Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Nowe tendencje w poradnictwie zawodowym
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
PRACA Z UCZNIAMI ZDOLNYMI W PROJEKCIE DIAMEnT POWUZ II KRAKÓW 19 LUTY – 18 MAJ JĘZYK ANGIELSKI.
Polska Rama Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie
Postulaty Polskiej Izby Firm Szkoleniowych w sprawie uczenia się przez całe życie Ireneusz Górecki, Prezes Zarządu Warszawa, 18 grudnia 2012 roku.
Od kompetencji do kwalifikacji
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Europejskie instrumenty rozwoju umiejętności zawodowych
Instytut Badań Edukacyjnych
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
dr Anna Okońska-Walkowicz
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
Marcin Szala wicedyrektor Szkół ETE im. Alberta Schweitzera
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Uczenie to jedno z życiowych wyzwań współczesnego człowieka
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Perspektywa uczenia się przez całe życie poziom krajowy i regionalny 18 marca 2011.
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Projektowanie programów studiów
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Projekt Program wsparcia społeczno – zawodowego dla osób objętych pomocą Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokółce współfinansowany jest ze środków Europejskiego.
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
ABC e-learningu.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jakość kształcenia przez całe życie 25 marca 2010.
Opis programów studiów i przedmiotów akademickich w języku efektów uczenia się Warsztat Boloński Uniwersytet Zielonogórski 12 kwietnia 2010 Ryszard RASIŃSKI,
Jakość, atrakcyjność i elastyczność kształcenia zawodowego Witold Woźniak Kraków, 21 marca 2013.
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
RAMY KWALIFIKACJI JAKO NARZEDZIE POLITYKI PUBLICZNEJ DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Warszawa, 8-9 listopada 2012.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
compulsory full-time education
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
TIK w pracy nauczyciela
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Krajowe Ramy Kwalifikacji
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
TRENER KADR SEKTORA TURYSTYCZNEGO
Zapis prezentacji:

Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011

Cel dzisiejszego spotkania Wiedza w zakresie uczenia się przez całe życie: Czym jest uczenie się przez całe życie Dokumenty strategiczne – Perspektywa uczenia się przez całe życie Definicje Proponowane narzędzia – prace nad Polskimi Ramami Kwalifikacji

Plan dzisiejszego spotkania Wprowadzenie – Małgorzata Dudziak Definicje - Małgorzata Dudziak Perspektywa uczenie się przez całe życie – prezentacja Karoliny Fudali na podstawie dokumentu Perspektywa LLL oraz danych zebranych do oceny sytuacji na rynku pracy za rok 2010 przerwa Na czym polega zmiana systemu edukacji i szkolnictwa wyższego na system kwalifikacji – Małgorzata Dudziak Dyskusja podsumowująca

Wprowadzenie Uczenie przez całe życie… ale właściwie po co? Żeby wiedzieć - Learning to know Żeby robić - Learning to do Żeby żyć w grupie - Learning to live together Żeby być - Learning to be

A co Państwo w ostatnich 4 tygodniach (łącznie z obecnym tygodniem) zrobili dla siebie –Żeby wiedzieć - Learning to know –Żeby robić - Learning to do –Żeby żyć w grupie - Learning to live together –Żeby być - Learning to be

Nowoczesne społeczeństwo uczenia się przez całe życie Kwalifikacje Efekty kształcenia – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne i personalne Kształcenie formalne Kształcenie pozaformalne Kształcenie nieformalne

Uczenie się formalne (formal learning) – uczenie się poprzez udział w procesie kształcenia prowadzonym przez instytucję edukacyjną lub szkoleniową. Uczenie się pozaformalne (non- formal learning) – uczenie się poza instytucjami edukacyjnymii szkoleniowymi, poprzez realizację założonych celów edukacyjnych. Uczenie się nieformalne (informal learning) – uczenie się poza instytucjami edukacyjnymii szkoleniowymi (tj. bez udziału trenera), wykorzystujące także w sposób niezamierzony doświadczenie zdobywane w miejscu pracy i życiu codziennym.

Efekty uczenia się to, co osoba ucząca się wie, rozumie i potrafi wykonać w wyniku uczenia się, ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Wiedza zasób powiązanych ze sobą faktów, zasad, teorii i doświadczeń przyswojonych przez osobę uczącą się. Umiejętności zdolność wykorzystania wiedzy oraz wyćwiczonych sprawności do wykonywania zadań oraz rozwiązywania problemów. Kompetencje personalne i społeczne zdolność do autonomicznego i odpowiedzialnego wykonywania powierzonych zadań; gotowość do uczenia się przez całe życie; sprawność komunikowania się; umiejętność współdziałania z innymi w roli zarówno członka, jak i lidera zespołu.

Co powoli odchodzi … Gdzie się uczymy, jak się uczymy Co wiemy, umiemy, potrafimy wykonać Kompetencje społeczne i personalne By the job Uczenie przez doświadczenie Kształcenie ustawiczne Szkoły dla dorosłych, kształcenie formalne

Jaka jest sytuacja w zakresie uczenie się przez całe życie w Polsce i Małopolsce Jakie wyzwania na następny okres programowania »Przedstawi Karolina Fudali

Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE

Poznajmy Pana K. Jego skrócone CV: Absolwent Politechniki Krakowskiej – 2002 Miał półroczną praktykę w biurze projektowym Pracował przez 1,5 roku w firmie XXXBud Pochodził z małej wioski Malownicza Na studiach musiał się sam utrzymywać Język ang – komunikatywny Obsługa komutera – dobra Szybko się uczy, komunik atywny

Poznajmy Pana K Kim właściwie był Pan K?

Wróćmy do pytania…kim jest Pan K? 5 Inżynier budownictwa Inżynier budownictwa na poziomie 5-tym 3 Rolnik 2 1 Rolnik na poziomie trzecim 3 Spawacz 2 1 Spawacz na poziomie