Pomorska autostrada A1 – pomiędzy polityką a rozbudową

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SOCHACZEW Propozycja lokalizacji lotniska cywilnego dla Linii Low Cost i Cargo.
Advertisements

Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Związek Banków Polskich
Wybrane inwestycje infrastrukturalne w zakresie transportu szynowego w województwie wielkopolskim Janusz Górny Polityka przestrzenna a transportowa.
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
BIBLIOGRAFIA ZAŁACZNIKOWA I MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE do prezentacji pt.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
SOCHACZEW Propozycja lokalizacji lotniska cywilnego dla Linii Low Cost i Cargo Materiał przygotowany na posiedzenie Zespołu ds. opracowania Programu Rozwoju.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
ROZBUDOWA UKŁADU DROGOWEGO ŁĄCZĄCEGO MIELECKIE DZIELNICE PRZEMYSŁOWE Z REGIONEM PROGRAM ZPORR.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Pomiar obciążeń administracyjnych
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
INWESTYCJE KOMUNIKACYJNE I Konferencja
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Ministerstwo Gospodarki
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Warszawa, 16 września 2008 roku
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
INFORMACJA dotycząca strategii działań
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Temat pracowni projektowej: społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego prowadzący: Grzegorz Masik.
Gospodarka morska jako sektor innowacyjny
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
Obwodnica Milanówka i Grodziska Maz. Spotkanie z mieszkańcami 24 marca 2007 we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjazna Komunikacja.
TRENDY PRZYSZŁOŚCI DLA POLSKI do roku PEST: polityka, ekonomia, socjologia, technologie. SEMINARIUM INE PAN Warszawa INSTYTUT NAUK EKONOMICZNYCH.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Podjęte działania: Miasto w maju 2004 roku we współpracy z Wydziałem Architektury Politechniki Gdańskiej zorganizowało konkurs dla studentów, w którym.
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Nowe Marzy, 25 sierpnia 2008 roku
>>>>>> Półmetek budowy Autostrady A1 13 czerwca 2007.
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Małopolska
Ludność województwa pomorskiego w 2004 r. na podstawie bilansu.
„Budowa kanalizacji sanitarnej dla m
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Spotkanie robocze polskich regionów Korytarza Bałtyk – Adriatyk
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
9.3. Regionalna infrastruktura drogowa Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Najwyższa Izba Kontroli Departament Komunikacji i Systemów Transportowych Informacja o wynikach kontroli zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w umowach.
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Transport drogowy na Mazowszu
Zapis prezentacji:

Pomorska autostrada A1 – pomiędzy polityką a rozbudową Polityka przestrzenna a transportowa Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych Pomorska autostrada A1 – pomiędzy polityką a rozbudową mgr Maciej Urlicki

Aktualny „Plan zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego”:

Generalny Pomiar Ruchu 2010

Planowany średni ruch pojazdów / dobę w 2020 r Planowany średni ruch pojazdów / dobę w 2020 r. („Ocena funkcjonowania i kierunki rozwoju infrastruktury transportowej w Obszarze Metropolitalnym Zatoki Gdańskiej”, Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej, Gdańsk, 2004)

Zakres czasowy budowy autostrady A1 Autostrada A1 jest nazywana „najdłużej budowaną autostradą na świecie” głównie przez duże upolitycznienie jej budowy: projekty budowy sięgają lat 30-tych XX w., z powodu braku finansów (do 1989 r.,) oraz zmian prawnych systemu budowy i finansowania autostrad w Polsce (po 1989 r.) dopiero w VIII 2002 została zawarta pierwsza umowa pomiędzy koncesjonariuszem a rządem RP, VIII 2004 – po zmianach prawnych podpisano stosowną umowę koncesyjną na linii GTC-rząd, od 29 VII 2005 rozpoczęcie budowy, 22 XII 2007 - oddanie do użytku 28 km odcinka Rusocin-Swarożyn, 17 X 2008 - oddanie do użytku 90 km odcinka Rusocin-Nowe Marzy, Zmiany procesów społeczno-gospodarczych po powstaniu pomorskiego odcinka autostrady A1

Względem 2003 r. zaobserwowano: Spadek bezrobocia w gminach leżących wzdłuż A1: We wszystkich gminach zarejestrowano spadek bezrobocia w 2009 roku względem 2003 roku od 6,2% do 13,1% W gminach Kolbudy, Pruszcz Gdański - spadek najmniejszy, w granicach 6,2-7% W gminach leżących przy A1 pomiędzy Tczewem a aglomeracją, spadek o ok. 7-8% W gminach Morzeszczyn i Bobowo – spadek bezrobocia największy - aż o 13,1%!

Spadek bezrobocia w gminach leżących wzdłuż A1:

Wzrost bezpieczeństwa w korytarzu wzdłuż A1:

Wzrost bezpieczeństwa w korytarzu wzdłuż A1:

Dynamika zmian liczby ludności w korytarzu wzdłuż A1:

Dostępność transportowa do Gdańska w korytarzu wzdłuż A1:

Trasa Trasa Lęborska Lęborska Autostrada Autostrada A1 A1 Prognozowana zmiana czasu dojazdu do centrum Gdańska i Sopotu w roku 2020: Trasa Lęborska Trasa Lęborska Autostrada A1 Autostrada A1

Odsetek kierowców z woj. pomorskiego na autostradzie A1 15,8% Jednostka Dane (9417) % GDAŃSK 3553 37,7 Powiat tczewski 1567 16,6 GDYNIA 1489 15,8 Powiat starogardzki 1015 10,8 Powiat gdański 557 5,9 Powiat wejherowski 460 4,9 Powiat malborski 409 4,3 Powiat kartuski 272 2,9 Powiat kwidzyński 266 2,8 SOPOT 252 2,7 Powiat pucki 146 1,6 Powiat chojnicki 95 1,0 Powiat kościerski 90 0,9 Powiat nowodworski 56 0,6 Powiat lęborski 46 0,5 Powiat słupski 31 0,3 SŁUPSK 30 Powiat bytowski Powiat człuchowski 28 37,7% 16,6% 10,8%

Wjeżdżający na autostradę z województwa mazowieckiego: sezon poza sezonem Badania własne za zgodą firmy Intertoll Zmiany procesów społeczno-gospodarczych po powstaniu pomorskiego odcinka autostrady A1

Wjeżdżający na autostradę z województwa wielkopolskiego: sezon poza sezonem Badania własne za zgodą firmy Intertoll Zmiany procesów społeczno-gospodarczych po powstaniu pomorskiego odcinka autostrady A1

Wjeżdżający na autostradę z Gdańska: sezon poza sezonem Badania własne za zgodą firmy Intertoll Zmiany procesów społeczno-gospodarczych po powstaniu pomorskiego odcinka autostrady A1

Wjeżdżający na autostradę z Gdyni: sezon poza sezonem Badania własne za zgodą firmy Intertoll Zmiany procesów społeczno-gospodarczych po powstaniu pomorskiego odcinka autostrady A1

Wjazdy obcokrajowców: sezon poza sezonem Badania własne za zgodą firmy Intertoll Zmiany procesów społeczno-gospodarczych po powstaniu pomorskiego odcinka autostrady A1

Kierowcy z poszczególnych województw na pomorskim odcinku A1 [‰] pomorskie 7,2 warmińsko-mazurskie 0,7 kujawsko-pomorskie 0,1 2,2 0,1 1,0 0,6 mazowieckie 0,1 wielkopolskie łódzkie 0,7 0,3 0,1 0,2 0,2 śląskie 0,5 0,3 0,1

Wnioski z badań doktoranta:. (gmina Kolbudy – gmina referencyjna Wnioski z badań doktoranta: (gmina Kolbudy – gmina referencyjna o największym możliwym wpływie bliskości węzła autostrady A1) W przeprowadzonej ankiecie większość przedsiębiorców (pow. 80%) z powiatów leżących wzdłuż autostrady A1: narzeka na bardzo wysokie stawki za przejazd autostradą, zgłasza negatywną opinię z powodu braku zniżek dla stałych klientów, korzystający z A1 chwalą ją jedynie za zmniejszenie czasu dojazdu do pracy (pomijając aspekt bezpieczeństwa)

ŁÓDŹ PŁN. – PYRZOWICE (180 km) PPP Część polityczna rozbudowy A1 w Polsce: (analiza zawieranych umów na budowę dróg w Polsce) GDAŃSK – TORUŃ (152 km) koszt budowy: 1,8 mld zł + 3,1 mld zł PPP 32,2 mln zł/km TORUŃ – ŁÓDŹ PŁN. (144 km) koszt budowy: 3,2 mld zł GDDKiA 22,2 mln zł/km ŁÓDŹ PŁN. – PYRZOWICE (180 km) koszt budowy: 7,5 mld zł PPP 41,6 mln zł/km PYRZOWICE – CZECHY (93 km) koszt budowy: 1,8 mld zł GDDKiA 19,3 mln zł/km AUTOSTRADA A1 (569 km) koszt budowy: 17,4 mld zł (30,6 mln zł/km A1)

Bibliografia Strategy of Transport Infrastructure Development in 2004-2006 and the Following Years (Summary), Ministry of Infrastructure, Warszawa, July 2003, 2. White Paper European transport policy for 2010: time to decide, COM (2001) 370, Brussels 12.09.2001. Ammann, Asphalt Plants – Innovative Technology. Berezowski S., 1962, Geografia transportu – przegląd problemów z różnych krajów świata, PWN, Warszawa. Bielecka B., 2006, Projekt plany przebudowy sieci autostrad w Polsce, Biuro Studiów GDDKiA, Warszawa. Bocheński A., 1966, Wędrówki po dziejach przemysłu polskiego, t. I, Inst. Wydaw. PAX, Warszawa, s. 275. Dutkowski M., 2004, Metodologia oceny oddziaływania inwestycji transportowych na pobudzanie rozwoju regionalnego, Gdańsk-Szczecin. Dziadek S., Hornig A., 1987, Zarys geografii transportu lądowego, PWN, Warszawa. Egloff J., Karta pocztowa i przemysłowa Królestwa Polskiego, 1846 roku. Federal Transport Infrastructure Plan, 2003. Grosse T. G., 2003, Szanse i zagrożenia dla wykorzystania funduszy Unii Europejskiej, Studia Regionalne i Lokalne Nr 2 (12), Warszawa. Keynes J.M., 1956, Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, PWN, Warszawa. Lijewski T., 1986, Geografia transportu Polski, PWE, Warszawa. Madeyski M., Lissowska E., Marzec J., 1971, Wstęp do nauki o transporcie, SGPiS, Warszawa. Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2001-2006, 2000, Departament Polityki Regionalnej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa. Nestorowicz M. W., 1939, Problem budowy dróg samochodowych (autostrad) w Polsce - „Drogowiec” Nr 9 z 5 marca 1939 roku. Pietkiewicz S., Żmuda S., 1973, Słownik pojęć geograficznych, Wiedza Powszechna, Warszawa. Piskozub A., 1982, Gospodarowanie w transporcie, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa. Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Pomorskiego, 2005, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego, Gdańsk. Potrykowski M., Taylor Z., 1982, Geografia transportu: zarys problemów, modeli i metod badawczych, PWN, Warszawa. Raport o polityce regionalnej, 2004, Ministerstwo Gospodarki i Pracy, Warszawa. Rocznik Statystyczny 2000, 2000, GUS, Warszawa. Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2001, 2001, GUS, Warszawa. Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2002, 2002, GUS, Warszawa. Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2006, 2006, GUS, Warszawa. Rocznik Statystyczny Województwa Pomorskiego 2006, 2006, Urząd Statystyczny w Gdańsku, Gdańsk. Rozporządzenie Rady Ministrów dnia 28 września 1993 roku. Strategia Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020, 2005, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego, Gdańsk. Suchorzewski W., 2000, Opcje strategii rozwoju transportu a nowa polityka transportowa, Przegląd Komunikacyjny nr 9. Surowiecki W., 1811, O rzekach y spławach kraiów Xięstwa Warszawskiego, Warszawa. Transport – wyniki działalności w 2002 roku, 2003, GUS, Warszawa. Szymański S., 2001, Departament Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Gdańsk. Tylińska R., 2005, Analiza SWOT instrumentem w planowaniu rozwoju, WSiP, Warszawa. Widzyk J., 2001, Program dostosowania sieci drogowej TINA w Polsce do standardu naciskowego 115 kN/oś do 2015 roku (koszty, źródła, harmonogram), MTiGM, Warszawa. Wojewódzka-Król K., Burnewicz J., 1993, Europejska Polityka Transportowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. Załącznik do decyzji Nr 28/72 Prezydium Rządu z dnia 15 marca 1972. Zdjęcia za zgodą inż. Krzysztofa Saramowicza