2008 Wyniki ewaluacji poddziałania 1.2.1 i 1.2.2 SPO WKP Karolina Zielińska Sekcja Ewaluacji, Zespół Koordynacji Wdrażania Programów Warszawa, 17.12.2008.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Doświadczenia ze współpracy z europejskimi instytucjami
Advertisements

Poręczenia kredytowe dla Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Stan realizacji prac przy wdrażaniu Projektu Systemowego Wsparcie inżynierii finansowej na rzecz rozwoju ekonomii społecznej – Działanie 1.4 POKL Departament.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Instrumenty Finansowe w polityce spójności
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
ROK WDRAŻANIA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH MOCNE I SŁABE STRONY SYSTEMU
Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Wpływ i uwarunkowania rozwoju funduszy poręczeniowych w kontekście wyzwań związanych z realizacją RPO BGK, czerwiec 2008.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
1 Warszawa, wrzesień 2007 r. Możliwości pozyskiwania środków przez Fundusze Pożyczkowe i Gwarancyjne Regionalne Programy Operacyjne Departament.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Gwarancje i poręczenia BGK w ramach programów rządowych
Dobre zabezpieczenie to pewny kredyt usługi finansowe funduszy poręczeniowych Roman Dawidowski Działdowska Agencja Rozwoju S.A.
Logo ośrodka KSU JAK ROZWIĄZAĆ PROBLEM FINANSOWANIA ROZWOJU MSP? Usługi finansowe funduszy pożyczkowych. Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego.
System wsparcia funduszy kapitałowych inwestujących w małe i średnie przedsiębiorstwa MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY DEPARTAMENT POLITYKI REGIONALNEJ.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 – Inwestycje dla MŚP Tomasz.
Fundusze poręczeniowe - uwarunkowania rozwoju, oczekiwania rynku i podjęte działania wzmacniające ich rolę w rozwoju MSP Poznań, wrzesień 2008.
PROJEKT 1.19 ZINTEGROWANY SYSTEM WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ POŻYCZKI DLA PRZEDSIĘBIORSTW EKONOMII SPOŁECZNEJ - ROLA DORADCY BIZNESOWEGO OWES W SYSTEMIE.
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
Krajowy System Usług dla MSP
AGENDA Wybrane produkty kredytowe Banku BPS S.A. Kredyty Preferencyjne
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Realizacja programu pilotażowego Wsparcie inżynierii finansowej na rzecz rozwoju ekonomii społecznej Działanie 1.4 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Pożyczki dla firm do zł oraz na rozpoczęcie działalności gospodarczej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
FUNDUSZE PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH
Krajowy System Usług Kierunki rozwoju Krajowego Systemu Usług i jego oferta wsparcia przedsiębiorczości Warszawa, 26 listopada 2010 r. 1.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
STOWARZYSZENIA BIELSKIEGO CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI.
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Lipiec - Sierpień 2014 r. Cykl spotkań „Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorców”
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Usługi informacyjne i doradcze Punktu Konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Funkcjonowanie funduszy poręczeniowych na poziomie krajowym i poziomie regionalnym. Ocena wsparcia funduszy poręczeniowych ze środków UE. Jan Szczucki,
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Raport z badań Diagnoza potrzeb podnoszenia kwalifikacji wychowawczych organizacji obywatelskich w zakresie prowadzenia Placówek Wsparcia Dziennego oraz.
Wadium do przetargu w formie PORĘCZENIA!
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
STAN SYSTEMU POŻYCZKOWO-GWARANCYJNEGO DLA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW szanse i wyzwania Barbara Bartkowiak VIII FORUM KORPORACYJNE Finansowanie polskich.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Wsparcie rozwoju przedsiębiorstw Pomorza Zachodniego poprzez wybrane instrumenty inżynierii finansowej 28 listopad 2013 roku.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Fundacja “Przedsiębiorczość”. Fundacja “Przedsiębiorczość” jest organizacją pozarządową, ustanowioną aktem notarialnym z dnia przez Zarząd.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Spotkanie informacyjne dotyczące wsparcia rozwoju przedsiębiorczości w województwie lubuskim Zielona Góra, 10 marca.
Wpływ funduszy europejskich na rozwój regionu leszczyńskiego 22 marca2012 Punkty konsultacyjno- promocyjne.
„Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych” Sp. z o.o. Prezes Zarządu – Krzysztof Dylikowski Poznań, 12 czerwca 2006 roku.
Grudziądzkie Poręczenia Kredytowe Sp. z o.o. : -utworzenie Spółki - kwiecień 2008 r. - inicjatywa władz samorządowych Grudziądza; -kapitał zakładowy 2.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Województwa Lubuskiego Pożyczki dla przedsiębiorców.
Michał Kopeć Bank Gospodarstwa Krajowego
Instrumenty zwrotne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 11 września 2018 r.
Zapis prezentacji:

2008 Wyniki ewaluacji poddziałania i SPO WKP Karolina Zielińska Sekcja Ewaluacji, Zespół Koordynacji Wdrażania Programów Warszawa, r.

Plan prezentacji 1.o badaniu 2.przebieg badania 3.omówienie wyników ewaluacji Fundusze Pożyczkowe Fundusze Poręczeniowe 4.perspektywa na przyszłość

O badaniu I etap ewaluacji działania 1.2 Poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw Badanie obejmowało dwa poddziałania: Dokapitalizowanie funduszy mikropożyczkowych Dokapitalizowanie funduszy poręczeń kredytowych Beneficjenci poddziałań: regionalne i lokalne fundusze mikro-pożyczkowe regionalne i lokalne fundusze poręczeń kredytowych Ostateczni odbiorcy wsparcia: podmioty korzystające z usług funduszy: mikro-, małe przedsiębiorstwa (w przypadku funduszy poręczeniowych również średnie)

Cel badania Celem badania było uzyskanie wiedzy na temat wpływu dokapitalizowania z działania 1.2 SPO WKP na działalność funduszy pożyczkowych i poręczeniowych. Badaniem objęto dwie grupy funduszy: 1) Beneficjentów poddziałania i SPO WKP 2) Pozostałe fundusze – fundusze, które nie skorzystały z dotacji SPOWKP Celem było poznanie opinii podmiotów niezaangażowanych, postronnych oraz możliwość odniesienia wyników beneficjentów do grupy porównawczej.

Ocena efektów poddziałania i SPOWKP Badanie zostało zrealizowane za pomocą techniki CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interviewing)

Przebieg badania Badanie objęło całą populacje funduszy pożyczkowych i poręczeniowych – odpowiednio 70 oraz 53 podmioty. W badaniu wzięło udział: 59 funduszy pożyczkowych 39 beneficjentów (100%) 20 innych funduszy (54%) 50 funduszy poręczeniowych 29 beneficjentów (100%) 21 innych funduszy (87%)

Ocena efektów poddziałania SPO WKP FUNDUSZE POŻYCZKOWE

DZIAŁALNOŚĆ FUNDUSZY POŻYCZKOWYCH

Struktura źródeł finansowania pożyczek ze względu na zakres terytorialny programu (średnie wartości programów w zł)

Łączny kapitał funduszy pożyczkowych w podziale na źródła finansowania (beneficjenci)

Parametry programów pożyczkowych Fundusze dokapitalizowane w ramach SPO WKP realizowały w sumie 81 programów (73,6%). Beneficjenci poddziałania realizowali prawie 3 razy więcej programów niż fundusze, które nie skorzystały ze wsparcia SPO WKP. Biorąc pod uwagę wszystkie źródła finansowania, wartość przeciętnego programu realizowanego przez beneficjentów wynosiła ok. 6,15 mln zł, podczas gdy pozostałe fundusze wydawały średnio na program 2,7 mln zł – czyli prawie trzykrotnie mniej od funduszy, które skorzystały z pomocy SPO WKP.

Parametry programów pożyczkowych cd. Średnioroczna liczba wniosków, o przyznanie pożyczek w okresie wahała się między 39 w roku 2005 – a 71 w roku 2007 Średnia liczba udzielanych finalnie pożyczek wynosiła - w tych samych latach - 35 do 64 pożyczek

Wartość udzielonych pożyczek Łączna wartość udzielonych finalnie pożyczek wśród beneficjentów zawierała się w przedziale od 1,6 mln zł do 3,4 mln zł. Pozostałe fundusze udzieliły zdecydowanie mniej pożyczek, które opiewały na mniejsze wartości (od 560 tys. zł do 1,4 mln zł). Pozostałe fundusze

Dodatkowe usługi

Dodatkowe usługi w podziale na beneficjentów i pozostałe fundusze

Fundusze pożyczkowe a banki Wśród głównych atutów funduszy pożyczkowych respondenci wskazywali: indywidualne podejście do klienta przyjmowanie pożyczkobiorców, którzy rozpoczęli działalność gospodarczą i nie posiadają historii kredytowej (start up) elastyczne formy zabezpieczenia pożyczki prostsze i szybsze procedury łatwiejszy przekaz dla klienta.

FUNDUSZE POŻYCZKOWE Opinie i oceny przedstawicieli funduszy pożyczkowych

Skala od 1 do 5 Poddziałanie SPO WKP w ocenie beneficjentów Średnia 3,59

Oceny poddziałania SPO WKP wg przynależności do KSU

Poddziałanie SPO WKP w ocenie pozostałych funduszy Skala od 1 do 5 Średnia 2,7

Opinie i oceny beneficjentów

Co należałoby zmienić, aby zasady lepiej pasowały do potrzeb sektora MSP? Dopuszczenie wyższych kwot jednej pożyczki dla przedsiębiorstw Przedłużenie możliwego okresu spłaty pożyczki W przypadku pożyczek skierowanych do start-up uwzględnienie większego ryzyka funduszy Efekty niespodziewane podczas realizacji projektu Konieczność utrzymania płynności akcji pożyczkowej ze środków własnych z powodu opóźnień w wypłatach transz dotacji Zawieszenie przyjmowania wniosków o pożyczki w oczekiwaniu na dotacje Trudności w zabezpieczeniu pożyczek Trudności w dotarciu do odbiorców pożyczek 15,4% 12,8%

Opinie i oceny beneficjentów Czynniki mogące mieć negatywny wpływ na efekty końcowe projektu Zmieniające się akty prawne dotyczące programu SPO WKP Długie okresy oczekiwania na płatność Długo trwająca weryfikacja dokumentacji załączonej do wniosku o płatność Powody nieskorzystania z dotacji SPO WKP Przyczyny finansowe – brak środków na wymagany wkład własny (30% kosztów kwalifikowanych projektu) Niespełnienie wymogów formalnych Opinie pozostałych funduszy 15,4%

Plany na przyszłość w zakresie rozwoju działalności funduszy 92,9% funduszy pożyczkowych planuje podnieść wartość kapitału funduszu; 66,1% poszerzyć krąg odbiorców; 51,8% zatrudnić nowych pracowników; 50% poszerzyć zakres swojej działalności; 35,7% rozszerzyć terytorialny obszar działalności; 8,9% zmienić siedzibę funduszu; 3,6% zmniejszyć zatrudnienie; 1,8% zmniejszyć wartości kapitału funduszu; 1,8% zawęzić zakres świadczonych usług. Prawie połowa funduszy planuje zatem dodatkowo poszerzyć zakres działalności i zakres terytorialny oraz zatrudnić nowych pracowników. Tylko jeden fundusz zamierza zawęzić zakres świadczonych usług oraz zmniejszyć wartość kapitału.

Plany na przyszłość beneficjentów i pozostałych funduszy (%)

FUNDUSZE PORĘCZENIOWE Ocena efektów poddziałania SPO WKP

DZIAŁALNOŚĆ FUNUDSZY PORĘCZENIOWYCH

Struktura finansowania beneficjentów poddziałania SPO WKP i pozostałych funduszy Pozostałe fundusze

Średnie wartości kapitału poręczycielskiego w danym roku wśród beneficjentów poddziałania SPO WKP i innych funduszy (w zł) Kapitał poręczycielski

Parametry udzielanych poręczeń Wzrost średniej wartości udzielanych poręczeń – w 2004 r. 12 mln zł, 2007 r. 55 mln zł Wzrost średniej liczby przedsiębiorstw, które uzyskiwały poręczenia w danym roku w ramach jednego funduszu w 2004 r. 33 firmy, 2007 r. 94 firmy Wzrost średniej łącznej wartości poręczonych kredytów – w 2004 r. 6 mln, w 2007 r. 23 mln zł

Parametry udzielanych poręczeń Średnia liczba udzielonych w danym roku poręczeń

Parametry udzielanych poręczeń Średnia wartość udzielonych w danym roku poręczeń

Parametry udzielanych poręczeń Średnia liczba przedsiębiorstw, które uzyskały poręczenie w danym roku

Dodatkowe usługi

FUNDUSZE PORĘCZENIOWE Opinie i oceny przedstawicieli funduszy poręczeń kredytowych

Poddziałanie w ocenach beneficjentów (na skali od 1 do 5) Średnia 3,73

Opinie i oceny beneficjentów i innych funduszy Średnia dla pozostałych funduszy 2,73

Czynniki, które mogły mieć negatywny wpływ na efekty końcowe projektów (wystąpiły w przypadku 25% funduszy) nieprecyzyjne zapisy dokumentacji projektowej, dotyczące zwłaszcza zasad rozliczania dotacji niejasne i zmienne zasady absorbcji i rozliczania środków niestabilne otoczenie legislacyjne, tj. zmieniające się akty prawne dotyczące programu SPO WKP Opinie i oceny beneficjentów niski poziom aktywności banków współpracujących z funduszem w zakresie dystrybucji poręczeń kredytowych pozyskanie niedostatecznej liczby banków, które mogły i chciały współpracować z funduszami poręczeniowymi centralizacja: podejmowanie decyzji na szczeblu regionalnym, centralnym

Efekty niespodziewane podczas realizacji projektu na etapie przygotowania wniosku zbyt ostrożnie ocenił zapotrzebowanie na te środki. Efekt, to realizacja programu na poziomie 254% wystąpienie wewnętrznej konkurencji pomiędzy funduszami poręczeniowymi, które w celu wykonania umowy z PARP zdecydowanie obniżyły pobierane prowizje za poręczenia. Opinie i oceny beneficjentów 7,1%

Opinie i oceny pozostałych funduszy Ponad połowa funduszy, które nie skorzystały z dotacji rozważała udział w programie Najczęstsze powody nieskorzystania: Nie spełnianie wymogów formalnych Brak środków na wymagany wkład własny (20% kosztów kwalifikowanych projektu) Specyfika regionalna, zbyt duża konkurencja na rynku funduszy poręczeniowych

Ponad połowa funduszy poręczeniowych (58%) współpracuje z funduszami pożyczkowymi W większości przypadków jest to współpraca z jednym funduszem lub dwoma (64%) Ocena współpracy z funduszami pożyczkowymi

Aby współpraca się polepszyła fundusze poręczeniowe wskazywały potrzebę wprowadzenia kilku zmian, m.in: dostosowanie metodologii oceny wniosków przez fundusze pożyczkowe do minimalnych wymagań funduszy poręczeniowych w tym zakresie, usprawnienie przepływu informacji pomiędzy funduszami pożyczkowymi i poręczeniowymi. Ocena współpracy z funduszami pożyczkowymi 7%

PODSUMOWANIE Ocena efektów poddziałania i SPO WKP

Opinie funduszy pożyczkowych i poręczeniowych

Oceny funduszy pożyczkowych i poręczeniowych Ocena w skali od 1 do 5

Ocena współpracy z PARP Ocena w skali od 1 do 6

Dziękujemy za uwagę! PEŁNE WYNIKI EWALUACJI NA STRONIE PARP: