE wg koncepcji H. Gardnera Przedszkole Publiczne w Kiczycach opracowała mgr Aleksandra Trąbała
Howard Gardner amerykański psycholog, neurolog twórca teorii Wielorakich Inteligencji zrewolucjonizował myślenie o inteligencji i samym uczeniu
Główne założenia teorii Howadra Gardnera każde dziecko posiada typy inteligencji w różnym stopniu rozwinięte każdą inteligencję można rozwinąć w działaniu poprzez właściwą organizację środowiska dziecka dziecko ma prawo do błędów, uczy się doświadczając w naturalny sposób w sytuacjach dydaktycznych, które organizuje mu nauczyciel
inteligencje są potencjałami, które można aktywować (zmieniają się w trakcie działania) wszystkie inteligencje wzajemnie ze sobą współpracują wszystkie inteligencje są równoprawne
Teoria wielorakich inteligencji wyróżnia 8 typów inteligencji matematyczno-logiczna ruchowa językowa wizualno - przestrzenna muzyczna interpersonalna (refleksyjna) interpersonalna przyrodnicza
Zadania nauczyciela: dostosowanie form, metod pracy, zabaw i propozycji zajęć do zainteresowań i zdolności dzieci stymulowanie wszystkich dziedzin aktywności dzieci, a szczególnie: językowej, matematyczno – przyrodniczej, artystycznej, ruchowej, komunikacyjno – informacyjnej i społecznej rozwijanie potencjału intelektualnego dzieci i budowanie w nich motywacji do nauki
Partnerstwo we wspólnym wychowywaniu dziecka DZIECKO NAUCZYCIELE RODZICE
Szansa na lepszy start szkolny wykorzystanie „mocnych” stron dziecka wspieranie „słabych” stron zorganizowanie środowiska rozwojowego
INTELIGENCJA JĘZYKOWA Dziecko obdarzone inteligencją językową lepiej rozumie świat dzięki słowu mówionemu i pisanemu
Charakterystyka inteligencji językowej Dziecko lubi: słuchać i opowiadać bajki, rymowanki, gry słowne, zadawać pytania, wymyślać swoje historie Dziecko jest wrażliwe na: dźwięki, budowę i znaczenie słów Dziecko posiada umiejętność: używania języka do zabawiania innych i negocjacji (posiada bogate słownictwo)
Rozwijanie inteligencji językowej zgadywanki, gry słowne czytanie bajek dziecku śpiewanie, recytacja wierszy sensowna rozmowa z dzieckiem opowiadanie bajek przez dziecko kończenie rozpoczętych bajek, historyjek wymyślanie opowiadań wyrażanie zdania na dany temat zadawanie dziecku różnych pytań
INTELIGENCJA WIZUALNO - PRZESTRZENNA Dziecko obdarzone inteligencją wizualno – przestrzenną lepiej rozumie świat dzięki wizualizacji i orientacji przestrzennej
Charakterystyka inteligencji wizualno - przestrzennej Dziecko lubi: układać puzzle, klocki Lego, zabawki „konstrukcyjne”, poznawać otoczenie przez dotyk Dziecko jest: twórcze i pomysłowe Dziecko posiada umiejętność: orientacji w terenie, rysowania, konstruowania różnych budowli z klocków
Rozwijanie inteligencji wizualno - przestrzennej wykonywanie prac plastycznych poznanie różnych technik plastycznych sklejanie modeli układnie puzzli, kloców pozwalanie dzieciom na czytanie mapy i pilotowanie w czasie jazdy samochodem lepienie z plasteliny oglądnie ilustracji wypowiadanie się na temat wycieczek, wypraw
INTELIGENCJA MUZYCZNA Dziecko obdarzone inteligencją muzyczną najlepiej rozumieją świat przez rytm i melodię
Charakterystyka inteligencji muzycznej Dziecko potrafi: ładnie śpiewać, tańczyć, grać na instrumentach muzycznych, odtworzyć melodię (słyszana raz lub dwa razy) Dziecko spontanicznie: wystukuje rytm, śpiewa lub nuci Dziecko ma umiejętność: rozpoznawania niewłaściwie zagranych lub zaśpiewanych dźwięków, wybijania rytmu do muzyki
Rozwijanie inteligencji muzycznej łączenie z muzyką wszystko, co tylko się da wyróżnianie i nazywanie dźwięków z otoczenia (podczas spaceru) prezentowanie swoich umiejętności przed szerszą publicznością zamienianie w piosenki wiadomości do zapamiętywania wymyślanie rymowanek i piosenek słuchanie różnorodnej muzyki
ruch i fizyczny kontakt INTELIGENCJA RUCHOWA Dziecko obdarzone inteligencją ruchową najlepiej rozumieją świat przez ruch i fizyczny kontakt
Charakterystyka inteligencji ruchowej Dziecko ma problemy z: usiedzeniem na jednym miejscu Dziecko lubi: poznawać nowe rzeczy za pomocą dotyku, tańczyć, obcować z zwierzętami i naturalnym środowiskiem Dziecko ma umiejętność: zapamiętywania wiadomości z zakresu przyrody, liczenia i wymyślania nowych gier, posługiwania się z łatwością różnymi przedmiotami
Rozwijanie inteligencji ruchowej uprawianie sportu uczestnictwo w zajęciach artystycznych łączenie ruchu z nowymi wiadomościami zagadki ruchowe (kalambury) zabawy z przyborem do ćwiczeń nauka tańców wyrażanie swoich emocji za pomocą ruchu udział w przedstawieniach teatralnych
INTELIGENCJA LOGICZNO - MATEMATYCZNA Dziecko obdarzone inteligencją logiczno – matematyczną najlepiej rozumieją świat przez ciągi zdarzeń
Charakterystyka inteligencji logiczno - matematycznej Dziecko lubi: porządek, zbierać informacje na dany temat, aby rozwiązać konkretny problem, gry i zagadki Dziecko wykonuje: precyzyjnie instrukcje Dziecko potrafi: dokonywać kalkulacji w pamięci, dostrzec przyczyny i skutki, logicznie myśleć, dostrzegać regularność (powtarzalność)
Rozwijanie inteligencji logiczno - matematycznej zagadki pobudzające myślenie zadania matematyczne, gry liczbowe samodzielne rozwiązywanie problemów liczenie układnie historyjek obrazkowych wymyślanie, co by było gdyby … wspólne gotowanie, przygotowanie posiłków majsterkowanie wymyślanie zalet i wad, np. oglądania tv wyciąganie wniosków z bajek, programów telewizyjnych
INTELIGENCJA INTERPERSONALNA (EMOCJONALNA) Dziecko obdarzone inteligencją interpersonalną (emocjonalną) najlepiej rozumie świat, obserwując go oczyma innych ludzi
Charakterystyka inteligencji interpersonalnej (emocjonalnej) Dziecko uczy się: przez kontakt z innymi osobami Dziecko potrafi: wprowadzać kompromis, negocjuje, odczuwać emocje oraz intencje innych osób, dowodzić w grupie (przywódca), organizować pracę w grupie Dziecko ma umiejętność: przedstawia jasno swoich potrzeb
Rozwijanie inteligencji interpersonalnej (emocjonalnej) zabawy w większym gronie uczenie się dzieci od siebie nawzajem oglądnie ilustracji, książek połączone z rozmową na temat uczuć i myśli przedstawionych osób powierzenie obowiązków i zadań do wykonania
INTELIGENCJA INTERPERSONALNA Dziecko obdarzone inteligencją interpersonalną najlepiej rozumie świat, patrząc na niego ze swojego punktu widzenia
Charakterystyka inteligencji interpersonalnej Dziecko ma: jasno sprecyzowany punkt widzenia, odczucia i motywy działania Dziecko wie: jakie sytuacje są dla niego odpowiednie, a jakich powinno unikać, jakie są jego możliwości Dziecko lubi: zabawę w samotności, podejmować wyzwania
Rozwijanie inteligencji interpersonalnej samodzielne wybieranie nowych zadań samodzielne planowanie swojej pracy gry i zabawy powinny być specjalnie dla niego zindywidualizowane wyznaczenie własnego miejsca pracy wypowiadanie swoich opinii uwrażliwienie na potrzeby innych poprzez dobór tekstów literackich
INTELIGENCJA PRZYRODNICZA Dziecko obdarzone inteligencją przyrodniczą najlepiej rozumie świat przez swoje otoczenie
Charakterystyka inteligencji przyrodniczej Dziecko lubi: przebywać na świeżym powietrzu, dbać o przyrodę, zwierzęta, pracę porządkowe w ogrodzie, obserwować środowisko naturalne Dziecko posiada umiejętność: rozumienia świata roślin i zwierząt, poznania ich różnorodności i potrzeb
Rozwijanie inteligencji przyrodniczej prowadzenie hodowli roślin (obserwacja) wykonywanie doświadczeń spacery i wycieczki oglądanie programów przyrodniczych posiadanie własnego zwierzątka odwiedzania ogrodów zoologicznych
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat.” Janusz Korczak