Co nowego w podstawie programowej????

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Nowe akty prawne związane ze zmianami w nadzorze pedagogicznym sprawowanym przez dyrektora szkoły Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkól.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wychowanie do życia w rodzinie
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Zasady konstruowania programów projakościowych
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
Opracowanie: Joanna Dembowa
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Konstruowanie programu nauczania wychowania fizycznego
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Podstawa prawna Art. 22 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z poźn. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009.
Indywidualne nauczanie
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Program wychowania fizycznego z uwzględnieniem możliwości szkoły i potrzeb ucznia Katarzyna Wąsowicz
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Zapis prezentacji:

Co nowego w podstawie programowej????

kalendarium Co określa podstawa programowa kształcenia ogólnego? Podstawa programowa opisuje cele oraz treści kształcenia dla każdego przedmiotu, na koniec każdego etapu edukacyjnego: etap I - klasy I-III szkoły podstawowej (nauczanie wczesnoszkolne) etap II - klasy IV-VI szkoły podstawowej etap III - gimnazjum Etap IV - szkoła ponadgimnazjalna Treści kształcenia obejmują: - wiadomości, które uczniowie powinni zdobyć - umiejętności, które uczniowie powinni opanować - postawy, które szkoła u uczniów powinna kształtować

Język wymagań Dla każdego przedmiotu, na koniec każdego etapu kształcenia: - cele kształcenia sformułowane są w języku wymagań ogólnych treści nauczania oraz oczekiwane umiejętności uczniów sformułowane są w języku wymagań szczegółowych Wymagania te stanowią: - podstawę oceniania wewnątrzszkolnego - jedyną podstawę oceniania na egzaminach zewnętrznych (standardy wymagań egzaminacyjnych znikają)

Kalendarz zmian programowych Rok szkolny Zreformowane nauczanie w klasach 2009/2010 I SP I Gimnazjum 2010/2011 II SP II Gimnazjum 2011/2012 III SP III Gimnazjum 2012/2013 IVSP I ZSZ 2013/2014 V SP II ZSZ 2014/2015 VI SP III ZSZ SP – szkoła podstawowa, ZSZ – zasadnicza szkoła zawodowa,

Zadania nauczyciela Nauczyciel może: opracować program samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami; przedstawić dyrektorowi szkoły program opracowany przez innego autora (autorów), np. może wybrać program nauczania spośród programów dostępnych na rynku, jeśli uważa, że taki właśnie program najlepiej odpowiada potrzebom jego uczniów i warunkom, w jakich pracuje; przedstawić program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi przez siebie modyfikacjami

Zadania nauczyciela Zaproponowany przez nauczyciela program nauczania powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony

Program nauczania Najważniejszą kwestią, którą należy sprawdzić przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania do użytku w danej szkole, jest zgodność jego zapisów z podstawą programową. Program może zawierać dodatkowe treści nauczania wykraczające poza zakres ustalony w podstawie programowej, jeśli są dobrze uzasadnione i możliwe do wprowadzenia w warunkach szkolnych, ale przede wszystkim musi prowadzić do opanowania wymagań wynikajacych z podstawy programowej. Jeśli program wykracza w jakimś zakresie poza podstawę programową, należy zwrócić uwagę, czy i na ile takie poszerzenie jest zasadne, a także możliwe do zrealizowania z uczniami.

Etapy procedury dopuszczenia programu nauczania w danej szkole Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program nauczania (wniosek). Dyrektor szkoły może zasięgnąć opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, doradcy metodycznego, konsultanta lub zespołu o zaproponowanym przez nauczyciela programie nauczania. Dyrektor szkoły zasięga opinii rady pedagogicznej Dyrektor szkoły dopuszcza program do użytku w danej szkole Dopuszczone do użytku w danej szkole programy stanowią szkolny zestaw programów nauczania

KTO I KIEDY MONITORUJE?

KTO I KIEDY MONITORUJE?

CO SPĘDZA SEN Z POWIEK NAUCZYCIELOWI, KTÓRY PLANUJE PROCES EDUKACJI? Zalecenia podstawy programowej i ich realizacja w praktyce . Dostosowanie programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów oraz wymagań prawa. Pisanie planów wynikowych, miesięcznych, rocznych z uwzględnieniem podstawy i właściwe wpisy do dziennika.

JAK WYGLĄDA PROCES PLANOWANIA? Krok 4 Zapisy w dzienniku Krok 3 Rozkłady materiału, plany wynikowe, miesięczne Krok 2 PROGRAM Krok 1 PODSTAWA PROGRAMOWA

? Podstawa programowa Program Plany , rozkłady … Dziennik -zapisy

PROGRAM nauczania zawiera: a) szczegółowe cele kształcenia i wychowania tzw. cele edukacyjne, b) treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego, c) sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków dydaktycznych,

d) opis założonych osiągnięć ucznia, a w przypadku programu nauczania ogólnego uwzględniającego dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego - opis założonych osiągnięć ucznia z uwzględnieniem standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, określonych w przepisach w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów,

Musi być tak samo, jak w szkolnym systemie oceniania e) propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia, f) jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym. Musi być tak samo, jak w szkolnym systemie oceniania

STRUKTURA PROGRAMU poziom podstawowy, ponadpodstawowy Szczegółowe cele edukacyjne Treści nauczania czyli tzw. materiał Procedury osiągania celów szczegółowych – metody, formy, ćwiczenia Opis założonych osiągnięć ucznia – cel operacyjny Metody sprawdzania osiągnięć i kryteria oceny – poziom podstawowy, ponadpodstawowy

PLANOWANIE PRACY Co muszą wiedzieć nauczyciele, aby nie mieć problemów z planowaniem i wpisem do dziennika?

ILE GODZIN W TYGODNIU DLA KLASY? ILE GODZIN ZAPLANOWANO NA 3-LETNI ETAP EDUKACYJNY? ILE WYNOSI MINIMALNA LICZBA GODZIN DO REALIZACJI PRZEWIDZIANA W RAMOWYCH PLANACH NAUCZANIA? d) NA ILE TYGODNI W ROKU ZAPLANOWAĆ REALIZACJĘ PODSTAWY PROGRAMOWEJ?

Ile godzin w tygodniu dla klasy Ile godzin w tygodniu dla klasy ? Ile godzin zaplanowano na 3-letni etap edukacyjny?

(NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA) Zajęcia edukacyjne IV (NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA) Razem Przewidywana liczba godzin liczona na 32 tygodnie nauki 2012/2013 2013/2014 2014/2015 V VI Język polski (510) 5 6;1d 6 17x 32 (544) Historia i społ. (130) 1 2 4x32 (128) J.angielski (290) 3 9x 32 (288) Matematyka (385) 4 5;1d 13x32 (416) Przyroda (290) 9x 32 (288) Muzyka (95) 3x32 (96) Plastyka (95) ZAJĘCIA TECHNICZNE (95) 3x 32 (96) Zajęcia informatyczne (95) W-F (385) 12x 32 (384) Gdw (95)   (razem bez godz.dyr) 25 (25) 26 28 (27) 79 (77) Religia Wdż 0,5 Razem z (religią, wdż i godz. dyr. ujętymi w obowiązkowych zajęciach eduk. 86  Zaj.poz.polski -- --- Zaj.poz.matematyka Zaj.poz.przyroda ---- Zajęcia rewalidacyjne (1150) 12 36x32 (1152) Godziny dyrektora Razem godzin eduk. (obow. + godz dyr.. 115

(NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA) Zajęcia edukacyjne IV (NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA) Razem Przewidywana liczba godzin liczona na 32 tygodnie nauki 2012/2013 2013/2014 2014/2015 V VI Język polski (510) 5 6 17x 32 (544) Historia i społ. (130) 1 2 4x32 (128) J.angielski (290) 3 9x 32 (288) Matematyka (385) 4 13x32 (416) Przyroda (290) 9x 32 (288)

ZANIM WEJDZIESZ DO KLASY POWINIENEŚ WIEDZIEĆ: 1 Jaki jest cel/cele lekcji? 2 Jakie –zgodnie z podstawą programową- treści nauczania będą realizowane na lekcji? 3. Jakie –zgodnie z podstawą programową- osiągnięcia uczniów są planowane?

ZANIM WEJDZIESZ DO KLASY POWINIENEŚ WIEDZIEĆ: 4. Jaki nowy materiał zawiera lekcja? 5. Jakie są główne fazy/ etapy lekcji? 6 Jakich metod i materiałów użyjesz do realizacji celów lekcji?

wybór podręczników i dopuszczanie programów nauczania MONITOROWANIE PODSTAWY PROGRAMOWEJ – OCZEKIWANIA DYREKTORA- ZADANIA NAUCZYCIELI wybór podręczników i dopuszczanie programów nauczania kontrola wpisów w dzienniku lekcyjnym, powołanie zespołu zadaniowego do zaopiniowania programów nauczania, opinia na temat zgodności z podstawą programową, dopuszczenie przez dyrektora (szkolny zestaw programów nauczania), badanie zgodności z podstawą programową, SZCZEGÓLNIE Z ZALECENIAMI I UWAGAMI O REALIZACJI zawartymi w rozporządzeniu dotyczącym podstawy programowej

KONTROLOWANIE WYMAGANEJ LICZBY GODZIN numerowanie godzin zajęć w dziennikach lekcyjnych(w tym również trzyletnie) i planach dydaktycznych, cykliczne kontrolowanie rytmiczności realizacji (dyrektor, wyznaczony nauczyciel) NIE NUMERUJEMY TEMATÓW umieszczanie w planach nauczania przewidywanej liczby godzin w miesiącu, plany lekcji

KONTROLOWANIE WYMAGANEJ LICZBY GODZIN obowiązek przygotowania i złożenia planów dydaktycznych, opracowanie kalendarza na cały cykl edukacyjny arkusz monitoringu dla każdego nauczyciela

NADZÓR NAD REALIZACJĄ PODSTAWY PROGRAMOWEJ Obserwacja zajęć. Kontrola dzienników lekcyjnych(pod kontem zapisów tematów i numerów zajęć) Analiza dokumentacji analizy gotowości do podjęcia nauki w szkole oraz obserwacji ( przedszkole) Pisemne sprawozdania nauczycieli z poziomu realizacji planów/arkusze monitoringu rytmiczności realizacji podstawy programowej.

Informacje ważne Od 1.09.12 r. wchodzi w życie nowa podstawa programowa w: kl IV kl I ZSZ W tych klasach będzie monitorowana realizacja podstawy programowej w tym zakresie będzie: Numeracja zajęć w dziennikach lekcyjnych Wypełnianie arkuszy monitoringu rytmiczności realizacji podstawy programowej

Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7 lutego 2012 r Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych ukazało się w Dzienniku Ustaw z 2012 roku pod pozycją 204. Wprowadza minimalną liczbę godzin edukacyjnych przeznaczoną do realizacji. To sprawia, iż należy rozliczać się ze zrealizowanych godzin tak jak w kl. I-III szkoły podstawowej, gimnazjum a teraz IV szkoły podstawowej i ZSZ.

Od 1.09.12 r. Kl I um Kl IV um Kl I gim um. Kl I PDP W tych klasach będzie monitorowana realizacja podstawy programowej w tym zakresie będzie: Numeracja zajęć w dziennikach lekcyjnych Wypełnianie arkuszy monitoringu rytmiczności realizacji podstawy programowej

Ramowe plany nauczania wyliczają minimalną liczbę godzin przewidzianą na dany przedmiot. Ministerstwo wylicza je na 32 tygodnie szkolne. Niestety są przypadki gdzie ta minimalna liczba godzin nie jest osiągnięta. Dlatego bezpieczniejsze jest dla nauczyciela planowanie podstawy programowej na 33 tygodnie szkolne.

Czas trwania zajęć Zajęcia rewalidacyjne, wszystkie bez wyjątku trwają 60 minut. Zajęcia kształtujące kreatywność i zajęcia sportowe realizowane w klasach PDP trwają 60 minut.

Zajęcia wychowania do życia w rodzinie Zajęcia wychowania do życia w rodzinie muszą być realizowane w następującej formie: 14 godz.- praca z całą klasą 5 godz.- zajęcia z podziałem na: - grupę chłopców (C) - grupę dziewcząt (D)

Zajęcia rewalidacyjne Ze względu na dostosowanie nazewnictwa zajęć rewalidacyjnych do zapisów w : Rozporządzeniu MEN dotyczącym ramowych planów nauczania w szkołach publicznych ZMIENIAMY NAZWY ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH NASTĘPUJĄCO:

Zajęcia korekcji wad postawy Zajęcia orientacji przestrzeni Zajęcia rehabilitacyjne Zajęcia korekcji wad postawy Zajęcia orientacji przestrzeni i poruszania się Zajęcia hipoterapii/ dogoterapii

Zajęcia korygujące wady mowy Zajęcia alternatywnych metod komunikacji Zajęcia logopedyczne Zajęcia korygujące wady mowy Zajęcia alternatywnych metod komunikacji

Zajęcia rewalidacyjne Zajęcia metodą Tomatis/ Zajęcia metodą biofeedback Zajęcia rewalidacyjne Treningi funkcji poznawczych/ usprawnianie uwagi słuchowej i koncentracji uwagi Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne/zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze Wpisujemy te zadania które są zalecane do usprawniania w orzeczeniu z PPP

Godzina karciana Osoby podległe realizacji przepisu art. ust.2 pkt 2 lit.a i b Nauczyciele szkół specjalnych w tym: -wychowawcy świetlicy -bibliotekarz -psycholog -logopeda i inni…. Obowiązkowi nie podlegają wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.

Godzina karciana Realizacji godzin o których mowa w KN w art. 42 nie podlegają nauczyciele zatrudnieni w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej

Rodzaje zajęć w ramach godziny karcianej 1 Zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów przeznaczone na pracę z uczniem zdolnym lub z uczniem mającym trudności w nauce. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów. Zajęć tych nie można przeznaczyć na zajęcia obowiązkowe, opiekę nad uczniami podczas dowozu do szkoły, doraźne zastępstwa oraz nauczanie indywidualne

Godzina karciana Nauczyciel zatrudniony w niepełnym wymiarze zajęć, w półrocznym okresie rozliczeniowym obniża się proporcjonalnie do wykonywanego wymiaru zajęć.

Rozliczenie godzin W sytuacji usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela wynikającej z niezdolności do pracy wymiar zajęć ulegnie obniżeniu o 2 lub 1 godzinę- za każdy tydzień niezdolności nauczyciela do pracy, w półrocznym okresie rozliczeniowym.

Rozliczenie godzin Z uwagi na to, iż nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy, za tydzień usprawiedliwionej nieobecności z powodu niezdolności do pracy trzeba rozumieć 5 dni roboczych. W rozliczeniu półrocznym należy zatem sumować nieobecności nauczyciela z powodu niezdolności do pracy trwającej krócej niż tydzień i za każde 5 dni obniżać wymiar godzin o których mowa w art. 42 KN.