Spotkanie w ramach projektu: Wielkopolski Klub CSR – budowanie platformy promocji i wymiany doświadczeń CSR w Wielkopolsce współfinansowanego przez Unię

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marcin Otorowski Paulina Berdysz grupa 243
Advertisements

Współpraca międzysektorowa na rzecz csr na Śląsku Rola instytucji publicznych w upowszechnianiu CSR w regionie. Katowice, 27 czerwca 2012.
Sprawiedliwy podział, H. Young
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
TEORIE LOKALIZACJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok, r. KONFERENCJA.
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Hotel Courtyard – Warszawa
Plan komunikacji PO KL - założenia
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Tworzenie i rozwijanie standardów usług instytucji pomocy i integracji społecznej Marek Borowski Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Wpływ Regionalnego Komitetu Sterującego na proces wdrażania RSI ? Elżbieta Książek 25 marca 2010 Warsztaty Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Dariusz Kwapuliński studium doktoranckie AE Katowice
GRC.
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
Obszary społecznej odpowiedzialności według ISO
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Promocja standardów społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwach Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z EFS w ramach PO KL oraz budżetu.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu CSR- Corporate Social Responsibility
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
BADANIA ROZWOJU NOWEGO PRODUKTU
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
według książki H. P. Young „Sprawiedliwy podział”
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Dialog Społeczny Dialog Społeczny jest najlepszą, najskuteczniejszą i najtańszą drogą rozwiązywania problemów. Warto w ten rozwój inwestować.
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Ergonomia procesów informacyjnych
Lustracja spółdzielcza – wartość czy dolegliwość Konferencja KZBS „Kontrola w bankach spółdzielczych sojusznikiem w procesie zarządzania instytucją” Warszawa.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Konkurencja a polityka konkurencji
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Publiczne prawo konkurencji
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Kurs szkoleniowy w zakresie ochrony zasobów Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego
Zapis prezentacji:

spotkanie w ramach projektu: Wielkopolski Klub CSR – budowanie platformy promocji i wymiany doświadczeń CSR w Wielkopolsce współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Poznań, 30 maja 2011 r. CSR jako fundament strategii zarządczej. Cele i narzędzia przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego.

dr Przemys ł aw Rotengruber Zak ł ad Etyki Gospodarczej UAM w Poznaniu Polskie Stowarzyszenie Etyki Gospodarczej CSR jako fundament strategii zarządczej. Cele i narzędzia przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego.

1. Czy CSR jest synonimem zaufania? Tytułem przypomnienia.

Walka jako alternatywa współpracy długofalowej rywali gospodarczych (klasyfikacja M. Sułka) - CSR jako kompromis zakładający połączenie gospodarczego pryncypium powierniczości ze społecznym nakazem służby (bądź dobroczynności) - CSR jako strategia elastyczna: komponent PR, marketingu społecznego, postulatu integralności we współzawodnictwie - problem pomiaru korzyści ekonomicznych wynikających z postępowania zgodnego z regułami CSR (Zapowiedź rozstrzygnięć finalnych)

2. Konsekwencja jako warunek implementacji postulatu CSR.

- argumenty teoretyków gier (K. Arrow, J. Stiglitz) Konsekwencją różnego usytuowania uczestników złożonego przedsięwzięcia gospodarczego, poza ich nieporównywalnym dostępem do wiedzy o możliwościach efektywnego alokowania zasobów, są ograniczenia związane z ich umiejętnością interpretacji (nominalnie) osiągalnych danych, oraz ich faktyczna niezdolność reagowania na zmiany w sposób zgodny z ich własnym interesem. (P. Rotengruber, Perspektywy społecznego porozumienia. Pragmatyka dyskursu władzy. Wyd UAM, Poznań 2006 s. 8; por. K. Arrow, Eseje z teorii ryzyka. Przeł. B. Samojlik, PWN, Warszawa 1979; oraz: K. Arrow, Granice ryzyka. Przeł. A. Erlich, PWN, Warszawa 1985, s ; oraz: J. Stiglitz, Globalizacja. Przeł. H. Simbierowicz, PWN, Warszawa 2004, s. 7-12, 60, 78)

- skutki utrzymywania się zatorów poznawczych według E. Hankissa - dylemat społeczny, pułapka społeczna Hankiss objaśnia, iż: dylemat społeczny to sytuacja decyzyjna, w której stojące naprzeciwko siebie strony, starając się doprowadzić do optymalnego urzeczywistnienia własnych interesów, w rezultacie wychodzą na tym, zarówno każda z osobna, jak i obie razem, gorzej, niż gdyby interesy te ze sobą uzgodniły; podczas gdy pułapka społeczna jest (…) błędnym, nie kontrolowanym przez społeczeństwo automatyzmem, który wytworzył się w wyniku złego, samolubnego rozwiązywania dylematu społecznego i który prowadzi do rezultatu sprzecznego z zamiarem podejmujących decyzję (...). (E. Hankiss, Pułapki społeczne. Przeł. T. Kulisiewicz, Wiedza Powszechna, Warszawa s. 7)

Hankiss głosi, iż: Dotychczas jednolity, ściśle spójny system instytucji porozrywał się, pojawiły się rysy i pęknięcia: rozdzielające w pionie instytucje różnych szczebli, zaś w poziomie instytucje centralne od lokalnych, poszczególne przedsiębiorstwa od siebie itp. Przy usuwaniu tych wyrw miały być pomocne dwa nowe mechanizmy (które zarazem powiększały i pogłębiały wspomniane wyrwy w systemie instytucji). Jednym z nich jest rynek – zespół jawnych, częściowo ukrytych i całkowicie ukrytych mechanizmów rynkowych oraz mechanizmów wymiany, pośredniczący już dziś w dużej mierze między poszczególnymi przedsiębiorstwami, między producentami a konsumentami, a także w formie szaro- lub czarnorynkowej i nadziei uzyskania wzajemnych korzyści – między instytucjami podrzędnymi a nadrzędnymi. Drugim takim mechanizmem pośredniczącym jest szeroko rozbudowany system zależności personalnych, które w pionie i w poziomie oplatają nasze życie gospodarcze i społeczne gęstą siecią. (E. Hankiss, Pułapki społeczne. Op. cit )

3. Integracja zatrudnionych

- Malejąca użyteczność krańcowa otrzymywanych nagród wg G. C. Homansa Zdaniem Homansa, użyteczność krańcowa dóbr otrzymywanych z tytułu udziału w określonym przedsięwzięciu społecznym spada, podczas gdy koszty ich zdobycia (w najlepszym razie) utrzymują się na tym samym poziomie. (G. C. Homans, Social Behavior. Its Elementary Forms. New York, 1961 s ; por. P. Rotengruber, Perspektywy społecznego porozumienia. Pragmatyka dyskursu władzy. Wyd UAM, Poznań 2006 s. 92)

- pojęcie równości złożonej M. Walzera (…) sprawiedliwość domaga się by dystrybucja różnego typu dóbr społecznych przebiegała ze względu na odmienne priorytety i za pomocą różnych procedur (…) nie istnieje nic co w sposób immanentny określałoby społeczne dobra czyniąc określone sposoby ich dystrybucji sprawiedliwymi bądź niesprawiedliwymi. Jest raczej tak, że uczciwość dotycząca praktyki dystrybucyjnej zależy od dominującej, w określonej wspólnocie, koncepcji istotnych dóbr społecznych. (...). (A. Ferrara, Universalisms: Procedural, Contexualist and Prudential s. 14 w: Universalis vs. Communitarianism; edited by David Rasmussen MIT Press 1990, s. 20; M. Walzer, Spheres of Justice: A Defense of Pluralism and Equality, Basic Books, New York 1983)

- od R. Owena do J. Lincolna. Diagnoza E. Fromma (E. Fromm, Zdrowe społeczeństwo. PIW, Warszawa 1996)

PROPONOWANE NARZĘDZIA: A/ Pomocnicze zestawy wartości R. Mertona System jest w pewnym stopniu ustabilizowany o ile struktura kulturowa obdarza prestiżem alternatywy, struktura społeczna zaś dostarcza do nich dostęp. Potencjalni dewianci mogą nadal pozostawać konformistami ze względu na owe pomocnicze zespoły wartości. (R. K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna. PWN, Warszawa 1982, s. 221

B/ Compliance Management (definicja A. Dylus) Zdaniem A. Dylus: (…) przedmiotem compliance jest przestrzeganie wszystkich prawnych nakazów i zakazów, także zaleconych reguł dobrych obyczajów, których adresatem jest przedsiębiorstwo. Celem tych zabiegów jest uniknięcie sankcji za naruszanie norm prawnych, na przykład w postaci grzywny, odszkodowania za wyrządzone szkody czy innych kar finansowych. Chodzi też o wyeliminowanie ryzyka cofnięcia zezwolenia na prowadzenie określonej działalności, wycofania jakiegoś produktu z obiegu lub niedopuszczenia go do sprzedaży, czy wreszcie utraty dobrego imienia. (A. Dylus, Compliance-Management. Charakterystyka i warunki powodzenia. W: W. Gasparski, J. Jabłońska-Bonca (red.),Biznes, prawo, etyka. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne dla Akademii Leona Koźmińskiego, Warszawa 2009, s.69)

4. Rynkowy wizerunek firmy

- zaufanie jako warunek powodzenia przedsięwzięcia gospodarczego (dysonans poznawczy, cykl życia produktu) - historia ruchów konsumenckich. Propozycja A. Lewickiej-Strzałeckiej

Konsumeryzm spółdzielczy zapoczątkowany w 1844 roku w Rochdale.Wszyscy członkowie spółdzielni – objaśnia Lewicka-Strzałecka - byli jednocześnie przedsiębiorcami i konsumentami, a więc wszyscy byli zainteresowani jej efektywnością jako przedsiębiorstwa i jednocześnie korzystnymi warunkami, na jakich mogli nabywać towary. Dziś zrzesza się w ten sposób 700 milionów spółdzielców działających w 100 krajach. (A. Lewicka-Strzałecka, Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, IFiS PAN, Warszawa 2006, s )

Konsumeryzm społeczny zwracający się przeciwko nieuczciwości wielkich przedsiębiorstw i współpracujących z nimi sieci dystrybucyjnych rok – publikacja bestseller Your Moneys Worth Chasea, Stuarta i Tchlinka; powołanie do życia przez Schlinka w 1928 roku organizacji Consumer Research Inc., zajmującej się badaniami rynku i informowaniem konsumentów o ich wynikach; wyodrębnienie się w 1936 roku Consumers Union (założonej przez grupę działaczy wcześniej reprezentujących Consumer Research).

Konsumeryzm krytyczny kojarzony z opublikowaną w 1965 roku książką Ralpha Nadera zatytułowanej Unsafe at any Speed. podejmuje krytykę amerykańskich koncernów samochodowych za ignorowanie wymogu bezpieczeństwa produktu w imię spodziewanych zysków. Konsumeryzm etyczny reprezentowany przez rozproszone ruchy społeczne. Ich wspólną cechą jest to, że: (…) próbują uświadomić ludziom globalne konsekwencje zachodniego wzoru konsumpcji, zwrócić uwagę na warunki, w jakich wytwarzane są produkty, w szczególności ciężkie warunki życia i pracy robotników w Trzecim Świecie.

Konsumeryzm zielony – formuła najogólniejsza: (…) inicjuje debatę, której efektem są takie dokumenty jak przygotowany w 1972 roku dla Klubu Rzymskiego raport zatytułowany Granice wzrostu, w 1987 roku raport Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju zatytułowany Nasza wspólna przyszłość, czy Zrównoważony rozwój jako temat przewodni Szczytu Ziemi zorganizowanego w Johannesburgu w 2002 roku. (A. Lewicka-Strzałecka, Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym. op. cit. s ; por. U. Beck, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Wyd. SCHOLAR, Warszawa 2002, s , 47, )

PROPONOWANE NARZĘDZIA: - reguły marketingu społecznego - doktryna zrównoważonego rozwoju

Rozwój zrównoważony jest procesem ciągłym, a nie przedsięwzięciem o ściśle określonych warunkach brzegowych, trybie realizacji i zdefiniowanych celach. Warunkiem koniecznym takiego rozwoju jest ciągłe równoważenie jego trzech bazowych wymiarów, tzn. wymiaru ekonomicznego, wymiaru ekologicznego i wymiaru społecznego. Jakiekolwiek osłabienie lub wzmocnienie jednego wymiaru kosztem innych musi w efekcie prowadzić do kryzysów we wszystkich trzech wymiarach. Wynika stąd też, że ten rodzaj rozwoju poddawany będzie wpływowi nieznanych i niemożliwych obecnie do przewidzenia zmian warunków zewnętrznych i wewnętrznych. (Strategia zrównoważonego rozwoju Polski do roku 2025,

5. Partnerstwo strategiczne

- geneza procesu według M. Webera (M. Weber, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Wyd. TEST, Lublin 1994)

-więzi partnerskie jako warunek sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem (problem wąskiego gardła) - Ph. Kotler, Marketing, Gebethner & Ska, Warszawa 1994 s. 68

PROPONOWANE NARZĘDZIE: - Corporate Governance - program służący stopniowemu rozciąganiu procedur decyzyjno-kontrolnych stosowanych przez przedsiębiorstwo na podmioty zewnętrzne, z którymi chce ono współdziałać, bądź wobec których zamierza zachować transparentność. Konsekwentne wdrażanie formuły ładu korporacyjnego ma doprowadzić do sytuacji, w której strony dialogu wspólnie podejmowały będą wysiłek ustalania tego, jak cele gospodarcze łączyć ze zobowiązaniami społecznymi. (Zob. np. W. Gasparski, Wykłady z etyki biznesu. Wyd. WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2004, s, ; P. Rotengruber, Dialogowe podstawy etyki gospodarczej. Wyd. UAM w Poznaniu, w druku, s. 278)