Pakiet klimatyczno-energetyczny Nowe cele unijne 3 x 20%

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Advertisements

Wyzwania dla Polski w obszarze energii
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Marian Babiuch Prezes PTEZ
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
Strategia wdrażania pakietu energetyczno-klimatycznego
Dr ek. Marek Niemyski Badania Systemowe „EnergSys” Sp. z o.o.
Grzegorz Wiśniewski Instytut Energetyki Odnawialnej (ECBREC IEO) Pierwsza Dyskusja Panelowa Bodźce i bariery dla rozwoju energii odnawialnej.
Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju. KPRU I domagaliśmy się 286,2 mln CO 2 otrzymaliśmy 239,0 mln CO 2 emisja w okresie niż o 25%
1 Podstawy analityczne polskiego stanowiska w sprawie zmiany dyrektywy EU ETS w okresie od sierpnia 2008 r. Wojciech Burkiewicz Zastępca Dyrektora Departament.
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki
Polityka energetyczna Unii Europejskiej- obecne działania i trendy.
Wstępna ocena skutków dla Polski
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Ministerstwo Gospodarki
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Energy Energia Odnawialna Zarys i perspektywy w Niemczech 15 listopad 2011, Warszawa Federal Ministry for Environment,
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Wpływ kogeneracji na osiągane parametry emisyjności produkcji Warszawa, Październik 2007.
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
Potrzeba rozwoju energetyki jądrowej w Polsce
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Krystyna Panek-Gondek Ministerstwo Środowiska
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Politechnika Częstochowska Wydział Inżynierii Procesowej, Materiałowej i Fizyki Stosowanej Katedra Pieców Przemysłowych i Ochrony Środowiska Struktura.
Dlaczego Polsce potrzebny jest biogaz?
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
ENERGETYKA POLSKA (ELEKTRO i CIEPLNA) ZUŻYWA OK
Barbara Koszułap Zastępca Prezesa Zarządu
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
Izabela Grabowska Alicja Wróż
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
Warunki i możliwości rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) ze szczególnym uwzględnieniem farm wiatrowych (EW)
Strategia rozwoju kogeneracji Jacek Dreżewski Elektrociepłownie Warszawskie S.A. Prezes Zarządu Salon Energetyki i Gazownictwa ENERGIA Międzynarodowe.
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Pakiet energetyczno – klimatyczny aktualny stan prac UE nad wdrożeniem
Spotkanie w sprawie benchmarków Ministerstwo Gospodarki, sala 111
CZYSTE TECHNOLOGIE WĘGLOWE. TECHNICZNE I EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA WDROŻENIA W POLSCE PALIW CIEKŁYCH I GAZOWYCH Z WĘGLA KAMIENNEGO Warszawa 2009 Dr inż.
Wnioski i rekomendacje wynikające z realizacji projektu
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Międzynarodowa Agencja Energetyczna
Żarówka a świetlówka – podobieństwa i różnice
Kierunki rozwoju nowoczesnych technologii urządzeń grzewczych w Polsce
Proces decyzyjny uśmiercania polskiego górnictwa i przemysłu przez UE:
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
Elektroenergetyka w Polsce - wyzwania, skutki i koszty z propozycji ram polityki klimatyczno-energetycznej 2020 – 2030 Stanisław Tokarski Wiceprezes –
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
Rozwój energetyki jądrowej w Polsce szanse i zagrożenia
Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.
Rola gmin w kształtowaniu i realizacji polityki w obszarze efektywności energetycznej Ministerstwo Gospodarki Departament Energetyki Wrzesień 2009 r.
PROJEKT ROZPORZĄDZENIA LULUCF
SPOŁECZNE SKUTKI POLITYKI KLIMATYCZNEJ ŚWIATA
Zapis prezentacji:

Ministerstwo Środowiska Konsekwencje implementacji pakietu energetyczno-klimatycznego dla Polski Podsekretarz Stanu Bernard Błaszczyk Ministerstwo Środowiska Warszawa, 17 listopada 2008 r.

Pakiet klimatyczno-energetyczny Nowe cele unijne 3 x 20% redukcja o 20% emisji gazów cieplarnianych stosunku do poziomu emisji z 1990 r. udział energii odnawialnej w bilansie finalnej energii osiągnie 20% zmniejszenie o 20% zużycia energii w stosunku do prognoz na 2020 r. w wyniku zwiększenia efektywności energetycznej udział biopaliw w ogólnej konsumpcji paliw transportowych co najmniej 10% 1

Pakiet klimatyczno-energetyczny Wniosek dotyczący Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej Dyrektywę 2003/87/WE w celu usprawnienia i rozszerzenia wspólnotowego systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych – COM(2008)16, EU ETS Wniosek dotyczący Decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie starań podejmowanych przez państwa członkowskie zmierzających do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w celu realizacji do 2020 r. zobowiązań Wspólnoty dot. redukcji emisji gazów cieplarnianych – COM(2008)17, Effort sharing Wniosek dotyczący Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz zmieniającej dyrektywy Rady 85/337/EWG, 96/61/WE, dyrektywy 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE, 2006/12/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 – COM(2008)18, CCS Wniosek dotyczący Dyrektywy Parlamentu i Rady w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych – COM(2008)1, RES

Główne zobowiązania dla Polski wynikające z Pakietu energetyczno-klimatycznego Rewizja EU ETS: Wprowadzenie jednej dla całej Europy limitu emisji i centralnego systemu alokacji zamiast narodowych KPRU Stopniowe zastępowanie darmowych alokacji aukcjami od 20% w 2013 - 100% w 2020 r. Sektor energetyki 100% aukcji w 2013 r. Limit emisyjny dla sektora non ETS 114% emisji z 2005 r., 15% energii z OZE w energii finalnej Wdrożenie instalacji CCS dla nowych elektrowni o mocy powyżej 300 MW

Specyficzne polskie uwarunkowania Ponad 90 % energii w Polsce jest produkowane z węgla, który jest paliwem o znacznie większej emisyjności CO2 niż z inne paliwa Przestarzałe technologie charakteryzujące się relatywnie niską sprawnością i większą emisyjnością CO2 Polski system energetyczny posiada obecnie bardzo małe nadwyżki mocy, które przy braku inwestycji mogą doprowadzić do niedoborów mocy w najbliższych latach Sektor energetyczny dysponuje zbyt niskim, w stosunku do skali potrzebnych inwestycji, potencjałem ekonomicznym Słabo rozwinięta sieć przesyłowa nie dostosowana do współpracy z energetyką wiatrową Ograniczony zakres badań nad możliwościami wykorzystania CCS Duży udział ciepłownictwa w zaopatrzeniu w ciepło ludności

Skutki wdrażania pakietu dla Polski koszty bezpośrednie dla sektora energetycznego wyniosą ok. 2 - 5 mld zł w 2015 r. i będą rosły do poziomu 8 mld zł w 2020 r. i 15 mld zł w 2030 r. ceny energii oferowane przez producentów wzrosną o 60 – 80 proc. w stosunku do scenariusza bazowego (bez polityki klimatycznej) wielkość produkcji sektorów energochłonnych będzie niższa o 8-24 proc. niż w scenariuszu bazowym, nastąpi utrata ich konkurencyjności w przypadku gospodarstw domowych skutki obejmą wolniejszy wzrost dochodów rozporządzalnych (o ok. 11 proc.) oraz zwiększenie do ok. 16 proc. udziału wydatków na energię w łącznej strukturze wydatków koszty pośrednie dla całej gospodarki spowodują obniżenie poziomu PKB o 154 mld zł w 2020 r. i 503 mld zł w 2030 r. (odpowiednio 8 i 15 proc. w stosunku do scenariusza bazowego) oraz spowolnienie średniorocznej dynamiki wzrostu gospodarczego w okresie 2010-2030 o 0,5 pkt. proc.

Ceny uprawnień do emisji Publication CO2 price per tone European Commission 39 EUR w 2020 FORTIS Bank 30-70 EUR in 2020 50 EUR – the most probable Deutsche Bank 40 EUR in 2008; 67 EUR in 2020 price above 100 EUR possible PointCarbon 43-70 EUR in the years 2013 -2020 55 EUR – the most probable Prof. Żmijewski price above 100 EUR possible in case of allowance shortages 6 6

Wpływ pakietu na sektory energochłonne konieczność zakupu uprawnień na aukcji wzrost cen energii spowoduje wzrost kosztów wytwarzania a w konsekwencji utratę konkurencyjności i obniżenie produkcji zwiększy się także niebezpieczeństwo przenoszenia produkcji poza UE co spowoduje spadek PKB i likwidację miejsc pracy

Wpływ pakietu na gospodarstwa domowe Structure of households expenses in Poland 2005 2010 2020 2030 EU ETS bez transferu dochodów z aukcji czynsz, woda, elektryczność, ciepło 19,6 21,6 24,2 23,3 energia 11,0 13,2 16,2 w tym prąd 3,7 5,2 7,5 7,1 EU ETS z transferem dochodów z aukcji 22,2 21,4 14,1 14,4 6,6 6,2 Source: ‘Raport 2030’, EnergSys, 2008. 8 8

Poland, NAP presentation Source: Central Statistical Office WG3, 19 October 2004 9 9

Główne problemy negocjacyjne w ETS wzrost cen energii (stopniowy aukcjoning ew. benchmarki + aukcjoning) wzrost cen uprawnień (System prowadzenia aukcji kontrola fluktuacji cen uprawnień i zabezpieczenie przed spekulacjami) wyciek emisji CO2 poza UE (kryteria identyfikacji i środki/sposoby przeciwdziałania) uznanie dotychczasowych osiągnięć (80+10+10) elastyczność w rozliczaniu kredytów ETS non ETS kryterium wyłączenia MŚP (równoważne środki kontroli) przeznaczenie dochodów z aukcji

Działania Rządu opracowanie stanowisk Rządu, instrukcji do negocjacji w Grupach, COREPERZE, Radach Środowiska, Konkurencji, Energii, ECOFIN 13.08.08 „Plan działań – negocjacje pakietu energetyczno-klimatycznego” - KERM powierza koordynację UKIE i gwarantuje ścisłą współpracę zainteresowanych resortów MS, MG, MF: nasilenie konsultacji bilateralnych z wybranymi krajami, (Słowacja, Rumunia, Bułgaria, Grecja, Niemcy, Węgry, Francja, WB) włączenie pakietu do agendy rozmów Grupy Wyszehradzkiej i spotkań regionalnych, inicjowanie dyskusji o pakiecie na forum Rad Ministrów UE ds. Konkurencyjności, Energii seminaria i spotkania w Parlamencie Europejskim i współpraca z polskimi eurodeputowanymi nad poprawkami do raportów posłów sprawozdawców kampania informacyjna w zagranicznych mediach nt. skutków wdrażania pakietu współpraca z grupą G-6 lub inaczej „Green Effort Group” skupiającą przedstawicieli 4 największych firm sektora energetycznego: PGE, Tauron, Enea i Energia, oraz koalicję najbardziej energochłonnych branż „FORUM CO2 i Forum Odbiorców Energii

Szczyt Rady Europejskiej 15-16.10.2008 1. Odrzucono pierwotny projekt konkluzji prezydencji. Rada Europejska nie zgodziła się z opinią, że propozycje KE stanowią spójny pakiet, którego „równowaga i zasadnicze parametry powinny zostać utrzymane” i odrzuciła wytyczne KE do dalszych prac. 2. Potwierdzono, że wynik naszych prac musi zostać jednomyślnie przyjęty przez Radę Europejską. 3. Przedstawiono głos mniej zamożnych państw członkowskich mobilizowanych przez Polskę. Premierzy 7 państw wskazali na: potrzebę znaczącego ograniczenia wzrostu cen energii, i prawo do wyboru energy mix, w tym wyboru węgla, który zapewnia bezpieczeństwo energetyczne Europy potrzebę wyrównania większych obciążeń kosztami pakietu krajów o dużym nawęgleniu i uznania dotychczasowych efektów redukcyjnych Polska zaproponowała dwa rozwiązania: -         fuel specific benchmarks -         the floor and the celing for CO2 

Priorytety negocjacyjne Ograniczanie cen energii poprzez: Stopniowy aukcjoning Promowane metody benchmarkowo-aukcjoningowej jako rozwiązania dodatkowo zmniejszającego ryzyko wycieku emisji Promowanie korytarza cenowego dla uprawnień do emisji Kompensacje poprzez dodatkowe realokacje uprawnień dla najmniej zamożnych państw członkowskich ponoszących największy ciężar wdrażania pakietu z uwagi na: Duży udział węgla, najbardziej emisyjnego paliwa w energy mix Korzyści z tytułu wdrażania pakietu poprzez transfer technologii przejdą do bogatych państw członkowskich

Dziękuję za uwagę Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Środowiska