Priorytet 3. Ochrona i zarządzanie zasobami środowiska przyrodniczego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Advertisements

Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Miłosz Bubnow Biuro Koordynacji Funduszy UE Departament
Zastępca Prezesa Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
Kryteria wyboru projektów dla środowiskowych osi priorytetowych POIiŚ
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Środowiskowe Osie Priorytetowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Aleksandra Malarz Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska Ministerstwo.
Środowiskowe Osie Priorytetowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Aleksandra Malarz Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska Ministerstwo.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Mała retencja w lasach.
„Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta Helu”
Możliwości pozyskania środków z Programu Infrastruktura i Środowisko Priorytety I, II, III i XIII Janusz Mikuła Podsekretarz Stanu Warszawa, kwiecień 2008.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
nie projektów w ramach konkursów /zł/*
Urząd Marszałkowski Województwa DolnośląskiegoWrocław, 16 marca 2009 r.1 Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9 września 2008 r. Infrastruktura wodno-ściekowa Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu.
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
Fundusze ekologiczne narzędziem wsparcia działań sektora wodno-kanalizacyjnego Katowice, 13 października 2011 roku.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Fundusze strukturalne dla
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Przyjazna Kłodnica.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
RAZEM DLA ŚRODOWISKA Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracji Włocławek II etap.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Przychody z tytułu opłat i kar oraz wypłacone pożyczki i dotacje w latach 1994 – 2012 [mln zł]
PRIORYTET GŁÓWNY: WSPIERANIE PRZEDSIĘWZIĘĆ ZAWARTYCH W PRIORYTETACH DZIEDZINOWYCH, KTÓRE OBJĘTE ZOSTAŁY DOFINANSOWANIEM ZE ŚRODKÓW UNIJNYCH PRIORYTETY.
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
„Rozbudowa i modernizacja systemu wodociągowo – kanalizacyjnego w Białymstoku i gminie Wasilków” Projekt POIS /08.
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu został utworzony w 1993 r. Jest samorządową osobą prawną prowadzącą samodzielną gospodarkę.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Informacja o przyjętych priorytetach finansowania przedsięwzięć w roku 2014 przez WFOŚiGW we Wrocławiu.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Możliwości wspierania działań energooszczędnych ze środków UE Miłosz Bubnow Bydgoszcz,
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na Warmii i Mazurach środowisko – doświadczenie – innowacyjność.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wiceprezes Zarządu NFOŚiGW
środowisko – doświadczenie – innowacyjność
Zapis prezentacji:

Priorytet 3. Ochrona i zarządzanie zasobami środowiska przyrodniczego 3.1 Infrastruktura ochrony środowiska przyrodniczego 3.2 Poprawa efektywności energetycznej oraz rozwój i wykorzystanie alternatywnych źródeł energii 3.3 Zarządzanie środowiskiem przyrodniczym Instytucja pośrednicząca II stopnia Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze

Priorytet 3. Ochrona i zarządzanie zasobami środowiska przyrodniczego Alokacja na lata 2007 – 2013 3.1 Infrastruktura ochrony środowiska przyrodniczego 51 364 121 euro 3.2 Poprawa efektywności energetycznej oraz rozwój i wykorzystanie alternatywnych źródeł energii 15 003 030 euro 3.3 Zarządzanie środowiskiem przyrodniczym 3 570 191 euro ŁĄCZNY WKŁAD EFRR 69 937 342 euro

Działanie 3.1 Infrastruktura ochrony środowiska przyrodniczego Gospodarka wodno-ściekowa • przedsięwzięcia realizowane w aglomeracjach z przedziału 2-15 tys. RLM zgodnie z Krajowym Programem Oczyszczania Ścieków Komunalnych i Rozporządzeniami Wojewody Lubuskiego w sprawie wyznaczenia aglomeracji, • porządkowanie gospodarki ściekowej poprzez: ­ budowę, rozbudowę i przebudowę systemów kanalizacji sanitarnej i deszczowej bez przyłączy kanalizacyjnych, ­ budowę, rozbudowę i przebudowę oczyszczalni ścieków, ­ realizację projektów z zakresu zagospodarowania osadów pościekowych. Zakres rzeczowy dla zadań polegających na budowie systemów odprowadzania ścieków musi być zgodny z wytycznymi w sprawie określania zakresu rzeczowego projektu! • poprawa jakości wody pitnej poprzez budowę, rozbudowę i przebudowę ujęć wód oraz stacji uzdatniania wody oraz budowa systemów wodociągowych na obszarach aglomeracji z przedziału 2-15 tys. RLM. W dziedzinie zaopatrzenia w wodę preferowane będą zadania zmierzające do kompleksowego rozwiązania problemów gospodarki wodno-ściekowej. Programem nie są objęte zadania z dziedziny zaopatrzenia w wodę przy braku jakiegokolwiek rozwiązania odbioru ścieków , • zarządzanie i dystrybucja wody pitnej, • oczyszczanie wód użytkowych. Budowa i modernizacja sieci kanalizacji deszczowej będzie możliwa o ile będzie polegała na rozdzieleniu kanalizacji ogólnospławnej. Łączna wartość zadań dotyczących zaopatrzenia w wodę oraz odbioru i oczyszczania wód opadowych nie może przewyższyć 50% wartości całego projektu.

Działanie 3.1 Infrastruktura ochrony środowiska przyrodniczego Gospodarka wodna Preferowane działania ujęte w Programie Małej Retencji Województwa Lubuskiego: • budowa i przebudowa wałów przeciwpowodziowych, zbiorników retencyjnych, odbudowa rzek i kanałów, stacji pomp, budowli piętrzących wraz z niezbędną infrastrukturą związaną z tymi działaniami, • regulacja cieków wodnych, tworzenie polderów (w tym zalesianie) oraz odtwarzanie naturalnych terenów zalewowych, • odbudowa ekosystemów zdegradowanych przez niewłaściwą eksploatację zasobów wodnych, • budowa i modernizacja małych zbiorników wielozadaniowych o pojemności mniejszej niż 10 mln m3 i stopni wodnych.

Działanie 3.1 Infrastruktura ochrony środowiska przyrodniczego Ochrona powierzchni ziemi • zadania wynikające z realizacji celów Krajowego Planu Gospodarki Odpadami oraz właściwych terytorialnie planów gospodarki odpadami (wojewódzkiego, powiatowych i gminnych) dotyczące instalacji i systemów obsługujących średniorocznie maksymalnie 150 tys. użytkowników (mieszkańców stałych i sezonowych), • tworzenie kompleksowych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi, • budowa sortowni, kompostowni, obiektów termicznej, termiczno-chemicznej i mechanicznej utylizacji odpadów, • budowa kwater w przypadku gdy jest to konieczne dla zapewnienia właściwego funkcjonowania kompleksowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, • rozbudowa i przebudowa istniejących składowisk pod kątem dostosowania do obowiązujących wymogów, • budowa i przebudowa instalacji do odzysku i unieszkodliwiania, wydzielonych ze strumienia odpadów komunalnych, odpadów: niebezpiecznych, medycznych i weterynaryjnych, poużytkowych, opakowaniowych, substancji kontrolowanych, • rozwój selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, • rekultywacja składowisk oraz zarządzanie odpadami gospodarczymi i produkcyjnymi w przypadku, gdy będzie to element kompleksowego systemu zagospodarowania odpadów komunalnych. .

Działanie 3.1 Infrastruktura ochrony środowiska przyrodniczego Nadzwyczajne zagrożenia środowiska: pomoc służbom ratownictwa ekologicznego w wyposażaniu w sprzęt specjalistyczny, zapobieganie i ograniczanie zagrożeń naturalnych oraz zagrożeń spowodowanych działaniami człowieka, przeciwdziałanie poważnym awariom, zapobieganie zagrożeniom nadzwyczajnym, inne działania na rzecz ochrony środowiska i zapobiegania ryzyku. Ochrona przyrody i krajobrazu: preferowane przedsięwzięcia z zakresu ochrony przyrody i krajobrazu na obszarach istotnych dla realizacji postanowień ustawy o ochronie przyrody oraz funkcjonowania obszarów sieci NATURA 2000, wspieranie działań zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej krajobrazowej.

Działanie 3.2 Poprawa jakości powietrza, efektywności energetycznej oraz rozwój i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii poprawa jakości powietrza poprzez obniżenie wielkości emisji substancji zanieczyszczających z istniejących obiektów spalania paliw oraz innych obiektów technologicznych, w szczególności poprzez stosowanie mniej uciążliwych dla środowiska paliw (w tym wykorzystywanie metanu, ciepła odpadowego, odpadów organicznych), budowa instalacji do wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych, budowa i przebudowa instalacji do wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu (projekty kogeneracyjne).

Działanie 3.2 Poprawa jakości powietrza, efektywności energetycznej oraz rozwój i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii Dla typów projektów wymienionych poniżej dofinansowanie nie może przekroczyć 50% kosztów kwalifikowalnych. budowa i przebudowa źródeł wytwarzania i przesyłu energii w celu minimalizacji emisji zanieczyszczeń, budowa, przebudowa i remont instalacji, urządzeń i obiektów, mające na celu ograniczenie energochłonności, eliminowanie niskiej emisji na obszarach zabudowanych i szczególnie przyrodniczo cennych, ograniczenie emisji substancji zanieczyszczających pochodzących ze środków transportu publicznego, modernizacja systemów ciepłowniczych, termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej (zadania, dla których przeprowadzony został audyt energetyczny), działania dotyczące poprawy funkcjonowania oraz modernizacji lokalnej infrastruktury elektroenergetycznej, gazowniczej oraz ciepłowniczej, tworzenie i realizacja planów i strategii energetycznych przez samorządy, zharmonizowanych z planami rozwoju przedsiębiorstw energetycznych oraz realizujących cele zwiększenia wykorzystania energii ze źródeł lokalnych i odnawialnych oraz minimalizacji emisji zanieczyszczeń przedostających się do powietrza, realizacja zadań z dziedziny energii odnawialnej i wykorzystania lokalnych źródeł energii przez przedsiębiorców zgodnie z samorządową strategią energetyczną, bądź zadania o wartości powyżej 100 tys. PLN.

Działanie 3.3 Zarządzanie środowiskiem przyrodniczym tworzenie systemów pomiaru zanieczyszczeń i monitoringu środowiska oraz systemów informowania mieszkańców o poziomie zanieczyszczeń, zintegrowana kontrola zanieczyszczeń, tworzenie systemu informacji przeciwpowodziowej, wspieranie działań zmierzających do ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej oraz zapobiegania katastrofom naturalnym, projekty związane z wdrażaniem systemu ekozarządzania i audytu, tworzenie planów, analiz, dokumentów strategicznych, programów pilotażowych dotyczących środowiska przyrodniczego, tworzenie baz danych i systemów informatycznych do gromadzenia i przetwarzania informacji o środowisku.

Zasady preselekcji dla Priorytetu III Preselekcja dla Priorytetu III odbywać się będzie na zasadach obowiązujących dla preselekcji w Priorytetach I, IV i V określonych w Regulaminie preselekcji Obowiązuje Karta preselekcji jak dla priorytetów I, IV i V z rozbudowaną częścią C - dane dotyczące merytorycznego zakresu projektu oraz częścią D - stan przygotowania projektu. Zmiany części C i D wynikają ze specyfiki Priorytetu III.

Zasady preselekcji dla Priorytetu III Preselekcja nie będzie miała charakteru obligatoryjnego, zachęcamy jednak wszystkich potencjalnych Wnioskodawców do zgłoszenia zadań planowanych do realizacji w ramach LRPO. Dane przedstawione we wnioskach preselekcyjnych będą ocenione pod względem zgodności z LRPO, stanu przygotowania formalnego i instytucjonalnego. Preselekcja pozwoli Wnioskodawcom ocenić wniosek na tle innych ubiegających się o dofinansowanie, zidentyfikować braki , określić czynności jakie należy przeprowadzić w celu osiągnięcia pełnej gotowości.

Kryteria oceny projektów – woda i ścieki Nazwa aglomeracji i nr w KPOŚK Wielkość aglomeracji Czy projekt jest realizowany na obszarach o których mowa w §3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu wyznaczania obszaru i granic aglomeracji Liczba mieszkańców obecnie korzystająca z kanalizacji na terenie aglomeracji Liczba mieszkańców korzystająca z kanalizacji po zakończeniu realizacji projektu na terenie aglomeracji Długość obecnie istniejącej sieci kanalizacyjnej w obrębie aglomeracji Długość sieci kanalizacyjnej po realizacji projektu w obrębie aglomeracji Długość sieci kanalizacyjnej w obrębie aglomeracji przewidziana do modernizacji Przepustowość oczyszczalni ścieków w stanie obecnym Przepustowość oczyszczalni ścieków po realizacji projektu Dodatkowo w przypadku realizacji zadań dotyczących zaopatrzenia w wodę: Liczba mieszkańców obecnie korzystająca z sieci wodociągowej na terenie aglomeracji Liczba mieszkańców korzystająca z sieci wodociągowej po zakończeniu realizacji projektu na terenie aglomeracji Długość obecnie istniejącej sieci wodociągowej w obrębie aglomeracji Długość sieci wodociągowej po realizacji projektu w obrębie aglomeracji Długość zmodernizowanej sieci wodociągowej w obrębie aglomeracji Wydajność nowobudowanych stacji uzdatniania wody w wyniku realizacji projektu Wydajność zmodernizowanych stacji uzdatniania wody w wyniku realizacji projektu Procentowy udział zadań wodociągowych i kanalizacji deszczowej w stosunku do całkowitej wartości projektu

Kryteria oceny projektów – gospodarka odpadami Liczba mieszkańców obecnie objętych systemem gospodarki odpadami Liczba mieszkańców objętych systemem gospodarki odpadami po realizacji projektu Przyrost liczby mieszkańców objętych selektywną zbiórką w wyniku realizacji projektu Zgodność z KPGO i WPGO Odsetek odpadów kierowanych na składowiska odpadów Koszt rekultywacji w stosunku do łącznych nakładów inwestycyjnych Koszt budowy kwatery w stosunku do łącznych nakładów inwestycyjnych

Kryteria oceny projektów – gospodarka wodna Obszar objęty ochroną w wyniku realizacji projektu Liczba osób objętych ochroną przeciwpowodziową w wyniku realizacji projektu Pojemność zbiorników retencyjnych zrealizowanych w ramach projektu

Kryteria oceny projektów – ochrona powietrza Emisja zanieczyszczeń w stanie istniejącym z instalacji/obiektu będącej przedmiotem wniosku Emisja zanieczyszczeń z instalacji po realizacji zadania będącego przedmiotem wniosku Moc instalacji wykorzystującej OZE Moc instalacji wytwarzającej energię w skojarzeniu Zapotrzebowanie na energię instalacji w stanie obecnym Zapotrzebowanie na energię instalacji w stanie po realizacji projektu Zapotrzebowanie obiektu na energię przed termomodernizacją Zapotrzebowanie obiektu na energię w wyniku termomodernizacji Redukcja strat na przesyłach w wyniku modernizacji sieci przesyłowych Zgodność zadania z samorządową strategią energetyczną

Kryteria oceny projektów –zarządzanie środowiskiem i ochrona przyrody, zapobieganie nadzwyczajnymzagrożeniom Powierzchnia objęta oddziaływaniem w wyniku realizacji projektu Liczba osób objęta oddziaływaniem projektu Zgodność z programami krajowymi i wojewódzkimi Gatunki /siedliska objęte oddziaływaniem projektu

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze ul. Kożuchowska 4 65-364 Zielona Góra tel. 0 68 32 88 600 fax. 0 68 32 88 601 Instytucja Pośrednicząca II stopnia dla priorytetu III Ochrona i zarządzanie zasobami środowiska przyrodniczego wporebski@wfosigw.zgora.pl mkostrzewa@wfosigw.zgora.pl www.wfosigw.zgora.pl informacja@lrpo.lubuskie.pl preselekcja@lrpo.lubuskie.pl www.lrpo.lubuskie.pl