KONCEPCJA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkoła Promująca Zdrowie
Advertisements

Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
SP 8SP 20SP 44 SP 50SP 67SP 74SP 78 SP 83SP 93SP 107 ZSzP 4 SOSzW 10 SP 98 SSzP Optimum III GRUPA ZSz 15 SP 12.
Jak tworzyć Szkołę Promującą Zdrowie
Posumowanie projektu Szkoła Promująca Zdrowie
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
RAPORT Z EWALUACJI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PIĘCIU STANDARDÓW SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE Rok szkolny 2009/2010.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Szkoła Podstawowa nr 139, im
Zdrowie samo w sobie jest bogactwem. Wyniki autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2011/2012 Zespół Szkół Publicznych.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
W YNIKI AUTOEWALUACJI W S ZKOLE P ROMUJĄCEJ Z DROWIE PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie,
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie
Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Zespół Szkół w Ostrówku
WYNIKI AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W ZESPOLE SZKÓŁ ROLNICZYCH IM. JULIUSZA PONIATOWSKIEGO W CZARNOCINIE 18 GRUDNIA 2013 r.
Szkoła Promująca Zdrowie
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży Gimnazjum nr 2 w Rumi wobec środków uzależniających przeprowadzonej w październiku 2007 Szkoła Promująca.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
FORUM POZNAŃSKICH SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE 12 LUTEGO 2009 ROKU RELACJA ZE SPOTKANIA.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
AUTOEWALUACJA PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI W DNIU 27 MAJA 2013 ROKU W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. WŁADYSŁAWA ŁOKIETKA W SKALE.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
Szkoła Podstawowa nr 29 w Sosnowcu
Zdrowe odżywianie – kondycji wzrastanie
„Dziewięć dziesiątych naszego szczęścia polega na zdrowiu. Zdrowy żebrak jest szczęśliwszy niż chory król” Arthur Schopenhauer Szkoła Promująca Zdrowie!
Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Podstawowa nr 5 w Chojnicach otrzymała
Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie. KONCEPCJA SZKO Ł Y Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. Ze względu na bardzo.
Szkoła promująca zdrowie
AUTOEWALUACJA Prezentacja wyników autoewaluacji w dniu 1 grudnia 2011r. w Szkole Podstawowej nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Głownie.
Szkoła Podstawowa nr 40 w Sosnowcu
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE. Promocja zdrowia jest procesem społecznym, w którym wszyscy powinniśmy brać udział, procesem daleko wykraczającym poza zadania.
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI 27 MAJA 2014 Szkoła Podstawowa Nr 149 z klasami integracyjnymi im. Obrońców Westerplatte W Łodzi.
AUTOEWALUACJA W ZAKRESIE PIĘCIU STANDARDÓW SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 11 W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM W ROKU SZKOLNYM 2014/2015.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Prezentacja wyników autoewaluacji Szkoły Podstawowej nr 3 im. Orła Białego w Ciechanowie ubiegającej się o nadanie Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE SUPER JEDYNKA. RAPORT Z EWALUACJI.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
„ SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”. Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej.
II Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Toniego Halika w Ostrołęce Prezentacja wyników autoewaluacji II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Ostrołęce.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Szkoła Promująca Zdrowie
Opracowanie : Ewa Inglot, Barbara Połomska
Witamy w Szkole Promującej Zdrowie ZSO nr 13 w Sosnowcu
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Szkoła Podstawowa nr 59 im. gen. J.H. Dąbrowskiego
Szkoła Promująca Zdrowie
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Promująca Zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie to takie, które tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: - zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

PROMOCJA ZDROWIA W GIMNAZJUM PUBLICZNYM im. JANA PAWŁA II W MICHORZEWIE

KONCEPCJA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE Szkoła promująca zdrowie tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: * dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej, * podejmowaniu przez jej członków działań na rzecz zdrowia.

* uczniowie, * nauczyciele, * pracownicy niepedagogiczni, * rodzice SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ TWORZĄ * uczniowie, * nauczyciele, * pracownicy niepedagogiczni, * rodzice

STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE Szkoła Promująca Zdrowie pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie. Szkoła promująca zdrowie zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający: uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej, w tym rodziców i społeczności lokalnej skuteczności i długofalowości działań.

STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE 3. Prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników i dąży do zwiększenia jej skuteczności. 4. Tworzy klimat społeczny sprzyjający: - zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, - osiąganiu przez wszystkich sukcesów i wspierający ich poczucie własnej wartości, - uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej.

STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE 5. Tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników.

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE 1. PRZYGOTOWANIE - inicjacja pomysłu, - propagowanie idei, - pozyskiwanie uczestników, - powołanie szkolnego koordynatora i zespołu ds. promocji zdrowia 2. DIAGNOZA STANU WYJŚCIOWEGO - ankiety - lista problemów 3. BUDOWANIE PLANU DZIAŁAŃ I EWALUACJA - wybór problemów, - określenie przyczyny - ustalenie celów - zbudowanie planu - działania dla osiągnięcia celów 5. EWALUACJA WYNIKÓW DZIAŁAŃ - ewaluacja końcowa – sprawdzenie, czy osiągnięto cel! (kryterium sukcesu) 4. DZIAŁANIA - realizacja planu, - monitorowanie działań(ewaluacja procesu)

SzPZ PRZYGOTOWANIE Zespół ds. promocji zdrowia: - nauczyciele: Elżbieta Walkowiak, Małgorzata Koprowska – Karczyńska, Maria Manyś, Marzena Opala, Renata Listewnik, Małgorzata Kostkowska, Aleksandra Bednarek, Jakub Werner, Arkadiusz Heliński, - inni pracownicy szkoły: Beata Moncibowicz, Barbara Kucz, - uczniowie: Kuba Wojtkowiak, Przemysław Maciejewicz, Mateusz Utmańczyk, Bartosz Dziamski,

- rodzice: Renata Szymankiewicz, Anita Ejchorst, Kamilla Kostaniak, Agnieszka Basińska, - pielęgniarka szkolna: Maria Szymańska Szkolny koordynator zdrowia: Elżbieta Kamieniarz,

KLIMAT SPOŁECZNY W MOJEJ SZKOLE Skala oceny stosowana w ankietach: 5 – zdecydowanie tak (ocena najwyższa) 4 –raczej tak 3 – trudno powiedzieć (brak pewności) 2 – raczej nie 1 – zdecydowanie nie (ocena najniższa) PODSUMOWANIE ANKIET „KLIMAT SPOŁECZNY W MOJEJ SZKOLE” rok szkolny 2012/2013 W maju 2013 roku przeprowadziliśmy ankiety sprawdzające zadowolenie z naszej szkoły uczniów , rodziców, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. W ankiecie wzięło udział 107 osób, w tym 60 uczniów, 30 rodziców, 12 nauczycieli i 5 pracowników szkoły, którzy nie są nauczycielami.

KLIMAT SPOŁECZNY W MOJEJ SZKOLE

KLIMAT SPOŁECZNY W MOJEJ SZKOLE

KLIMAT SPOŁECZNY W MOJEJ SZKOLE Wnioski: W naszej szkole panuje dobry klimat społeczny. Uczniowie mogą oczekiwać wsparcia ze strony nauczycieli i motywowani są przez nich do osiągania sukcesów. Przestrzegane są prawa ucznia, relacje między rówieśnikami są dobre. Nauczyciele czują się dobrze w szkole, mają wsparcie zarówno ze strony kolegów z pracy jak i dyrekcji. Niepedagogiczni pracownicy również wysoko oceniają klimat społeczny panujący w szkole. Pozytywnie oceniają relacje interpersonalne, oraz możliwość uczestnictwa w życiu i pracy szkoły. Problemy priorytetowe wymagające rozwiązania: Wzrost uczestnictwa, partnerstwa i współdziałania rodziców w życiu klasy i szkoły.

SzPZ 2. DIAGNOZA STANU WYJŚCIOWEGO Analiza ankiet: Mocne strony: Wzrosła świadomość na temat prawidłowego rozkładu posiłków w ciągu dnia, Zmalała liczba uczniów wychodzących do szkoły bez spożycia śniadania, Wysoka świadomość rodziców n/t prawidłowego odżywiania. Słabe strony: Nie odnotowaliśmy wzrostu liczby uczniów codziennie spożywających pierwsze i drugie śniadanie. PROBLEM PRIORYTETOWY: grupa uczniów w szkole nadal odżywia się nieprawidłowo. WNIOSKI DO DALSZEJ PRACY: poprawić poziom prawidłowych zachowań w zakresie spożywania pierwszego i drugiego śniadania poprzez zwiększenie zaangażowania rodziców. KRYTERIUM SUKCESU: 50 % młodzieży zadeklaruje, że codziennie rano przed wyjściem do szkoły zjada pierwsze śniadanie.   W dniu 12 czerwca 2013 roku w naszej szkole przeprowadzono ankietę ewaluacyjną, sprawdzającą poziom wiedzy na temat prawidłowego odżywiania uczniów ,rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły. W ankiecie wzięło udział 97 osób, w tym 59 uczniów, 20 rodziców, 14 nauczycieli i 4 innych pracowników szkoły. Naszym celem było sprawdzenie, czy wzrosła liczba młodzieży spożywającej pierwsze i drugie śniadanie.

SzPZ 2. DIAGNOZA STANU WYJŚCIOWEGO Analiza ankiet: Wnioski: Generalnie uczniowie mają świadomość, że używki są szkodliwe. Większość deklaruje, że nie jest zainteresowana żadnymi używkami. Mają też opanowaną wiedzę na temat podstawowych zasad odżywiania. Niestety, niektórzy nie stosują tej wiedzy w życiu codziennym. Aż 21 na 88 osób sięga sporadycznie po alkohol, a po papierosy 9 osób – z czego 6 osób deklaruje, że codziennie. Ze spożywaniem śniadań jest trochę lepiej, ale niestety powyżej 50 % uczniów przychodzi do szkoły na czczo. Lepiej wygląda sprawa ze spożywaniem drugiego śniadania, 67% uczniów zawsze przynosi ze sobą drugie śniadanie a 5 osób – nigdy. Ankieta sprawdzała również różne przejawy agresji wśród młodzieży. Ponad połowa uczniów (54,5%) spotkała się z agresją słowną, 1/3 - ze znęcaniem się nad młodszymi i słabszymi i tyleż samo z przemocą fizyczną. Problemy priorytetowy: Spora grupa uczniów w szkole nadal odżywia się nieprawidłowo. Papierosy i alkohol, to używki łatwo dostępne, po które niestety sięgają nasi uczniowie. Wysoki wskaźnik przemocy słownej i fizycznej. Wnioski do dalszej pracy: poprawić poziom prawidłowych zachowań w zakresie spożywania pierwszego i drugiego śniadania, zmniejszyć wskaźnik zainteresowania papierosami i alkoholem, obniżyć poziom agresji w szkole. 03 października 2013 roku przeprowadzono w szkole ankietę diagnozującą ewentualne problemy naszych uczniów, dotyczące zdrowego stylu życia Badaniem objęto 88 ankietowanych, a pytania dotyczyły używek, agresji w szkole i racjonalnego odżywiania.

LISTA PROBLEMÓW: Kontynuować edukację antyalkoholową i antynikotynową w społeczności szkolnej, Poprawić nawyki żywieniowe wszystkich uczniów, Dążyć do powiększenia wiary we własne siły, zadowolenia ze swojego obecnego życia, Ograniczyć przejawy agresji.

WYBÓR PRIORYTETÓW Podać kryteria wyboru priorytetu. Zidentyfikować i wybrać przyczyny problemu priorytetowego, które mogą być: najważniejsze, najbardziej prawdopodobne, realne do usunięcia. Ustalić główną przyczynę istnienia problemu. Sporządzić listę wszystkich możliwych rozwiązań i wybrać z nich rozwiązania prawdopodobnie skuteczne i możliwe do zrealizowania. Wybrać główne rozwiązania dla usunięcia przyczyny problemu – ustalenie zadań w planie pracy.

PODSTAWOWE ZASADY PLANOWANIA Planujemy realnie, tzn. wybrany cel powinien być osiągalny: w aktualnych warunkach, przy posiadanych środkach materialnych i zaangażowaniu ludzi. Stosujemy metodę „małych kroków”, tzn. realizujemy równocześnie nie więcej niż jeden, dwa cele, uznane za priorytetowe. Planowanie jest procesem składającym się z fazy wstępnej i budowania planu. Plan powinien: być konkretny i szczegółowy, zawierać elementy, które umożliwiają ewaluację, czyli sprawdzenie jak przebiegała praca i czy osiągnięto cel (sukces). Plan dotyczy określonego okresu – w szkole najkorzystniej jest budować plan na jeden rok szkolny.

3. BUDOWANIE PLANU DZIAŁAŃ Na przykład: Cel: Poprawić poziom prawidłowych zachowań w zakresie spożywania pierwszego i drugiego śniadania. ZADANIE KRYTER IUM SUKCE SU METODY REALIZACJ, TERMI NY WYKO NAWCY ŚRODKI MONITOROWA NIE, TERMIN, OSOBA ODPO WIEDZIALNA SPOSÓB SPRAWDZENIA WYKONANIA ZADANIA CO WSKAŻE? JAK SPRAW DZIMY? KTO I KIEDY SPRAW DZI?

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ