6-latek w szkole – radość czy problem?.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
informacje i wskazówki dla rodziców
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Sześciolatek w I klasie
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
SZEŚCIOLATKI IDĄ DO SZKOŁY
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Opracowanie graficzne: Przedszkole „JEDYNECZKA” w Morągu
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania podstawy programowej – wychowanie przedszkolne Delegatura w Płocku.
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Co powinno umieć dziecko, które rozpoczyna naukę w klasie pierwszej?
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Izabela Modzelewska mgr psychologii
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
REALIZACJA PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE” W PRZEDSZKOLU NR3 IM. MATKI POLKI W RACIBORZU W LATACH
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE ”- ROK 1 Prezentacja grup: - - STOKROTKI - - SŁONECZKA - - DELFINY.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
„Sześciolatek w szkole”
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

6-latek w szkole – radość czy problem?

Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia systematycznej nauki, wejścia w nowe obowiązki i środowisko. Pod tym pojęciem kryje się dojrzałość fizyczna, umysłowa, społeczna i emocjonalna.

Czynniki wpływające na gotowość szkolną: Wiek dziecka Indywidualne tempo rozwoju Przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole

Obszary dojrzałości szkolnej Fizyczna Umysłowa Emocjonalno – społeczna Motywacyjna Zmysłowa

Sprawność fizyczna Jest sprawny pod względem ruchowym i manualnym: łapie piłkę buduje z drobnych klocków lepi z plasteliny posługuje się nożyczkami Chodzi po linii, dostawiając stopę do stopy Maszeruje w rytm muzyki Naśladuje krok taneczny Sprawność fizyczna

Gotowość do nauki pisania i czytania Potrafi prawidłowo trzymać narzędzie pisarskie , Określa kierunki i miejsca na kartce papieru, Odwzorowuje wzory graficzne, Układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; Interesuje się czytaniem i pisaniem, Słucha i rozmawia o przeczytanych tekstach,

Umiejętności samoobsługowe Umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby, Właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, Samodzielnie korzysta z toalety, Samodzielnie ubiera się i rozbiera, Utrzymuje porządek w swoim otoczeniu,

Umiejętność dbania o bezpieczeństwo i zdrowie Wie, gdzie i w jakiej sytuacji zagrożenia otrzymać pomoc i prosi o nią Bezpiecznie porusza się po drogach Zna zagrożenia i umie ich unikać – wie gdzie i jak bawić się bezpiecznie Dba o swoje zdrowie – zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia Dostrzega związek między chorobą a leczeniem, wie ,że samodzielnie nie może stosować lekarstw

Umiejętności w zakresie mowy Zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie Uważnie słucha, pyta o nieznane słowa Wypowiada się zdaniami , potrafi przedstawić przebieg zdarzeń opisać co się stało, co zdarzyło się w przedszkolu itp.. Prawidłowo wymawia głoski, może jeszcze nie realizować głosek szumiących i głoski ,,r’’

Umiejętności matematyczne Wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem, np. na palcach Rozumie pojęcia: więcej, mniej, ile( nie rozumie pojęć: o tyle więcej, o tyle mniej) Ma trudności z przyswajaniem wiadomości dotyczących przestrzeni i czasu, ale rozróżnia już pory roku

Umiejętności społeczne Bawi się w grupie, jest zapraszany do wspólnej zabawy Próbuje bawić się zgodnie z innymi, bez ciągłych kłótni Grzecznie zwraca się do innych Umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania

Dojrzałość emocjonalna dziecko cechuje pewna równowaga psychiczna, reaguje w sposób adekwatny do sytuacji Dojrzałość motywacyjna dziecko w sposób dociekliwy poznaje świat, nie zniechęca się, gdy napotyka na trudności Dojrzałość zmysłowa sprawnie funkcjonujące zmysły i trzy podstawowe układy sensoryczne umożliwiają dziecku poznanie siebie i własnych potrzeb

Rodzina Dom rodzinny to również instytucja edukacyjna. Rodzice świadomie i aktywnie powinni włączyć się w proces przygotowania do nauki szkolnej. Osobiste zaangażowanie i czas poświęcony dziecku mają duży wpływ na jego rozwój: rozmowy, wspólne gry i zabawy, czytanie, rysowanie, spacery i wycieczki. Rodzic powinien chwalić i doceniać wszystkie osiągnięcia dziecka, jego wysiłek i wkład pracy,

PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI: JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO DO SZKOŁY.

- dziecko powinno się cieszyć, że idzie do szkoły; - nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą i nauczycielami; - dziecko powinno się cieszyć, że idzie do szkoły; - powinno uczestniczyć w zakupach przyborów szkolnych, wybrać to, co mu się podoba; - wcześniej przygotujmy biurko, półkę na książki i przybory szkolne, stałe miejsce do pracy;

- utrzymanie kontaktu emocjonalnego z dzieckiem;  Należy pamiętać, że dla prawidłowego rozwoju dziecka potrzebne są odpowiednie warunki: - ład, spokój i pogodna atmosfera w domu; - utrzymanie kontaktu emocjonalnego z dzieckiem; - przestrzeganie stałego rozkładu dnia; - wdrażanie do samodzielności, obowiązkowości  i punktualności; - zapewnienie kontaktów z rówieśnikami.

Gdy dziecko już zacznie chodzić do szkoły: - rozmawiajmy z nim o tym, co się tam działo, czego ciekawego się dowiedziało, - przeglądajmy jego zeszyty; - chwalmy, zachęcajmy do pracy; - nie krzyczmy jeśli czegoś nie potrafi, ale spróbujmy mu pomóc; - współpracujmy z nauczycielami, - nie wyręczajmy dziecka z obowiązków szkolnych.

Im pełniejsza dojrzałość psychiczna, emocjonalna, społeczna, fizyczna, umysłowa dziecka przekraczającego próg szkoły, tym większa gwarancja jego powodzenia w nauce. Proszę zastanowić się poważnie nad wszystkimi czynnikami gwarantującymi sukces. Jeśli potrzebna będzie pomoc specjalisty, proszę nie obawiać się po nią sięgnąć.

Należy jednak pamiętać , iż „gotowość szkolna nie jest stanem, na który się czeka , ale należy ją wykształcać”.

Dlatego warto podjąć działania wspomagające rozwój dziecka a ostateczną decyzję w razie wątpliwości skonsultować z pracownikami poradni. PPPPP PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W CHOJNIE ul. Dworcowa 1 0914312829

Zadania Diagnozowanie dzieci i młodzieży Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno- pedagogicznej Wydawanie opinii Wydawanie orzeczeń Porady i konsultacje Dyżury psychologów

Rozwój to wspólne przedsięwzięcie dziecka i dorosłego

Materiały do prezentacji przygotowały: Dziękujemy za uwagę. Maria Kwatera Anna Kwaśniak Materiały do prezentacji przygotowały: Aneta Kowal Marta Grylewicz Elżbieta Pokidańska Katarzyna Prędkiewicz BIBLOGRAFIA Wykorzystano informacje oraz ilustracje z następujących pozycji; - Google , MEN- KO Szczecin : -Fakty o sześciolatkach w szkole - Materiały dla rodziców i nauczycieli - Sześciolatek w szkole