Dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POLSKA SIEĆ KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO
Advertisements

Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Konstruowanie programu nauczania
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Od kompetencji do kwalifikacji
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zasady konstruowania programów projakościowych
dr Krzysztof Symela KONFERENCJA
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
W poszukiwaniu nowego kształtu edukacji zawodowej
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
Edukacja pozaformalna Edukacja nieformalna
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
„Kompetencje zawodowe”
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Program nauczania dla zawodu
Zapis prezentacji:

Dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Konferencja Regionalna EUROPEJSKI WYMIAR KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Kraków, 26.04.2006 r. materiały Krzysztof Symela

TENDENCJE I KIERUNKI ZMIAN NA WSPÓŁCZESNYM RYNKU PRACY PLAN WYSTĄPIENIA TENDENCJE I KIERUNKI ZMIAN NA WSPÓŁCZESNYM RYNKU PRACY INNOWACYJNOŚĆ W TWORZENIU OFERTY PROGRAMOWEJ INNOWACYJNOŚĆ PROWADZĄCA DO POPRAWY JAKOŚCI KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO TWORZENIE ELASTYCZNEJ OFERTY KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Krzysztof Symela

DOSTOSOWANIE EDUKACJI DO ZMIAN W ŚRODOWISKU PRACY Cywilizacja naukowo-techniczna Społeczeństwo usługowe Globalizacja gospodarki Osłabienie dominacji państwa Nowe formy zatrudnienia Problemy ochrony środowiska Starzenie się społeczeństwa Nowe wymagania wbiec pracowników Nauka przez całe życie Społeczeństwo informacyjne DOSTOSOWANIE EDUKACJI DO ZMIAN W ŚRODOWISKU PRACY Krzysztof Symela

PRZEMIANY W KULTURZE PRACY KULTURA PRACY Kultura kompetencji Kultura jakości Kultura produkcji Lata siedemdziesiąte Lata osiemdziesiąte Lata współczesne Krzysztof Symela

KWALIFIKACJE ZAWODOWE CZTERY FILARY EDUKACJI KSZTAŁCENIE FORMALNE KWALIFIKACJE ZAWODOWE UMIEJĘTNOŚCI - WIEDZA - POSTAWY KSZTAŁCENIE NIEFORMALNE KSZTAŁCENIE INCYDENTALNE UCZYĆ SIĘ ABY WIEDZIEĆ UCZYĆ SIĘ ABY DZIAŁAĆ UCZYĆ SIĘ ABY ŻYĆ WSPÓLNIE UCZYĆ SIĘ ABY BYĆ CZTERY FILARY EDUKACJI Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa. SOP, Warszawa 1998 Krzysztof Symela

LISTA UMIEJETNOŚCI KLUCZOWYCH Umiejętność komunikowania się, wyszukiwania i przetwarzania informacji; Gotowość do akceptacji zmian zachodzących w otoczeniu jednostek umiejętności przystosowania się do nich, szczególnie do zmian i zastosowań nowych technologii; Umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji; Umiejętność korzystania ze swoich praw i obowiązków jako obywateli i konsumentów; Umiejętność samokształcenia i samorozwoju; Umiejętność porozumiewania się z innymi w różnych językach; Aktywność, zaradność, twórczość, odpowiedzialność, krytyczność, niezależność, samodzielność w pracy i działaniu; Poczucie obywatelstwa europejskiego i myślenia „po europejsku”. Lista uzgodniona przez Europejską Federację Związków Zawodowych (ETUC) oraz  Europejską Federację Pracodawców (UNICE) Krzysztof Symela

KOMPETENCJE KLUCZOWE Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady 10. 11 KOMPETENCJE KLUCZOWE Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady 10.11.2005 COM(2005)548 1. Porozumiewanie się w języku ojczystym 5. Zdolność uczenia się 2. Porozumiewanie się w językach obcych 6. Kompetencje interpersonalne, międzykulturowe, społeczne i obywatelskie 3. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne 7. Przedsiębiorczość 4. Kompetencje informatyczne 8. Ekspresja kulturowa Kluczowe kompetencje w uczeniu się przez całe życie – Europejskie ramy referencyjne Krzysztof Symela

CECHY OSOBY PRZEDSIĘ-BIORCZEJ Skłonność do podejmowania ryzyka Kreatywność Dyscyplina Elastyczność CECHY OSOBY PRZEDSIĘ-BIORCZEJ Innowacyjność Osobista inicjatywa Zdolności reagowania Wyjątkowość Skłonność do podejmowania ryzyka Kreowanie wartość Twórczość Krzysztof Symela

SKŁADNIKI KOMPETENCJI ZAWODOWYCH (KWALIFIKACJE RZECZYWISTE) ZAWODOWE WIADOMOŚCI Pracownik/uczeń zna: … UMIEJĘTNOŚCI Pracownik/uczeń potrafi wykonać: … CECHY PSYCHOFIZYCZNE Pracownik/uczeń posiada: … wykazuje: ... przejawia: ... DOŚWIADCZENIE UPRAWNIENIA DO DZIAŁANIA MOTYWACJA, WARTOŚCI, WŁASNY WIZERUNEK RELACJE KWALIFIKACJE-KOMPETENCJE Krzysztof Symela

Przemiany w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego w Polsce Krzysztof Symela

UKŁAD KSZTAŁCENIA W SZKOLE ZAWODOWEJ Krzysztof Symela

WYMAGANIA W ZAKRESIE OPRACOWANIA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU Wymagania formalne podjęcia prac programowych Wymagania naukowe, techniczne oraz procesu pracy Wymagania dydaktyczne, teorie doboru i konstrukcji programów nauczania PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU Plan nauczania dla zawodu Programy nauczania w układzie: Podstawa programowa kształcenia w zawodzie Standardy kwalifikacji zawodowych Przedmiotowym Modułowym Standardy wymagań egzaminacyjnych Szczegółowe cele kształcenia Materiał nauczania w formie haseł programowych Wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia Ramowy plan nauczania dla szkoły zawodowej Krzysztof Symela

ZAWÓD JAKO ZBIÓR ZADAŃ ZAWODOWYCH Analiza treści pracy jako wymóg określania treści kształcenia zawodowego ZAWÓD JAKO ZBIÓR ZADAŃ ZAWODOWYCH Z1 Z2 Z3 Z4 Z5 Z6 Z7 Z8 Z9 Jednostki modułowe w programie nauczania dla zawodu Transformacja Krzysztof Symela

Krzysztof Symela

PRZYKŁAD Krzysztof Symela

PRZYKŁAD Krzysztof Symela

MODEL STANDARDU KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH (PAHRE 2000) Odzwierciedlają stopień złożoności i trudności zadań zawodowych oraz odpowiedzialności za ich wykonanie (Poziomy od 1 do 5) P-5 POZIOMY KWALIFIKACJI P-4 Określają nazwy uznanych na rynku pracy zakresów kwalifikacyjnych (zakresów pracy) w danym zawodzie 1. Kwalifikacje ponadzawodowe 2. Kwalifikacje ogólnozawodowe 3. Kwalifikacje podstawowe dla zawodu 4. Kwalifikacje specjalistyczne dla zawodu P-3 SKŁADOWE KWALIFIKACJI Określają zakres przygotowania do działalności ponadzawodowej, ogólnozawodowej, zawodowej oraz specjalistycznej P-2 P-1 K-4 K-n K-1 K-2 K-3 TREŚĆ ZADANIA ZAWODOWEGO: Umiejętności (U) Wiadomości (W) Cechy psychofizyczne (P) RODZAJE KWALIFIKACJI Krzysztof Symela

LISTA OPARCOWANYCH STANDARDÓW KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Krzysztof Symela

BAZA DANYCH MPiPS – STRONA GŁÓWNA Krzysztof Symela

WSKAŹNIKI JAKOŚCI USŁUG EDUKACYJNYCH ISO TQM Kiedy instytucja osiąga cele i wyznaczone standardy Kiedy instytucja uzyskuje zasoby potrzebne do osiągania celów i standardów ? Kiedy instytucja potrafi dostosować się do zmieniających się wymagań Kiedy istnieje kultura doskonalenia, stałego usprawniania działania Kiedy funkcjonowanie instytucji opiera się na skutecznej komunikacji Kiedy klienci są usatysfakcjonowani WSDN Akredytacja Kiedy instytucja świadcząca usługi ma dobrą reputację WSO WSD Egzaminy zewnętrzne Krzysztof Symela

ISTOTA OCENY JAKOŚCI USŁUG OCENA JAKOŚCI USŁUG EDUKACYJNYCH Co oceniać? Czym oceniać? Kiedy oceniać? Po co oceniać? Np. Wiedza i umiejętności Efekty usługi Postawy klientów Metody oceny Techniki oceniania Narzędzia oceny Na wejściu W trakcie realizacji Po zakończeniu usługi Aby sprawdzać zgodność z wymaganiami standardu usługi Aby doskonalić jakość świadczonych usług Krzysztof Symela

Krzysztof Symela

POLSKA SIEĆ KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO Polska Sieć Kształcenia Modułowego została utworzona w lutym 2002 r. przy wsparciu Funduszu projektu Leonardo da Vinci Nr PL/00/B/F/PP-140.179 realizowanego przez Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu we współpracy z partnerami z Polski (ZST Mikołów, GCE Gliwice, FESTO Didactic Polska oraz z Włoch (ITC-ILO), Belgii (VDAB) i Wielkiej Brytanii (CamProf) Do sieci przystąpiło 70 instytucji z czego 23 posiada akredytację Krzysztof Symela

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Dodatkowe informacje: ITeE Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, 26-600 Radom, dr inż. Krzysztof Symela, tel. (48) 364-42-41 w. 262 e-mail: krzysztof.symela@itee.radom.pl www.itee.radom.pl www.emcet.net Krzysztof Symela