Działalność zaplecza naukowo-badawczego na rzecz innowacyjności w sektorze rolnym dr inż. Eugeniusz K. Chyłek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W POLITECHNICE ŁÓDZKIEJ
Advertisements

Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Transakcje kompensacyjne
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
Rola Doradztwa w doskonaleniu innowacyjno ś ci sektora Rolno- spo ż ywczego Prof.zw.dr hab.Katarzyna Duczkowska- Małysz Puławy 2009.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Program wsparcia działań proinnowacyjnych w przemyśle okrętowym w Strategii Rozwoju Regionu i innych dokumentach planowania strategicznego Województwa.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
Żywność i żywienie w XXI wieku. Konferencja końcowa, Warszawa 28 kwietnia 2011 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
prof. dr hab. inż. Eugeniusz Karol Chyłek
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Uniwersytet Medyczny im
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski Dyrektor Instytutu Lotnictwa JAK POBUDZIĆ INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ NAUKI I GOSPODARKI – DOŚWIADCZENIA INSTYTUTU.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Działalność zaplecza naukowo-badawczego na rzecz innowacyjności w sektorze rolnym dr inż. Eugeniusz K. Chyłek Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Przedstawiciel Polski w Stałym Komitecie ds. Badań Naukowych w Rolnictwie przy Komisji Europejskiej

Gospodarka oparta na wiedzy (GOW) (knowledge based economy) – priorytetowy kierunek strategiczny najbardziej rozwiniętych krajów świata. Odkrycia naukowe  rozwój cywilizacyjny (zapotrzebowanie rynku)

B + R + I Kluczową i bezpośrednią rolę we wzroście gospodarczym danego kraju, odgrywają prace rozwojowe, oparte na zasobach istniejącej wiedzy naukowej, a także innowacje (czyli upowszechnianie tej wiedzy) w sferze nauki, techniki i przemysłu.

! STRATEGIA LIZBOŃSKA A RZECZYWISTOŚĆ POLSKA GOSPODARKA NIE POSTRZEGA POLSKIEJ NAUKI JAKO ATRAKCYJNEGO PARTNERA BRAK STYMULATORÓW SYSTEMOWYCH ZWIĘKSZAJĄCYCH INNOWACYJNOCHŁONNOŚĆ GOSPODARKI INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ GOSPODARKI STAJE SIĘ CORAZ BARDZIEJ ZALEŻNA OD IMPORTOWANYCH PATENTÓW, LICENCJI, TECHNOLOGII ! MNiI, 2003

Nauka a innowacje w aktualnych warunkach rozwoju gospodarczego Polski Uwarunkowania: niska innowacyjność polskiej gospodarki niski aktualnie poziom PKB w stosunku do poziomu w UE brak polskich koncernów (holdingów) struktura organizacyjna, trzech niezależnych pionów B+R (uczelnie, PAN, JBR) wysoka pozycja niektórych dziedzin nauki (nauki ścisłe) w światowym rankingu

Polityka innowacyjna państwa Istotą strategii naukowej i naukowo-technicznej państwa jest jej powiązanie z koncepcją rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Współdziałanie nauka gospodarka finanse Pod pojęciem strategicznej polityki innowacyjnej państwa należy rozumieć stworzenie instrumentów dla efektywnego sprzężenia i współdziałania naukowców, inżynierów, menadżerów, specjalistów od marketingu, a także użytkowników w kierunku innowacji, pobudzających wzrost gospodarczy i konkurencyjność gospodarki.

Z doświadczeń krajów o wysokim stopniu rozwoju gospodarczego wynika, że: przekształcenia w rolnictwie i na obszarach wiejskich powinny być realizowane w warunkach racjonalnie prowadzonego interwencjonizmu państwa, przy aktywnym współudziale środowisk naukowych i doradztwa oraz, że instrumenty te niezależnie od ich zakresu oddziaływania na procesy przemian muszą być wspierane instrumentami skutecznego prawa, gwarantującego efektywność stosowanych rozwiązań.

Realizacja skutecznego wsparcia procesów innowacyjnych ważnych z gospodarczego punktu widzenia możliwa będzie pod następującymi warunkami: ustanowieniu krajowych programów ramowych, będących podstawą do finansowania zintegrowanych, multidyscyplinarnych projektów badawczych w priorytetowych obszarach nauki i technologii; wprowadzeniu nowych rodzajów projektów badawczych - projektów rozwojowych,

Realizacja skutecznego wsparcia procesów innowacyjnych ważnych z gospodarczego punktu widzenia możliwa będzie pod następującymi warunkami: (cd) budowie sieci naukowych i konsorcjów i zwiększania nacisku na gospodarczą użyteczność badań celem ułatwienia konsolidacji sektora B+R oraz potencjału naukowo-badawczego z gospodarką; decentralizacji finansowania badań naukowych poprzez powierzanie instytucjom działającym na rzecz powiązania nauki z gospodarką– np. NOT;

Ustalanie programów lub przedsięwzięć, które będą dotyczyły zagadnień: rozwoju jednostek organizacyjnych (w tym doradztwa, organizacji naukowo-technicznych) działających na rzecz współpracy między nauką i gospodarką, dostosowywania kadr naukowych do warunków współpracy naukowo-upowszechnieniowej i doradczej, zatrudnienia wybitnych fachowców w celu doskonalenia kadr skutecznie realizujących proces upowszechniania wyników badań ( studia podyplomowe o kierunku autsorsingu i doradztwa ),

Ustalanie programów lub przedsięwzięć, które będą dotyczyły zagadnień: Ustalanie programów lub przedsięwzięć, które będą dotyczyły zagadnień: (c.d. ) rozwoju młodej kadry we wszystkich ogniwach łańcucha łączącego naukę z praktyką rozwoju infrastruktury informacyjnej i informatycznej nauki (oraz jej zasobów w postaci cyfrowej), w tym ogólnopolskiej sieci szerokopasmowej oraz sieci regionalnych. ustanowienia licencji doradcy rolniczego wykorzystania Centrum Zaawansowanych Technologii pracującego na rzecz sektora rolno-spożywczego AGRO-TECH z siedzibą w Skierniewicach

innowacji w rolnictwie , rynkach rolnych i obszarach wiejskich, Misja nauki na rzecz innowacji w rolnictwie , rynkach rolnych i obszarach wiejskich, 1. Zabezpieczenie wsparcia naukowego dla polskiej gospodarki, w tym zwłaszcza dla sektora rolno-spożywczego i obszarów wiejskich, poprzez przygotowywanie najnowszych rozwiązań technologicznych, technicznych i organizacyjnych oraz współudział we wdrażanie innowacji . 2. Współpraca międzynarodowa na rzecz realizacji założeń Strategii Lizbońskiej

Realizacja misji poprzez: - tworzenie i przekształcanie wiedzy w bardziej przyjazną i przystosowaną do praktycznego użytku, - wprowadzanie rozwiązań dostosowujących osiągnięcia naukowe do praktyki z uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych. - dostarczanie tzw. outsourcingu, tj. zaopatrywania się przez producentów płodów rolnych i przedsiębiorstwa sektora rolno-spożywczego w know-how - spełnianie roli doradztwa naukowego wspierającego działalność służb publicznych.

JBR Instytuty środka, łącznik BADANIA POZNAWCZE Uczelnie wyższe, Instytuty PAN Jednostki Doradztwa Rolniczego oraz pracownicy jednostek naukowych zajmujący się doradztwem naukowym to łącznik między nauką obejmującą badania poznawcze, a praktycznym wykorzystaniem wyników badań = działalność doradcza ściśle związana z pracami badawczymi JBR Instytuty środka, łącznik między nauką obejmującą badania poznawcze, a praktycznym wykorzystaniem wyników badań = działalność rozwojowa ściśle związana z pracami badawczymi. BADANIA APLIKACYJNE WDROŻENIA Prace rozwojowe Przedsiębiorstwa Jednostki Badawczo-Rozwojowe Sektora rolno-spożywczego

Struktura organizacji nauk rolniczych w Polsce Ministerstwo Nauki i Informatyzacji Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zaplecze badawczo-rozwojowe dla rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu Polska Akademia Nauk Inne Resorty

Zaplecze badawczo-rozwojowe dla rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich JBR-y nadzorowane przez MRiRW 20 Wyższe uczelnie nadzorowane przez MENiS 9 JBR-y podległe innym resortom 17 Placówki naukowe PAN – podległe V Wydz. PAN 9

Nauka – technologie - gospodarka Uczelnie, PAN, instytuty resortowe Centra Zaawansowanych Technologii Centra Doskonałości Centra Kompetencji Przedsiębiorstwa (innowacje, high-tech) koncerny (holdingi), OBR średnie do 250 prac. małe do 50 prac. mikro do 10 prac. (spin-off, start up)

Realizacja procesów innowacyjnych powinna doprowadzić do: stopniowego, ale zdecydowanego unowocześnianie struktury agrarnej i produkcji rolniczej, rozwijania dziedzin produkcji charakteryzujących się wysokimi wskaźnikami efektywności zwłaszcza tych, które stwarzają szansę opłacalnego eksportu, rozwijania produkcji o niskiej kapitałochłonności inwestycyjnej, zwiększania udziału nowoczesnych gospodarstw rolnych prowadzonych zgodnie z zasadami rachunku ekonomicznego i mogących efektywnie działać na rynku, rozszerzania idei rolnictwa zrównoważonego, rozwijania na terenach wiejskich usług dla rolnictwa i mieszkańców obszarów wiejskich, rozwoju infrastruktury technicznej oraz infrastruktury społecznej i cywilizacyjnej na wsi.

WNIOSKI (cd) W sytuacji rozproszenia podmiotowego odbiorców wyników badań naukowych konieczne jest wprowadzenie reguł formalnego usankcjonowania regulacji finansowania wdrażania i upowszechniania rezultatów prac badawczych oraz budowy struktur organizacji zrzeszeń branżowych w sektorze rolno-spożywczym.

WNIOSKI (cd) Konieczne jest wprowadzenie rozwiązań organizacyjnych i prawnych ułatwiających zwiększenie możliwości wykorzystania przez rolników oraz małe i średnie przedsiębiorstwa nowych pro-wdrożeniowych instrumentów finansowych i ekonomicznych

poprawa warunków realizacji badań i wdrażania innowacji Reasumując stwierdzić należy, że w interesie polityki gospodarczej, w tym również polityki rolnej oraz polityki naukowo-technicznej powinna być poprawa warunków realizacji badań i wdrażania innowacji co zgodnie z założeniami Strategii Lizbońskiej przyczynić się powinno do efektywnej modernizacji rolnictwa i obszarów wiejskich w Polsce

Dziękuję za uwagę Eugeniusz.Chylek@minrol.gov.pl