Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Metropolia sieciowa 2030 Dr Piotr Żuber,
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Związek Powiatów Polskich
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Endogenne potencjały rozwojowe województwa lubelskiego
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Rozwój miast w polityce spójności UE Jan Olbrycht Poseł do Parlamentu Europejskiego Sopot,
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Założenia Strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
There is only one King! Jan III Sobieski Trail as a transnational tourist product Wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w Obszarze.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
LPR GMINY RADOMYŚL WIELKI
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Prace nad Krajową Polityką Miejską Andrzej Brzozowy Departament Polityki Przestrzennej Seminarium Miasta w obliczu nowej perspektywy finansowej Łódź, 28.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej Katarzyna Szmigiel-Rawska, dr Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej Warszawa 22.10.2013 r.

Strategicznym celem krajowej polityki miejskiej jest wzmocnienie zdolności miast i obszarów zurbanizowanych do kreowania wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy oraz poprawa jakości życia mieszkańców. Założenia Krajowej Polityki Miejskiej, lipiec 2013, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.

Wyzwania dla Polski w zakresie rozwoju miast i procesów urbanizacji Wykorzystanie potencjału głównych ośrodków miejskich i ich obszarów funkcjonalnych do kreowania wzrostu i zatrudnienia oraz zdynamizowania rozwoju kraju Wykorzystanie potencjału miast w procesach rozwoju regionalnego na obszarach problemowych o znaczeniu krajowym Przeciwdziałanie degradacji społeczno-gospodarczej i przestrzennej obszarów zurbanizowanych Poprawa ładu przestrzennego na obszarach miejskich i powstrzymanie żywiołowej suburbanizacji Poprawa jakości zarządzania i współpracy na obszarach miejskich, w tym na obszarach funkcjonalnych miast Wyzwania horyzontalne, które w specyficzny sposób ujawniają się w miastach Infrastruktura transportowa, w tym transport publiczny na obszarach miejskich Stały monitoring zjawisk społeczno-przestrzennych w obszarach miejskich Założenia Krajowej Polityki Miejskiej, lipiec 2013, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.

Wyzwania dla Polski w zakresie rozwoju miast i procesów urbanizacji Wykorzystanie potencjału głównych ośrodków miejskich i ich obszarów funkcjonalnych do kreowania wzrostu i zatrudnienia oraz zdynamizowania rozwoju kraju Wykorzystanie potencjału miast w procesach rozwoju regionalnego na obszarach problemowych o znaczeniu krajowym Przeciwdziałanie degradacji społeczno-gospodarczej i przestrzennej obszarów zurbanizowanych Poprawa ładu przestrzennego na obszarach miejskich i powstrzymanie żywiołowej suburbanizacji Poprawa jakości zarządzania i współpracy na obszarach miejskich, w tym na obszarach funkcjonalnych miast Wyzwania horyzontalne, które w specyficzny sposób ujawniają się w miastach Infrastruktura transportowa, w tym transport publiczny na obszarach miejskich Stały monitoring zjawisk społeczno-przestrzennych w obszarach miejskich Założenia Krajowej Polityki Miejskiej, lipiec 2013, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.

Zgodnie z zapisami KPZK 2030 obszary miejskie należy rozumieć w kategoriach funkcjonalnych a nie administracyjnych oraz rozróżniać według typologii uwzględniającej rolę i znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego i przestrzennego (…) Niemniej, projektowana polityka jest adresowana do wszystkich kategorii obszarów miejskich, a funkcjonalne podejście oznacza, że będzie realizowana we wszystkich obszarach zurbanizowanych oraz tych, które znajdują się w stałej interakcji społeczno-gospodarczej z obszarami zurbanizowanymi tj. obszarach wiejskich.

Instrumenty finansowe realizacji krajowej polityki miejskiej Zintegrowane Inwestycje Terytorialne grant globalny program JESSICA Założenia Krajowej Polityki Miejskiej, lipiec 2013, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.

Uwarunkowania Wyzwania Sposób definiowania miast jako funkcjonalne obszary miejskie Rodzaj zastosowanych instrumentów finansowych

Uwarunkowania Wyzwania Sposób definiowania miast jako funkcjonalne obszary miejskie Efektywne zarządzanie relacjami Miasto jako operator zewnętrznych, publicznych środków finansowych Rodzaj zastosowanych instrumentów finansowych

Najważniejszym wyzwaniem rozwojowym miast w kontekście krajowej polityki miejskiej jest efektywne zarządzanie relacjami: pomiędzy jednostkami administracyjnymi, pomiędzy organizacjami administracyjnymi a organizacjami prywatnymi, pomiędzy organizacjami administracyjnymi a organizacjami edukacji, nauki i rynku pracy, pomiędzy organizacjami administracyjnymi a organizacjami społecznymi.

Efektywne zarządzanie relacjami Zagrożenia Wyzwania Uzależnienie działań podejmowanych we współpracy od zewnętrznego finansowania Uniknięcie kreowania nowych organizacji współpracy administracyjnej w odpowiedzi na zewnętrzne finansowanie Brak trwałości współpracy Zorganizowanie dwuwymiarowego zarządzania relacjami współpracy Internalizowanie wiedzy na temat efektów współpracy Brak wizji regionu Uspołecznione, wielopoziomowe zarządzanie strategiczne Brak spójności podejmowanych działań – postepowanie „od projektu do projektu” Brak organizacji postrzeganych, jako „gospodarz” Źródło: Szmigiel-Rawska, K., S. Dołzbłasz, 2012, Trwałość współpracy transgranicznej, CeDeWu, Warszawa.